نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه امنیت در تجارت الکترونیک و پرداخت آنلاین

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۵۵ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                                                                     صفحه

فصل اول : کلیات تحقیق                                         ۱

۱-۱- مقدمه                                                    ۲

۱-۲- بیان مسئله                                               ۲

۱-۳- اهمیت و ضرورت پژوهش                                      ۳

۱-۴- اهداف پژوهش                                              ۳

۱-۴-۱- اهداف اصلی                                             ۳

۱-۴-۲- اهداف فرعی                                             ۳

۱-۵- تعاریف مفهومی و عملیاتی واژه ها                          ۴

۱-۵-۱- تجارت الکترونیک                                        ۴

۱-۵-۲- پرداخت آنلاین                                           ۴

۱-۵-۳- پول الکترونیکی                                         ۴

۱-۵-۳-۱- پول الکترونیکی و ویژگی‌های آن                                            ۴

۱-۵-۴- امنیت در تجارت الکترونیک                               ۵

فصل دوم : مباحث نظری                                          ۶

۲-۱- مقدمه                                                    ۷

۲-۲- مباحث نظری تحقیق                                         ۸

۲-۲-۱- مفهوم تجارت الکترونیکی                                                                                                   ۸

۲-۲-۲- تاریخچه تجارت الکترونیکی                              ۱۱

۲-۲-۳- مزایای ایجاد تجارت الکترونیکی                         ۱۵

۲-۲-۴- معایب تجارت الکترونیکی                                ۱۷

۲-۲-۵- مزایا و معایب تجارت الکترونیک                         ۱۹

۲-۲-۶- معایب (موانع) تجارت الکترونیکى                        ۱۹

۲-۲-۷- نیازهای تجارت الکترونیک                               ۲۰

۲-۲-۸- مراحل تجارت الکترونیک                                 ۲۰

۲-۲-۹- مدل های تجارت الکترونیکی                              ۲۱

۲-۲-۹-۱- تجارت الکترونیکی B2B                                                                         ۲۲

۲-۲-۹-۲- تجارت الکترونیکی B2C                                ۲۲

۲-۲-۹-۳- تجارت الکترونیکی مشتری ـ مشتری C2C                  ۲۴

۲-۲-۹-۴- تجارت بنگاه – اداره B2A                             ۲۴

۲-۲-۹-۵- تجارت الکترونیکی مشتری – اداره C2A                  ۲۴

۲-۲-۹-۶- تجارت الکترونیکی دولت – دولت G2G                    ۲۴

۲-۲-۱۰- زیرساخت های تجارت الکترونیکی                         ۲۶

۲-۲-۱۱- واژه ها و اصطلاحات مرتبط با تجارت الکترونیک           ۲۶

۲-۲-۱۲- مشکلات عدم گسترش تجارت ا لکترونیکی در ایران           ۲۷

۲-۳- بیشینه تحقیق                                            ۲۸

۲-۳-۱- تاریخچه                                                                                                         ۲۸

۲-۳-۲- تعاریف مختلف از تجارت الکترونیک                       ۲۸

فصل سوم : فرآیند پژوهش                                       ۳۲

۳-۱- مقدمه                                                   ۳۳

۳-۲- روش تحقیق                                               ۳۳

۳-۳- جامعه آماری                                             ۳۳

۳-۴- روش نمونه گیری                                          ۳۳

۳-۵- ابزار پژوهش                                             ۳۳

۳-۶- روش آماری                                               ۳۳

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل                                    ۳۴

۴-۱- مقدمه                                                   ۳۵

۴-۱-۱- محاسبه وزن سوال۱                                      ۳۶

۴-۱-۲- محاسبه وزن سوال۲                                      ۳۶

۴-۱-۳- محاسبه وزن سوال۳                                      ۳۷

۴-۱-۴- محاسبه وزن سوال۴                                      ۳۷

۴-۱-۵- محاسبه وزن سوال۵                                      ۳۸

۴-۱-۶- محاسبه وزن سوال۶                                      ۳۸

۴-۱-۷- محاسبه وزن سوال۷                                      ۳۹

۴-۱-۸- محاسبه وزن سوال۸                                      ۳۹

۴-۱-۹- محاسبه وزن سوال۹                                      ۴۰

۴-۱-۱۰- محاسبه وزن سوال۱۰                                    ۴۰

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات                             ۴۱

۵-۱- مقدمه                                                   ۴۲

۵-۲- پیشنهادات                                               ۴۲

۵-۳- موانع موجود در ارتباط با استقرار سیستم های پرداخت آنلاین ۴۳

۵-۳-۱- موانع سازمانی                                         ۴۳

۵-۳-۲- موانع انسانی                                          ۴۳

۵-۳-۳- موانع صنعتی                                           ۴۳

منابع                                                        ۴۴

پرسشنامه                                                     ۴۶

واژه نامه                                                    ۴۸

چکیده مطالب

تجارت الکترونیکی چیست؟

دریک تعریف ساده، تجارت الکترونیکی را می‌توان انجام هرگونه امور تجاری و آموزشی را به صورت online و ازطریق شبکه جهانی اینترنت بیان کرد.این تکنیک در سال‌ای اخیر در بستر internet رشد فزاینده‌ای داشته است که این امرمیتواند شامل خرید و فروش عمده یا خرده کالاهای فیزیکی و غیر فیزیکی (نظیر اتومبیل یا نرم افزار کامپیوتر)، ارایه‌ی سرویس‌های مختلف به مشتریان (نظیر مشاوره‌های پزشکی) و یا موارد آموزشی (انتخاب واحد) باشد.

هدف ازبکار گیری تجارت الکترونیکی، گسترش روش‌های قدیمی نیست، بلکه ارایه‌ روش جدید در انجام امور شخصی محسوب میشود.بواسطه‌ این روش جدید افراد قادرند که خدمات خود را به شکل تمام وقت در سراسر جهان مستقل از مرزهای جغرافیایی و ملیت‌ها عرضه کنند.

در این پژوهش تلاش میکنیم ضمن ارزیابی ارائه خدمات الکترونیکی،راه کارها و بهمراه آن موانع و محدودیت بکارگیری روش های تجارت الکترونیک و پرداخت های آنلاین بررسی کنیم. امید که مورد پذیرش خوانندگان گرامی واقع شود.

مقدمه

تجارت الکترونیکى(E-Commerce) مفهوم و جریان قدرتمندى است که زندگى بشر کنونى را دستخوش تغییرات اساسى کرده است. تجارت الکترونیکى از نمودهاى عینى انقلاب فناورى اطلاعات و ارتباطات در عرصه اقتصاد است. این سبک ازتجارت بدلیل مزایا و منافع سرشارى که براى انسان داشته، به سرعت در حال گسترش است.

میتوان به قطعیت ادعا کرد که تجارت الکترونیکى بسیارى از محدودیتهاى تجارت سنتى را از پیش روبرداشته است و نه تنها فرم و شکل ظاهرى تجارت سنتى را بلکه محتواى امر تجارت را نیز دستخوش تغییرات خود کرده است، تغییرى که مبناى هرگونه اقدام و نظر در عرصه اقتصاد واقع شده است.

وجود بازارها،پاساژها و مغازه هاى مجازى که هیچ مکان فیزیکى را اشغال نکرده اندودر عین حال امکان بازدید و گردش در این بازارها به صورت لحظه اى و درهر نقطه از جهان بدون ترک منزل میسر است و نیز انتخاب و سفارش خرید کالاهایى که در نقاط نامعلومى از جهان در ویترین هاى مغازه هاى مجازى قرار دارند و بر روى شبکه مجازى نیز تبلیغ میشوند از طریق پرداخت هاى الکترونیکى فراهم شده است. همه این گزینه ها سبب شده اند که تجارت الکترونیکى (E-Commerce) معجزه قرن تلقى شود.

بیان مسئله

دراواخردهه۱۹۹۰میلادی بابوجود آمدن انقلاب فناوری اطلاعات وگسترش جهانی شدن اقتصاد فضای جدیدی پیش روی کشورهای درحال توسعه بر اساس مبانی توسعه اقتصادی دانش محور بوجود آمد، بطوریکه با بکار گیری نتایج این انقلاب در بخش های اقتصادی و بازرگانی تحت عنوان تجارت الکترونیکی بسیاری از مشکلات سیاستهای توسعه‌ای (بخصوص درارتباط باکشورهای برون‌نگر که افزایش صادرات وگسترش بازارهای صادراتی را سرلوحه قرار داده‌اند) بر اساس مزایای آن رفع و یا تا حد زیادی کاهش یافته است.

شکل گیری و گسترش اقتصاد نوین یا دیجیتالی دردو دهه گذشته کشورهای در حال توسعه را متوجه نقش اساسی کاهش هزینه‌های ایجاد امکانات(ساختمان، تجهیزات) و افزایش سطح بهره‌وری پایین این کشورها نموده است.در این راستان بخش بازرگانی به منظور ایجاد مقدمات پیوستن به سازمان تجارت جهانی پیش بینی نموده است که برقراری گسترش تجارت الکترونیک بستر و مقدمه اصلی آن است.

تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک عبارت است ازخرید(buy)وفروش (sell) و مبادله (Exchange) کالا (product)، خدمات (services) و اطلاعات (Information) از طریق شبکه هاى رایانه اى از جمله اینترنت. این نوع از تجارت بر پردازش و انتقال الکترونیکى داده ها شامل متن، صدا و تصویر مبتنى است. تجارت الکترونیک فعالیت هاى مختلفى ازجمله مبادله، تحویل فورى مطالب دیجیتال،انتقال الکترونیکى وجوه، مبادله الکترونیکى سهام، بارنامه الکترونیکى، طرح هاى تجارى و مهندسى و خدمات پس از فروش را نیز در برمى گیرد.

ویژگى اصلى این نوع از تجارت تسهیل فرآیندهاى تجارى، حذف فرآیندهاى غیرضرورى و زائد در انجام امور بازرگانى وکاهش هزینه ها ازطریق بهبودو افزایش هماهنگى، کاهش هزینه هاى ادارى خصوصاً هزینه مکاتبات و نیز بهبود دسترسى به بازار و افزایش تنوع براى مشتریان است. در این میان، فناورى هاى نوین ارتباطى مانند اینترنت، اکسترانت، پست الکترونیک و تلفن هاى همراه در گسترش و توسعه تجارت الکترونیک نقش بسزایى دارند.

پول الکترونیکی و ویژگی‌های آن

پول الکترونیکی یا پول دیجیتالی، ارزش پولی واحدهای پول منتشره از سوی دولت یابخش خصوصی است که به شکل الکترونیکی بر روی یک وسیله الکترونیکی ذخیره شده است.

پول الکترونیکی نوعی ابزار مالی الکترونیکی است که حداقل از عهده انجام همه وظایف پول برمی‌آید بنابراین پول الکترونیکی می‌تواند جانشین بسیار نزدیکی برای پول بانک مرکزی باشد. ارزش پولی ذخیره شده بر روی وسیله الکترونیکی با اجازه مصرف کننده درگیرمعاملات پرداختی، می‌تواند به وسیله الکترونیکی دیگری انتقال یابد.

این روش با سیستم‌های پرداخت الکترونیکی مرسوم، نظیر کارت‌های پرداخت و اعتباری و نقل و انتقالات کابلی که هر کدام معمولا نیازمند اخذ مجوز مستمر بوده و ممکن است در هر معامله متضمن بدهکار کردن وبستانکار کردن حساب‌های بانکی باشند، متفاوت است.این گزارش به نقل از بانک توسعه صادرات ایران حاکی است،برخلاف پول بانک که پول بیرونی است،پول الکترونیکی همانندیک سپرده دیداری یاچک مسافرتی پول درونی می‌باشد.

پول درونی طلب قانونی دارنده آن ازناشر آن میباشد ولی پول بیرونی متضمن چنین طلبی نیست، به عبارت دیگرموجودی پول الکترونیکی، یک طلب جاری بر عهده ناشر آن است که با هیچ حساب خاصی ارتباط ندارد.

امنیت در تجارت الکترونیک

ازآنجاکه اینترنت شبکه ای بازاست،رسوخ گران میتوانندازراه های گوناگون بدان راه یابند.درتجارت الکترونیکی که میان دو سازمان، یا خریدار و سازمان انجام می شود خطراتی بسیار، دو سوی بازرگانی را تهدید می کند. با به گارگیری کامپیوتر در کارهای بازرگانی سازمان ها، افزون بر شیوه های فیزیکی که در گذشته برای حفاظت از اطلاعات به کار می رفت نیاز به تامین امنیت اطلاعات به کمک ابزارهای خودکار نیز به میان آمد.

دربیشتر جهان،کاربردتبادل الکترونیکی داده ها برای مبادله اسنادبازرگانی میان شرکتها،همواره رو به گسترش است.از این دست میتوان اسناد معاملات بازرگانی، اسناد پرداخت، مدارک حمل و نقل را نام برد. در سازمانی که به امکانات مبادله الکترونیکی اطلاعات مجهز نیستند، کاربرد کامپیوتر در کارهای بازرگانی با نرم افزارهای مبادله الکترونیکی داده ها ورابطهای ارتباطی آمیخته شده اند، تا راه حل کارآمدی برای کارهای بازرگانی ارایه شود.

درتبدیل شیوه های سنتی مبتنی برکاغذ،به شیوه های الکترونیکی تبادل اسناد، امنیت اهمیتی ویژه دارد بایدبکوشیم تامبادلات الکترونیکی اطلاعات به جایگزین سیستم های کاغذی میشود، دست کم همان سطح ایمنی شیوه های سنتی را داراست.

منابع

  1. اباذری، فرشید”پول الکترونیکی وسیستم‌های پرداخت‌کننده اینترنتی“پردازشگر، شماره ۹، سال دوم.
  2. احتشامی اکبری،کاملیا،”تجارت الکترونیکی“ صنعت ومطبوعات، دی وبهمن ۱۳۷۶، ص ۲۵ـ۲۳.
  3. اشفعی، محمدصادق،”پول الکترونیکی در قرن بیست و یکم“، تدبیر شماره ۵۶،  مهر ماه۷۴.
  4. حسینی، مژگان ”بانکداری الکترونیکی در ایران“،  پردازشگر،  شماره ۹، سال دوم.
  5. راهوار، منصور ”پول الکترونیکی“، نشریه داخلی بانک ملی ایران، ۱۳۷۹.
  6. زندی حقیقی، منوچهر”پول و بانک“،  انتشارات پیام, چاپ پنجم،  تهران۱۳۵۲.
  7. کاوسی، لیدا ”پول الکترونیکی“،  فصلنامه بانک صادرات،  شماره۱۲.
  8. ”گزارش تحقیقی درباره تجارت الکترونیکی“، مجله تدبیر, شماره ۱۱۲،  صفحه۱۰۲.
  9. مشکوت، سید محمد”بانک“، انتشارات قاروس ایران, جلد اول، تهران ۱۳۵۲.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.