نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق سیستم حسابداری در بیمه

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۶۷ | قابل ویرایش

ذخیره قبل از اجرای قانون الزام

این حساب طرف حساب کلیه اقلام دارائی های خریداری شده و موجود واحدهای درمانی در پایان سال ۱۳۶۸ می‌باشد که به موجب این دستورالعمل می باید به استناد اسناد و مدارد دفاتر مالی با احراز مراتب به قیمت واقعی و استاندارد جهت انعکاس در حسابهای سازمان به حسابهای سال ۱۳۶۹ واحدهای درمانی منتقل گردد.

ذخیره درمان

با توجه به ماده ۲۶ قانون الزام جهت اجرای مفاد ماده ۲ قانون الزام و ساخت و تجهیز و توسعه بیمارستانها و درمانگاهها و خرید زمین مورد نیاز برای ساخت بیمارستانهای و درمانگاهها همه ساله مانده حساب درآمد حاصله از درمان غیربیمه شدگان و همچنین مانده حساب سهم درمان مصوب و مابه التفاوت سهم درمان مصوب و سهم درمان به میزان وصولی در پایان هر سال مالی در این حساب منظور می‌گردد.

تبصره یک : این حساب مخصوص اداره تمرکز حسابها و تراز نامه بوده و در موقع تنظیم ترازنامه میزان ذخیره فوق را محاسبه و به حسابها منظور می‌نماید و واحدهای درمانی از بابت این حساب عملیاتی انجام نخواهند داد.

ذخائر استهلاک

این سرفصل کل شامل ۳ حساب فرعی است که تماماً مربوط به اداره تمرکز حسابها و ترازنامه می‌باشد بنابراین واحدهای درمانی از بابت این حسابها، عملیاتی انجام نخواهد داد.

۱-۲- ذخیره استهلاک اموال غیرمنقول درمانی

نظر به اینکه اموال غیرمنقول درمانی تحت مالکیت سازمان کلاً در حسابهای سازمان منعکس بوده و ذخیره مربوط نیز همه ساله در تراز نامه سازمان منظور گردیده لذا اداره تمرکز حسابها طبق رویه معمول اقدام خواهد نمود.

۲-۲- ذخیره استهلاک اثاثیه اداری و لوازم پزشکی

عملیات این حساب نیز منحصراً توسط اداره تمرکز حسابها و و ترازنامه انجام گرفته و همه ساله معادل ۱۵% در سال آخر ۱۰% از بهاء تمام شده اثاثیه و لوازم پزشکی مستهلک نشده که به ترتیب سالهای خرید توسط هر واحد ردیف خواهد شد به شرح زیر محاسبه و به حساب مربوطه منظور خواهد شد.

۱-۲-۲- جهت اثاثیه موجود لغایت سال ۶۲ به میزان ۱۰۰% ذخیره قبل از اجرای قانون الزام بدهکار و حساب ذخیره استهلاک بستانکار

ذخیره استهلاک وسائط نقلیه

با توجه به اینکه محاسبه ذخیره استهلاک از وظایف اداره تمرکز حسابها و ترازنامه می باشد از بابت محاسبه این حساب نیز واحدها هیچ گونه عملیاتی نداشته واداره تمرکز حسابها و ترازنامه همه ساله معادل ۲۵% از بهاء تمام شده وسائط نقلیه مستهلک نشده مندرج در حساب وسائط نقلیه را که به ترتیب سالهای خرید ردیف خواهد شد به شرح ذیل محاسبه و به حسابهای مربوطه منظور خواهد گردید.

۱-۳-۲- جهت وسائط نقلیه موجود لغایت سال ۶۵ به میزان ۱۰۰% ذخیره قبل از اجرای قانون الزام بدهکار و حساب ذخیره استهلاک وسائط نقلیه بستانکار می گردد.

۲-۳-۲- جهت وسائط نقلیه خریداری شده بعد از   سال ۶۵ لغایت سال ۶۸ به نسبت سنوات خرید حساب ذخیره قبل از اجرای قانون الزام بدهکار و حساب ذخیره استهلاک بستانکار می‌ گردد.

۳-۳-۲- جهت وسائط نقلیه خریداری شده در سال ۶۹ حساب هزینه استهلاک وسائط نقلیه با نرخ ۲۵% بدهکار و حساب ذخیره استهلاک وسائط نقلیه بستانکار می گردد.

سایر ذخائر

این سرفصل کل دارای یک حساب فرعی و منحصراً مخصوص اداره تمرکز حسابها و ترازنامه بوده و واحدها هیچ گونه عملیاتی از این بابت در حسابهای خود نخواهندداشت.

۱-۴-۲- حساب ذخیره مطالبات مشکوک الوصول

با توجه به ماده ۱۲۵آئین نامه امور مالی سازمان به هنگام تنظیم ترازنامه سالیانه بنا به تشخیص هیئت مدیره سازمان تا حداکثر ۱۰% کل بدهکاران (در مورد بدهی غیر حق بیمه و خسارات) بعنوان مطالبات مشکوک الوصول ذخیره شده و به منظور تامین بدهی‌های لا وصول مورد استفاه قرار خواهد گرفت.

گروه ۲- گروه اموال غیرمنقول- منقول- امتیازات

۱- اموال غیر منقول

این سرفصل کل دارای ۳ حساب فرعی و به شرح ذیل می باشد.

تلفیق حسابها

اداره کل امور مالی در پایان هر سال مالی نسبت به تهیه و تنظیم صورتحسابهای مالی سازمان که مشتمل بر کل عملیات اعم از حسابهای سازمان، و حساب درمان می‌باشد اقدام و برای این منظور لازم است نسبت به تهیه صورت درآمد و هزینه و ترازنامه واحدهای درمانی بطور یکجا و بر اساس دستورالعمل‌های مربوط اقدام و در صورتهای کل سازمان تلفیق نمایند.

بنابراین عملیات تلفیق حسابها مبتنی بر تهیه صورتهای مالی حساب درمان و شرح ذیل خواهد بود.

۱- با توجه به اینکه حسابهای سازمان از طریق ماشین و حساب درمان بصورت دستی تهیه می‌گردند لذا حسابهای اداره خزانه و ادارات کل تامین اجتماعی در رابطه با انتقال وجوه با واحدهای درمانی مانند حسابهای سازمان تطابق ننموده و در هر یک از صورتهای استخراجی جهت حسابهای سازمان و درمان دارای مانده خواهند بود. علی القاعده این دو مانده می باید با هم برابر و طرف مقابل یکدیگر باشند بنابراین لازم است این حسابها در صورتهای نهائی استخراجی (ماشین و دستی) با هم مقابله و بدون صدور سند با هم پایاپای و نسبت به تهیه صورت مالی تلفیقی اقدام گردد.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.