نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق انبارداری شرکت های الکترونیکی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۲۶ | قابل ویرایش

مقدمه

علمای علم مدیریت، مدیریت را علم و هنر اداره کردن و سرپرستی نمودن گروهی از افراد در جهت نیل به اهدافی خاص تعریف نموده اند. مدیران در سازمان در پی آن هستند با حداقل امکانات حد اکثر استفاده و مطلوبیت را از آن خود نمایند.

یکی از ابعاد بسیار مهم سازمان به عنوان نظامی، فنی و  اجتماعی در حال حاضر، استفاده از بهترین شیوه ی بکارگیری از دارایی های موسسه است. با توجه به این نکته ما میدانیم که قسمت عمده ای از دارایی های موسسات در موجودی انبارهای آن موسسات نهفته و انباشته شده است.

مدیریت مالی، تدارکات و انبارها به دنبال آن هستند تا بهترین ترکیبی را که متضمن حد اکثر سود و یا حداقل هزینه برای موسسه باشد را معین نمایند و برای این منظور از فنون و علوم مدیریت صنعتی و بازرگانی بهره ی شایانی می برند.

چرا که زمان و هزینه از عناصر اصلی تصمیم گیری مدیریت به شمار می آید جهت مدیریت صحیح سیستم های انبار داری و طراحی آنها و همچنین طراحی مدل هایی متناسب با موسسات و استفاده از دانش و تکنیک های متنوع از رشته های مختلف ضروری می باشد.

امروزه یکی از مشکلات مهم در موسسات صنعتی عدم وجود انبار دارهای با تجربه و نبود سیستم متناسب انبار داری همراه با نوع محصول است. اغلب مدیران و صاحبان صنایع از بازرگانان سابق می باشند و انگیزه ی آنها برای ورود به صنعت انگیزه ی سود جویانه ای می باشد که این نوع صنعتی شدن معمولا به صورت چشم بسته و بدون اطلاع صورت می گیرد. اینگونه مدیران از فنون و روشهای مدیریت صحیح انبارها نیز بی اطلاع هستند و برای مدیریت مشاغل خود از تجربیات تجاری که قبلا کسب کرده اند بهره می گیرند.

شرایط کشور و نیاز به انبار داری

در واقع انبار داری در بخش های مختلف تولید و صنعت و روش های مختلف تولید متفاوت می باشد و هر نوع تولیدی متقاضی نوعی از سیستم  انبار داری است که برای آن بخش از تولید مناسب می باشد.

سیستم انبار داری بسته به نوع مدیریت و شرایط اقتصادی و سیاسی کشور ها متفاوت می باشد.  از آنجا که تهیه ی ملزومات مصرفی و مداد اولیه برای تولید باید از بازار کالا و مواد اولیه تهیه شود و همچنین محصولات ساخته شده در بازار کالا و خدمات به فروش برسد پس می توان گفت که شرایط بازار هر کشور و تورم موجود در اقتصاد آن کشور می تواند رابطه ی زیادی با پیش خرید و انبار شدن مواد و همچنین نیاز به انبار داری داشته باشد.

به طور مثال در کشور ما ممکن است با توجه به شرایط تورمی حاکم و بی ثباتی بازار کالا و مواد اولیه، قیمت یک کالا دائما در حال افزایش باشد و برای جلوگیری از متضرر شدن در آینده بخش های تولیدی مجبور خواهند بود تاکالا هایی را که برای شش ماه آینده نیاز خواهند داشت را امروز خریداری نمایند و برای شش ماه آینده به صورت ذخیره نگهداری کنند تا با این کار از پرداخت هزینه ی بیشر برای خرید مواد جلوگیری کنند.

اما مشکلی که اینجا وجود دارد این است که آنها با  این کار خود هزینه ی انبار داری را نیز افزایش خواهند داد. با این حساب این هزینه نیز روی بهای تمام شده ی کالا اثر خواهد گذاشت و قیمت محصول ساخته شده را نیز به اندازه ی هزینه ی انبار بالا خواهد برد.

هدف از استقرار سیستم انبارداری شرکت های الکترونیکی

هدف اصلی هر سیستم انبار در واقع ایجاد یک انبار منظم و سیستماتیک می باشد. انبار سیستماتیک انباری است که تحت نظم و قوانین خاصی اداره شود و هر محصول و قطعه در جای خودش و به صورت از قبل تعیین شده قرار می گیرد. از مزایای این نوع انبارها که به صورت سیستم منظم اداره می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با توجه به تشابه زیاد قطعات الکترونیکی به یکدیگر سیستم امکان شناسایی و دسترسی راحت تر به کالا را برای ما به وجود می آورد. به صور مثال اگر کسی وارد یک انبار الکترونیکی شود که هیچ شناختی از نسبت به مقاومت یا خازن ندارد با توجه به شکل ظاهری این اقلام کلیه ی اجناس را خازن یا مقاومت در نظر می گیرد در حالی که هر کدام از این اقلام دارای رنج مشخص و کاربرد معینی می باشند.
  • با توجه به زیادی و متنوع بودن اقلام در انبار های الکترونیکی سیستم به ما این امکان را می دهد که برای هر رنجی از کالا کاردکس جداگانه ای ایجاد شود و کلیه ی مراحل انبار داری آن کالا را اعم از نقطه سفارش، حداقل موجودی،حداکثر موجودی و ورود و خروج کالا جداگانه کنترل نماییم.
  • سیستم به ما این امکان رامی دهد که گزارش هایی دقیق و جداگانه برای بخش های مختلف تولید و سایر قسمت های موسسه اعم از ورود و خروج کالا ها و موجودی هر قسم از کالاها در انبار تهیه کنیم.

فرم درخواست خرید کالا

این فرم، فرم در خواست خرید کالا می باشد که اقلام مورد نیاز واحد ها در صورت نبودن جنس در انبار (اقلام خاص و عدم داشتن نقطه سفارش) و همچنین اقلامی که موجودی آنها به نقطه ی سفارش رسید ه باشند در این فرم ثبت می شوند و تحویل واحد تدارکات و یا تنخواه گردان موسسه جهت انجام اقدامات خرید می شود.

می توان این فرم را فرم رابط بین انبار و واحد تدارکات نیز نامید.

همانطور که مشاهده می شود فرم بالا دارای قسمت های مختلفی می باشد که به شرح این فرم می پردازیم.

نام شرکت:روی تمام فرم ها و مدارک حسابداری و حتی نامه های شرکت نام و آرم شرکت باید وجود داشته باشد.

نام فرم:که مشخص کننده ی این است که این فرم برای کدام یک از ۵ مورد می باشد.

شماره و تاریخ: که با توجه به مدارک انبار هر فرم شماره گذاری شده و تاریخ تنظیم آن نیز نوشته خواهد شد

ردیف:که ترتیب قرار گرفتن و تعداد سفارش ها را نشان می دهد.

تعداد:تعداد مورد نیاز برای رسیدن به نقطه سفارش می باشد.

شماره درخواست: که بازهم با توجه به مدارک انبار شماره گذاری می گردد.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.