نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق اجزای تجارت الکترونیکی و مدلهای مختلف آن

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۳۳ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                              صفحه

اجزای تجارت الکترونیکی……………………. ۱

مدلهای مختلف تجارت الکترونیکی……………….. ۷

مدل B2B  یا تجارت شرکت با شرکت (تاجر با تاجر).. ۱۰

مدل B2C یا تجارت شرکت با مصرف کننده (تاجر با مصرف کننده) ۲۳

مقایسه مدل B2B با مدل B2C……………….. 28

مدل C2C یا تجارت مصرف کننده با مصرف کننده (مشتری با مشتری) ۲۸

منابع و مآخذ…………………………… ۳۱

اجزای تجارت الکترونیکی

اجزای اصلی تجارت الکترونیکی که وجوه تمایز آن با تجارت سنتی هستند عبارت از:

الف . سیستم ارتباطی

سیستم ارتباطی به منزله یک کانال تبادل اطلاعات عمل می کند که فروشندگان را به خریداران متصل می کند.

ب . سخت افزار

سخت افزار از نظر فیزیکی امکان اجرای نرم افزار را فراهم آورده و آنرا با سیستم ارتباطی پیوند می دهد.

 ج.نرم افزار

نرم افزار شامل دستورات و عملکرد های لازم مرتبط با تجارت الکترونیکی است . ازجمله این دستورات می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • ایجاد و نمای کاتالوگ و ویترینی از کالاها و خدمات دروب سایت
  • ایجاد سیستم پرداخت الکترونیکی و انجام پروسه پرداخت
  • تضمین امنیت مورد نظر درمعامله (با توجه به پروتوکلهای مشخص و موجود درسیستمهای ارتباطی )
  • جمع آوری کلیه اطلاعات و موارد مربوط به تجارت الکترونیکی
  • ایجاد زمینه های لازم برای انجام معامله و نقل و انتقال درخواستها و سایر اسناد تجاری

نرم افزار

نرم افزار به مانند روح پنهان تجارت الکترونیکی است .انواع مختلفی از نرم افزارها درتجارت الکترونیکی نقس اساسی دارند که شامل سیستمهای عامل، مرورگرها، مدیریت بانکها، انجام معاملات و … می باشند که البته درک چگونگی عملکرد پیچیده  این نرم افزارها درکنار هم به راحتی میسرنیست.

خوشبختانه ، متخصصین فن مثل نرم افزارنویسان ، معماران سیستمهای کامپیوتری و مشاوران بر این امر واقف هستند که چگونه نرم افزارهای مختلف رابرای کار هماهنگ درتجارت الکترونیکی سازگار نمایند.

استفاده کنندگان ازتجارت الکترونیکی اگر به بهبود عملکرد و کارایی تجارت الکترونیکی توجه دارند، بایستی ارتباط با متخصصان نرم افزار راحفظ نمایند. به هر حال نرم افزارها و دو جزء دیگر تجارت الکترونیکی یعنی سیستم ارتباطی و سخت افزار به این منظور به وجود آمده اند تا سازمانهای استفاده کننده ازتجارت الکترونیکی بتوانند استراتژی و تاکتیکهای تجاری خود را مشخص نمایند.

مدلهای مختلف تجارت الکترونیکی

در تجارت الکترونیکی مدلهای مختلفی از معاملات تجاری وجود دارد که این مدلها برمبنای شخصیت دو طرف معامله تعریف شده اند . بر این مبنا ۹ مدل مختلف تجارت الکترونیکی به ترتیب زیروجود دارد:

ا.مدلB2B یا مدل تجارت شرکتها با شرکتها (Business to Business):دراین مدل فروشنده و خریدار هردو شخصیت حقوقی هستند. یعنی شرکت با شرکت یا تاجر با تاجر.

۲.مدلB2C یا مدل تجارت شرکتها با مصرف کنندگان (Business to Consumer): دراین مدل فروشنده شرکت یا تاجر است و خریدار ، مصرف کننده کالا یا خدمات میباشد.

۳.مدل C2C یا مدل تجارت مصرف کننده (Consumer to Consumer): دراین مدل دو طرف معامله یعنی هم فروشنده و هم خریدار هر دو مصرف کننده هستند .

۴.مدل G2G یا مدل تجارت دولتها با دولتها (Goverment to Goverment): دراین مدل ، تجارت بین دولتها به عنوان فروشنده و خریدار صورت می گیرد.

۵.مدل G2B یا مدل تجارت دولتها با شرکتها(Government to Businees): دراین مدل فروشنده دولت و خریدار شرکتها هستند مثل مواقعی که اطلاعات مورد نیاز درباره مناقصه ها و مزایده ها و قوانین و مقررات از دولت به شرکتها فروخته می شود.

۶.مدلG2C یا مدل تجارت دولتها با مصرف کنندگان (افرا) (Government to Consumer):

 در این مدل فروشنده ، دولت و خریدار اشخاص حقیقی یا مصرف کنندگان هستند مثل تعامل دولت با مشتری مراکز دولتی و ارباب رجوع.

مدل B2B یا تجارت شرکت با شرکت (تاجر با تاجر)

مبادلات B2B درلغت به هرگونه خرید و فروش و شراکت، مبادلات پایانی و یا نوع معاملات صورت گرفته بین دو شرکت تجاری اطلاق می شود. پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۰۴ درآمد حاصله از این روش تجاری به ۱/۵ میلیارد دلار برسد که با تکیه به برخی از برآوردهای انجام شده، امکان افزایش این مبلغ نیز وجود دارد. عرصه تجاری B2B سریعترین رشد را درمیان شاخه های مختلف تجارت الکترونیکی داشته است.

هنگامی که لازم باشد تجارت الکترونیکی درخرید و فروشهای عمده مانند درخواست سفارش یک شرکت از تولید کنندگان ، دریافت پیش فاکتور خرید و نیز پرداخت صورت هزینه به آنها به کاربرده شود B2B استفاده می گردد. به عنوان مثال اگر تولید کننده یک ماده اولیه بخواهد تولیدات خود را به یک کارخانه دار بفروشد، هر دو طرف باید از مدل B2B استفاده نمایند.

علی رغم این که این نوع تجارت الکترونیکی سالهاست که با استفاده از EDI انجام میگیرد ولی درواقع از ۵ یا ۶ سال پیش به شکل امروزی خود تبدیل شده است.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.