نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق تعاریف گمرکی، وظایف گمرک و نحوه رسیدگی به تعهدات ارزی ناشی از واردات کالا

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۵۰ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                                 صفحه

  • مقدمه…………………………….. ۱
  • تعاریف …………………………… ۳

– گمرک……………………………….. ۳

– سند ترخیص ………………………….. ۳

– کارت بازرگانی ………………………. ۴

– پروانه ورود نسیه…………………….. ۵

– پته ……………………………….. ۵

– پته عبور …………………………… ۵

– فهرست عدل بندی (بسته بندی)……………. ۵

– اعلامیه فروش ارز……………………… ۵

– اظهارنامه گمرکی …………………….. ۶

– قبض انبار…………………………… ۶

– نگله……………………………….. ۶

– سود بازرگانی ……………………….. ۷

– هزینه های  گمرکی ……………………. ۷

– عوارض گمرکی ………………………… ۸

  • نقش و وظایف گمرک …………………. ۸
  • مفاهیم و کلیات قانون امور گمرکی ……. ۱۱
  • نحوه تعیین ارزش کالا در گمرک ………..
  • عدم ترخیص کالا در مهلت مقرر از گمرکات…
  • شرایط عمومی ترخیص ………………… ۱۷
  • کالای متروکه ……………………… ۱۸
  • تخلفات و قاچاق گمرکی………………. ۱۹
  • انبارداری کالا در گمرک …………….. ۲۴
  • ارزیابی کالا………………………. ۲۵
  • ترخیص قطعی کالا …………………… ۲۷
  • ورود موقت ……………………….. ۲۸
  • کالای مرجوعی ……………………… ۲۹
  • ترانزیت خارجی کالا…………………. ۳۱
  • کالای انتقالی …………………….. ۳۲
  • کابوتاژ………………………….. ۳۳
  • نحوه رسیدگی به تعهدات ارزی ناشی از واردات کالا ۳۴
  • پیوست شماره (۱)……………………
  • پیوست شماره (۲)……………………
  • پیوست شماره (۳)……………………
  • پیوست شماره (۴)……………………
  • پیوست شماره (۵)……………………
  • پیوست شماره (۶)……………………
  • پیوست شماره (۷)……………………
  • منابع و مأخذ………………………

مقدمه

بحث پیرامون بازرگانی خارجی و مبادلات بین المللی فارغ از مسائل گمرکی و تکنیک هائی که امر مبادله را جداً از مقررات داخلی کشورها تسهیل و موجب تحرک در مکانیزم تجارت می گردد، تقریباً غیرممکن است و اهمیت موضوع به حدی است که در بیشتر موارد با توصیه سازمان های ملل – یونسکو جوامع اقتصادی و طرف های موافقت نامه هایی که در زمینه مسائل بازرگانی فعالیت دارند با هدف نیل به زبانی مشترک در مسائل و تشریفات گمرکی، تسهیل امر مبادله، تدارک مقدمات مبادله اطلاعات و اختراعات در امور تجارت بین الملل و شکستن سدهای باصطلاح گمرکی به منظور افزایش هر چه بیشتر در شتاب مبادلات بازرگانی و قراردادهای گمرکی تهیه و تصویب و بموقع اجراء گذاشته می‌شود.

با عنایت به اینکه مسائل گمرکی در سطح بین المللی به درجه بالایی از اهمیت رسیده است که همواره بخشی از قراردادهای بین کشورها را به خود اختصاص می دهد. جا دارد که حداقل مقررات و نحوه انجام تشریفات گمرکی و انواع رویه های معمول و مفاهیم اصطلاحات گمرکی که در اکثر کشورهای جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

نقش و وظایف گمرک

شورای همکاری گمرکی که در سال ۱۹۵۰ در بروکسل باتوافق ۱۴ کشور از جمله کشورهای : آلمان، ایتالیا، انگلیس، ایران، سوئد، هلند، نروژ بلژیک، دانمارک، فرانسه، یونان، ایسلند، لوگزامبورگ تشکیل شده است گمرک را چنین تعریف نموده است.

” گمرک سازمانی است دولتی که مسئول اجرای قانون گمرک وصول حقوق و عوارض ورودی و صدوری و همچنین واردات، ترانزیت و صادرات کالا می باشد.

اهداف شورای هماهنگی امور گمرکی عبارتند از : بررسی مسائل حاضر گمرکی مشترک فیمابین دولت های متعاهد- بررسی جنبه های فنی رژیم های گمرکی – تهیه و تنظیم طرح قراردادها و اصلاح قراردادها- توصیه بمنظور تفسیر و اجرای یکنواخت قراردادهای منعقده- نشر اطلاعات مربوط به مقررات و تکنیک های گمرکی.

باتوجه به این تعریف، می توان گفت گمرک سازمانی است مالی و اقتصادی که از دیر زمان در کشورها وجود داشته و در هر زمان بنا به مقتضیات زمان و خواست حکومت ها شکل سازمانی خاصی به خود گرفته است تا به صورت فعلی در آمده است.

مفاهیم و کلیات قانون امور گمرکی

پس از اینکه کالای خریداری شده به گمرک مورد نظر خریدار رسید نسبت به ترخیص آن اقدام می‌گردد. ولی ترخیص کالای مربوطه امکانپذیر نخواهد بود، مگراینکه نشان دهنده مبادله کالا باشد و بانک گشایش کننده اعتبار طرف معامله بوده و بلامانع بودن ترخیص را به نام  خریدار در پشت اسناد اعلام کرده باشد.

اگر چه اخذ اسناد از بانک گشاینده اعتبار از مهمترین امور ترخیص کالا می باشد ولی مجوزهای اختصاصی، اگر برای بیرون بردن کالا از گمرک مطرح باشد همان پروانه گمرکی است که پس از انجام تشریفات قانونی ترخیص کالا و پرداخت حقوق و عوارض گمرکی متعلقه، پروانه سبز گمرکی بعنوان سند ترخیص کالا صادر می شود.

در تعاریف و مفاهیم گمرکی یکی از عباراتی که زیاد از آن استفاده می شود اظهار گمرکی یا اظهارنامه گمرکی است و آن هر اقدامی است که راجع به اطلاعات حاضر مورد نیاز گمرک که به هر شکل که مورد قبول گمرک است باید در اختیار گمرک قرار گیرد.

شرایط عمومی ترخیص

موسسات حمل و نقل زمینی، دریائی و هوایی مکلفند هنگام ورود کالا یک نسخه رونوشت اظهارنامه هر قلم از کالای وارداتی را به ضمیمه فهرست کل بار (مانیفست) و اظهارنامه اجمالی به گمرک تسلیم نماید فهرست کل بار شامل بار حمل شده در یک وسیله یا واحد نقلیه است فهرست بار یا محموله شامل مشخصات تجاری کالا است. این مشخصات شامل سند حمل، فرستنده، گیرنده، علائم و شماره، تعداد و نوع بسته ها و شرح و مقدار کالا است.

مانیفست در حکم اظهارنامه بار نیز می باشد، بنابراین در بسیاری از کشورها از این سند بعنوان اظهارنامه بار استفاده می شود و حامل مجبور نخواهد بود اظهارنامه بار تنظیم و تسلیم نماید.

هر محموله تجاری که با یک وسیله حمل به قلمرو گمرکی می رسد باید برای آن نسخه ای مانیفنست ارائه شود، این سند دلالت براین دارد که کالا از یک گمرک در یک کشور بارگیری و حمل شده و در طول راه به آن چیزی اضافه یا از آن کسر نشده مگر این امر به موجب مانیفست نشان داده شده است.

کالای متروکه

حداکثر توقف هر کالا از تاریخ تسلیم مانیفست یا اظهار اجمالی ۴ ماه خواهد بود در صورتی که ظرف مدت مزبور برای انجام تشریفات قطعی گمرک و وظایفی که بعهده اظهار کننده است اقدام نشود کالای متروکه محسوب می گردد.

کالای فاسد شدنی و کالائی که نگهداری آن ایجاد خطر یا هزینه می کند از شمول مقررات آئین نامه گمرکی خارج خواهد بود.

در موارد استثنائی که به تشخیص گمرک ایران عدم اقدام به تحویل گرفتن کالا از گمرک ظرف مدت چهار ماه مذکور معلول علل موجهی باشد گمرک می تواند مهلت مقرر در این ماه را به تقاضای کتبی صاحب مال حداکثر تا چهار ماه دیگر به شرط پرداخت حق انبارداری تمدید کند مهلت توقف کالای مورد نیاز موسسات تولیدی که به انباری های اختصاصی یا انبارهای عمومی انتقال داده شده، محدود به چهار ماه مقرر در این ماده نبوده و گمرک مجاز است برای مدت متناسب که مقتضی بداند آنرا تمدید کند.

فهرست منابع و مآخذ

  1. رضا بنائی، قانون امور گمرکی و آئین نامه اجرائی آن با آخرین اصلاحات، انتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی وابسته به موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی.
  2. علی نویدی، مقررات ترخیص محمولا ترانزیتی ، شرکت چاپ و نشر بازرگانی.
  3. علیرضا راشدی اشرفی، مجموعه اطلاعات موردنیاز در بازرگانی خارجی ، انتشارات قانون.
  4. ایرج زینال زاده، فرم های بازرگانی و راهنمای تکمیل آنها ، انتشارات چاپ و نشر بازرگانی.
  5. روابط عمومی گمرک ایران . کتاب راهنمای مراجعان ، انتشارات گمرک جمهوری اسلامی ایران.
  6. سایت وزارت بازرگانی و صنایع و معادن ایران، جوازسبز گمرکی.
  7. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (اداره سیاستها و مقررات ارزی)، دستورالعمل نحوه رسیدگی به تعهدات ارزی ناشی از واردات کالا.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.