نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق تاثیر قرآن و حدیث در ادب فارسی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۴۰ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

پیشگفتار……………………………………………………………………………………………………………………………..ا-ب

مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………..ب-ج

چکیده…………………………………………………………………………………………………………………………………ج-د

فصل اول: کلیات تحقیق

  • مقدمه …………………………………………………………………………………………………………۱
  • بیان مسئله……………………………………………………………………………………………………۲
  • اهداف تحقیق………………………………………………………………………………………………..۲
  • اهمیت تحقیق……………………………………………………………………………………………….۲
  • سئوالات تحقیق…………………………………………………………………………………………۳-۲
  • فرضیه ها…………………………………………………………………………………………………….۳
  • کلید واژه ها……………………………………………………………………………………………..۴-۳

فصل دوم: پیشینه تحقیق

۲-۱  مقدمه……………………………………………………………………………………………………۵

۲-۲  تاریخچه موضوع…………………………………………………………………………………. ۷-۶

۲-۳  پیشینه نظری…………………………………………………………………………………..۸-۷

۲-۴ پیشینه عملی(نقد کتاب)………………………………………………………………………………………………۹

۲-۵ ضرورت تحقیق……………………………………………………………………………………………………………….۹

فصل سوم: روش تحقیق

۳-۱  مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………۱۰

۳-۲  روش های مورد استفاده در تحقیق…………………………………………………………………………..۱۱

۳-۳  فنون گردآوری اطلاعات و توضیح آن ها…………………………………………………………………..۱۲

۳-۴  جمع آوری داده ها…………………………………………………………………………………………………….۱۲

۳-۵  تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………………………………………………..۱۳

فصل چهارم: یافته های تحقیق

۴-۱ مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………….۱۴

 ۴-۲ قرآن کتاب آسمانی ما……………………………………………………………………………………………….۱۵

۴-۳ تعریف ادبیات……………………………………………………………………………………………………………. ۱۵

فرضیه ۱: ادبیات فارسی از کلام قرآن بهره های فراوانی گرفته است…………………………….۱۷-۱۶

۴-۴ تاثیرات دین اسلام در عرصه ی ادبیات………………………………………………………………۱۹-۱۷

۵-۴ صبر و شکیبایی قرآن در نظم شاعران………………………………………………………………..۲۰-۱۹

۶-۴ حدیث چیست………………………………………………………………………………………………………۲۱-۱۰

۴- ۶-۱-حدیث محبت در ادب فارسی………………………………………………………………………..۲۵-۲۱

فرضیه ۲: برخی از شعرای متقدم در آیات و احادیث در شعر خود بهره گرفته اند…………. ۳۵-۲۷

فرضیه ۳: میزان استفاده حافظ از احادیث و قرآن در اشعارش زیاد بوده است…………..۴۲-۳۶

فرضیه ۴: مولوی داستان یوسف را در اشعار خود بررسی کرده است………………………..۵۹-۴۳

فرضیه ۵: سنایی در اشعار خود به تصویر پردازی قرآنی پرداخته است…………………….۶۶-۶۰

فرضیه ۶: شهریار دراشعار خود از نهچ البلاغه بهره برده است………………………………….۹۸-۶۷

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

۵- ۱مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………….۱۲۸

۵-۲ بحث و نتیجه گیری………………………………………………………………………………………. ۱۳۰-۱۲۹

۵-۳ مشکلات تحقیق………………………………………………………………………………………………………۱۳۰

۵-۴- پیشنهادات تحقیق…………………………………………………………………………………………………۱۳۱

فهرست منابع و مآخذ……………………………………………………………………………۱۳۳-۱۳۲

مقدمه

 از آن جایی که برای دانستن درباره ی تأثیر قرآن و حدیث بر ادب پارسی باید با خود ادبیات بیشتر آشنا شده سپس تأثیر قرآن و حدیث را در آن بررسی کنیم، بنابراین بر آن شدیم تا با تحقیق در رابطه با این موضوع اطلاعات لازم را برای شناخت بیشتر آن کسب کنیم.

ضمن این که خواندن هر کتابی در ذهن خواننده ابهامات و سئوالاتی ایجاد می کند که گاهی با خواندن دیگر کتب رفع می شود و گاهی به نقد می انجامد که ما با خواندن چندین کتاب نقدهایی از آن ها کردیم، که اگر نقد ما به جا باشد انشاء ا. . . سازنده نیز خواهد بود و اگر بی جاست همین جا از نویسندگان کتاب ها پوزش می طلبیم.

نمودار زیر آن چه را که در این فصل به آن می خواهیم بپردازیم، به طور خلاصه نشان می دهد.

تاریخچه موضوع

زبان ایران پیش از اسلام، که مادر و ریشه زبان امروز ایران است، پارسی (فارسی) نامیده  می- شود. این زبان از شاخه زبان های هندی  و اروپایی به این ترتیب با اغلب زبان های جهان متمدن ( قدیم و جدید ) خویشاوند است. زبان فارسی به سه دوره جداگانه تقسیم می شود :

-فارسی باستان : که در دوره هخامنشی رایج بوده و فرمان ها و نامه های شاهان به آن زبان نوشته می شده است.

-فارسی میانه : زبان های ایرانی میانه به دو گروه عمده شرقی و غربی تقسیم و هر کدام از این دو گروه به دو شاخه شمالی و جنوبی مجزا شده اند.

– فارسی نو : پس از ورود اسلام به ایران زبان فارسی تحول تازه ای را پشت سر گذاشت و با استفاده از خط (الفبا) عربی به مرحله نوینی گام نهاد که در اصطلاح ، فارسی نو (دری) گفته می شود.

معمولا دوره های تاریخ ادبیات را در گذشته بدون هیچ دلیلی برمبنای سلسله ها تقسیم بندی می کردند و به این ترتیب ادبیات را تابع جریان های سیاسی حاکم قلمداد می کردند مثل ادبیات دوره مغول اما تقسیم دوره های ادبی با تقسیمات سیاسی ، تاریخی و جغرافیایی همخوانی نداشت و هرگز اصل و مبنا قرار نمی گرفت.

در عصر رودکی که دوره خردآزمایی نیز نام گرفته شعر دری با تمام ویژگی های زبانی و مضمونی خود، روبه گسترش نهاد. دردوره سامانی رودکی به پدر شعر فارسی مشهور و مورد تمجید شاعران پس از خود هم چون عنصری قرار گرفت.

پیشینه نظری

۱- قرآن کریم- ترجمه و تفسیر مجتبی فولادوند

۲- ۱۳۷۱- فرهنگ قصه های پیامبران(تجلی شاعرانه اشارات داستانی در مثنوی)، مه دخت پورخالقی چترودی در این کتاب اشعاری از مثنوی که با سوره های قرآن و با داستان ها و وقایع قرآنی مطابقت داشته است جمع آوری شده است.

۳- ۱۳۷۵ – دیوان ناصر خسرو- جهانگیر منصور مربوط به اشعار جمع آوری شده ی ناصر خسرو می باشد.

۴- ۱۳۷۵- فرهنگ معین جلد ۱ و ۲- دکتر محمد معین در لغت نامه ی پارسی معین به توضیح برخی لغات دشوار ادبی پرداخته شده است.

۵- ۱۳۷۶- گنجینه سخن جلد ۱ و ۲ و ۳، دکتر ذبیح الله صفا به طور مختصر به شرح تاریخچه ی ادبیات پارسی پرداخته شده است.

۶- ۱۳۷۷- کلیات خمسه حکیم نظامی گنجوی، نظامی گنجوی مربوط به اشعار جمع آوری شده از نظامی می باشد.

۷- ۱۳۷۷- تفسیر نمونه جلد ۱۹- استاد مکارم شیرازی و همکاران به تفسیر آیات شریف قرآن پرداخته شده است.

فهرست منابع و مآخذ

  1. پور خالقی چترودی، مهدخت (۱۳۷۱). فرهنگ قصه های پیامبران (تجلی شاعرانه اشارات داستانی در مثنوی، مشهد: (انتشارات آستان قدس) چاپ اول.
  2. حداد، حسین(۱۳۷۹). هفت شهر عشق، تهران:( موسسه انتشارات قلیایی) چاپ دوم.
  3. حسین، تلمذ(۱۳۷۸) . مرآت مثنوی ، تهران: (نشر گفتار) چاپ اول.
  4. حلبی، علی اصغر( ۱۳۶۹). تأثیر قرآن و حدیث در ادب فارسی، تهران: (انتشارات دانشگاه پیام نور).
  5. دشتی، علی (۱۳۷۵). دیوان کامل شمس تبریزی،( انتشارات جاویدان) چاپ دوازدهم.

۶- راستگو، سید محمد(۱۳۷۹). تجلی قرآن در شعر و ادب پارسی(نشریه بشارت)- قسمت پانزدهم.

 ۷- راستگو، سیدمحمد( ۱۳۸۰) تجلی قرآن در اشعار حافظ، (نشریه بشارت).

۸- راشد محصل، محمد رضا(۱۳۸۰). پرتوهایی از قرآن و حدیث در ادب فارسی ، مشهد: ( به نشر، انتشارات آستان قدس).

 ۹- شیرازی، مکارم (۱۳۷۶). تفسیر نمونه جلد ۱۹(انتشارات دارالکتب الاسلامیه).

۱۰- صفا، ذبیح الله(۱۳۷۶). گنجینه سخن۱،۲،۳،( انتشارات فردوسی) چاپ ششم.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.