نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه بررسی تحلیلی عوامل موثر بر ارزش شرکت در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار

پایان نامه بررسی تحلیلی عوامل موثر بر ارزش شرکت در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۳۵ | قابل ویرایش

چکیده تحقیق

نیل به رشد اقتصادی و افزایش میل به سرمایه گذاری مستلزم اتخاذ سیاستهای اساسی و همه جانبه است . با پیشرفت صنعت و تکنولوژی ، بیشتر شرکتهای صنعتی در صدد توسعه فعالیتهای اصلی خود در سایر زمینه ها می باشند که انگیزه چنین توسعه ای غالبا افزایش قدرت سودآوری و همچنین افزایش منافع سهامداران است . در این مورد ایجاد محیط مناسب برای سرمایه گذاریهای سالم و مولد و توسعه فعالیت شرکتها و همچنین تقویت بازار سرمایه از جمله بورس اوراق بهادار ، از مهمترین اقداماتی که باید صورت گیرد .

از آنجا که هدف سرمایه گذاران از روی آوردن به بازار سهام در نهایت افزایش ثروت ، بوده و یکی از راههای افزایش ثروت ، افزایش ارزش سهام عادی است ، بنابراین ارائه اطلاعاتی که بتواند آنها را در ارزیابی فعالیتها و توانایی های واحدهای تجاری و انتخاب شرکت مورد نظر جهت سرمایه گذاری یاری رساند ، ضروری است .

مقدمه

امروزه شرکتها برای برنامه ریزی های آتی و حضور موفق در عرصه فعالیتهای اقتصادی نیازمند یک ثبات و روند مطمئن در حیطه فعالیت خود می‌باشند. طبعاً نوسانهای شدید ارزش سهام یکی از موانع برنامه ریزی های بلند مدت و اجرای موفق آن می‌باشد.

علاوه براین شرکتها فعالیتهای تولیدی و بازرگانی خود را در شرایطی انجام میدهند که تغییرات در جوامع تجاری سریع بوده و رقابت در سطح بالایی صورت می گیرد. بنابراین مدیران برای تصمیم گیری و هدایت فعالیت واحد تجاری باید با جنبه ها و ابعاد مختلف فعالیت شرکت آشنایی کامل داشته باشند.

مدیران شرکتها اغلب با مسائلی نظیر نحوه تامین وجوه ،چگونگی استفاده از سرمایه های موجود جهت اجرای پروژه ها ، میزان سرمایه‌گذاریها و همچنین ارزیابی بازدهی آنها مواجه و درگیر هستند . در این چارچوب مدیران به دیدگاهی وسیع از مسائل مالی ، آشنایی با ماهیت و ابعاد مختلف ابزارهای مالی و توانایی درک و بررسی نحوه عملکرد شرکت در شرایط بازار نیازمندند.

در سالهای اخیر با توجه به تغییرات سریع تکنولوژی و افزایش انتظارات سهامداران ،تصمیم گیریهای مالی به تخصص مدیران بستگی دارد .توسعه و تفکیک تخصص مدیران باعث می شود تا در شرایط بسیار رقابتی ،نسبت به فعالیت شرکت و بازدهی آن بهترین استراتژیها انتخاب شوند.

بیان مساله (تعریف موضوع)

در شرکتهای سهامی سرمایه‌گذاران در قالب دارندگان یا متقاضیان سهام ، با انگیزه های مختلف نقش اساسی در تأمین منابع مالی مورد نیاز واحدهای اقتصادی ایفا می‌کنند. واحدهای اقتصادی هم از جذب سرمایه های پراکنده اهداف متفاوتی را دنبال نموده که درنهایت نقطه بهینه (هدف) برای هردوگروه رسیدن به منافع بیشتر و حداکثر نمودن ثروت می‌باشد. منافعی که ازاین سرمایه‌گذاریها نصیب سهامداران می شود، در قالب حداکثر شدن سود یا ارزش سهام ویا هردو مورد تجلی می‌کند.

لیکن به دلیل اینکه فرآیند به ماگزیمم رساندن سود عموما نا مفهوم است و عامل زمان را نادیده می گیرد و همچنین به جنبه های کیفی فعالیتهای آتی توجهی ندارد ، لذا شرکتها هدف دیگر که همانا به حداکثر رساندن ارزش شرکت در بلند مدت است را  دنبال می کنند. این ارزش با قیمت بازار سهام عادی شرکتها تعیین می گردد که در واقع انعکاس تصمیمات سرمایه‌گذاری ، تأمین مالی و سود سهام می‌باشد.

علاوه بر موارد فوق بسیاری از کشورهای در حال توسعه از جمله کشور ما در طی چند دهه اخیر دریافته اند که ایجاد مؤسسات مالی و بازار های سرمایه برای تامین نیاز مالی شرکتها و رشد اقتصادی ضرورت دارد.به طوری که در این کشورها در دو دهه گذشته موج خصوصی سازی گسترش یافته است.

ارزش سهام برمبنای قیمت جایگزین دارائیها پس از کسر بدهیها

از آن جا که ارزش دفتری نمی تواند قابلیت اعتماد بالایی در ارزشیابی داشته باشد،‌ می‌توان برای رفع کاستی های آن از این روش استفاده کرد. بدین جهت ، ابتدا دارائیهای ثابت شرکت شامل اموال ،  ماشین الات و تجهیزات آن تجدید ارزیابی میشوند، زیرا به مرور زمان و به خصوص در شرایط تورم ارزش روز این دارائیها با ارزش دفتری آنها اختلاف پیدا کرده است . تجدید ارزیابی می‌تواند توسط شاخص های اقتصادی بانک مرکزی و یا ارزیابی کارشناسان انجام شود. همچنین دارائیهای نامشهود مانند سرقفلی و امتیازات نیز ارزیابی می‌شوند.

در کنار این موارد باید برخی از دارائیهای جاری همچون بدهکاران که ذخیره مطالبات مشکوک الوصول برای آنها ناکافی است ونیز برخی اقلام همچون ذخیره مالیاتی نیز مورد ارزیابی قرار گیرند. پس ازارزیابی این موارد وجایگزینی مقادیر آنها درترازنامه شرکت ، با کسرنمودن بدهیها از دارائیها ، مقدار حقوق صاحبان سهام بدست می‌آید که با تقسیم این مقدار برتعدد سهام عادی ، ارزش هر سهم عادی مشخص میشود.

اگر چه این روش در مقایسه با ارزش دفتری کاملتر است ولی کاستی هایی را نیز به همراه دارد. ازجمله آنکه دراین روش به بازدهی وسودآوری شرکت توجه چندانی نمی‌شود. لازم به ذکر است که تجدید ارزیابی دارائیها و بدهی ها می‌تواند برمبنای ارزش معاملاتی روز آنها نیز انجام شود.

منابع و مأخذ

۱- ریموندیی . نوو ، مدیریت مالی، ترجمه و اقتباس دکتر علی جهانخانی و علی پارسائیان – جلد دوم – انتشارات سمت – بهار ۱۳۷۹.

۲- اوجین اف – بریگام ، لوئیس سی ،گاپنسکی ، فیلیپ آر . دی وز ، مدیریت مالی ( میانه ) ترجمه ، دکتر علی پارسائیان ، انتشارات ترمه ، بهار ۱۳۸۲.

۳- دکتر تقوی ، مهدی ،مدیریت مالی۱- انتشارات پیام نور ،  اردیبهشت ۱۳۷۶ .

۴- هامپتون ، وارون و … مدیریت مالی ،‌ترجمه ، دکتر حمید رضا وکیلی فرد – مسعود وکیلی فرد ، جلد اول ، انتشارات علمی فوج ، ۱۳۸۰

۵- عالی ور – عزیز ، حسابداری صورتهای مالی اساسی ، مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی سازمان حسابرسی ، چاپ اول ، ۱۳۶۶

۶- جیمز سی . ون هورن ، مدبریت مالی ، ترجمه دکتر محسن دستگیر ،‌مرکز چاپ و نشر کتب دانشگاهی خوزستان ، چاپ اول ، تابستان ۱۳۶۹

۷- دامودار گجراتی ، مبانی اقتصاد سنجی ،‌ترجمه دکتر حمید ابریشمی ، جلد دوم ، انتشارات مشهد  ، سال ۱۳۷۷.

۸- آذر ـ عادل ، مؤمنی ـ منصور ، آمار و کاربرد آن در مدیریت ، جلد دوم ، انتشارات سمت ، سال ۱۳۷۹.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.