نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

مقاله تأثیر ورزش بر روی فشار روانی دانش آموزان

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۲۴ | قابل ویرایش

چکیده

فشار روانی چیست؟

فشار روانی در دنیای امروز مسئله‌ای تقریباً همه‌گیر شده و به طور یقین افراد معدودی می‌توانند از آثار مخرب و زیان‌بار آن در امان باشند و یا اینکه اصولاً از برخورد و درگیر شدن با آن اجتناب و احتراز نمایند. دلایل غیر قابل انکار بیانگر این واقعیت است که فشار روانی بر سلامت جسمی و روانی و نحوه انجام کار، اثرات منفی و غیر قابل جبرانی می‌گذارد که برای فرد و یا سازمان بسیار پرهزینه می‌باشد.

استرس به معنی فشار، واژه‌ای است که از فیزیک به عاریت گرفته شده و امروزه برای بیان فشار روانی ـ تنی کاربرد عام یافته است.

لازم به تذکر است که:

  1. فشار روانی همان اضطراب نیست؛ اضطراب در قلمرو عاطفی و روان‌شناختی عمل می‌کند در صورتی که فشار روانی علاوه بر این قلمرو، در حوزه فیزیولوژیکی نیز عمل می‌کند. از این‌رو فشار روانی ممکن است با اضطراب همراه باشد ولی این‌ دو را نمی‌توان مساوی هم دانست. گاهی به دلیل عدم توجه به ماهیت فشار روانی و اضطراب به اشتباه آن را معادل هم می‌داند.
  2. فشار روانی معادل تنش عصبی نیست ؛ تنش عصبی نیز ممکن است مانند اضطراب معلول فشار روانی باشد، اما این ۲ مشابه نیستند.

در هر حال ورزش می‌تواند باعث کنترل فشار روانی شود ، به گونه‌ای که تعادل را در سیستم بدن فعال نماید و از افزایش فشار خون و سایر عوارض جلوگیری کند و حتی با ورزش و تحرک باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن در برابرفشار روانی   قوی شود و باعث کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی و بهبود حافظه و تفکر و افزایش بهره‌وری و بهبود خواب و … می‌شود.

مقدمه

در حال حاضر در قرن شکوفایی و علم و تکنولوژی به سر می‌بریم و می‌توان ادعا کرد که هر لحظه اختراع و اکتشافی جدید به ظهور می‌رسد تا به آسایش و کامیابی افراد بشر کمک کند و به آنها یاری رساند و در نهایت خرسندی، زندگی را سپری کند.

در این عصری که انسان سوار بر کشتی تکنولوژی به سوی مرزهای آسایش پیش می‌رود پدیده فشار روانی و استرس مجالی برای لذت بردن از این همه پیشرفت به بشر نمی‌دهد  و هر از چندگاه آنچنان او را گرفتار می‌کند که به ستوه می‌آید و فریاد کمک برمی‌آورد.

با توجه به اینکه فشار روانی، اصلی‌ترین مشکل روانی بشر در عصر حاضر است و مشکلات زیادی را به همراه خود به ارمغان می‌آورد، بخش عمده و جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره هر فرد و تجربه‌ای همگانی که هر کس به کرّات آن را در زندگی خود احساس کرده است برخلاف تصور فشار روانی همیشه در برگیرنده حوادث ناخوشایند نیست، بلکه می‌تواند محصول موقعیت‌های خوشایند و مطلوب نیز باشد.

فشار روانی یک حالت ارگانیک است که معمولاً به افزایش تنفس، فشار خون ، ضربان قلب، رنگ‌پریدگی، انقباض و عرق سرد پیشانی همراه است که در صورت شدید بودن منجر به بیماری می‌گردد.

با توجه به اینکه فعالیت‌های ورزشی به عنوان یک اقدام پیشگیری کننده نه‌تنها نقش مهمی در جهت حفظ و ارتقاء سلامتی انسان دارد، بلکه با استفاده صحیح آن و تجویز درست آن می‌تواند تأثیر درمانی بسیار مفیدی بر روی دانش‌آموزان گذارد.

ما سعی کردیم با تحقیق بر روی یک سری از کتابهای مختلف تأثیر ورزش و فعالیت‌های خلاق و سرگرم‌کننده و خنده‌آور در کاهش تنش و فشار درونی و بیرونی بر روی افراد بررسی کنیم.

بیان مسئله

آیا ورزش می‌تواند فشار روانی دانش‌آموزان را کاهش دهد؟ چرا؟

فشار روانی می‌تواند بسیار تأثیرگذار بر مسائل روزمره دانش‌آموزان باشد و این فشار روانی باعث آسیب‌هایی به بدن و هیجان‌های بیش از حد کودکان نمایان می‌شود که در چند دهه اخیر موضوع فشار روانی یا اضطراب یکی از مسائل اساسی می‌باشد که این اضطراب حتی علاوه بر بی‌تعادل شدن سیستم بدن تأثیر بسیاری بر روی یادگیری گذاشته و فشار روانی وضعیت پویایی است که فرد در آن وضعیت با یک فرصت، محدودیت یا نیازی مواجه می‌شود که مرتبط با آن چیزی است که وی به آن تمایل دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد که با ورزش می‌توان اضطراب، افسردگی، فشار روانی و … را کاهش داد و فشار روانی بر روی کل سیستم بدن از لحاظ فشار خون، قلب، کبد می‌شود.

معایب فشار روانی

ـ ضعیف شدن سیستم ایمنی

ـ افزایش خطر بیماری‌های مختلف

ـ افزایش فشار خون

ـ افزایش خطر حمله قلبی و سکته مغزی

ـ افزایش میزان آسیب‌پذیری نسبت به سرطان

ـ تنگ شدن خلق

ـ کند شدن بهبودی

ـ آسیب‌دیدگی دائمی یا دراز مدت مغز

ـ آسیب‌دیدگی حافظه و تفکر

ـ مشکلاتی در قاعدگی

ـ مشکلاتی در خواب

ـ مشکلاتی در روابط

ـ اختلال در عملکرد جنسی

ـ غیبت از کار

ـ کاهش بهره‌وری

ـ افزایش هزینه بیمه درمانی

ـ افزایش تقاضاهای پرداخت غرامت

فواید کنترل فشار روانی

ـ قوی شدن سیستم ایمنی

ـ کاهش خطر بیماری‌های مختلف

ـ کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی

ـ بهبود خلق

ـ بهبود حافظه و تفکر

ـ افزایش بهره‌وری

ـ بهبود خواب

ـ بهبود روابط

ـ بهبود عملکرد جنسی

ـ کاهش غیبت از کار

ـ کمتر شدن هزینه‌های بیمه

ـ کاهش تقاضاهای پرداخت غرامت

ـ بهبود روحیه

ـ بهبود محیط کار

ـ افزایش وفاداری به محل اشتغال

کنترل فشار روانی توسط ورزش

هرگاه کلمه Desserts به معنای دسر را برعکس هجی کنیم می‌شود Stressed به معنی تحت فشار.

نکته اساسی این است که وقتی فشار روانی وارد می‌شود به نظر پژوهشگری به نام هانس سلیه که می‌گوید: ‹‹اگرفشار روانی وارد شد رهایش کن و به کارش نگیر››.سلیه با تحقیق بر روی موش‌ها متوجه شد که بدن به انواع متفاوتی از موقعیت‌های فشارآور تقریباً به یک صورت واکنش نشان نمی‌دهد.

با بالا رفتن فشار خون، تنش عضلانی، گشاد شدن مردمک چشم، افزایش فعالیت‌های هورمونی و مانند اینها در واقع بدن آماده پاسخ‌گوئی به تقاضایی جدید می‌شود.

به عنوان مثال برای حمله یا فرار از یک حیوان درنده متأسفانه اگر بدن به مدتی طولانی در این حالت تنش شدید نگه داشته شود هم سیستم ایمنی و هم اندامهای حیاتی هر دو شروع به فرسوده شدن می‌کند.

سلیه بین فشار روانیکه حالتی که در بدن است و فشارزاها که مطالباتی خارجی هستند تفاوت قائل شد.

در زمینه ارتباط میان فشار روانیو فشارزاها نکته عجیبی وجود دارد و آن اینکه شما می‌توانید در نبود عوامل فشارزا احساس فشار روانیکنید و یک عامل فشارزا ممکن است باعث فشار روانی نشود. به سخنی دیگر فشار روانیو فشارزاها لزوماً همراه یکدیگر نیستند و این کلید فشار روانیاست.

منابع و مآخذ

  1. فعالیتهای آرامش بخش ( بازیهایی برای رهایی از استرس ، رابرت اپستاین ، ترجمه حمیده جعفر یزدی ، زهره دهقانی ، تهران : جوانه رشد ۱۳۸۴
  2. مدیریت فشار روانی ( استرس ) ، محمد صالحی ، قائمشهر : مهرالنبی ۱۳۸۵
  3. ورزش ودرمان بیماری ها ، برایان سی لئوتولیز ، ویگنا سیوریپول ، ترجمه سید محمد مهدی هزاوه ئی – علی ترکمان ، همدان : فن آوران ۱۳۸۱.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.