نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق بررسی علل ترس دانش آموزان پایه اول مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۶ | قابل ویرایش

چکیده

ترس حالتی ناخوشایند همراه با احساس تهدید و اضطراب می باشد که بیشتر افراد در دوران زندگی خود به طور مکرر و در مواقع مختلف آن را تجربه کرده اند. ترس از کسب نتیجه نامطلوب از کارها و اعمال بر عملکرد مثبت دانش آموزان نوجوان تأثیر منفی گذاشته و مانع بروز تواناییها و استعدادهای آنان می گردد و در موارد شدیدتر سلامت روانی و جسمانی فرد را نیز به مخاطره می اندازد.

با توجه به اهمیت و نقش ترس در زندگی روزمره افراد در این پژوهش به بررسی علل ایجاد ترس در کودکان و راه های پیشگیری و درمان دانش آموزان پایه اول شهر صفی آباد پرداخته شده است. حجم نمونه در این پژوهش تعداد ۱۰۰ نفر دانش آموز می باشد که متشکل از ۵۰ دانش آموز دختر و ۵۰ دانش آموز پسر، به صورت تصادفی ساده انتخاب شده اند.

مقدمه

ترس واکنشی است طبیعی، لازم، مهم و مفید، در صورتی که به طور کامل کنترل و به طور منطقی تعبیر شود ترس باعث می شود شخص در مراجعه با مشکلات بیشتر احتیاط کند. روش های پیشگیری در پزشکی ناشی از ترسی است که از مبتلا شدن به بیماری وجود دارد.

ترس های کودکان نیز الگوی روشنی دارد، چرا که هر مقطع سنی بحران های«سازگاری» یا اضطرابهای خودش را دارد. نوزادان تا ۶-۷ ماهگی از بودن با غریبه ها اصلاً نگران نمی شوند اما پس از آن اوضاع تغییر می کند. نوزادان به تدریج یاد می گیرند بین آشنایان (برای مثال مادر) و دیگران (غریبه ها) فرق بگذارند. در بسیاری از نوزادان پس از ترس اولیه (جدا شدن از مادر) خیلی سریع، ترس از

غریبه ها به وجود می آید. این ترس ممکن است تعمیم یابد و به یک ترس گذرا اما رایج از غریبه ها و ناشناخته ها تبدیل شود. امروزه از مشاهده تحقیقات بعمل آمده چنین بر می آید که ناتوانی فرد در کنترل عوامل طبیعی به عنوان یک عامل فشارزا معرفی شده است با ایجاد شدن درماندگی و ناتوانی امکان ادامه فعالیت های هدفمند انسان از او سلب گردید. و یا حداقل با کندی روبرو می شود.

به این ترتیب کنترل ناپذیری به عنوان عامل عمده درماندگی و ترس معرفی شده است ناتوانی در کنترل متأسفانه نه تنها موجب درماندگی می شود، بلکه با گسترش آن زمینه واکنش های تنش زا نیز فراهم می آید، و این گونه فشارهای روانی در طولانی مدت می تواند باعث اضطراب و ترس شود. یکی از مسائل رایج و بسیار مهم عاطفی- روانی افراد از بدو تولد تا دوران بزرگسالی وجود ترس های مختلف است.

ترس از مدرسه

این مسئله با ترس شدید از رفتن به مدرسه مشخص می شود. کودکان مبتلا به این مشکل از ترس و نگرانی درباره احتمال وقوع یک سانحه یا مصیبت صحبت می کنندو غالباً از ناراحتیهای بدنی نظیر سردرد ، یا دل بهم خوردگی شکایت دارند ، همچنین معمولاً این کودکان ترس خود را به چیزهای مختلف از قبیل تاریکی و تنها ماندن نیز بیان می کنند غالباً تعیین این نکته که چه مقدار از این شکایت ها عملاً با ترس ناشی از محرکهای عمده با رفتن به مدرسه ارتباط دارند ، و چه مقدار از آنها جنبه کنشی داشته اند ، استوار است.

در یک مطالعه تطبیقی توسط (کوپر ۱۹۶۶) درباره دانش آموزان مدرسه هراس و مدرسه گریز دریافت که این دو گروه محجوب و گوشه گیرند، با معلم و سایر دانش آموزان کمتر تماس می گیرند و از بودن در مدرسه کمتر احساس شادی می کنند.

بررسی دلایل وحشت از مدرسه

یکی از اختلالات روانی ، رفتاری شایع در دوره ابتدایی و پیش دبستانی ، ترس از مدرسه است که کودکان دوره آمادگی و اول ابتدایی از فراوانی بیشتری برخوردار است. این مراجعین ، همه ساله در هفته های اول سال تحصیلی در مراکز مشاوره به چشم می خورند. کودکانی که به شدت به مادرانشان وابسته بوده و هر کجا که او می رود آنها هم می روند و شبها نیز با آنها می خوابند.

این کودکان را می توان به دو دسته تقسیم کرد : آنهایی که روزهای اول مدرسه را با شور و شعف فراوان شروع کرده و در روزهای بعد از رفتن به مدرسه امتناع می ورزند و گروه دوم آنهایی هستند که قبل از شروع سال تحصیلی مشکل رفتن به مدرسه دارند و هر دو گروه با رفتارهایی نظیر گریه ، سروصدا ، اضطراب ، شب ادراری ، تهوع و دل درد و……… عدم علاقه برای رفتن به مدرسه یا آمادگی را نشان می دهند .

در اینجا بهتر است از اختلال دیگری به نام مدرسه گریزی نام ببریمکه متفاوت از ترساز مدرسه است ، در مدرسه گریزی ، کودک از خانه به سمت مدرسه حرکت می کند ، ولی به مدرسه نمی رود و وقت خود را در کوچه ها و پارکهای اطراف مدرسه می گذراند و با تعطیلی مدرسه همراه با سایر دانش آموزان به خانه برمی گردد.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.