نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی وضعیت اقلیمی شهرستان قوچان ایستگاه سینوپتیک

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۶۱ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

فصل اول : کلیات …………………… ۱

موقعیت جغرافیایی ………………….. ۲

بررسی نقش و جایگاه شهر در استان و حوضه نفوذ ۲

فصل دوم : زمین‌شناسی منطقه ………….. ۷

ناهمواریها و توپوگرافی شهرستان ……… ۸

زمین‌شناسی ………………………… ۱۰

وضعیت خاک ………………………… ۱۴

پوشش گیاهی ……………………….. ۱۶

تکتونیک ………………………….. ۲۳

تاریخچه زلزله …………………….. ۲۴

دوره بازگشت زلزله …………………. ۲۵

خطر زمین لرزه در منطقه خراسان ………. ۲۸

نقشه پهنه‌بندی خطر نسبی زلزله در منطقه خراسان    ۲۹

فصل سوم : ژئومورفولوژی …………….. ۳۰

ژئومورفولوژی ……………………… ۳۱

شرایط سنگ‌شناسی ……………………. ۳۳

خاک شناسی ………………………… ۳۵

فصل چهارم : روند توسعه شهر …………. ۳۸

تعیین معیارها و ضوابط ……………… ۳۹

الگوهای توسعه …………………….. ۴۴

شبکه فاضلاب ……………………….. ۵۲

موقعیت جغرافیایی شهرستان قوچان

قوچان یکی از شهرهای مرتفع شمال شرقی استان خراسان است و این شهر در مسیر شاهراه آسیایی مشهد به تهران قرار دارد . فاصله این شهر تا مشهد در مسیر این جاده ۱۳۲ کیلومتر و تا مرز ایران و ترکمنستان ۵۸ کیلومتر است / بدین ترتیب این شهر از نظر جغرافیایی در مسیر راههای درگز و باجیگران ، نیشابور سبزوار ، شیروان و مشهد قرارگرفته است ، مسیری که در واقع همان معبر و گذرگاه اصلی کاروانیان قدیم و شاهراه ارتباطی جدید است.

شهر قوچان در دشت قوچان و در عرض جغرافیایی ۳۶.۳۵ الی ۳۷.۴۵ و طول جغرافیایی ۴۷.۵۰ الی ۵۹ قرار گرفته است . و اختلاف ظهر آن با تهران ۲۵ دقیقه و قبله آن ۵۱ درجه و ۱ دقیقه و ۷ ثانیه می‌باشد . ارتفاع قوچان از سطح دریاهای آزاد ۱۲۱۷ متر می‌باشد.

بررسی جایگاه و نقش شهر در استان ، شهرستان و حوزه نفوذ

محدوده حوزه نفوذ شهر قوچان همان محدوده سیاسی شهرستان قوچان  می باشد و جهت شناخت شهر می‌بایست جایگاه آن حوزه نفوذ مورد بررسی قرار داد و علاوه بر آن ویژگیهای جمعیتی ، فرهنگی ، اقتصادی و … حوزه نفوذ را نیز باید شناخت.

بدون تردید می‌توان گفت بخش عمده‌ای از فعالیتها و حیات شهرها به وضعیت حوزه نفوذ آنها وابسته می‌باشد و هر چه شهر از حوزه نفوذ وسیعتری بهره‌مند باشد دارای جمعیت‌ ، بازار پویا ، حیات و رونق شهری بهتری خواهند بود چرا که شهرها خود امکانات مورد نیاز روستاها و حوزه نفوذ خود را تامین می‌کنند و حوزه نفوذ شهری ، منابع مورد نیاز شهرها همچون مواد غذایی اولیه بعضی از صنایع و … را تامین می‌نمایند و بخصوص این امر در مورد شهرهای میانی و شهرستانها محسوستر می‌باشد.

در منطقه شمال خراسان که شهر قوچان در آن واقع شده است ، قوچان به دلیل برخورداری از یک سری فاکتورها از حمله موقعیت اداری ، سیاسی ، ارتباطی و نیز نوع خدمات موجود تقریبا شهرهای شیروان ،درگز و بخشی از نواحی اسفراین، نیشابور تحت نفوذ خود داشته است و به عنوان مرکز ثقل مسائل مختلف منطقه و مرکز آن به شمار می‌رفته است.

ناهمواریها و توپوگرافی شهرستان قوچان

بیشتر منطقه قوچان کوهستانی است و قسمت هموار آن جلگه قوچان – فاروج را در برمی‌گیرد و چون قسمتهای اولیه رود اترک را که اکنون از شمال شهر می‌گذرد ، شیرین می‌گفته‌اند . بدین جهت مسیر ادامه رود اترک را دره شیرین نام نهاده‌اند وسعت دره در قوچان به طرف جنوب ادامه می یابد و تا ده فیلاب و فتح‌آباد بیشتر می‌گردد و سپس دره کم عمق ایجاد می‌کند که اولی جاده قدیم قوچان شیروان را در میگیرد و دومی تا فاروج‌آباد ادامه می‌یابد.

در شمال دره‌های مفرنقا و چوبی و سیاه دشت و به گنبد و مایوان و استاد را بوجود می‌آورد . شهرستان قوچان توسط ارتفاعات هزار مسجد در شمال و ارتفاعات بینالود در جنوب احاطه شده و مراکز انسانی عمدتاً در حد فاصل این دو رشته کوه و دره‌های موجود در آنها استقرار یافته‌اند.

تقسیم کلی گلسها

گسلها : در مورد گسلهایی که در این شهرستان موجود است ، می توان عمدتاً به دو دسته گسل اشاره نمود یکی گسلهایی که در اثر حرکات قائم پی سنگ ایجاد شده در خشکزایی و رسوب‌گذاری این شهر نقش داشته‌اند که آنها را گسلهای پی نامند دسته دوم گسلهایی هستند که بصورت روراندگی در فازهای کوهزایی و همزمان با چین‌خوردگیها پدید آمده‌اند که تحت عنوان روراندگیها یاد می‌شود.

– گسله‌های پی را می‌توان از نظر جنبش و پی‌آمدهای آن در دو گروه قرارداد – گروه‌هایی که همزمان را رسوبگذاری فعال توده‌اند که با ایجاد ساختمانهای هورست .گرابن در تغییر رخساره واحدهای سنگی و نمودهای رسوبی نقش داشته‌اند.

-گروه دیگر که طی چین‌خوردگیهای شدید آلپ‌ پایانی در اثر حرکات پی سنگ فعالیت داشته که فعالیت تداودی از آنها هنوز ادامه دارد . گسله‌های پی فعال همزمان با رسوبگذاری در محدوده‌های مورد بررسی رخنمون نداشته و پراکندگی آنها عمدتاً مربوط به بخش غربی کله‌داغ است . لیکن گسله‌های فعال در طی کوهزایی در این شهرستان فعال بوده و بصورت گسله‌های امتداد لغز پراکندگی دارند.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.