نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

مقاله طرح بهره برداری معدن شن و ماسه

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۲۹ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                 صفحه

پیشگفتار: ……………………………………………………………………………….. ۳

مشخصات استان خوزستان: …………………………………………………………….. ۴

سوابق معدن: ……………………………………………………………………………  ۶

مشخصات جغرافیائی وراههای دسترسی به معدن:……………………………………….  ۶

شرایط آب وهوائی واجتماعی معدن:…………………………………………………….. ۷

نزدیکترین پاسگاه انتظامی به معدن: ……………………………………………………. ۷

محدوده معدن:…………………………………………………………………………… ۷

وضعیت زمین شناسی وتکتونیت منطقه: ………………………………………………..  ۸

حجم عملیات اکتشافی ومیزان سرمایه گذاری در مرحله اکتشاف: ……………………….  ۹

ذخیره معدن: …………………………………………………………………………… ۱۰

کیفیت ماده معدنی:……………………………………………………………………..  ۱۰

روش استخراج وبهره برداری از معدن:………………………………………………… ۱۲

روش خردایش وفرآوری سنگ معدن…………………………………………………… ۱۲

میزان سرمایه گذاری برای تجهیز معدن: ………………………………………………. ۱۳

هزینه های جاری سالیانه برای اجرای عملیات بهره برداری:…………………………… ۱۴

محاسبه هزینه حقوق دولتی: …………………………………………………………….۱۵

قیمت تمام شده هر تن ماده معدنی: ………………………………………………………۱۵

جدول محاسبات استهلاک ماشین آلات وتاسیسات…………………………………………۱۶

محاسبات اقتصادی معدن(جدول DCF ): ………………………………………………. 17

محاسبه نرخ بازگشت سرمایه (IRR ) :…………………………………………………. 18

توجیه اقتصادی طرح بهره برداری: ……………………………………………………۱۹

مقررات وقوانین حفاظت محیط زیست برای بهره برداران معادن: ……………………..۲۰

جدول زمانی تجهیز طرح بهره برداری:…………………………………………………۲۱

پیشگفتار

منابع معدنی بخش عمده ثروت ملی یک کشور را تشکیل می دهد.این ثروت از دو دیدگاه شایان توجه است یکی آنکه بهره برداری از منابع معدنــــــی در میزان در آمد ناخالص ملی تأثیر داشته وباعث ازدیاددرآمد سرانه یک ملت می شود وبالطبع نتیجه آن بر خورداری مردم از سطح زندگــی بالاتر ورفـــاه بیشتر است.دوم آنکه مواد اولیه بسیاری از صنایع و امور فنی از تولیدات معدنی به دست می آید.وازاین طریق فعالیت های معدنـــی تأثیرمستقیم در استقلال صنعتی جامعه دارد.

اصولاٌ بافت صنعتی یک جامعه نبایدبی ارتباط با معادن یعنی منابع تاٌمین مواد  اولیـه باشد. صنعت مستقل وبدون وابستگی ،به صنعتی اطلاق می گردد که ابتدا جهت تاٌ مین مواد معدنی اولیه بررسی های لازم به عمل آمــده باشدوتهیه وتولید این موادبه نحومطلوب امکان پذیر باشد.

با توجه به مقدمات فوق الذکراهمیت بهره بــــرداری صحیح از ذخائرمعدنــــی ، آشنائی با روش هاوتکنیک های علمی برداشت مواد معدنی ونیز ارزیابی های پروژه های معدنـی را الزام آور می کند.روش مطروحه در اجرای طــــــرح بهره برداری شن وماسه موضوع این گزارش می باشدکه امیداست این بررسی ها به تواند امنیت سرمایه گذاری را برای متقاضی این طرح فراهم سازد.

جغرافیای استان

استان خوزستان در سمت غرب،جنوب غرب کشور بین طولهاى جغرافیایى َ۴۰ و ° ۴۷ تا َ۳۳ و ° ۵۵شرقى و عرضهاى جغرافیایى َ۵۷ و ° ۲۹ تا َ۰۰ و ° ۳۳ شمالى قرار دارداین استان داراى ۱۶ شهرستان، ۳۷ بخش،۴۲ شهر و ۱۱۵ دهستان مى باشد.

استان خوزستان با وسعتی معادل ۶۴۲۳۶کیلومتر مربع از شمال وشمال غربی با استانهای لرستانوایلام،از قسمت شمالشرقی ومشرق با استان چهار محال بختیاری وکهگیلویه وبویر احمد،از جنوبشرقی با استان بوشهر،از جنوب با خلیج فارس واز غرب با کشور عراق هم مرز است.

بر اســـاس تقسیمات کشوری این استان دارای ۱۵ شهرستان،۲۸ شهر،۳۵ بخش ۱۱۳دهستان و۶۳۹۴ آبـادی می باشد ومرکز آن اهواز است.شهرستان های مهم استان عبارتند از :آبادان،اهــواز، ایذه، اندیمشک، بندرماهشهر، بهبهان، خرمشهر،دزفول،دشت

آزدگان،رامهرمز،شادگان،شوش،شوشترومسجد سلیمان می باشند.سلسله جبال زاگرس در شمال وشرق استان گسترش داشته وبه سمت جــنوب وغرب از گســـــترشوارتفاعات آن کاسته شده بطوری که در نواحی جنوبی توپـوگرافی منــــــطقه به صورت تپه ماهورودشت نمایان شده است.

استان خوزستان به دو منطقه کوهستانی وجلگه ای تقسیم شده است .قله کوهمناربا۳۷۰۱ متر،کوه پس شانه ۳۳۲۰ متروکوه سالن،از مهمترین ارتفاعات این اســــــتان می باشد.

زمین شناسی استان خوزستان

مورفولوژی استان خوزستان ویژگی خاص دو بخش جلگه ای وکوهستانی را داردبخش جلگه ای ودشت خوزستان که قسمتی از دشت بین النهرین است که از نظر ساختمان زمین شناســــی جزئی از پلاتفرم عربستان محسوب می شود.واز رسوبات آبرفتی پوشیده شده است ودربرگیرنـــــــده تشکیلات مزوزوئیک تا پالئوسن ورسوبات کواتر نراست.

توالی رسوبگذاری ازسمت جنوب به طرف شمال وشمال شرقی منطقه شامل شن وماسه ،رس وسیلت وبا چین خوردگی مـــــلایم ازمحورشمالی-جنوبی پلاتفرم عربی تبعیت می کند.

بخش کوهستانی که منطقه شمالی وشمال شرقی خوزســــــتان را شامل می گردد قسمتی از زاگــــرس چــــین خورده است که روند شمال غـــــــربی-جنوب شـــــرقی داردودربرگیرنده رسوبات هم شیب وروی هم قرار گرفتن پالئوزوئیـــک – مزوزوئیـــک وترشیاری است.

ذخائر عظیم نفت وگاز عمدتاٌ دربخش جلگه ای،تپه ماهوری تا کوهپایه های قسمت کوهســـتانی کشیده شده وبه دلیل وضعیت خاص ومحدودیت زمین شناسی استان خوزستان فاقد تنوع مــواد معدنی وتشکیلات آذرین وکانسارزائی فلزی است وامکان دستیابی به کانی های غیر فلزی در مقیاس ذخــائر محدود در ناحیه کوهستانی آن قابل پی جوئی است

.تنها مواد معدنی که در اسـتان به وفور به چــــشم می خورد ،آهک ودولومیت از تشکیلات آسماری،گچ از تشــــکیلات گچساران،ماسـه سنگ ورس از تشکیلات آغاجاری ومیشان می باشد.

وضعیت زمین شناسی منطقه

منطقه ای که در آن معدن شن وماسه پاگچ قرار دارد مربوط است به رسوبات کرتاسه بالا،دوران سوم وچهارم که شامل تشکیلات بنگستان(BGP)وتشکیلات گروپی(Ga)است.رسوبات دوران سوم شامل تشکیلات آسماری(As)، ،گچساران(Gs) آغاجاری وکنگلومرای بختیاری است.این رسوبات درمنطقه به شرح زیرگسترش دارند:

الف – پادگانه های آبرفتی:

درنواحی مجاور رودخانه هاومناطق همواررسوبات آبرفتی عهد حاظرو جوانترگسترش دارند که در اثر فرسایش سازندهای قدیمی ترتشکیل شده اندکه معدن شن وماسه فوق الذکرمربوبط به همین رسوبات است.این رسوبات از اجزای حمل مجدد شده(reworked)سازند های آغاجاری وبختیاری است.

این رسوبات عمدتاٌ سست وفاقد سیمان استحکام یافته می باشند که از نظر رسوب شناسی شامل شن،ماسه،سیلت ومارن هستند که مواد معدنی اولیه ای مناسبی برای تولید شن وماسه ساختمانی وصنعتی می باشند وعمده ذخیره معدن پاگچ مربوط به این رسوبات آبرفتی لست که دارای ارزش ماسه ای(SE)=33% است.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.