نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق تلخیص طرح توسعه و عمران (جامع) شهر قوچان

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۲۰ | قابل ویرایش

مقدمه

قرارداد طرح جامع شهر قوچان بین این مهندسان مشاور و سازمان مسکن وشهرسازی خراسان در مهر ماه ۷۶ منعقد گردید. بلافاصله پس از ابلاغ این قرارداد مهندسان مشاور تیم مطالعاتی این پروژه را تشکیل داده و وظایف هر بخش بعهده کارشناس و مسئول ان گذاشته شد.

نقشه های پایه این شهر نیز که با استفاده از عکسهای هوایی سال ۱۳۶۲ توسط سازمان نقشه برداری تهیه وبه صورت رقومی آماده شده بود دریافت وپس از بهنگام نمودن آن از طریق مدارک موجود و برداشتهای محلی به عنوان نقشه اصلی و پایه مورد استفاده قرار گرفت.

مطالعات طرح جامع شهر قوچان در نه جلد تنظیم گردیده است که در هر جلد مطالعات وضع موجود تجزیه وتحلیل وپیشنهادات آن مبحث پس از آخرین اصلاحات و نقطه نظرات تصویب شده در جلسات کمیته فنی و. . . تنظیم گردیده است.

تعداد جمعیت و روند گذشته آن

بدلیل اینکه شهرستان قوچان در شمال استان خراسان قرار گرفته و به شدت تحت تاثیر شرایط اجتماعی – اقتصادی این منطقه واقع شده در مطالعات جمعیتی تاکید بیشتری بر ویژگی های این منطقه خواهد شد. بر اساس نتایج به دست آمده از سرشماری سراسری نفوس ومسکن سال ۱۳۷۵ منطقه خراسان دارای ۶۰۴۷۶۶۱ نفر جمعیت در قالب ۱۲۸۱۸۷۴ خانواده با بعد ۷/۴ نفر بوده است که ۷/۱۰ درصد جمعیت کل کشور (۶۰۰۵۵۴۸۸) میباشد. در سال ۱۳۷۵ جمعیت شمال خراسان ۳۴۲۰۶۹۲ نفر بوده و لذا در طی سالهای ۶۵ تا ۷۵ از رشد سالیانه ۹۹/۱ درصد در سال برخوردار بوده است.

با توجه به وسعت منطقه شمال خراسان تراکم نسبی ۶۱/۵۹ نفر در هر کیلومتر مربع میباشد, که نسبت به تراکم نسبی استان خراسان (۳/۱۹ نفر) وکل کشور (۴۳/۳۶ نفر) از تراکم بالایی برخوردار میباشد که علت عمده آن وجود شهر پر جمعیت مشهد در این منطقه میباشد. در سال ۷۵ تعداد جمعیت شهرستان قوچان ۲۳۶۸۷۵ نفر و تعداد  خانوار ۶۸۶۲۴ و بعد خانوار ۸/۴ میباشد.

مطالعات حوزه نفوذ مستقیم

  • حوزه نفوذ شهر قوچان:

درمطالعات طرحهای جامع شهری , شناخت حوزه نفوذ شهر از اهمیت والایی برخوردار است. چرا که اصولا بخش عمده فعالیت ها وحیات شهرها بخصوص در شهرهای میانی ودر شهرستانها به وضعیت حوزه نفوذ شهر وابسته میباشد که حتی یکی از دلایل عمده حیات شهرها در مقیاس ناحیه ای به شمار میرود. شهرها خدمات وامکانات مورد نیاز روستا ها وحوزه نفوذ خود را تامین میکنند و حوزه نفوذ شهری منابع مورد نیاز شهرها همچون موادغذایی, مواد اولیه بعضی از صنایع و. . . را تامین مینمایند .

می توان از شهرهای پر جمعیت خراسان نام برد که دارای حوزه نفوذ وسیع میباشند. بجنورد – سبزوار – نیشابو- تربت حیدریه –  بیرجند و. . . از جمله این شهرها میباشند که از گذشته های دور کانون ارتباط بین مراکز شهری وروستاهای اطراف بوده وبدلیل اینکه در حال حاضر از حوزه نفوذ بیشتری برخوردار هستند نسبت به دیگر شهرها دارای جمعیت و بازار پررونقی میباشد.

  • محدوده حوزه نفوذ شهر قوچان :

در مطالعات حاضر محدوده حوزه نفوذ شهر قوچان – محدوده اداری- سیاسی شهرستان قوچان محسوب میشود که شامل سه نقطه شهری قوچان و فاروج وباجگیران و ۳۳۳ آبادی مسکون در سال ۱۳۷۵ میباشد به همین جهت در ادامه گزارشات منظور از حوزه نفوذ شهر قوچان محدوده اداری سیاسی این شهرستان خواهد بود.

  • تاسیسات وتجهیزات زیربنایی :

تجهیزات زیربنایی تجهیزاتی هستند که نقش مهمی در جهت رفاه و آسایش مردم ایفا میکنند و یا به عبارتی میتوان گفت تاسیسات وتجهیزات زیربنایی دارای دو منظور میباشند که هم جنبه رفاهی و هم به نوعی درتولید نقش دارند.

تعداد جمعیت شهرستان قوچان روند گذشته وتوزیع جمعیت

بر اساس نتایج به دست آمده از سرشماری سراسری سال ۱۳۷۵ مرکز آمار ایران شهرستان قوچان در این سال دارای ۲۳۶۸۷۵ نفر جمعیت بوده است که رشد سالیانه آن ۶۶/۰ درصد بوده است . مطالعه روند گذشته جمعیت قوچان نشان میدهد این شهرستان د سرشماری عمومی سال ۱۳۴۵ دارای ۱۵۱۱۶۴ نفر جمعیت بوده است که در سال ۱۳۵۵ به ۱۷۰۹۰۱ نفر افزایش یافته و در طی سالهای ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۵ از رشد سالیانه ۲۳/۱ درصد برخوردار بوده است که نشان دهنده رشد پایین جمعیت شهرستان قوچان می باشد.

بررسی رشد جمعیت شهرستان قوچان نشان میدهد که این شهرستان به دلیل مهاجرت فرصتی شدید از رشد پایینی در سالهای گذشته برخوردار بوده بطوریکه رشد جمعیت استان در طی این مدت ۲ برابر رشد جمعیت شهرستان میباشد.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.