نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه تعیین نیازهای آموزشی دبیران تربیت بدنی به مهارتهای سه گانه مدیریتی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۹۰ | قابل ویرایش

مقـدمه

توسعه و تحولات سازمانی و رشد روز افزون فنآوری سبب شده که بشر به منظور برخورد اصولی و منطقی با پیچیدگی ها و اداره بهتر و مؤثر سازمان ، مهارت و اطلاعات خود را غنی تر سازد. از این رو به منظور فراگیری دانش و اطلاعات مورد نیاز متوسل به آموزش می شود .

به این ترتیب سازمان ها به منظور کارآمد نمودن نیروهای انسانی سعی و تلاش زیادی در زمینه فراگیری نیروهای انسانی به دانش و مهارت های مورد نیاز می نمایند ، تا به وسیله آن قادر باشند به بهترین نحو ممکن اهداف سازمانی را تأمین کرده و برنامه ها را با موفقیت و اثر بخشی به مرحله اجرا در آورند .

 آموزش و پرورش را به عنوان سازوکار و وسیله انتقال باورها و ارزشها در طول عصرها و نسل ها و پدیده ای اجتماعی به مدت پیدایی انسان به کمترین مسامحه ای می توان یکی از گرامی ترین سرمایه ها و دست آوردهای بشر دانش که اهمیت و ارزش آن روشن و مورد تأیید قوانین تکامل اجتماعی می باشد .

یکی از مهم ترین وظایف مدیران آموزشی ، مدیریت منابع انسانی به طور عام و معلمان به طور خاص است : زیرا معلمان مهم ترین رکن در جریان آموزش و پرورش و میزان پیشرفت فعالیتهای تربیتی به شمار می روند. بنابراین ، ایجاد و وضعیت مساعد برای ایفای نقش مؤثرو  کار آمد معلمان و هدایت فعالیتهای آنان در جهت نیل به اهداف تعلیم و تربیت یکی از وظایفی است که به عهده مدیران آموزشی است .

معلّمان به عنوان یکی از مؤلفه های مهم و اساسی نظام مدرسه ، برای فعالیت در جهت تحقق اهداف تعلیم و تربیت باید از انگیزش کافی برخوردار باشند.

بیان مسئله پژوهش

معلمان به عنوان نیروهای متخصص در ساختار آموزش و پرورش نقش عمده و کلیدی در تربیت دانش آموزان و توسعه توانایی ها و استعدادهای بالقوه آنان دارند. معلمان بنا به اقتضای وظایف و مسئولیتهای شغلی از مهارتها، دانش و توانایی هایی استفاده می کنند تا قادر باشند خدمات مؤثری را در فرایند تعلیم و تربیت دانش آموزان ارائه نمایند.

معلمان تربیت بدنی برای رهبری و اداره مؤثر کلاسهای درس باید طرح و برنامه داشته باشند. بسیاری از معلمان با تجربه حتی بعد از بیست سال تجربه آموزشی در پاره ای اوقات در پایان یک دوره آموزشی گرفتار سردرگمی می شوند .

نتایج تحقیقات نشان میدهد همبستگی و ارتباط مثبتی میان آماده کردن طرح درس با اعتماد و اطمینان ارائه کردن درس وجود دارد. طراحی موضوعات آموزشی در درس تربیت بدنی و تندرستی به کسب دانش، مهارتها و توانایی های خاص خود نیاز دارد.

امروزه شکل و اجرای برنامه های تربیت بدنی و تندرستی در مدارس به عنوان بازتابی از تقاضای اجتماعی به طور بنیادی تغییر یافته است. بررسی نیازهای آموزشی معلمان تربیت بدنی و تندرستی در مدارس به منظور ارائه راهکارهای مؤثر برای برگزاری دوره های آموزشی و ارتقاء سطح مهارتهای کاربردی مورد نیاز معلمان تربیت بدنی ضروری بنظر میرسد.

فواید آموزش دبیران

  • دانش و مهارت های شغلی را در تمام رده های سازمان بهبود می بخشد.
  • بالندگی سازمانی را گسترش می دهد.
  • به افزایش بهره وری و کیفیت کار کمک می کند.
  • جوّ مناسبی برای رشد و ارتباط به وجود می آورد.
  • توانایی یادگیری را در فرد افزایش میدهد.
  • ترس از دست زدن به وظایف جدید را در فرد کاهش می دهد.
  • روحیه گروهی را بهبود می بخشد.
  • سازمان را به محل مناسبی برای کار و زندگی تبدیل می کند.

روش های رسمی آموزش کارکنان را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

الف) آموزش ضمن خدمت: شامل استاد- شاگردی و آموزش دستورالعمل های شغلی.

ب) آموزش خارج از محل خدمت: شامل سخنرانی، کنفرانس، فیلم و آموزش برنامه ریزی شده (عابدیان).

معلمان، از نظر «حرفه ای» همانند مدیران و گاه فراتر از آنها هستند و در نتیجه، هم ردیف و گاه بیشتر از کسانی که سطح بالاتری را در سلسله مراتب سازمانی به خود اختصاص داده اند، شایستگی و تخصص دارند.

این وضع، علاوه بر آن که به نوبه خود بر دشواری کار مدیر که باید در انسان های گوناگونی که هیچ دو نفرشان با هم یکسان نیستند علاقه و تمایل به کار ایجاد کند و فعالیت هایشان را هماهنگ سازد ، می افزاید ، اجتناب ناپذیر هم هست.

هدف های آموزش دبیران

هدف از آموزش دبیران رشد و توسعه توانایی های لازم اعم از ادراکی ، فنی ، تخصصی و انسانی بوده و دبیران با تحصیل این آموزش ها توانایی های انجام مدیریت صحیح را قبل ، حین و بعد از تدریس کلاس درس تربیت بدنی کسب می نمایند و قادر به درک پیچیدگی های محیط خود می شوند .

بنابراین آموزش دبیران نوعی فعالیت برنامه ریزی شده سازمان وزارت آموزش و پرورش برای افزایش توانمندی آنها است . د راین صورت با آموزش صحیح دبیران بر اساس نیازهایی که این عزیزان به آن محتاج اند ، آنها را برای ایفای نقشی که به عهده دارند و یا بهتر بگوییم نقشی که بر عهده خواهند داشت در راستای اهدافی که سازمان وزارت آموزش و پرورش دنبال می کند آماده می کنیم .

آموزش و بهسازی مدیریت فرایند مداوم و فراگیری است که در نهایت استعدادهای  بالقوه  دبیران را شکوفا کرده و او را برای رهبری و مدیریت صحیح در تدریس درس تربیت بدنی مهیا می سازد .

اهداف اموزش دبیران عبارتند از:

  • بالا بردن سطح دانش و مهارت شغلی ؛
  • ایجاد تخصص های لازم ، متناسب با مشاغل ؛
  • بهبود روش ها در جهت افزایش سطوح تحصیلی ؛
  • ایجاد روحیه مطالعه پژوهشگری و نوآوری ؛
  • به روز در آوردن دانش و اطلاعات؛
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.