نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه بررسی رابطه فرصت های سرمایه گذاری بر رشد سود شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار

پایان نامه بررسی رابطه فرصت های سرمایه گذاری بر رشد سود شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۳۱ | قابل ویرایش

مقدمه

همه مردم به نوعی دارای ثروتی هستند ،که ناشی از ارائه خدمات آنان در بازار کار است، و در بیشتر مواقع تصمیم‌گیریهایی را در خصوص سرمایه‌گذاری خود انجام می‌دهند. و به دنبال حداکثر کردن بازده پس انداز خود از طریق سرمایه‌گذاری می‌باشند. لذا هر گونه اطلاعاتی که با استفاده از آن بتوان میزان رشد شرکت را پیش بینی نمود مورد توجه سهامداران قرار می‌گیرد. سرمایه‌گذاران نیز به دنبال حداکثر کردن ثروت خود هستند. فرصتهای رشد نیروی محرکی است که ایجاد انگیزه می‌کند و پاداشی برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود.

در این میان سرمایه‌گذاران همیشه باید در تصمیمات سرمایه‌گذاری خود ریسک را در نظر داشته باشند زیرا آنچه باعث موفقیت می‌گردد استفاده بهینه از فرصتهای سرمایه‌گذاری موجود است که جهت این امر می‌بایست سیاستهای مالی موثر بر ایجاد فرصتهای رشد را در واحدهای تجاری شناسائی کرد.امروزه سیستمهای اطلاعاتی حسابداری در کمترین زمان اطلاعات لازم را در دسترس استفاده‌کنندگان قرار می‌دهد تا در تصمیم‌گیریها مورد استفاده قرار گیرد.

ارتقای آگاهیهای حرفه ای از دستاوردهای جدید در زمینه سرمایه‌گذاری همراه با توسعه تکنولوژی ارتباطات باعث شده است که تأمین کنندگان سرمایه وجوه خود را در شرکتهایی سرمایه‌گذاری کنند که امکان کسب سود بیشتری است؛ از این رو جریان وجوه (سرمایه )به صورتهای مختلف تحرکی بیش از پیش یافته و در سالهای اخیر انجام سرمایه‌گذاریها بشدت رشد یافته است و بیشترین تغییرات حسابداری نیز درهمین سالها ایجاد شده است. ساده انگاشتن این تغییرات به منزله عقب ماندگی وعدم موفقیت در صحنه رقابت امروز می‌باشد و بیش از حد گمراه کننده و تضعیف کننده است.

تبیین موضوع

تحلیلگران مالی با تجزیه و تحلیل صورتهای مالی شرکت وضعیت آن را مورد بررسی قرار می‌دهند. یکی از مسائل مهم امروزی در تجزیه وتحلیل اطلاعات مالی شرکتها بحث سودآوری و میزان سود شرکت است. میزان سوددهی  در تصمیم‌گیری نسبت به سرمایه‌گذاری در شرکت ها یک عامل بسیار مهم و حیاتی است .از طرفی یکی از عوامل موثر بررشد سود شرکتها  فرصتهای رشد می‌باشد.که فرصتهای رشد  نشان دهنده استعداد بالقوه شرکت در سودآوری و سرمایه‌گذاری می‌باشد.

فرصت های سرمایه گذاری در طی مراحل مختلف دارای چرخه عمر متفاوت است. وشرکتی که از انعطاف پذیری بالایی جهت استفاده از این فرصتها برخوردار باشد، چشم‌انداز روشنی از آینده‌آن متصور است. فرصتهای سرمایه‌گذاری از جمله عوامل مؤثر بر  رشد مناسب سود شرکت ها  می‌باشند. از طرفی اکثر قریب به اتفاق شرکتهای منحل شده بدلیل ضعف مالی و فقدان سودآوری به مرحله انحلال کشیده شده اند. صورت حساب سود و زیان (به همراه اطلاعات موجود در سایر صورتهای مالی) ابزار انتقال اطلاعات برای ارزیابی میزان رشد سود شرکت و نتایج فعالیتهای مالی است.

فرصت های سرمایه گذاری (IOS)

همه مردم به نوعی دارای ثروتی هستندکه ناشی از ارائه خدمات در بازار کار است. اغلب مردم در بیشتر مواقع تصمیم‌گیریهایی را در خصوص سرمایه‌گذاری در زندگی خود انجام می‌دهند. برای مثال برخی ازکارگران راجع به اینکه آیا وجوه مربوط به بازنشستگی خود را در سهام سرمایه‌گذاری کنند یا دراوراق قرضه، تصمیماتی را اتخاذ می‌کنند. برخی دیگر از افراد به دنبال حداکثر کردن پس انداز خود از طریق سرمایه‌گذاری در گزینه های دیگر هستند.

فرصت های سرمایه گذاری در واقع توانائی بالقوه سرمایه‌گذاریهای شرکت را نشان می‌دهد بدین معنی که هر چقدر توانائی‌انجام سرمایه‌گذاری‌ شرکت در آینده بیشتر باشد شرکت دارای فرصتهای سرمایه‌گذاری بیشتری است. آینده‌نگری‌گروههای‌ استفاده‌کننده از صورتهای مالی همواره حسابداران را به جستجوی روشهای برتر برای تفسیر اطلاعات مالی هدایت کرده است، مدیران نتایج عملیات آتی یک واحد تجاری و توان جذب سرمایه را با اهمیت می‌دانند و رضایت سهامداران نیز در گرو سود مورد انتظار آنهاست که در این میان یکی از روشهای برتر تفسیر اطلاعات بررسی فرصتهای سرمایه‌گذاری است.

ماهیت فرصت های سرمایه گذاری

ماهیت فرصت های سرمایه گذاری پاسخ به اینکه چرا سرمایه‌گذاری می‌کنیم ؟ دریک عبارت ساده  می‌توان گفت که سرمایه‌گذاران می خواهند از پول خود، سودی را کسب نمایند. وجه نقد دارای یک هزینه فرصت از دست رفته است در صورتی که اگر وجه نقد را نگهداری کنید فرصت کسب سود، را طریق آن وجه نقد از دست خواهید داد. به علاوه، در یک فضای تورمی، قدرت خرید پول کاهش می یابد، به عبارت دیگر وقتی نرخ تورم بالا باشد قدرت خرید به سرعت کاهش می یابد.

سرمایه‌گذاران دوست دارند بازده آنها تا جایی که امکان داشته باشد زیاد باشد ولی باید توجه داشت که میزان بازده تحت تأثیر ریسک قرار دارد. سال ۱۹۸۲  در ایالات متحده، سال خوبی برای بازار سهام بود. به طوری که بازده کلی اوراق مربوط به سهام عادی از ۲۰% بالا رفت. با وجود این در همین سال برخی از صندوقهایی که به صورت حرفه ای اداره می‌شدند با زیان روبرو شدند.

منابع فارسی

  1. تهرانی ،دکتر رضا. نوربخش ـ عسگر« مدیریت سرمایه‌گذاری»، انتشارات : نگاه دانش، ‌سال
  2. رضوانی راز، کریم ،« بررسی رابطه بین جریان های نقدی آزاد و میزان بدهی شرکتهای پذیرفته شده در بورس تهران» پایان نامه دوره کارشناسی ارشد، به راهنمایی :دکتر حمید حقیقت، ۱۳۸۳.
  3. هدایتیان، مهدی « سود حسابداری وتأثیر آن بر قیمت سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران» پایان نامهدورهکارشناسی ارشد به راهنمایی :احسانی، ۱۳۷۴.
  4. حجازی، رضوان « بررسی اثر سود بر قیمت وحجم سهام در بورس اوراق بهادار تهران » پایان نامه دورهکارشناسی ارشد به راهنمایی: علی جهانخانی، ۱۳۷۵.
  5. زمانپور، علیرضا« بررسی رابطه بین فرصتهای سرمایه‌گذاری و سیاستهای مالی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس تهران « پایان نامهدوره کارشناسی ارشد، به راهمایی دکتر قائمی، ۱۳۸۳.
  6. شاهمرادی، مسعود« ارتباط بین سودهای حسابداری وبازده سهام » پایان نامه دوره‌کارشناسی ارشد به راهنمایی محمد رضا نیکبخت، ۱۳۸۰.
  7. مهرانی، کاوه« چهارچوبی برای تجزیه وتحلیل سیاستهای تقسیم سود، مچله حسابدار، سال شانزدهم، شماره ۱۴۴، صفحه ۷.
  8. آذر، عادل،. مومنی، منصور « آمار وکاربرد آن در مدیریت » جلد دوم، سال ۱۳۷۷.
  9. بزرگ نیا، ابوالقاسم ،‌« ارقامی ،‌آمار، چند متغیره کاربردی » سال ۱۳۷۰.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.