نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی استانداردهای علامت تجاری حلال

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۶۴ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان ………………………………………………………………………………………….صفحه

چکیده ……………………………………………………………………………………………۱

فصل اول : کلیات

۱-۱: مقدمه …………………………………………………………………………………………۳

۲-۱: بیان مساله …………………………………………………………………………………….۵

۱-۳: اهمیت و ضرورت تحقیق ………………………………………………………………………….۷

۱-۴: اهداف تحقیق …………………………………………………………………………………..۸

۱-۵: چارچوب موضوعی پژوهش …………………………………………………………………………۹

فصل دوم :پیشینه تحقیق

۲-۱: تحقیقات انجام شده داخل کشور …………………………………………………………………..۱۶

فصل سوم : مبانی نظری تحقیق

۳-۱:مفاهیم استاندارد چیست …………………………………………………………………………۴۱

۳-۲ استادارد اروپا …………………………………………………………………………………۴۲

۳-۳ استاندارد آمریکا ……………………………………………………………………………..۴۲

۳-۴ ایز……………………………………………………………………………………………۴۳

۵-۳ استاندارد TUV……………………………………………………………………………….۴۳

۳-۶ استاندارد حلال …………………………………………………………………………………۴۴

فصل چهارم : خلاصه ،نتیجه گیری ،پیشنهادات  

۴-۱: خلاصه ………………………………………………………………………………………..۴۶

۴-۲:نتیجه گیری ………………………………………………………………………………….۴۶

۴-۳: پیشنهادات …………………………………………………………………………………..۴۹

منابع ……………………………………………………………………………………………..۵۰

چکیده

در این پژوهش به بررسی استانداردهای علامت تجاری حلال پرداخته شده است تدوین اصول،ضوابط و استانداردهای حلال در محدوده هر نظام اقتصادی را می‌توان نتیجه منطقی تعامل و ارتباط افراد و گروههای فعال در نهادها و جوامع حرفه‌ای دولتی و خصوصی‌ دانست.تمام این افراد و گروهها در تلاش‌اند تا با صرف منابع مالی‌ و اقتصادی خود،به‌نحوی برفرایند تدوین استانداردهای‌ حلال،اثر بگذارند.

بررسیهای به عمل آمده در جوامع مختلف،موید آن است که‌ در مقاطع زمانی گوناگون،تشکلهای مختلف فشارهای زیادی بر مراجع تدوین اصول و ضوابط نشان حلال وارد ساخته‌اند،تاحدی‌ که در پاره‌ای از موارد نیز،اسباب فروپاشی این مراجع را فراهم‌ کرده‌اند.

در همین راستا،تدوین نوعی تئوری که از یک‌سو،امکان‌ درک و شناخت بهتر عوامل اثرگذار بر فرایند تدوین‌ استانداردهای حلال را فراهم کند و از سوی دیگر،اثر استانداردهای تدوین شده را بر جابجایی ثروت میان بازیگران‌ صحنه اقتصاد و تخصیص منابع بوسیله آنها مشخص سازد،و در نهایت علل صرف منابع مالی ازسوی این افراد و گروهها برای‌ اثرگذاری بر فرایند تدوین استانداردها را توجیه کند،به‌طور حتم‌ ارزشمند خواهد بود.دستیابی به‌این تئوری،شرایطی را مهیا می‌کند که براساس آن می‌توان امکان اجرای رهنمودهای‌ تجویزی‌ ارائه شده برپایه تئوری دستوری‌ را مورد سنجش‌ قرار داد.چنین تئوریهایی در حوزه اقتصاد تحت عنوان تئوری‌ اثباتی‌ خوانده می‌شود.

مقدمه

کشتار دام و طیور به روش ذبح اسلامی ( حلال ) از روشها ی عمده و مورد استفاده در جوامع اسلامی است . این مقاله روشهای عمده مورد استفاده برا ی کشتار دام و عوامل مهم موثر بر آن را در متون علمی بررسی نموده و معایب و مزایای هر یک را با در نظر گرفتن راحتی حیوان و کیفیت گوشت معرفی نموده است .

سپس روش ذبح حلال با توجه به برخی آیات و احاد یث در زمینه ذبح حلال و رحم و شفقت به حیوانات مورد بررسی قرار گرفته است . با ارزیابی دستورات عمده جهت ذبح حلال و مقا یسه آن ها با دلا یل علمی به نظر می رسد پس از ذبح مقدار ز یادی از خون پمپ شده توسط قلب سریعا از محل برش خارج می شود و افت سر یع فشار خون ا یجاد می شود .

در نتیجه مغز از مهمترین منبع اکسیژن و گلوکز خود محروم می شود در نها یت آنوکسی ایجاد می شود . فشار ما یع مغز ی، نخاعی به دلیل قطع شدن سیاهرگ های وداجپائین می آ ید که حتی سر یعتر از کاهش فشار خون است و ا ین امر منجر به شوک عمیق و بیهوشی می شود .

به دلیل محرومیت مغز از خون در اثر خونریزی شد ید، ضربان قلب حیوان شد یدا افزا یش می یابد تا جریان خون به مغز و دیگر قسمت ها ی بدن افزا یش یابد . انقباضات شد ید عضلانی و تشنج آغاز می شود که عکس العمل های فیزیولوژیک اتوماتیک هستند تا خون به قسمت ها ی بالائی به خصوص مغز فرستاده شود . این انقباضات شد ید عضلانی و تشنج دردناک نیستند.

بیان مساله

بررسی تولید و تجارت غذاهای با استانداردحلال و رونق اقتصادی غذاهای حلال به فراورده های غذایی گفته میشود که در تهیه و تولید آنها مواردی که ا زنظر دین اسلام حرام هستند به کار نرفته باشد با توجه به رعایت موازین شرعی در تامین مواد اولیه صنایع غذایی ایران گسترش تجارت غذای حلال می تواند ظرفیت خالی کارخانجات صنایع تبدیلی فراورده های کشاورزی را پرکند و بهره وری را افزایش دهد.

با توجه به بازار دوهزار میلیارددلاری غذای حلال در جهان که حدود ۱۲ درصد از تجارت جهانی محصولات غذایی کشاورزی را به خود اختصاص داده است و درحالیکه کشور مالزی با ۵۵ درصدمسلمان کشور تایلند با ۱۰ درصد مسلمان حتی چین و کشورهای اروپایی که جمعیت مسلمان اندکی دارند برای تولید و تجارت غذای حلال برنامه ریزی کرده اند می توان گفت که حضور ایران باید بسیار پررنگ تر از این باشد و سهم کشور ما دراین بین رضایت بخش نیست.

از انجایی که مواد اولیه مصرفی در کارخانجات صنایع تبدیلی ایران عمدتا از داخل کشور تامین می شود و در کشو رنیز به دلیل مباحث شرعی به حلال بودن فراورده به ویژه در بحث فراورده های گوشتی و نوشیدنی ها توجه بسیار می شود لذا تولید کننده ما باتلاش جزئی می توانند تولیدات خود را با استانداردهای غذای حلال تطبیق دهند که در ان صورت سهم بازار جهانی محصولات ایرانی در ارائه محصولات با نشان حلال افزایش خواهد یافت.

تجارت جهانی حلال، ابعاد و زمینه ها

این مقاله بر اساس ۲ سال تحقیق گسترده در زمینه تجارت محصولات حلال و خدمات در بیشتر از ۱۲ کشور شامل آفریقای جنوبی، تایلند، اندونزی، برونئی، سنگاپور، امارات متحده عربی، هنگ کنگ، آلمان، هلند، بلگیوم و فرانسه تهیه شده است.  اگر چه مصرف و تجارت محصولات حلال بیشتر از هزاران سال قبل وجود داشته ، اما تنها از چند دهه اخیر دولتها و مصرف کنندگان تو.جه خاصی در خصوص این بازار از خود نشان داده اند.به شکل ساده، حلال نشان ارزشی اسلامی ضمیمه شده به محصولات می باشد.

از این رو این برند، اطلاعات مختصری در خصوص تامین هزینه، منبع تولید شده، تولید، مراحل تولید، توزیع، انبار کردن، فروش و مصرف محصولات را دارا می باشد. چون دولت مالزی در اواخر دهه نود میلادی سیاست مبتکرانه ای جهت نفوذ به بازار سرآمدی حلال، در کشورهای دیگر اعم از مسلمان و غیر مسلما ن  را برنامه ریزی کرده بود.لذا برای بسیاری از کشورها نفوذ به بازار جهانی حلال امری ناگزیر در فن تدبیر توسعه بازار صادرات شده است.

استاندارد و اقتصاد کلان

در اقتصاد کلان، مباحث تولید ملی، سرمایه گذاری، تجارت خارجی و اشتغال کامل مطرح است، استانداردها مبنا و اصول حرکت بسوی تولید انبوه می­باشند. بنابراین اجرای نظام استانداردها تولید انبوه را به کشورها به ارمغان آورده و باعث رشد درآمد ملی خواهدشد و به تبع آن سرمایه گذاری رونق گرفته، زمینه­های اشتغال کامل را در سطح ملی ایجاد خواهد کرد. از طرفی اجرا و به کارگیری استانداردهای بین المللی، تجارت خارجی را تسهیل نموده و به تدریج سهم بیشتری از بازارهای بین المللی به دنبال خواهد آورد.

منابع

۱. «ایزو را بشناسید – ملاقات با ایزو». ایزو. ۲۰۰۷. بازیابی شده در ۷ سپتامبر ۲۰۰۷.

۲. «ایزو را بشناسید – نام ایزو». ایزو. ۲۰۰۷. بازیابی شده در ۷ سپتامبر ۲۰۰۷.

۳. برّی دیزجی، علی؛ روزها و رویدادها، تهران، زهد، ص۸۱.

۴. ماهنامه استاندارد؛ شماره۱۵۴، سال شانزدهم، تیرماه ۱۳۸۳، ص۲.

۵. ماهنامه استاندارد؛ شماره۱۳۳، مهرماه ۱۳۸۱، ص ۹.

۶. برّی دیزجی، علی؛ روزها و رویدادها، تهران، زهد، ص۸۲.

۷. ماهنامه استاندارد؛ سال سیزدهم، شماره ۱۳۵، ص۱.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.