تعداد صفحات: ۹۰ | قابل ویرایش
مقـدمه
توسعه و تحولات سازمانی و رشد روز افزون فنآوری سبب شده که بشر به منظور برخورد اصولی و منطقی با پیچیدگی ها و اداره بهتر و مؤثر سازمان ، مهارت و اطلاعات خود را غنی تر سازد. از این رو به منظور فراگیری دانش و اطلاعات مورد نیاز متوسل به آموزش می شود .
به این ترتیب سازمان ها به منظور کارآمد نمودن نیروهای انسانی سعی و تلاش زیادی در زمینه فراگیری نیروهای انسانی به دانش و مهارت های مورد نیاز می نمایند ، تا به وسیله آن قادر باشند به بهترین نحو ممکن اهداف سازمانی را تأمین کرده و برنامه ها را با موفقیت و اثر بخشی به مرحله اجرا در آورند .
آموزش و پرورش را به عنوان سازوکار و وسیله انتقال باورها و ارزشها در طول عصرها و نسل ها و پدیده ای اجتماعی به مدت پیدایی انسان به کمترین مسامحه ای می توان یکی از گرامی ترین سرمایه ها و دست آوردهای بشر دانش که اهمیت و ارزش آن روشن و مورد تأیید قوانین تکامل اجتماعی می باشد .
یکی از مهم ترین وظایف مدیران آموزشی ، مدیریت منابع انسانی به طور عام و معلمان به طور خاص است : زیرا معلمان مهم ترین رکن در جریان آموزش و پرورش و میزان پیشرفت فعالیتهای تربیتی به شمار می روند. بنابراین ، ایجاد و وضعیت مساعد برای ایفای نقش مؤثرو کار آمد معلمان و هدایت فعالیتهای آنان در جهت نیل به اهداف تعلیم و تربیت یکی از وظایفی است که به عهده مدیران آموزشی است .
معلّمان به عنوان یکی از مؤلفه های مهم و اساسی نظام مدرسه ، برای فعالیت در جهت تحقق اهداف تعلیم و تربیت باید از انگیزش کافی برخوردار باشند.
بیان مسئله پژوهش
معلمان به عنوان نیروهای متخصص در ساختار آموزش و پرورش نقش عمده و کلیدی در تربیت دانش آموزان و توسعه توانایی ها و استعدادهای بالقوه آنان دارند. معلمان بنا به اقتضای وظایف و مسئولیتهای شغلی از مهارتها، دانش و توانایی هایی استفاده می کنند تا قادر باشند خدمات مؤثری را در فرایند تعلیم و تربیت دانش آموزان ارائه نمایند.
معلمان تربیت بدنی برای رهبری و اداره مؤثر کلاسهای درس باید طرح و برنامه داشته باشند. بسیاری از معلمان با تجربه حتی بعد از بیست سال تجربه آموزشی در پاره ای اوقات در پایان یک دوره آموزشی گرفتار سردرگمی می شوند .
نتایج تحقیقات نشان میدهد همبستگی و ارتباط مثبتی میان آماده کردن طرح درس با اعتماد و اطمینان ارائه کردن درس وجود دارد. طراحی موضوعات آموزشی در درس تربیت بدنی و تندرستی به کسب دانش، مهارتها و توانایی های خاص خود نیاز دارد.
امروزه شکل و اجرای برنامه های تربیت بدنی و تندرستی در مدارس به عنوان بازتابی از تقاضای اجتماعی به طور بنیادی تغییر یافته است. بررسی نیازهای آموزشی معلمان تربیت بدنی و تندرستی در مدارس به منظور ارائه راهکارهای مؤثر برای برگزاری دوره های آموزشی و ارتقاء سطح مهارتهای کاربردی مورد نیاز معلمان تربیت بدنی ضروری بنظر میرسد.
فواید آموزش دبیران
- دانش و مهارت های شغلی را در تمام رده های سازمان بهبود می بخشد.
- بالندگی سازمانی را گسترش می دهد.
- به افزایش بهره وری و کیفیت کار کمک می کند.
- جوّ مناسبی برای رشد و ارتباط به وجود می آورد.
- توانایی یادگیری را در فرد افزایش میدهد.
- ترس از دست زدن به وظایف جدید را در فرد کاهش می دهد.
- روحیه گروهی را بهبود می بخشد.
- سازمان را به محل مناسبی برای کار و زندگی تبدیل می کند.
روش های رسمی آموزش کارکنان را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:
الف) آموزش ضمن خدمت: شامل استاد- شاگردی و آموزش دستورالعمل های شغلی.
ب) آموزش خارج از محل خدمت: شامل سخنرانی، کنفرانس، فیلم و آموزش برنامه ریزی شده (عابدیان).
معلمان، از نظر «حرفه ای» همانند مدیران و گاه فراتر از آنها هستند و در نتیجه، هم ردیف و گاه بیشتر از کسانی که سطح بالاتری را در سلسله مراتب سازمانی به خود اختصاص داده اند، شایستگی و تخصص دارند.
این وضع، علاوه بر آن که به نوبه خود بر دشواری کار مدیر که باید در انسان های گوناگونی که هیچ دو نفرشان با هم یکسان نیستند علاقه و تمایل به کار ایجاد کند و فعالیت هایشان را هماهنگ سازد ، می افزاید ، اجتناب ناپذیر هم هست.
هدف های آموزش دبیران
هدف از آموزش دبیران رشد و توسعه توانایی های لازم اعم از ادراکی ، فنی ، تخصصی و انسانی بوده و دبیران با تحصیل این آموزش ها توانایی های انجام مدیریت صحیح را قبل ، حین و بعد از تدریس کلاس درس تربیت بدنی کسب می نمایند و قادر به درک پیچیدگی های محیط خود می شوند .
بنابراین آموزش دبیران نوعی فعالیت برنامه ریزی شده سازمان وزارت آموزش و پرورش برای افزایش توانمندی آنها است . د راین صورت با آموزش صحیح دبیران بر اساس نیازهایی که این عزیزان به آن محتاج اند ، آنها را برای ایفای نقشی که به عهده دارند و یا بهتر بگوییم نقشی که بر عهده خواهند داشت در راستای اهدافی که سازمان وزارت آموزش و پرورش دنبال می کند آماده می کنیم .
آموزش و بهسازی مدیریت فرایند مداوم و فراگیری است که در نهایت استعدادهای بالقوه دبیران را شکوفا کرده و او را برای رهبری و مدیریت صحیح در تدریس درس تربیت بدنی مهیا می سازد .
اهداف اموزش دبیران عبارتند از:
- بالا بردن سطح دانش و مهارت شغلی ؛
- ایجاد تخصص های لازم ، متناسب با مشاغل ؛
- بهبود روش ها در جهت افزایش سطوح تحصیلی ؛
- ایجاد روحیه مطالعه پژوهشگری و نوآوری ؛
- به روز در آوردن دانش و اطلاعات؛