نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه بررسی زیرساخت فناوری اطلاعات در کتابخانه های واحدهای دانشگاهی منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی

پایان نامه بررسی زیرساخت فناوری اطلاعات در کتابخانه های واحدهای دانشگاهی منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۲۸ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                                                             صفحه

چکیده …………………………………………………………………………………………………………………………..۱

۱- معرفی پژوهش

۱-۱-  مقدمه  ………………………………………………………………………………………………………………………………۳

۱-۲- بیان مساله……………………………………………………………………………………………………………………………۴

۱-۳-  اهمیت پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………..۵

۱-۴-  اهداف پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………….۵

۱-۵- سئوالات پژوهش………………………………………………………………………………………………………………….۶

۱-۶- تعاریف عملیاتی ………………………………………………………………………………………………………………….۶

۱-۷- متغیرهای اساسی پژوهش …………………………………………………………………………………………………….۸

۲- مبانی نظری پژوهش

۲-۱- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………۱۰

۲-۲- تاریخچه کاربرد فناوری اطلاعات ………………………………………………………………………………………..۱۱

۲-۲-۱- از ابتدا تا قرن ۱۸……………………………………………………………………………………………………………۱۲

۲-۲-۲-نخستین کتابشناسیها…………………………………………………………………………………………………………۱۳

۲-۲-۳-قرن هجدهم …………………………………………………………………………………………………………………..۱۳

۲-۲-۴- قرن نوزدهم ………………………………………………………………………………………………………………….۱۳

۲-۲-۵- دکومانتاسیون بعد از ۱۹۵۸………………………………………………………………………………………………۱۴

۲-۲-۶- عصر حاضر…………………………………………………………………………………………………………………..۱۵

۲-۲-۷-  نقش ارتباطات ……………………………………………………………………………………………………………..۱۶

۲-۳-  اهمیت فناوری اطلاعات ……………………………………………………………………………………………………۱۶

۲-۴- فناوری اطلاعات در کشورهای در حال توسعه ……………………………………………………………………..۱۷

۲-۴-۱- زیرساخت فناوری اطلاعات در کشورهای در حال توسعه……………………………………………………۲۰

۲-۵- فناوری اطلاعات و کتابخانه ها…………………………………………………………………………………………….۲۳

۲-۵-۱- تاثیر فناوری اطلاعات بر کتابخانه ها و خدماتشان ……………………………………………………………..۲۵

۲-۵-۲-فناوری اطلاعات در کتابخانه های دانشگاهی ……………………………………………………………………..۲۷

۲-۵-۲-۱-فناوری  اطلاعات در کتابخانه های دانشگاهی جهان ……………………………………………………….۲۷

۲-۵-۲-۲- فناوری اطلاعات در کتابخانه های دانشگاهی ایران ………………………………………………………..۲۸

۲-۵-۳- زیرساخت های فناوری اطلاعات در کتابخانه ها…………………………………………………………………۳۰

۲-۵-۳-۱- زیرساخت فناوری اطلاعات در کتابخانه های دانشگاهی ایران …………………………………………۳۱

۲-۶- مروری برمطالعات انجام شده ……………………………………………………………………………………………..۳۳

۲-۶-۱- پژوهشهای انجام شده در ایران ………………………………………………………………………………………..۳۳

۲-۶-۲- پژوهشهای انجام شده درخارج ……………………………………………………………………………………….۳۴

۳- روش پژوهش و گردآوری اطلاعات

۳-۱- جامعه آماری پژوهش………………………………………………………………………………………………………….۳۷

۳-۲- روش پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………..۳۷

۳-۳- روش و ابزار گردآوری اطلاعات………………………………………………………………………………………….۳۷

۳-۴- تجزیه و تحلیل داده ها………………………………………………………………………………………………………..۳۷

۴- یافته های پژوهش

۴-۱- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………۳۹

۴-۲- نیروی انسانی……………………………………………………………………………………………………………………..۴۲

۴-۳- امکانات و تجهیزات …………………………………………………………………………………………………………..۵۲

۴-۴- بودجه و امکانات  ……………………………………………………………………………………………………………..۷۴

۴-۵- شرایط سازمانی …………………………………………………………………………………………………………………۷۹

۴-۶- دیدگاه مدیران …………………………………………………………………………………………………………………..۸۵

۵ – بحث و نتیجه گیری

۵-۱- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………۹۸

۵-۲- خلاصه یافته ها………………………………………………………………………………………………………………….۹۸

۵-۳- نتیجه گیری …………………………………………………………………………………………………………………….۱۰۷

۵-۴- پیشنهادات……………………………………………………………………………………………………………………….۱۰۹

۵-۵-پیشنهاد برای پژوهش های آتی……………………………………………………………………………………………۱۱۰

پیوست ها

پیوست یک (پرسشنامه مدیران)…………………………………………………………………………………………………..۱۱۳

پیوست دو(پرسشنامه کتابداران)…………………………………………………………………………………………………..۱۲۰

پیوست سه: (آدرس پستی، تلفن و وب سایت واحدهای دانشگاهی منطقه پنج )………………………………..۱۲۲

منابع و ماخذ

منابع فارسی………………………………………………………………………………………………………………………………۱۲۴

منابع لاتین………………………………………………………………………………………………………………………………..۱۲۷

چکیده انگلیسی ………………………………………………………………………………………………………………………..۱۲۸

چکیده

این پژوهش به روش پیمایشی توصیفی و با هدف شناخت زیرساخت فناوری اطلاعات در کتابخانه های مرکزی واحدهای دانشگاهی منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است.

جامعه پژوهش شامل ۱۵کتابخانه مرکزی وابسته به منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی است . جهت آگاهی از وضعیت زیرساخت فناوری اطلاعات دوپرسشنامه برای مدیران و کتابداران کتابخانه های مرکزی واحدهای دانشگاهی تدوین گردید. تجزیه و تحلیل یافته ها با استفاده از نرم افزار اکسل انجام شد.

یافته های پژوهش حاکی از آن است که در کل کتابخانه های مرکزی مورد پژوهش ، ۵/۶۲درصد کتابداران دارای تحصیلات کتابداری و ۵/۳۷درصد دارای تحصیلات غیرکتابداری هستند. از نظر وضعیت تحصیلات مدیران کتابخانه های مورد پژوهش ، ۳/۷۳درصد مدیران دارای تحصیلات کتابداری بوده و۶/۲۶درصد دارای تحصیلات غیرکتابداری هستند.

از نظر امکانات سخت افزاری ، بیشترین امکانات سخت افزاری شامل کامپیوتر ، چاپگر ، دستگاه محافظ ، تلفن و اسکنر است و بیشترین امکانات نرم افزاری موجود شامل نرم افزار جامع کتابخانه و CD-ROM های آموزشی می باشد.

بیشترین استفاده از منابع الکترونیکی در کتابخانه های مورد پژوهش مربوط به کتاب الکترونیکی به صورت   CDو پایگاههای اطلاعاتی  به صورت online  می باشد. در کتابخانه های مرکزی واحدهای دانشگاهی منطقه پنج ، جهت ارائه خدمات بازیابی اطلاع رسانی بیشتر از روش جستجوی اطلاعات به صورت کامپیوتری استفاده می شود و نرم افزار مورد استفاده در اکثر کتابخانه های دانشگاهی نرم افزار شرکت پارس آذرخش بوده است.

از نظر دیدگاه مدیران کتابخانه ها ، عمده ترین موانع استفاده از فناوری اطلاعات ، نبود کارکنان آموزش دیده و عدم آموزش کافی می باشد . تقریبا ۴۰% درصد از مدیران کتابخانه ها ، دوره های آموزشی ضمن خدمت آموزش استفاده از فناوری اطلاعات را گذرانده اند.

مقدمه

امروزه دسترسی کاربران کتابخانه های دانشگاهی به روزآمدترین منابع علمی در کوتاه ترین زمان ممکن، ضرورتی است که این کتابخانه ها را از ارایه پیشرفته ترین خدمات اطلاع رسانی ناگزیر می سازد.

کتابخانه ها برای ایفای رسالت سنگینی که در جهت  ارایه خدمات اطلاع رسانی نوین بر دوش دارند، نیازمند به کارگیری فناوری اطلاعات در پیچیده ترین سطوح ممکن هستند. فناوری اطلاعات که کتابخانه به مفهوم امروز، بدون آن معنا نمی یابد، ضرورتاً متکی بر عناصر بنیادینی است که زیرساخت فناوری اطلاعات را تشکیل می دهند.

زیرساخت به معنی بنیاد یا شالوده ای است که یک سازمان یا نظام بر آن استوار شده است. به بیان دیگر، امکانات ، خدمات و تأسیسات اساسی مورد نیاز برای عملکرد یک مجموعه مانند نظام های ارتباطی، سازمان های عمومی و … زیرساخت خوانده می شود (آمریکن هریتیج ، ۲۰۰۹)

زیرساخت فناوری اطلاعات شامل عناصر بنیادینی است که فعالیت های اطلاعاتیِ مبتنی بر فناوری، بر آن استوار می شوند و بدون فراهم بودن این عناصر و شرایط در سطح مطلوب ، استفاده کارآمد از فناوری اطلاعات تحقق نخواهد یافت.

هنوز تعریفی جامع و دقیق از مفهوم زیرساخت اطلاعات یا فناوری اطلاعات ارائه  نشده است . این مفهوم معمولا با بیان عناصر تشکیل دهنده زیر ساخت مورد نظر تعریف شده است. احتمالا آترتون (۱۹۷۷) تنها کسی است که تعریف روشنی از زیر ساخت اطلاعات ارائه داده است. به تعبیر او ، زیرساخت اطلاعاتی هرکشوری توانائیهای ملی در دسترسی به دانش و اطلاعات و همچنین انتقال دانش و اطلاعات به منظور استفاده عملی از دانش است .(داورپناه ، ۱۳۸۴، ص۱۱۸-۱۲۰)

بیان مساله

امروزه دگرگونی همه جانبه منابع و خدمات کتابخانه ای، کتابخانه های دانشگاهی را در معرض آزمونی دشوار قرار داده است . در این شرایط دگرگون شده ، کتابخانه هایی در انجام رسالت آموزشی و پژوهشی خود موفق خواهند بود که با درک صحیح شرایط کنونی در جهت فراهم آوری زیرساخت های مناسب، برای همگامی با شرایط امروز حرکت کنند.

دانشگاه آزاد اسلامی که کانون آموزش و پژوهش خیل عظیمی از فرزندان مستعد کشور است، با واقف بودن بر رسالتی که بر دوش کتابخانه های دانشگاهی قرار دارد، همواره در تلاش ارتقای سطح کمی و کیفی کتابخانه های خود بوده است. در این راستا کتابخانه های مرکزی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به منظور ارایه خدمات بهینه برای جامعه استفاده کنندگان و جلب رضایت آنان به فراهم آوردن امکانات زیربنایی لازم همت گماشته اند.

کتابخانه های مرکزی واحدهای منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی نیز که ۱۵ واحد دانشگاهی را شامل می شود ، در تلاش جلب رضایت شمار بسیار مخاطبان خود به ارایه خدمات کتابخانه ای مختلف اقدام می کنند. با توجه به ضرورت شناخت وضعیت فعلی جهت برنامه ریزی های آتی ، پژوهش حاضر، مطالعه زیرساخت های فناوری اطلاعات در این کتابخانه ها را هدف خود قرار داده است.

با بررسی زیرساخت های  فناوری اطلاعات در کتابخانه های مرکزی واحدهای  دانشگاهی منطقه پنج ، نقاط ضعف و قوت این کتابخانه های دانشگاهی در زمینه های مربوطه مشخص می شود و یافته های پژوهش می تواند با فراهم آوردن داده های لازم و انعکاس وضعیت موجود ، در برنامه ریزی های آتی کتابخانه های یادشده کاربرد داشته باشد.

تاریخچه کاربرد فناوری اطلاعات

تکنولوژی را که امروز فناوری ترجمه می کنند از دو واژه (techne) به معنی “فن ” و (logy) به معنی”دانش ” یا منطق تشکیل شده است . بنابراین به تکنولوژی ، دانش فنی هم می توان گفت.

اگر علم را آگاهی و شناخت انسان نسبت به کاینات و طبیعت و پدیدآورنده دانش تعریف کنیم ؛ “فناوری “(تکنولوژی یا دانش فنی ) بنا به تعریف یونیدو (سازمان توسعه صنعتی ملل متحد) کاربرد علوم در صنایع با استفاده از روشها و مطالعات منظم و هدف دار است ” و یا کاربرد دانش علمی به منظور بهبودو ارتقای سطح زندگی است.

“فناوری ” مجموعه ای نظام یافته، متشکل از ماشین افزار، انسان افزار، اطلاعات و سازمان افزار است. (مهدوی ، ۱۳۷۹)

تکنولوژی اطلاعات مبحث نسبتا جدیدی است که در اواخر ۱۹۷۰ مطرح و در ۱۹۸۰جایگاه خویش را یافت . جالب است بدانید تا سال ۱۹۸۴ در ، فرهنگ اصطلاحات علمی و تکنولوژی مک گراهیل هیچ مدخلی درباره تکنولوژی اطلاعات وجود نداشته است.

حتی امروزه نیز تعریف جامعی از این عبارت وجود ندارد. این شاید بعلت ماهیت در حال تغییر آن باشد. بسیاری از مردم تکنولوژی اطلاعات را مترادف با علوم کامپیوتر و برخی دیگر آن را را به عنوان ارتباطات راه دور می دانند. در بعضی مواقع نیز حتی بعنوان تکنولوژی انتشاراتی مورد استفاده قرار گرفته است.

اهمیت فناوری اطلاعات 

هماهنگی و استاندارد کردن روشها، مهمترین نقش را در دستیابی استفاده کنندگان و مراکز اطلاعاتی ، از طریق ارتباطات راه دوربه پایگاه داده ها داشته اند. اگرچه تکنولوژی کامپیوترابتدا منجر به تمرکز پایگاهها اطلاعاتی گردیده است. اما اکنون با توسعه تکنولوژیهای نوین ، گرایش بسوی عدم تمرکز می باشد. سه عامل مهم این گرایش عبارتند از:

الف ) فشرده سازی اطلاعات که شامل روشی است که برای ذخیره بایتهای اطلاعات کامپیوتر که تقریبا کم خرج بوده و به منظور افزایش ظرفیت و فشرده تر کردن حجم حافظه کامپیوتر ، از آن استفاده می شود، که هزینه و اندازه حجم کامپیوترها را به نحو موثری کاهش داده است، نتیجتا استفاده از یک میکروکامپیوتر برای کوچکترین کتابخانه ها یا مراکز اطلاعاتی عملی تر شده و در دسترس همگان قرار گرفته است. این بدان معنی است که هزینه ارتباطات اکنون به مراتب بالاتر از ریزپردازنده ها ست و نتیجه نهایی آن عدم تمرکز است.

ب ) استفاده از فیبر نوری در کابل کشی ، به جای سیمهای مسی (برای عبور جریان الکتریسیته )در پردازش و انتقال اطلاعات که افزایش اطلاعات را به دنبال داشت.

ج)انتقال اطلاعات از طریق ماهواره ، یکی از مزایای انتقال ماهواره های اطلاعات ، آن است که اطلاعات را می توان در سطح وسیعی انتشار داد.

فناوری اطلاعات  در کشورهای در حال توسعه

 مدت مدیدی است که جوامع انسانی از کتاب، کتابخانه و کتابدار به اطلاعات ،‌مراکز اطلاعاتی و متخصصان اطلاعاتی رسیده اند. باید به این نکته توجه شود که کلمه اطلاعات در هر سه این اصطلاحات مشترک است.

در دنیای امروز، اطلاعات در انواع و اشکال متعددی تولید و به عنوان منبعی ملی و حیاتی تلقی می گردد. منبعی که زوال ناپذیر است و وجه تمایز کشورهای پیشرفته و کشوهای فقیر در بسیاری از کشورهای دنیاست . کشورهایی که بیشترین اطلاعات را تولید می کنند پیشرو هستند.

بخش اعظم فن آوریها ، مهارتها ، پایگاهها اطلاعاتی و تجهیزات مخابراتی راه دور توسط کشورهای صنعتی جهان تولید می شود. آیا کشورهای در حال توسعه دارای فن آوری اطلاعاتی هستند؟ اگر جوامع پیشرفته اطلاعات نیاز دارند ، کشورهای در حال توسعه خیلی بیشتر به آن نیازمندند.

اما کشورهای در حال توسعه ، به دلیل مشکلات اجتماعی – اقتصادی نمی توانند اطلاعات زیادی تولید کنند. دستیابی به اطلاعات در این کشورها تحت تاثیر کمبود و منابع مالی و نیروی انسانی آموزش دیده بسیار مشکل است.

لذا عدم تولید اطلاعات کافی ، کشورهای در حال توسعه شدیدا متکی به متون خارجی هستند که بسیار پرهزینه است. در واقع هزینه اطلاعات مانعی بر سر راه جریان آزاد اطلاعات محسوب می شود.این کشورها از عهده هزینه های خرید متون خارجی مورد نیاز بر نمی آیند.

بنابراین مجموعه های کتابخانه های آنها فقیر است و کتابداران آنها همواره از مجموعه های نامناسب و خارج از رده گله مند و شاکی هستند. کشورهای در حال توسعه برای تسریع در ایجاد زیرساخت اطلاعاتی و تربیت نیروی انسانی متخصص ، نیازمند فن آوری اطلاعات هستند.

‌‌

منابع

منابع فارسی

  1. آذرنگ، عبدالحسین( ۱۳۷۰)، اطلاعات و ارتباطات. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، تهران.
  2. آذرنگ، عبدالحسین (۱۳۸۱)، کتابخانه های ما و مسئله تکنولوژی اطلاعاتی.
  3. حکیمی، ‌رضا( ۱۳۷۵)، تعیین میزان استفاده از تکنولوژی اطلاعات موجود در کتابخانه های مرکزی دانشگاهی شهر زاهدان در امر آموزش و پژوهش. پایان نامه کارشناسی ارشد، گروه کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه تربیت مدرس ، تهران.ص۵۲
  4. داورپناه، محمدرضا(۱۳۷۸)، ” برنامه ریزی زیرساخت تکنولوژی اطلاعات در کشورهای در حال توسعه ” ، کتابداری و اطلاع رسانی،جلد ۲، شماره سوم .
  5. داورپناه، محمدرضا (۱۳۸۱).” موانع زیرساختی بهره گیری از فناوری اطلاعات در کتابخانه های دانشگاهی ایران “، فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی ،‌سال پنجم ، شماره ۲.
  6. داورپناه، محمدرضا(۱۳۸۴)، اطلاعات و جامع. دبیزش، تهران.ص۱۱۸- ۱۲۱
  7. دیانی، محمدحسین(۱۳۶۹)، ” تکنولوژی و اطلاعات” ، دانشمند، ویژه نامه اطلاعات.ص۷۲.
  8. شیخ شعاعی، فاطمه.،طاهره علوی (۱۳۸۶)، “بررسی عوامل موثر بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط کتابداران کتابخانه های دانشکده های فنی دانشگاههای دولتی شهر تهران” ، کتابداری و اطلاع رسانی،‌ شماره ۳۹ ، شماره سوم ،‌جلد ۱۰.
  9. عظیمی، محمدحسن (۱۳۸۲)، بررسی زیرساخت اطلاعاتی دانشگاه شهید چمران و مقایسه آن با استانداردهای مربوطه و ارائه پیشنهادهای نظام جامع اطلاع رسانی برای این دانشگاه. پایان نامه کارشناسی ارشد، گروه کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه شهید چمران، اهواز.
  10. علیدوستی، سیروس . فاطمه شیخ شعاعی( ۱۳۸۵) ، فناوری اطلاعات و کتابخانه ها. پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی، تهران. ص۲۶-۲۸.
  11. فتاحی، رحمت اله،(۱۳۷۷) ” برخی از زمینه های تاثیر فن آوری نوین بر کارکتابخانه ها و کتابداران ” ، فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی، سال اول ، شماره ی۴ .
  12. فرج پهلو، عبدالحسین .، عباس گیلوری (۱۳۷۳)، ” مروری بر زیرساخت تکنولوژی اطلاعات در ایران ” ، فصلنامه اطلاع رسانی، دوره ۱۰، شماره ۴.
  13. فرهادی، ربابه ،(۱۳۷۸) ” بررسی وضعیت کتابخانه های دانشگاهی شیراز و نگرش کتابداران درباره کاربرد فناوری آوری های اطلاعاتی درکتابخانه” ، فصلنامه کتاب، شماره ی۴۰ .
  14. کبیری، فاطمه،(۱۳۸۲) تاثیر گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT)بر تحولات فرهنگی. پایان نامه کارشناسی ارشد ،گروه مدیریت امور فرهنگی ، واحد علوم و تحقیقات، تهران.ص۲۶-۳۲
  15. محسن زاده، فرانک (۱۳۸۶)، بررسی وضعیت استفاده از فناوریهای اطلاعاتی در کتابخانه های دانشگاهی شهر کرمان. پایان نامه کارشناسی ارشد، گروه کتابداری و اطلاع رسانی، واحد علوم و تحقیقات، تهران .‌
  16. مزینانی، علی (۱۳۷۷)، “بررسی نیازهای مهارتی کتابداران شاغل در کتابخانه های دانشگاهی” ، فصلنامه کتاب، دوره نهم، شماره ی یک.
  17. مهدوی، محمدنقی(۱۳۷۹)، تکنولوژی اطلاعات و اطلاعات تکنولوژی. چاپا،تهران، ص ۴.-۵
  18. ناخدا، مریم.، حری، عباس (۱۳۸۴)، “عوامل موثر بر کاربرد فن آوری اطلاعات با تاکید بر کتابخانه های دانشگاهی : پژوهشی در متون” کتابداری، سال سی و نهم، دفتر چهل و سوم: صفحات۵۷تا۷۶.
  19. ولی زاده حقی، سعیده (۱۳۸۵)، “بررسی زیرساخت های ارائه خدمات اطلاعاتی درکتابخانه های تخصصی دولتی شهر تهران ” ، فصلنامه کتاب، شماره ۶۷.
  20. یغمایی،جواد.، علیرضا اسفندیاری مقدم، ناصر آصفی یزدی (۱۳۸۴)، مدیریت کتابخانه های دانشگاهی. انتشارات ۵۹ (پنجاه و نه )، مشهد.ص۱۳۱

منابع لاتین

  1. ۲۱. American Heritage® Dictionary of the English Language. Available: http://education.yahoo.com/reference/dictionary/entry/infrastructure [ 2 March 2009].
  2. Davarpanah, M.,( 2001) ” Level of information technology application in Iranian university technology application in Iranian university libraries ” .library reiew.50(9): 444-450

۲۳.Enakrire,T.R.&onyenania,G.,( 2007) ” Factors affecting the development of information infrastructure in Africa. ” Library hi teach news.Number 2 . pp 15- 20.

۲۴.Farajpahlou,A., (1998)”status of library automation in Iranian accdemic libraries.” Int.inform&libr.Rev,26:pp.107-137.

۲۵.Haneefa,M.,( 2007) “Application of information and communication technologies in special libraries in Kerala (India).” Library Review. Volume 56 Number 7: pp. 603-620.

  1. Igwe,P., (1986) “The electronic age and libraries : present problems and future prospect.” International Information &library Review International Library Review,vol.18,pp.75-84.

۲۷.Meadows,A. & Bukhari,J.,(1992) “The use of information technology by scientists in British and Saudi Arabia universities : a comparative study. ” journal of information science , in (5), p.409-415.

۲۸.Mookoh,K. & Meadws,J., (1998) “Use of communication technology in south Korean universities. ” Journal of information Science ,24(1), p.33-38.

۲۹.Venkata Ramana , P&Chandrasekhar rao,V., (2003) “Use of information technology in central university libraries of india ” Bulletin of information technology . Vol.23,no.2,pp.25-42.

۳۰.Shariful Islam,M.,( 2007) “Use of ICT in Libraries : an emirical Study of selected Libraries in Bangladesh “Library Philosophy and Practice .

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.