نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • تحقیق بررسی نقاط قوت و ضعف یک منطقه شهری و ارائه یک طرح پیشنهادی برای برطرف کردن مشکلات مربوط به فاضلاب مناسب، کمبود معابر و خیابان های مناسب و آسفالت نامناسب

تحقیق بررسی نقاط قوت و ضعف یک منطقه شهری و ارائه یک طرح پیشنهادی برای برطرف کردن مشکلات مربوط به فاضلاب مناسب، کمبود معابر و خیابان های مناسب و آسفالت نامناسب

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۷۱ | قابل ویرایش

مقدمه

برنامه ریزی شهری را می توان هنر شکل دادن ، هدایت و رشد طبیعی و رفع مشکلات چند جانبه ی شهرها دانست . خط مشی که به موجب آنها ساختمانها ، تأسیسات زیر بنایی و … ایجاد می گردد تا پاسخگویی نیازهای جامعه شهری بوده و شرایط مطلوب  و مناسبی را برای زندگی فراهم آورد.

بعد از انقلاب صنعتی در جهان و توسعه شهرها که باعث بروز مسائل ومشکلات زیاد در ظهرها شد ، در اینز مان شهرسازان به این فکر افتادند که توسعه شهرها را به طریق کنترل نمایند که طرحهایمختلف شهری به همین منظور در کشورهای اروپایی  تهیه و اجرا شد.

در همین راستادر سال ۱۳۴۴  اولین طرح  شهر اهواز تصویب شد . ولی این شهر تا سال ۱۳۶۵  فاقد مطالعات کلی شهری بخصوص حمل و نقل بود . در این دوره بود ه طرحهای جامع توسط مهندسین مشاورز اندیشکار آغاز شد و به مرحله اجرا در آمد.

طرح مسئله

 از جمله مشکلاتی که در شهرها مخصوصاً شهرهای بزرگ  نظیر اهواز  با آنمواجه هستند ،کمبود معابر شبکه بندی صحیح خیابانها ، کمبود و یا عدم وجود شبکه های فاضلاب و … می باشد که همین امر باعث ایجاد بهداشت بد و مشکل در حمل و نقل و ترافیک و … می شود که باید برنامه ریزی هایی ( برنامه ریزی جامع شهری ) در منطقه ایجاد کرد.

این برنامه ریزی ها دارای فرایند و فنون خاصی می باشد و از طرفی بین آن و برنامه ریزی کاربری اراضی رابطه ای متقابل و تنگاتنگ برقرار است  . شهر اهواز با توجه به موقعیت استراتژیک خود و نیز با توجه به نقش های مختلفی که در زمینه های کشاورزی ، صنعتی ، صنایع نفت ، اداری و دانشگاهی و …  عهده دار بوده  مورد  توجه  خاص برنامه ریزان در نواحی مختلف برنامه ریزی قرار گرفته است.

به دلیل وجود جنگ ، متحمل تغییرا وسیعی در ساختار کالبدی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی خود گردیده است . و به جرأت می توان گفت که سهم برنامه ریزی شهری در بخش های مختلف بسیار ناچیز بوده است. در نتیجه می خواهیم به بیان طرحها ، مشکلات ، نقاط ضعف و  قدرت منطقه مورد نظر ، ( منبع آب ) بپردازیم.

موقعیت شهر اهواز

 شهرستان اهواز بین ۴۸ درجه تا ۴۹ درجهو ۲۹ دققیه  طول شرقی از نصف النهار گرینویچ و بین ۳۰ درجه و ۴۵ دقیقه تا ۳۲ درجه عرض شمالی  از خط استوا قرار گرفته  است . این شهرسان با مساحت ۷۸۴۸ کیلومتر مربع  از طرف شمال به شهرستانهای شوشتر ، دزفول ، شوش و از مشرق به شهرستان رامهرمز  از مغرب به شهرستان دشت آزادگان و از طرف جنوب به شهرستانهای خرمشهر و شادگان و بندر ماهشهر مجدود است.  اهوا در زمین مسطحی  در طرفین رودخانه کارون به ارتفاع ۱۸ متر از سطح دریا بنا شده است .

فاصله این شهر تا شهرکرد ۸۷۲ کیلومتر ، خرم آباد ۳۹۰ کیلومتر ، یاسوج ۴۵۴ کیلومتر ، ایلام ۵۱۵ کیلومتر ، تهرات ۸۸۱ کیلومتر ، بوشهر ۶۲۶ کیلومتر ، و تا خسروی ( مرز عراق ) ۱۳۰ کیلومتر می باشد.

وجه تسمیه و پیشینه تاریخی اهواز

 اهواز جمع عربی کلمه هوز  است که فقط به یک قبیله ساکن در اینناحیه اطلاق می شود و ایرانیان تحت نام سوزیان آن را به عنوان ایالتی برای تعیین ناحیه قدیم ایلام به کار بردند  و اکنون به کرسی ایالات خوزستان گفته میشود.

بانی و تاریخ بنای شهر اهواز بدرستی معلوم نیست ، اما از قرائن بر می آید که عیلامیان به احداث اهواز همت گماشتند زیرا در روزگار  عیلامیان شهر در حدود اهواز به نام «‌اکسین »  بنا گردید. اهواز یا « هرمزد اردشیر »  کرسی استان خوزستان بود . در اصل هرمزد اردشیر نام داشت.

پس از آن به سوق الاهواز  و در اواخر عهد قاجاریه و دوران حکومت ناصر الدین شاه به نام ناصری مرسوم بود . اهواز را بعضی با شهر « اگنیس » که استرابون از ان نام برده منطبق دانسته اند لیکن احتمال دارد که اهواز در محل شهر قدیم « تاریانا »  که نئارخوس سردار اسکندر در مسافرت خو به خلیج فارس در کنار آن لنگر انداخته قرار گرفته باشد. و اردشیر اول ساسانی تاریانا را از نو بنا کرد و آن را هرمزد اردشیر نام نهاد. در عصر ساسانیان این  شهر علاوه برنامهای مذکور بهنام « رام شهر »  وئ شهر رام نامیده می شد.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.