تعداد صفحات: ۱۱۴ | قابل ویرایش
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول. ۱
طرح تحقیق. ۱
۱- مقدمه:. ۲
۲- بیان مسئله:. ۳
۳- ضرورت انجام تحقیق. ۵
۴- فرضیههای تحقیق:. ۶
۵- اهداف مورد نظر برای انجام تحقیق. ۷
۶- روش تحقیق:. ۷
۱- جامعه آماری:. ۷
۲- نمونه گیری:. ۸
۳- محدودیتها و مشکلات انجام تحقیق. ۸
۴- پیشینه تحقیق. ۸
۵- تعریف واژههای تخصصی مورد استفاده در تحقیق:. ۹
فصل دوم. ۱۱
پیشینه تحقیق. ۱۱
بخش اول: مبانی نظری مرتبط به «فیروزه». ۱۲
۲-۱-۱- مختصری در مورد تاریخچه جواهرات. ۱۳
۲-۱-۲- قدمت استخراج فیروزه. ۱۴
۲-۱-۳- علم شناخت سنگهای قیمتی و اهمیت آن در جهان. ۱۵
۲-۱-۴- انواع فیروزه. ۱۶
۲-۱-۵- نحوه ساخته شدن فیروزه. ۱۸
۲-۱-۶- فضیلت فیروزه در اسلام. ۱۸
۲-۱-۷- معادن فیروزه. ۱۹
۲-۱-۸- کلیاتی در مورد برش و جلای کانیها و سنگهای جواهر رنگی ۲۶
۲-۱-۹- تراش فیروزه. ۲۸
۲-۱-۱۰- مشخصات بهترین نوع فیروزه تراشیده. ۳۳
۲-۱-۱۱- صادرات فیروزه:. ۳۴
بخش دوم: مبانی نظری مرتبط با «آمیخته بازاریابی». ۳۶
۲-۲-۱- تعریف بازاریابی. ۳۷
۲-۲-۲- فلسفه مدیریت بازاریابی. ۳۷
۲-۲-۳- عوامل مؤثر در تغییر تقاضا. ۴۱
۲-۲-۴- عوامل مؤثر در اقدام به خرید. ۴۲
۲-۲-۵- فرآیند تصمیم خرید. ۴۵
۲-۲-۶- مفهوم مدرن بازاریابی. ۵۱
۲-۲-۷- آمیخته بازاریابی (Marketing Mix). 52
۲-۲-۸- جایگاه یابی در بازار. ۶۳
فصل سوم. ۶۹
روش تحقیق. ۶۹
۳-۱ نوع تحقیق: به طور کلی تحقیقات علمی را به دو دسته تعرفه تقسیم مینمایند:. ۷۰
۳-۲ روش تحقیق. ۷۰
منابع وماخذ:. ۷۶
فصل چهارم. ۷۷
جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل دادهها. ۷۷
۴-۱- ویژگیهای پاسخگویان. ۷۸
۴-۱-۱- ویژگیهای صادر کنندگان مصنوعات فیرزوه ای. ۷۸
۴-۱-۲-ویژگیهای فیروزه تراشان. ۷۸
۲-۴- آزمون فرضیهها. ۷۹
فصل پنجم. ۹۱
نتیجه گیری و پیشنهادها. ۹۱
۵-۱- مقدمه. ۹۲
۵-۲- نتیجه گیری در مورد ویژگیهای پاسخگویان. ۹۲
۵-۲-۱- نتیجه گیری در مورد ویژگیهای «صادرکنندگان مصنوعات فیروزه ای». ۹۲
۵-۲-۲- نتیجه گیری در مورد ویژگیهای «فیروزه تراشان». ۹۳
۵-۳- نتیجه گیری در مورد فرضیههای تحقیق. ۹۴
۵-۳-۱- نتیجه گیری در مورد فرضیه اول. ۹۴
۵-۳-۲- نتیجه گیری در مورد فرضیه دوم. ۹۵
۵-۳-۳- نتیجه گیری در مورد فرضیه سوم. ۹۸
۵-۳-۴- نتیجه گیری در مورد فرضیه چهارم. ۱۰۰
۵-۳-۵- نتیجه گیری در مورد فرضیه پنجم. ۱۰۴
۵-۵- موضوعات پیشنهادی برای تحقیقات تکمیلی. ۱۰۹
منابع. ۱۱۰
مقدمه
بررسی آمار صادرات و واردات در سال ۱۲۶۸ ه ش نشان میدهد که محصولات کشاورزی و دامی عمده ترین بخش محصولات صادراتی ایران در یک قرن پیش بوده است. در آن زمان ابریشم، برنج، پنبه، توتون و تنباکو از اقلام عمده صادراتی کشور بودهاند که امروزه بمنظور وارد کردن اغلب آنها سالانه مبلغ قابل ملاحظه ای ارز از کشور خارج میشود. این آمار همچنین نشان میدهد که با وجود کسری موازنه تجاری در سال۱۲۶۸ ه ش ، درآمد حاصل از صدور کالاهای کشاورزی به تنهایی قادر به جبران بیش از نیمی از هزینههای مربوط به واردات کشور بوده است.
ولی تا سال ۱۳۲۰ ه ش سهم صادرات غیر نفتی به تدیریج تقلیل مییابد چنانکه سهم صادرات غیر نفتی از کل مبادلات بازرگانی خارجی به یک سوم میرسد و تا سال ۱۳۳۰ ه ش این نسبت به حدود یک چهارم تنزل پیدا میکند. روند گسترش واردات در پی افزایش درآمدهای ناشی از فروش نفت به نحوی شتاب میگیرد که تولید داخلی تحت الشعاع واردات کالا واقع شده و تجارت خارجی به اهرم فشار بر اقتصاد ملی بدل میشود.
بنابراین از حدود یکصد سال پیش رابطه تحویل نفت در مقابل دریافت کالای ساخته شده، هسته اصلی بازرگانی خارجی کشور گردیده و وابستگی اقتصادی در نتیجه وجود این بافت ناسالم ایجاد و تحکیم شده است.
بیان مسئله
قدیمی ترین اطلاعی که از فیروزه در دست داریم به ۳۴۰۰ سال پیش از میلاد مسیح مربوط است و نوشتهاند که فراعنه مصر این سنگ زیبا را از معادن شبه جزیره سینا استخراج کرده و در زینت آلات خود بکار میبردند و بدین گونه شاید استخراج فیروزه قدیمی ترین استخراج کانهای صخره ای در ستاریخ باشد.
ولی از همان زمانهای باستان بهترین و مطلوبترین فیروزه در معادن ایران بدست میآمده که از زمانهای بسیار قدیم آن را استخراج و صادر میکردهاند و چون این سنگ بهادار از راه ترکیه به اروپا وارد و شناخته گردیده است بدان سبب اروپاییان آن را، ترکواز (Turquoise) یعنی ترکی مینامند.
نام نیشابور با نام فیروزه همزاد است و در مقام تعریف، نیشابور را شهر فیروزههای درشت، شهری با سنگهای فیروزه و … میگویند. بشهادت گوهر شناسان دور و نزدیک، فیروزه نیشابور در روی زمین مقام اول را دارد. این سنگ گرانبها و پر ارزش که زینت بخش گنجینههای گرانبهای ثروتمندان جهان و خزاین ممالک میباشد همواره توجه جهانیان را به خود جلب کرده است.
پیشینه تحقیق
با توجه به بررسیهای انجام گرفته توسط نگارنده، تا کنون تحقیق علمی در زمینه بررسی وضعیت مدیریت بازار (۴p) مصنوعات فیروزه ای صادراتی استان خراسان انجام نگرفته است و از بین سایر موضوعات مرتبط با فیروزه، میتوان مقالات زیر را نام برد:
مقاله خانم ملیحه برادران حسینی تحت عنوان «فیروزه و فیروزه تراشی» که مربوط به سال ۱۳۶۸ بوده و کلیاتی در مورد نحوه استخراج و تراش فیروزه را مورد بررسی قرار داده است و در کتابخانه سازمان صنایع دستی خراسان موجود میباشد.
علاوه بر مورد فوق، مقاله کوتاهی تحت عنوان «شهرت جهانی فیروزه خراسان بویژه در کشورهای مسلمان» را میتوان نام برد که توسط آقای احمد ماهوان در سمینار شناخت استعدادهای بازرگانی-اقتصادی استان خراسان (۲۸ و ۲۹ دی ماه ۱۳۷۳) ارائه شده است. سایر تحقیقات انجام شده عمدتاً معدن فیروزه نیشابور با از جنبههای جغرافیایی و زمین شناسی مورد بررسی قرار دادهاند که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
پایان نامه تحصیلی مرحوم دکتر مهدی صدیقی تحت عنوان «معادن خراسان» در گروه جغرافیایی دانشگاه مشهد (سال تحصیلی ۴۰-۱۳۳۹).
پایان نامه کارشناسی ارشد آقای مسعود رباطیان تحت عنوان «پترولوژی کانسار فیروزه نیشابور» در دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال (زمستان ۱۳۷۴).
مختصری در مورد تاریخچه جواهرات
شناخت و استفاده از نگینهای رنگین و زیبا و یا به عبارتی از جواهر قدمت هفت هزار ساله دارد و از میان اولین سنگهای جواهر شناخته شده: عقیق، آمتیست (Amethyst)، کوارتز (Quartz)، کهربا (Amber)، گارنت (Garnet)، یشم سبز (Jade)، یشم (Jasper)، صخره پارههای مرجانی رنگین (Coral)، لاپیس لازولی یا سنگ لاجورد (Lapis Lazuli)، مروارید (Pearl)، سرپنتین (Serpentine)، زمرد (Emerald)، و فیروزه (Turquoise) را میتوان نام برد.
سنگهای قیمتی نمایانگر ثروت و تشخص بوده و فرمانروایان قدیم از نگینهایی که از این کانیهای جواهر ساخته شده بود استفاده میکردند. امروزه نگینهای جواهر روی پایههایی از طلا یا پلاتین نصب شده و برای زینت مورد استفاده قرار میگیرند.
در زمانهای قدیم سنگهای قیمتی علاوه بر ارزش مادی، بیشتر جنبه سحر و جادو داشته و بعنوان طلسم برای صاحبان جواهرات محسوب میشده اند. باور بر این بوده که دارندگان طلسم قادر به دور کردن شیاطین، امراض و دیگر حوادث ناخوشایند از خود هستند و عقیده داشتند که فرشتگان آنها را حمایت کرده و از سلامتی و خوشبختی برخوردار خواهند ساخت. دریانوردان با داشتن یکی از این طلسمها اطمینان داشتند که راه خود را در دریا گم نکرده و به سلامت به خانه باز خواهند گشت.
قدمت استخراج فیروزه
قدیمی ترین اطلاعی که از فیروزه در دست داریم به ۳۴۰۰ سال پیش از میلاد مسیح مربوط است و نوشتهاند که فراعنه مصر این سنگ زیبا را از معادن شبه جزیره سینا استخراج کرده، در زینت آلات خود بکار میبردند و بدین گونه شاید استخراج فیروزه، قدیمی ترین استخراج کانهای صخره ای در تاریخ میباشد.
ولی از همان زمانهای باستان، بهترین و مطلوبترین فیروزه در معادن ایران بدست میآمده که از زمانهای بسیار قدیم آن را استخراج و صادر میکرده اند. نام نیشابور با نام فیروزه همزاد است و در مقام تعریف، نیشابور را شهر فیروزههای درشت، شهری با سنگهای فیروزه و … میگویند.
به شهادت گوهر شناسان دور و نزدیک، فیروزه نیشابور در روی زمین مقام اول را دارد. این سنگ گرانبها و پر ارزش که زینت بخش گنجینههای گرانبهای ثروتمندان جهان وخزاین ممالک میباشد همواره توجه جهانیان را به خود جلب کرده است. اسناد موجود حاکی از این واقعیت است که سنگهای سبک وزن گران قیمت این شهر از دیرباز توجه امرا و کشورگشایان را به خود معطوف داشته است.
منابع
- ابریشمی، حمید؛ اقتصاد ایران؛ چاپ اول؛ شرکت انتشارات علمی و فرهنگی؛ تهران؛ ۱۳۷۵.
- ادیب، داریوش؛ جهان جواهرات (کلیات جواهر شناسی)؛ جلد یک؛ چاپ اول؛ موسه چاپ و انتشارات یادواره اسدی؛ زمستان ۱۳۷۴.
- راجرز، لن؛ بازاریابی راهنمای مؤسسات کوچک؛ ترجمه عباس مخبر؛ چاپ دوم؛ کتاب ماد (وابسته به نشر مرکز)؛ تهران؛ ۱۳۷۵.
- روستا، احمد؛ ونوس؛ داور؛ ابراهیمی؛ عبدالحمید؛ مدیریت بازاریابی؛ چاپ دوم؛ سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)؛ تهران؛ تابستان ۱۳۷۶.
- گرایلی، فریدون؛ نیشابور شهر فیروزه؛ چاپ سوم؛ انتشارات خاوران ؛ ۱۳۷۴.
- مطیعی لنگرودی، سید حسن؛ جغرافیای اقتصادی خراسان؛ چاپ اول؛ موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی؛ مشهد؛ ۱۳۷۳.