نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

مقاله فلسفه و جایگاه نماز در اسلام

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۴۵ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                            صفحه

سخن ما ………………………… ۱

مقدّمه …………………………. ۲

سیمای نماز ……………………… ۵

معناى واژگانى نماز ………………. ۵

معناى عرفانى نماز ……………….. ۶

جایگاه نماز در اسلام ……………… ۶

آثار اجتماعى نماز ………………… ۸

حکمت و فلسفه نماز ………………… ۹

آداب نماز ……………………… ۲۴

آداب باطنی نماز…………………. ۲۴

نماز اول وقت …………………… ۲۵

تباه کردن نماز …………………. ۲۵

شرایط پذیرش نماز ……………….. ۲۶

نقش نماز در شخصیت جوانان ………… ۲۹

روح و حقیقت نماز ……………….. ۳۰

اهمیت دوران جوانى……………….. ۳۴

انعطاف پذیرى روحیه جوانان ……….. ۳۶

نیازهاى غریزى و فطرى جوانان و پاسخ آن ۳۷

نقش نماز و تعالیم دینى در شخصیت جوانان   ۴۰

منابع …………………………. ۴۳

مقدّمه

حمد و سپاس خدایى را سزاست که شکر شاکرین و حمد حامدین و ذکر ذاکرین و سعى خالصین متوجه درگاه اوست. ستایش بیکران مرا و راست که در خلق خویش هیچ کاستى نگذاشت بل همه مخلوقات حتى پست ترین شان را به راستى بگذاشت. تسبیح لایتناهى بر آستان او که آدمى را در مسیر سعادت بر همه موجودات، ولایت و تاج خلافت در سیاره زمین بر او کرامت و خلعت «لقد کرّمنا» بر اندامش عنایت و بعد از تکوین، مصداق «فتبارک» بر قامتش مقالت فرمود.

حمد و آفرین بر ذات جهان آفرین که هستى را آمیخته با حکمت و تعالیم را براى بشر همراه با مصلحت و براى وصول به سربلندى و عزّت توأم ساخته است.

و درود بى پایان بر ختم پیامبران و فص رسولان و اهل بیت و پاکان که شریعت به دست ایشان پایان و حجت خدا به عصمت آنان تمام گردید.

درود بى منّت و سلام با عزت بر سالکان راه طریقت و شاهدان کوى حقیقت که سر در راه حفظ شریعت در کف اخلاص نهاده و نزد دوست تحفه بردند.

با حمد بى انتها بر ذات ربوبى و درود بى منتهى بر شأن مصطفوى، مُصحف بى مقدار نماز را محمّد ساخته تا شاید از این فریضه الهى که بزرگترین و مهمترین فریضه در تمامى ادیان الهى تشریع شده، نفوس مستعده بهره گیرند.

بر همه جوانان معزّز و مکرّم، معرفت به این نکته لازم است که در دین مبین اسلام، نماز لبیک همه ذاکران، عمل آزادگان، طواف عارفان، میقات کعبه عاشقان، سعى وصفاى پاکدلان، پرواز بیدار دلان مقصد سالکان، داروى دلهاى مجروح، شفاى قلبهاى محزون و تسکین دلهاى مفتون است. نماز کمال عابدان و معراج عالمان، معبد عاشقان و گل خوشبوى بوستان قلب پاک جوانان است.

سیمای نماز

نماز اساسى ترین رشته ى الفت و عالى ترین عامل محبّت بین بندگان و حضرت حقّ است. نور دل و صفاى قلب و روح جان و سلامت روان و فروغ ذات عباد صالح خداست. نماز واسطه ى محکمى است که تمام هستى انسان را به ملکوت هستى پیوند مى دهد و به مانند آن، برنامه اى را براى ربط دادن آدمى به حقّ و حقیقت نمى توان یافت. نماز پناه بى پناهان، سنگر جهادگران، گلستان روح افزاى عاشقان، چراغ سحر مشتاقان، نور وجود عارفان، آرامش دل بینایان، و سیر کمالى آگاهان است.

زنده کننده ى جان، ظهور دهنده ى حیات جاودان، راز و نیاز دردمندان، روشنى راه رهروان، نور دیده ى بیداران، سرمایه ى مستمندان، دواى درد بى دردان، دلیل گمراهان، امید امیدواران، سرّ حقیقى سحرخیزان، سوز دل سوختگان، حرارت روح افسردگان ، مایه ى بقاى جان ، و دستگیره ى نجات انسان از تمام مهالک است .

معناى واژگانى نماز

نـماز که در عربى لفظ (صلاه) بر آن اطلاق مى شود، به گفته بسیارى از لـغـت شـناسان به معناى دع، تبریک و تمجید است و چون اصل و ریـشـه این عبادت مخصوص، دعا بوده آن را از باب نام گذارى چیزى بـه اسـم جزءش، صلاه[ نماز] گذاشته اند. و بعضى گفته اند: (صلاه) مـشـتـق از کلمه (صلاء) است که به معناى آتش برافروخته است و از ایـن جـهـت بـه این عبادت خاص (صلاه) گفته شد، زیرا کسى که نماز بـخـواند، خود را به وسیله این عبادت و بندگى از آتش برافروخته الهى دور مى سازد.

جایگاه نماز در اسلام

نماز در فروع دین جایگاه ویژه و بلندى دارد و پس از مسئله ولایت از هـمـه مهم تر است. نماز، بهترین وسیله براى قرب به پروردگار متعال مى باشد; چنان که بعضى روایات گویاى این حقیقت است. * معاویه بن وهب گوید: از امام صادق(ع) پرسیدم بالاترین و محبوب تـریـن چـیـزى کـه سبب مى شود بندگان به وسیله آن به خدا نزدیک شـونـد چـیـست؟ حضرت فرمود: (ما اعلم شیئا بعد المعرفه افضل من هـذه الـصـلاه; بعد از شناخت خد، چیزى را از این نماز برتر نمى دانم.)

* امـام صـادق(ع) فرمود: (احب الاعمال الى الله عزوجل الصلاه وهى آخـر وصایا الانبیاء; محبوب ترین اعمال در پیشگاه الهى نماز است کـه آخـریـن سـفـارش پیامبران است). در اهمیت نماز همین بس که پیامبر اکرم(ص) از آن به عنوان ستون دین تعبیر فرموده است.

منابع

۱- سوره مبارکه احزاب، آیه ۵۶.

۲- سوره مبارکه احزاب، آیه ۴۳

۳- سوره مبارکه توبه، آیه ۱۰۳.

۴- سوره مبارکه اسراء، آیه ۷۸.

۵- سوره مبارکه جن، آیه ۱۴.

۶- تهذیب، ج۱ ص۱۷۳ روایت ۶۸. کافى، ج۷ ص۲۵ روایت ۷.

۷- بحار الانوار، ج۸۲ ص۳۰۳ روایت ۲ باب ۴.

۸- نهج الفصاحه، حدیث۳۷۲، ۱۸۷۴، ۱۸۷۷، ۱۰۹۸ ، ۲۰۵۰

۹- اصول کافى، ج۳ ص۲۶۵ روایت ۶. نهج الفصاحه، حدیث ۱۸۷۸.

۱۰- مجمع البیان، ج۷ ص۴۴۷ ذیل آیه ۴۵ عنکبوت.

۱۱- معراج السعاده، ص۶۶۸.

۱۲- دکتر ماى لى ـ شخصیت ـ ترجمه دکتر محمود منصور، ص۱۲۰.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.