نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی میزان اضطراب در بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات : ۴۶ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان ………………………………………………………………………………….صفحه

چکیده ……………………………………………………………………………………۶

فصل اول : کلیات پژوهش

۱-۱ :مقدمه ………………………………………………………………………………..۸

۲-۱:بیان مسأله …………………………………………………………………………….۹

۳-۱ :اهمیت وضرورت ………………………………………………………………………..۱۱

۴-۱:سوالات تحقیق…………………………………………………………………………..۱۲

۵-۱: تعریف  عملیاتی متغیر ها ………………………………………………………………..۱۲

۶-۱: تعریف عملیاتی متغیرها …………………………………………………………………۱۲

فصل دوم : تحقیقات پیشین

۱-۲: مقدمه ……………………………………………………………………………….۱۴

۱-۱-۲ :مبانی اضطراب و ترس ………………………………………………………………..۱۵

۲-۱-۲ انواع اضطراب ……………………………………………………………………….۱۶

۳-۱-۲ اضطراب طبیعی …………………………………………………………………….۱۷

۴-۱-۲ نظریه های اضطراب ………………………………………………………………….۱۸

۲-۲ پیشینه تحقیق …………………………………………………………………………۱۸

فصل سوم: روش تحقیق

۱-۳: روش تحقیق ………………………………………………………………………….۲۹

۲-۳:جامعه آماری  …………………………………………………………………………۲۹

۳-۳: روش نمونه گیری ……………………………………………………………………۲۹

۴-۳: تعداد یا حجم نمونه …………… ……………………………………………………….۳۰

۵-۳: ابزار جمع آوری اطلاعات ………………………………………………………………….۳۰

۶-۳: مراحل جمع آوری اطلاعات ………………………………………………………………..۳۰

۷-۳: روش تجزیه و تحلیل داده ها ……………………………………………………………..۳۱

فصل چهارم : نتایج تحقیق

فصل پنجم : بررسی نتایج

۱-۵ :مقدمه ……………………………………………………………………………….۳۵

 ۲-۵:بحث و نتیجه گیری……………………………………………………………………۳۵

۳-۵ : پیشنهادها ………………………………………………………………………….۳۵

۴-۵:محدودیت هایب پژوهش  ……………………………………………………………….۳۶

منابع و ماخذ ………………………………………………………………………………۳۷

ضمائم

پرسشنامه ………………………………………………………………………………..۴۳

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی بررسی میزان اضطراب در بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور اشکنان پرداخته است. به همین منظور، تعداد ۱۰۰ نفر از دانشجویان دختر و پسر این دانشگاه به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب، و به وسیله پرسش‌نامه اضطراب‌سنج اشپلبرگر مورد آزمون قرار گرفتند. پس از اجرای پرسش نامه ، داده های بدست آمده با روش های آماری t برای مقایسه دو گروه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت .نتایج نشان داد که بین دو گروه دختر و پسر دانشجو از لحاظ اضطراب  تفاوت معنی داری وجود ندارد.

مقدمه

دسترسی به تعریفی دقیق از اضطراب بسیار دشوار است. اکثر نظریه­پردازان با لانگ موافقند که اضطراب مفهومی فرضی است. یعنی اضطراب نوعی تصور است که وجود خارجی و عینی ندارد ولی در تفسیر پدیده­های مشاهده­پذیر می­تواند مفید باشد؛ به طور کلی اضطراب نوعی احساس ترس و ناراحتی بی­دلیل است و فرد نمی­تواند علت روشنی برای آن بیان دارد که نشانه­ی بسیاری از اختلال­های روانشناختی تلقی می­گردد(احمد­وند، ۱۳۸۹).

شاید در روانشناسی نابهنجاری هیچ موضوعی به اندازه­ی اضطراب گریبان بسیاری از ما را نگرفته و چنین احساس ناخوشایند ترس و تشویشی به دنبال نداشته باشد. این حالت هیجانی در بسیاری از آسیب­های روانی دیده می­شود(دیویسون و همکاران، ۱۹۳۹).

برای انجام هر کاری میزان معینی از اضطراب، عادی است و ضروری هم می­باشد؛ مثلاً وقتی می­خواهیم از عرض بزرگراهی به سلامت عبور کنیم یا سوار هواپیما شویم و از شهری به شهر دیگری مسافرت کنیم احتمال خیلی کمی وجود دارد که حتی اضطرابی اندک هم نداشته باشیم. برای روشن­تر شدن مطلب به این مثال توجه کنیم: تریشا درسی را انتخاب کرده بود که در آن دانشجویان باید مطالبی را به صورت شفاهی ارائه می­کردند.

تریشا هرگز مطلبی در کلاس ارائه نکرده بود و هنگامی که به آن فکر می­کرد، عصبی می­شد، قلبش سریع­تر می­زد، احساس تهوع به او دست می­داد، و کف دستانش کمی عرق میکرد. او فرصت داشت تا پایان نیمسال سخنرانی­اش را ارائه دهد، در نتیجه سعی می­کرد به آن فکر نکند؛ هنگام ارائه­ی درس احساس عصبی ناخوشایندی به او دست می­داد.

صحنه­ ارائه­ درس بیشتر اوقات جلوی چشم تریشا بود. معده‌­اش درد می­کرد و عضلاتش می­گرفت، دریافت اینکه هنگام سخنرانی وی، همه متوجه عصبی بودنش شده­اند؛ او را عصبی­تر می­کرد. پس از این اولین سخنرانی، همه­ی واحد­های درسی دیگری که مستلزم سخنرانی بودند را حذف می­کرد؛ او با حذف این واحد­ها احساس راحتی می­کرد(میلتن­برگر، ۱۹۹۷).

منابع و ماخذ

۱-احمدوند ،محمد علی (۱۳۸۹)بهداشت روانی ،چاپ هشتم ،انتشارات پیام نور

۲-دیوسیون ،برالد.سی.نیل ،جان ام . کرینگ ،آن ام (۱۹۳۹) آسیب شناسی روانی ،چاپ دوازدهم ،انتشارات ویرایش

۳-متین برگر ،ریموند (۱۹۹۷)،شیوه های تغییر رفتار ،چاپ نهم ،انتشارات سمت

۴-بهرانی ،فاطمه ،سرگلزایی ،محمد رضا ،قربانی،اسماعیل (۱۳۷۹)مطالعه ارتباط سبک زندگی با افسردگی و اضطراب در دانشجویان سبزوار ،مجله دانشکده ی علوم پزشکی و خدمات بهداشتی –درمانی سبزوار ،شماره دوم ،صفات ۳۸-۲۷

۵-ترخان،مرتضی ،آقا یوسفی ،علی رضا ،شقاقی ،فرهاد (۱۳۹۰)نظریه های مشاوره و روان درمانی ،چاپ اول ،انتشارات پیام نور

۶-باربارن ،ژرژ(۱۹۹۵)چگونه بر ترس و اضطراب خود غلبه کنم ،چاپ اول ،انتشارات ققنوس

۷-گروهی از مولفان (۱۳۸۶)روانشناسی عمومی ، انتشارات هانیوان ،شیراز

۸-شفیع آبادی ،عبدالله ،ناصری ،غلامرضا (۱۳۸۸)نظریه های مشاوره و روان درمانی ،چاپ چهاردهم ، انتشارات مرکز نشر دانشگاهی

۹-سیف نراقی ،مریم ،نادری عزت الله ( ۱۳۸۶) . آموزش وپرورش کودکان استثنایی ، چاپ یازدهم ، انتشارات دانشگاه پیام نور

۱۰- محمد طهرانی ، حسن ، فاضلی ، مریم ، محمد طهرانی ، مریم ( ۱۳۹۰) اثر بخشی حساسیت زدایی حرکت چشم بازپردازشی (EMDR) در کاهش اضطراب ، مجله اندیشه و رفتار شماره ۲۲ ، صفحات ۶۸-۶۱.

۱۱- کایوند ، فریدون ، شفیع آبادی ، عبدالله سورانی ، منصور (۱۳۸۸) . اثر بخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر اضطراب اجتماعی دانش آموزان پسر سال اول متوسطه ناحیه ۴ آموزش و پرورش شهر اهواز ، دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی ، شماره ی ۴۲ ، صفحات ۴۴-۱.

۱۲- بهادری ، محمد حسین ، جهان بخش ، مرضیه ، جمشیدی ، آذر، عسکری ، کریم(۱۳۹۰) . اثر بخشی درمان فراشناختی بر علایم اضطراب در بیماران مبتلا به اختلال هراس اجتماعی ، دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی ، شماره ی ۴ ، صفحات ۱۹-۱۳.

۱۳- حکیم جوادی ، منصور ، غلامعلی لواسانی ، مسعود ، حقیقت گو ، مرجان ، زبردست ، عزرا(۱۳۸۹) بررسی رابطه ی میزان افسردگی ، اضطراب ، استرس و عوامل شخصیت در فرزندان ایثارگران ، مجله علمی – پژوهش طی جانباز ، شماره ۹ ، صفحات ۱۶-۱۰.

۱۴- قیاسی ، محمد ، احسانی چیمه ، الهام ، محبوبی ، محمد ( ۱۳۹۰) آیا رایحه درمانی بر اضطراب دانشجویان جانباز و ایثارگر تاثیر دارد ؟ مجله علمی پژوهشی طب جانبازی ، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی ، شماره ۱۴، صفحات ۲۳-۱۹.

۱۵- عباسی ، مرضیه ، طاهر نشاط دوست ، حمید ، آقا محمدیان شعرباف ، حمیدرضا (۱۳۸۹) . اثر بخشی درمان تعامل والد کودک بر کاهش نشانه های اختلال اضطراب جدایی ، مجله زن شناسی بالینی ، شماره ۲ ، صفحات ۵۷-۴۷.

۱۶- احمدی طهور سلطانی ، محسن ، رمضانی ، ولی الله ، عبداللهی ، محمد حسین نجفی ، محمود ، ربیعی ، مهدی (۱۳۹۰) اثر بخشی افشای هیجانی ( گفتاری و نوشتاری ) بر علایم افسردگی ، اضطراب و استرس دانشجویان ، مجله روان شناسی بالینی ، شماره ی ۴ ، صفحات ۵۹-۵۱.

۱۷- رحمانیان ، زاهده ، میرزائیان ، بهران ، حسن زاده ، رمضان (۱۳۹۰) اثر درمان شناختی رفتاری گروهی بر اضطراب اجتماعی دختران دانش آموز ، و ماهنامه علمی – پژوهشی دانشگاه شاهد ، شماره ی ۹۶ صفحات ۱۱-۱.

۱۸- صداقتی ، پریسا ، خلجی ، حسن ، کوزه چیان ، هاشم ، ارجمند ، ابوالفضل (۱۳۸۷) ، آیا پیاده روی منظم بر اضطراب کلی ، صفتی و حالتی زنان باردار تاثیر دارد ؟ فصل نامه المپیک، شماره ۲ ، صفحات ۲۸-۱۹.

۱۹- بانکی ، یاسمن ، امیری ، شعله ، سمانرا(۱۳۸۸) ، اثر بخشی کتاب درمانی گروهی بر میزان اضطراب جدایی و افسردگی در کودکان والدین طلاق گرفته ، ماهنامه علمی – پژوهشی دانشگاه شاهد ، شماره ی ۳۷، صفحات ۸-۱.

۲۰- ابوالقاسمی ، عباس ، مهرابی زاده هنرمند ، مهناز ، نجاریان ، بهمن ، شکریک ، حسین ( ۱۳۸۲) . اثر بخشی روش درمانی آموزش ایمن سازی در مقابل تیرگی و حساسیت زدایی منظم در دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان ، مجله روانشناسی ۲۹ صفحات ۲۱-۴.

۲۱- شیربهم ، زهرا ، سودانی ، منصور ، شفیع آبادی ، عبدالله (۱۳۸۸) . اثر بخشی آموزش مهارتهای مدیریت استرس بر کاهش نشانگان جملنی و اضطراب دانش جویان ، مطالعات اجتماعی – روان شناسی زنان ، شماره ۳ ، صفحات ۱۶۳-۱۳۹.

۲۲- وقایی ، عباسعلی ، میلاد گرجی ، حسین ، طاهریان ، عباسعلی ، رشیدی پور ، علی ( ۱۳۸۵) . اثر دگزامتازون بروآنش های اضطرابی در موش های سوری ، مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان ، شماره ی ۴ ، صفحات ۲۹۰-۲۸۵.

۲۳- موسوی ، رقیه ، موسوی ، سید سجاد ، محمودی قرایی ، جواد ،اکبری زردخانه ، سعید (۱۳۸۷) . ابزارهای ارزیابی و تشخیص اختلالات اضطرابی در کودکان و نوجوانان ، مجله علمی – پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، شماره ی ۲ ، صفحات ۱۵۴-۱۴۷.

۲۴- مظاهری ، مینا ، افشار ، حمید ( ۱۳۸۹) ارتباط آلکستی تایبا با افسردگی و اضطراب در بیماران روان پزشکی مجله اصولی بهداشت روانی ، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، صفحات ۴۷۹-۴۷۳.

۲۵- مرادی ، علیرضا ، چراغی ، فرشته ، فراهانی محمد نقی ( ۱۳۸۷) اثر اضطراب و نحوه ی ارایه ی تکالیف بر کارآمدی پردازش و عملکرد عناصر حافظه ی فعال ، فصلنامه علمی – پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز ، شماره ی ۱۱ ، صفحات ۱۰۳-۸۲.

۲۶- دادستان ، پریرخ ، اناری ، آسیه ، صالح صدق پور ، بهرام ( ۱۳۸۶) . اختلال اضطراب اجتماعی و نمایش درمانگران ، فصلنامه روانشناسان ایرانی ، شماره ی ۱۴ ، صفحات ۱۲۳-۱۱۵.

۲۷- ایزدی فرد ، راضیه ، سپاسی آشتیانی ، میترا (۱۳۸۸) . اثر بخشی درمان شناختی – رفتاری با آموزش مهارت حل مساله در کاهش علایم اضطراب امتحان ، مجله علوم رفتاری ، شماره ی ۱ ، صفحات ۲۷-۲۳.

۲۸- عرفانی ، نیلوفر ، حجازی ، شیرین ، ضیغمی محمدی ، شراره ، صالحی محمد مقی ، محمد حسین ( ۱۳۹۰) اثر هایپیرکیوم بر فورا توم بر اضطراب ، فصلمانه علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ، شماره ۴ ، صفحات ۱۸۵-۱۷۹.

۲۹- دادپور ، قدرت اله ، توکلی زاده ، جهانشیر ، پناهی شهری ، محمد ( ۱۳۹۱) . اثر بخشی آموزش های عقلانی هیجانی به شیوه ی گروهی بر عزت نفس و اضطراب دانش آموزان تیزهوش پس ، مجله تخصصی پژوهش و سلامت ، شماره ی ۱ ، صفحات ۱۲۵-۱۱۸.

۳۰- عطاری ، بهناز ، شفیع آبادی ، عبدالله ، سلیمی ، حسین (۱۳۹۰) . اثر بخشی آموزش هنر نقاشی بر کاهش میزان اضطراب دانش آموزان پسر ابتدایی ، فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی ، شماره ی ۸ ، صفحات ۶۴-۴۷.

۳۱- الهی فر ، حسن ، شفیع آبادی ، عبدالله ، قحری ، محمد ( ۱۳۹۰) . اثر بخشی مشاوره ی گروهی به روش عقلانی – عاطفی الیس بر کاهش اضطراب امتحان ، فصلنامه علوم رفتاری ، صفحات ۲۰-۹.

۳۲- ساجدی ، فیروزه ، وامقی ، روشنک ، عالیزاد ، ویدا ، خسروی ، غفار ، کریملو ، مسعود ، داوریان ، آیدا ، شهشهانی پور ، سهیلا (۱۳۸۹) . آیا شدت اضطراب در مادران کودکان مبتلا به فلج مغزی بالاتر از مادران کودکان عادی است ؟ ویژه نامه توانبخشی اعصاب کودکان ، شماره ی ۵۵ ، صفحات ۲۰-۱۵.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.