نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق راه های حفاظت از محیط زیست و بهبود روش های زندگی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۶۷ | قابل ویرایش

چکیده

در ابتدا نظری به محیط زیست انداخته ایم و اینکه منابع آلودگی چیست؟

سپس درباره ی کاهش زباله های خانگی پیشنهاداتی دارد در ادامه طرز صحیح استفاده از آب و مثال هایی جهت راهنمایی جلوگیری از اسراف آب.

در دنباله ی بحث راه های صرفه جویی انرژی در خانه از جمله گاز عنوان می شود و کارهای ساده ای را جهت جلوگیری از صدماتی که به محیط زیست وارد می شود پیشنهاد می کند. از جمله هدیه دادن گل ریشه دار و درختجه های تزئینی به جای دسته گل- یا این که از انبوه مراسلات پستی بیهوده باید کاست و یا استفاده کمتر از پوشک بچه یا استفاده از وسایل نقلیه عمومی- استفاده ی کمتر از گوشت. که برای هر کدام دلایلی جالب توجه ارائه داده می شود.

مقدمه

این روزها در تمام نشریات جهان درباره خطرات عظیمی که متوجه سلامتی محیط زیست است مطالب زیادی منتشر می شود و در برنامه های تلویزیونی به طور مستند و عیناً این مطالب منعکس می شود. متأسفانه کشورهای جهان سوم از جمله ایران با سرعت بیشتری در جهت نابودی جنگل ها، مراتع، حیات وحش، آلودگی آب، آلودگی هوا، صدمه به محیط زیست و … گام بر می دارند.

امید است این مجموعه که با وجود حجم کم، حاوی اطلاعات زیادی است. به سلامت سرزمین ما و موجودات کشور ما و سلامت و طراوت محیط زیست ما کمکی بکند. شاید در آینده هموطنان ما بار دیگر حرمت آب، خاک و هوا را نگهدارند.

نظری به محیط زیست کشور ما ایران

در بدو امر ایران کشوری بسیار پهناور با تنوع شدید و گسترده اقلیمی به نظر می آید که اکثراً در طی سال حداکثر دمای جنوب با حداقل دمای منطقه شمال آن بیشتر از ۴۰ درجه سانتیگراد تفاوت را نشان می دهد.

در حدود ۵۰ درصد از وسعت سرزمین ما را کوهستان ها و ۲۳ درصد وسعت آن را کویرهایی تشکیل می دهند که در برخی از نقاط آنها ارتفاع تپه های ماسه متحرک تا ۳۰۰ متر رسیده و جزء کویری ترین مناطق جهان به حساب می آیند. متأسفانه وسعت کویرهای کشور در حال افزایش بوده و در نتیجه فرآیندهای شوری و قلیایی شدن، بیشتر از ۲۵۰۰۰۰ کیلومتر مربع یا ۱۵ درصد دیگر از وسعت کشور به سوی کویری شدن پیش می رود. به این ترتیب ۸۸ درصد کشور ما فاقد ویژگی های زیستی قابل ملاحظه است.

صرف نظر از جنگل های انبوه در شمال، بیشتر مناطقی که در کردستان ، چهارمحال بختیاری و… به نام «جنگل» نامیده می شوند. در حقیقت بیابان هایی هستند که بوته های کوتاه و متفرق پسته و بادام وحشی موجود در آنها خبر از وجود جنگل هایی در گذشته می دهند. این جنگل ها با استفاده بی رویه ، غیر مسئولانه و غارتگرانه به زودی به دشت های لم یزرعی تبدیل خواهند شد.

هر چند وسعت مراتع ایران را ۹۰۰۰۰ هکتار گزارش کرده اند. ولی به زحمت مراتع خوب و متوسط ایران به ۱۴۰۰۰ هکتار می رسند. این سفره کوچک و حقیر طبیعی در حدود ۳۵ میلیون دام را تغذیه می کند که مسلماً به علت چرای مفرط، بلافاصله پس از سبز شدن علف ها، حتی تا ریشه آنها هم توسط دام های گرسته کنده شده و پس از چند باران با فرسایش زمین، این اراضی هم به شنزارهایی متروک تبدیل می گردند.

تخریب لایه ازن و اثرات سوء آن

در شرایط کنونی بشر مشغول از بین بردن این لایه محافظ کره زمین است. گازهای کلر و فلوئور و کربن. هالوژن ها و سایر گازهای که ساخته بشر هستند. پس از وارد شدن در هوا به سوی قسمت های بالایی آتمسفر «۱۰ تا ۵۰ کیلومتر هم بالاتر» حرکت می کنند و در آنجا به آزاد کردن اتم های فعالی می پردازند که این اتم ها مولکول های ازن را نابود می کنند.

با انهدام تدریجی ازن موجود در لایه محافظ اطراف کره زمین ، اشعه ماورای بنفش بیشتری به سطح زمین می رسد. یکی از اولین عوارض این گازها افزایش میزان سرطان های پوست و آب مروارید چشم است. یکی از آثار بسیار زیانبار این اشعه پایین آوردن قدرت دفاعی بدن است که انسان را در معرض ابتلای به بسیاری از بیماری های خطرناک قرار می دهد.

هر قدر اشعه بیشتری به سطح زمین بتابد، به همان نسبت آثار زیانبار آنها بر روی سلامتی انسان ها نیز افزایش می یابد. آثار ویرانگر این پرتو در کاهش محصولات کشاورزی از جمله غلات و تقلیل تعداد ماهی ها هم بسیار با اهمیت است. ادامه این وضع می تواند سلامتی کلیه موجوداتی را که بر روی کره زمین زندگی می کنند، به خطر بیاندازد.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.