نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه بررسی تأثیر ۵، ۱۰ و ۱۵ ثانیه انقباض ایستا (SRHR) در روش کششی PNF بر توسعه دامنه حرکتی عضلات همسترینگ پای غیرغالب مردان غیرورزشکار

پایان نامه بررسی تأثیر ۵، ۱۰ و ۱۵ ثانیه انقباض ایستا (SRHR) در روش کششی PNF بر توسعه دامنه حرکتی عضلات همسترینگ پای غیرغالب مردان غیرورزشکار

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۱۱ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

فصل اول : مقدمه و معرفی

۱ـ۱ مقدمه

۲ـ۱ بیان مسأله

۳ـ۱ ضرورت و اهمیت تحقیق

۴ـ۱ اهداف تحقیق

الف) هدف کلی

ب) اهداف اختصاصی

۵ـ۱ پیش‌فرضهای آزمون

۶ـ۱ فرضیه‌های تحقیق

۷ـ۱ محدودیت‌های تحقیق

الف) محدودیتهای تحت کنترل

ب) محدودیتهای خارج از کنترل

۸ـ۱ متغیرهای تحقیق

۹ـ۱ تعریف عملیاتی واژه‌ها و اصطلاحات

فصل دوم : ادبیات و پیشنه تحقیق

۱ـ۲ مقدمه

۲ـ۲ انعطاف‌پذیری

۳ـ۲ انواع انعطاف‌پذیری

۴ـ۲ عوامل محدودکننده انعطاف‌پذیری

۵ـ۲ فواید برنامه تمرینی کششی

۶ـ۲ کشش عضلانی و پیشگیری از آسیب

۷ـ۲ رخدادهای هنگام کشش عضلانی

۸ـ۲ چه موقع کشش را انجام دهیم؟

۹ـ۲ مبانی نروفیزیولوژیک کشش

۱ـ۹ـ۲ دوکهای عضلانی

۲ـ۹ـ۲ اندام وتری گلژی

۳ـ۹ـ۲ بازتاب کششی

۴ـ۹ـ۲ مهار خودبخودی (بازتاب کششی معکوس)

۵-۹-۲بازداری دوسویه

۱۰-۲- انواع تکنیکهای کششی

۱-۱۰-۲-کشش بالستیک(پویا)

۲-۱۰-۲-شش ایستا

۳-۱۰-۲- کشش تسهیل عصبی – عضلانی گیرنده‌های عمقی(PNF)

۱۱-۲- کشش به روش SRHR

۱۲-۲- نکات مهم هنگام استفاده از روش PNF

۱۳-۲-رابطه مدت انقباض ایستا در PNF و افزایش دامنه حرکتی

فصل سوم : روش شناسی تحقیق

۱-۳ جامعه آماری

۲-۳ نمونه و روش نمونه‌گیری

۳-۳ ابزار اندازه‌گیری

۳-۴ طرح تحقیق

۳-۵ مراحل اجرای تحقیق

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل آماری

مقدمه

توصیف آماری داده‌ها

آزمون فرضیه‌های تحقیق

فصل پنجم : بحث و نتیجه‌گیری

مقدمه

خلاصه تحقیق

یافته‌های تحقیق

بحث و نتیجه‌گیری

پیشنهاد برخاسته از تحقیق

پیشنهادات برای تحقیقات بعدی

منابع

مقدمه

انعطاف‌پذیری یکی از اجزاء آمادگی جسمانی و یک بخش کلیدی در پیشگیری از آسیب و بهبود اجرای ورزشی می‌باشد. در افراد غیرفعالی که عادت به زندگی کم تحرک دارند، عضلات و تاندون‌هایشان کوتاه و فاقد قابلیت کشش می‌شوند. به عبارت دیگر دستگاه عضلانی در نتیجه بی‌تحرکی، به تدریج قابلیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند و در نهایت دچار کاهش قابلیت کشش می‌شود.

برای توسعه سریع انعطاف‌پذیری، تمرینات مربوط به گرم کردن اجرا می‌گردد که در نتیجه اجرای یکسری حرکات کششی تا میزان محدودی می‌توان برانعطاف‌پذیری افزود، لیکن این نوع تمرینات به تنهایی نمی‌تواند سبب بهبود انعطاف‌پذیری در درازمدت شود. امروزه تمرینات کششی به منظور توسعه انعطاف‌پذیری، بخش مهمی از هر نوع فعالیت جسمانی به شمار می‌رود.

چندین شیوه کششی شامل ایستا، پویا و تسهیل عصبی ـ عضلانی گیرنده‌های عمقی (PNF) افزایش در انعطاف‌پذیری را نشان داده‌اند. برخی از مطالعات پیشین نشان داده‌اند که روش کششی PNF افزایش بیشتری را در دامنه حرکتی نسبت به سایر روشها ایجاد می‌کنند. اگرچه برخی از مزایای استفاده از روشهای کششی PNF مشخص شده است اما کارایی بیشتر این روشها در تحقیقات هنوز مورد سؤال است.

بیان مسأله

تمرینات انعطاف‌پذیری به طور کلی به عنوان یک بعد مهم در اجراهای ورزشی پذیرفته شده است و بطور وسیعی بعنوان یک شیوه مؤثر در درمان و پیشگیری از آسیبها مورد استفاده قرار گرفته است. تمرینات کششی برای افزایش قابلیت کشسانی بافت، و بدین طریق افزایش دامنه حرکت مفاصل ویژه طراحی شده‌اند. اعتقاد بر این است که افزایش دامنه حرکت عملکردهای ورزشی را بهبود و شدت و تعداد آسیبها را کاهش می‌دهد. با وجود اینکه عوامل ارثی نقشی تعیین کننده در انعطاف‌پذیری ایفاء می‌کنند، حرکت‌پذیری مفصل می‌تواند از طریق یک برنامه منظم حرکات توسعه دهنده انعطاف‌پذیری حفظ و یا توسعه داده شود.

اجزاء مقاوم غیرفعال و انقباضی فعال در برابر کشش عضله مقاومت ایجاد می‌کنند و روشهای ویژه‌ای برای کاهش مقدار چنین محدودکننده‌هایی پیشنهاد شده‌اند.

به منظور توسعه انعطاف‌پذیری، روشهای کششی مختلفی ارائه شده‌اند که محققین بطور کلی آنها را به سه دسته ایستا، پویا PNF تقسیم نموده‌اند. روش کششی ایستا عبارت است از کشیدن عضله تا نقطه احساس مقاومت و حفظ این وضعیت به مدت ۶ تا ۶۰ ثانیه شیوه کششی پویا، متضمن حرکات تابی یا فعال می‌باشد.

انواع انعطاف‌پذیری

انعطاف‌پذیری به شکلهای مختلف تقسیم‌بندی شده است، برخی از این تقسیم‌بندیها به شرح زیر است: فاکس و ماتیوس انعطاف‌پذیری را به دو دسته ایستا و پویا تقسیم‌بندی نموده‌اند:

ـ انعطاف‌پذیری ایستا: حدود تغییرات حرکت در حول مفصل به عنوان انعطاف‌پذیری ایستا تعریف شده است. این نوع انعطاف‌پذیری را می‌توان به صورت دقیق توسط وسیله‌ای به نام انعطاف‌سنج (فلکسومتر) اندازه گرفت.

ـ انعطاف‌پذیری پویا: این نوع انعطاف‌پذیری به عنوان مقابله یا مقاومت مفصل در برابر حرکت تعریف شده است. به بیان دیگر، این نوع انعطاف‌پذیری فقط مربوط به تغییر حرکت مفصل نبوده، بلکه با نیروهایی که در برابر هر نوع تغییر حرکت مقاومت می‌کنند، سروکار دارد. از آنجائیکه اندازه‌گیری این نوع انعطاف‌پذیری مشکل به نظر می‌رسد در تربیت بدنی و ورزش کمتر مورد توجه قرار گرفته است (فاکس و ماتیوس).

فواید برنامه تمرینی کششی

طرفداران تمرینات کششی مقالات و کتابهای متعددی را در مورد اثرات مثبت برنامه‌های کششی، منتشر کرده‌اند. این مؤلفین احساس می‌کنند که برنامه‌های کششی در ابعاد مختلفی مزیت دارند. در طب ورزشی، کشش برای پیشگیری از آسیب (مارک ۲۰۰۵، فلاند ۲۰۰۱، ویتور ۲۰۰۴، بندی ۱۹۹۷، کریکو ۲۰۰۲، دارن ۲۰۰۱، اسکات ۲۰۰۱) و بهبود اجرا (فلاند ۲۰۰۱، ویتورو ۲۰۰۴، شریر ۲۰۰۰، فنلاند ۲۰۰۲، بورک ۲۰۰۱) توصیه شده است.

همچنین، برنامه‌های کششی در توانبخشی برای بازیافتن دامنه حرکتی و پیشرفت کلی عملکرد استفاده می‌شود. (فنلاند ۲۰۰۱، ویتورو ۲۰۰۴، بندی ۱۹۹۷، سیندی ۱۹۹۵، میشائیل ۱۹۹۲، اسکات ۲۰۰۱).

دوریس، کشش را به صورت شیوه‌ای برای کاهش کوفتگی پس از فعالیت توصیه کرده است (crieco 2002). کشش حتی بعنوان روشی برای ارتقاء سلامتی عمومی مدر نظر می‌باشد (Feland 2001، Dean 1990، cindy 1995) و معمولاً برای گرم کردن و آماده‌سازی استفاده می‌شود (witurouw 2004, LouinR 1990).

منابع

  1. کلخوران، ج. (۱۳۷۳) مقایسه دو روش کششی ایستا و انقباض استراحت در عضلات همسترینگ ،‌پایان نامه کارشناسی ارشد،‌دانشگاه تهران.
  2. قاسمی، س.ع. (۱۳۸۰) بررسی تمرینات کششی ایستا وPNF بر دامنه حرکتی مفصل زانو در ورزشکاران آمپوته از ناحیه زیر زانو، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان.
  3. رضا قلی زاده، م. (۱۳۸۰) ،‌مقایسه تاثیر دو روش تمرین کششی ایستا و PNF (شیوه C-R) روی دامنه کششی و قدرت عضله همسترینگ مردان غیرورزشکار ،‌پایان نامه کارشناسی ارشد،‌دانشگاه شهید بهشتی.
  4. صداقتی، س. (۱۳۷۶)، مقایسه اثر دو روش تمرینات کششی استاتیک و تسهیل عصبی – عضلانی گیرنده های عمقی (PNF) بر دامنه حرکتی و قدرتهای استاتیک و دینامیک مفصل ران دانش‌آموزان پسر ۱۴ ساله منطقه ۷ تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
  5. درز ابی، ت. (۱۳۷۶) ،‌بررسی و مقایسه تاثیر زمانهای ۱۵ ، ۳۰ و ۶۰ ثانیه کششی ایستای عضلات همسترینگ بر روی افزایش دامنه حرکتی زائد، پایان نامه کارشناسی ارشد،‌دانشگاه تهران.
  6. عتی زاده حصار،‌ن. (۱۳۸۱)، بررسی ماندگاری انعطاف پذیری عضلات پشت رانی اندام غالب و غیرغالب بعد از یک دوره تمرین کششی (متوالی – متناوب) ، پژوهش درعلوم ورزشی؛ شماره ۳، ص ۸۱-۶۵.
  7. راغی، ز. (۱۳۸۱)، تأثیر دو شیوه کششی ایستا و PNF ب میزان انعطاف پذیری عضلات همسترینگ پای غیر غالب دانش‌آموزان دختر،‌پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
  8. فهیمی، ف. (۱۳۷۹)، بررسی و مقایسه تأثیر زمانهای ۵،۱۰ و ۱۵ ثانیه کششی PNF به روش نگهداشتن – استراحت بر توسعه دامنه حرکتی مفصل ران دانشجویان دختر رشته تربیت بدنی دانشگاه تهران،‌پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.