نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه ورزش های مناسب برای صافی کف پا و کمردرد

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۵۵ | قابل ویرایش

مقدمه

کمردرد به خودی خود یک بیماری نیست بلکه نشانه بیماری است. پیشرفت آن یعنی اینکه چیزی در جایی دچار مشکل شده است ، اگرچه ممکن است همیشه خیلی واضح نباشد که آن چیز چیست.

بیشتر ما در بعضی مواقع از کمردرد رنج می بریم . معمولاً این درد ناخوشایند و طاقت‌فرساست اما خیلی جدی نیست . این ناراحتی بعلت بعضی فشارها و یا صدمات در کمر ایجاد می شود که نبستاً هم به سرعت بهبود می یابد . طرز نشستن یا ایستادن نامناسب ، فشارهای زیاده از حد و مشکلات فرسودگی استخوانها ممکن است حداقل کمی مقصر باشند.

وقتی شما در می یابید که ستون فقرات شما متشکل از ساختارهای بسیار متفاوتی از جمله : استخوان ها ، دیسک ها ، رباط ها ، زردپی ها ، اعصاب و رگهای خونی و سایر بافتها است که همه آنها می توانند آسیب های مکانیکی تحت تأثیر قرار بگیرند و تبدیل به کمردید شوند ، دیگر نباید تعجب کنید از اینکه کمردید امری بسیار شایع و متداول است.

در بیشتر موارد علت اصلی این ناراحتی زیاد مهم نیست . کمردرد یک نشانه بیماری است که برطرف خواهد شد و هدف از درمان تسکین درد و اطمینان حاصل کردن از این نکته است که هر چه زودتر بهبودی حاصل شود. گاهی اوقات ممکن است علت خطرناک‌تری نهفته باشد که تحقیقات مفصل برای تعیین روش درست جهت درمان فراهم می شود . فهمیدن اینکه چطور کمرحرکت می کند به ما کمک خواهد کرد یاد بگیریم چگونه از ستون فقراتمان مراقبت کنیم و کمردرد خود را بهبود بخشیم.

یک مشکل رو به رشد

کمردرد به طور قابل توجهی در بین مردم رایج و شایع است . در هر لحظه در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از جمعیت دنیا دچار کمردرد می شوند و بین ۸۰ تا ۹۰ درصد از آنها آن را در زمانی در زندگی هایشان تجربه کرده اند. هر دو جنس مرد و زن و همین طور در همه سنین از کودک گرفته تا افراد مسن همه به این درد مبتلا می شوند اما این ناراحتی بیشتر در بین افراد میان‌سال شایع است.

کمردرد به دنبال بعضی از آسیب دیدگیها یا رگ به رگ شدن های ناگهانی ایجاد می شود.

علل کمردرد متعدد و گوناگون است، همینطور روشهای تشخیص و درمان آن. لذا این چندگونگی کم و بیش وسایل تشویش بیماران مبتلا به کمر درد را فراهم آورده و تا حدودی موجب بدبینی و ترس و هراس آنان می شود و اغلب باعث می شود بیماران پیگیر مراقبتهای پزشکی نباشند.

این برگردان اصولاً محدود است به بحث درباره مسائل مربوط به ستون مهره های کمر بزرگسالان که پی آمد آن معمولاً کمردرد است. در این بحث مرور کوتاهی خواهیم داشت به ساختمان ستون فقرات، دیسک بین مهره ای، سبب شناسی دیسک کمر، چگونگی انجام کارهای روزمره و ورزشهای مناسب سنین مختلف تا کمتر دچار این مشکل بشویم.

کمر دردLow Back Pain

تعداد مراجعین شاید بتوان گفت که کمر درد بعد از سرما خوردگی شایع ترین بیماری در انسان است یا بهتر بگوئیم بیشترین تعداد مراجعین به درمانگاههای روماتولوژی و ارتوپدی را کمردرد تشکیل می دهد. این مورد در همه جای دنیا جزو متداولترین ناراحتیهای انسانی بوده و در ایران هم از بیماریهای شایع و آشنا برای پزشکان است.

متأسفانه تشخیص و ارزیابی آن و داروهای تجویز شده در ایران کاملاً غیر منطقی و گاهاً مضر است. در این کتاب سعی می شود کمردرد را با زبانی علمی اما ساده بیان نموده و از نظر آناتومیک به دردهایی که از قسمت پایین ستون فقرات ازL3  تا L5 و از مفاصلL1 ـ L5 استخوان ساکرم منشأ میشوند را کمردرد بگوئیم و سایر دردهای پشت را جزء کمردردها محسوب نداریم.

مضافاً ۸۰ درصد افراد در طول زندگی حداقل یکبار بعلت کمردرد به پزشک مراجعه می کنند. این دردها ممکن است باعث از دست رفتن ساعات کار فعال گردند اکثر دردهای کمری بهنگام کار پدید می آید. تغییرات در شیوه کار و زندگی و جابجائی در شیوع این بیماری نقش عمده ای دارد در سنین ۲۵ـ۵۰ سالگی که فعالترین سالهای زندگی انسان از نظر شغلی میباشد کمردرد شایع است.

پیشگیری از کمردرد

۱ـ پیشگیری در سن مدرسه: مانند آموزش در انتخاب ورزش مناسب با توجه به قدرت بدنی هر دانش آموز بایستی توسط مربی و دبیر ورزش به دقت بررسی شود و در صورت نیاز با پزشک مشاوره نمایند چرا که بروز نقص در مهره ها یا دیسک کمر در این سن باعث محرومیت یک جوان از کار

مفید بدنی در جامعه خواهد شد.

۲ـ پیشگیری در محل کار: مخصوصاً در کارخانجاتی که افراد آن با کار سنگین بدنی حداقل به مدت ۸ ساعت در روز مواجه هستند، معاینه پزشکی زمان استخدام برای انتخاب افراد و نیز آموزش برداشتن و جابجایی وسایل سنگین در کارخانجات بسیار مفید خواهد بود.

در شکل ۱۳ به فرم برخاستن از زمین بعد از برداشتن جسم سنگین توجه فرمائید.

۳ـ پیشگیری در منزل: مؤسسات بین المللی پیشنهاد کرده اند که حداکثر وزنه ای که یک مرد اجازه دارد بردارد ۵۰ کیلوگرم و در مورد خانمها حداکثر ۲۵ کیلوگرم می باشد.

درمان کمردرد

درمان کمردردها نسبت به اتیولوژی آن متفاوت است. در نوع شایع کمردردها که ذکر آنا رفت مطالعات وسیع نشان داده است که یک دوره استراحت کامل و بی حرکت کردن فیزیوتراپی که شاملManipulation نیز بوده باعث بهبود بیماری بیمار شده است. یافته های رادیوگرافیکی هیچ ربطی با پاسخ مساعد و یا عدم مساعد بهManipulation  نداشته است. بیماران مبتلا به دیسک کمری حاد با انتشار به ساق را بایستی بمدت ۲ تا ۳ هفته در بیمارستان بستری کرد. گذاشتن تخته سفت زیر رختخواب توسط بعضیها توصیه شده اما هنوز اثرات آن کاملاً معلوم نشده است.

استراحت روی پهلوها و خوابیدن با فلکسیون پاها و مصرف بالش کوچک توصیه می شود. همگی این کارها باعث کم شدن فشار داخل مهره ای شده و درد بیمار را تسکین می دهد. بعضیها در مرحله حاد تزریق مخلوطی از گزیلوکائین و استورئید به نقطه دردناک و بصورت اپی دورال توصیه می کنند. به نظر میرسد که اگر بیماری حاد باشد این تزریق موثر بوده اما کمردرد مزمن با علائم عصبی با این تزریق غیر قابل درمان خواهد بود.

اعمال جراحی در اکثریت مواقع اندیکاسیون ندارد اما وقتی درد بیمار خیلی شدید و غیر قابل کنترل باشد و با استراحت و فیزیوتراپی درمان نگردد و طول مدت آن از ۶ هفته بیشتر شده و علائم عصبی بطور مداوم باقی ماند می توان یک تست میلوگرافی انجام داد و در صورت مثبت بودن میلوگرافی عمل جراحی انجام می شود.

منابع

  1. کمردرد به زبان ساده –  تالیف دکتر بهادر اعلمی هرندی – انتشارات فروغ اندیشه
  2.  چگونه کمردرد خود را درمان کنیم – تالیف دکتر بیژن فروغ – انتشارات تیمورزاده
  3. درمان کمردرد برای همیشه – مترجمان فریبا جعفری نمینی – دکتر سید داود ذاکر- نشر  طلایه

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.