نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه نوسان قیمت و تغییرات شاخص قیمت سهام در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار

پایان نامه نوسان قیمت و تغییرات شاخص قیمت سهام در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۸۰ | قابل ویرایش

چکیده

در بورس اوراق بهادار به دنبال نوسانات شدید قیمت سهام از مکانیزم نوسان قیمت سهام برای محدود کردن نوسانات شدید قیمت سهام استفاده می‌شود و بنا به دوره‌های خاص، دامنه نوسان قیمت سهام با تغییراتی مواجه می‌شود و در طول زمان دامنه نوسانات بر اساس آزمون و خطا تعیین شده و در مدت کوتاهی تغییرات زیادی در رویه‌های مربوط به اعمال نوسان قیمت سهام وجود داشته است، بدون این‌که واقعا تاثیر این تصمیمات در بازار و عکس‌العمل سرمایه‌گذاران نسبت به تغییرات دامنه نوسان قیمت سنجیده شود.

در این پژوهش که به بررسی علل و دلایل نوسان قیمت و تغییرات شاخص قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار پرداخته شده است.

نتایج این پژوهش نشان داد که:

۱) تغییرات نرخ سود بانکی و سطح عمومی قیمت ها بر نوسانات قیمت در بازار بورس ایران مؤثر هستند.

۲) تغییرات نرخ بیکاری بر نوسانات قیمت بازار بورس، نقش چندانی بر تغییرات شاخص بورس ندارد و اگر هم دارای نقشی باشد ،‌نسبت به سایر عوامل اقتصادی تأثیر گذار دارای اثر مهمی نیست.

۳) تأثیر نوسان در آمد سرانه در نوسان قیمت در بازار بورس، یکی ازعوامل مؤثر اقتصادی بر نوسانات قیمت در بازار بورس است.

۴) تأثیر موفقیت های شرکت ها و افزایش سود پیش بینی شده و تقسیم سود در نوسان قیمت در بازار بورس یکی از عوامل بسیار مهم در تصمیم گیری سرمایه گذاران و به دنبال آن در نوسانات قیمت در بازار بورس ایران می باشد.

۵) تأثیر حضور جناح های سیاسی متمایل به اقتصاد آزاد در کشور بر نوسانات قیمت در بازار بورس،‌یکی از عوامل سیاسی مهم تأثیر گذار بر تغییرات شاخص بورس می باشد.

۶) تأثیر منازعات سیاسی بین الملل در نوسانات قیمت بازار بورس ایران، یکی از مهمترین عوامل سیاسی تأثیر گذار بر تغییرات شاخص بورس ایران است.

مقدمه

تحولات اخیر در بورس کشور و آغاز روند نزولی در قیمت سهام موجب پاره ای برداشت های عجولانه و در پاره ای موارد ناآگاهانه گردید که در ابعاد گسترده ای در رسانه های گروهی بازتاب یافت. نوسان قیمت سهام درتمام بورس های اوراق بهادار جهان اتفاق افتاده است و امر غیر عادی نمی باشد. زیرا سهام و سایر گونه های اوراق بهادار نمایانگر تمامی عوامل تأثیر گذارنده اعم از برونی و درونی است.

بنابراین هر گاه دگرگونی خاصی در عوامل تأثیر گذارنده به وجود آید بازتاب آن ناخودآگاه بر روی قیمت سهام مشاهده می گردد. بورس تهران در طول ۶ ساله تجدید فعالیت خود مواجه با دوره های رکود و رونق بوده است که متأثر از عوامل برونی و درونی بوده اند. وچود چنین نوسان هایی در بازار بورس اوراق بهادار ،‌یافتن علت های آن را ضروری می نماید.

از آنجا که بازار بورس تهران هنوز بازار نوپا تلقی می شود، انجام تحقیقات مفید ، برای رشد و توسعه ی چنین بازاری که برای رشد اقتصادی کشور لازم است ضروری به نظر می رسد.

در کشورهای در حال توسعه ،‌هسته ی مرکزی رشد اقتصادی و بستر لازم جهت وارد شدن در فرآیند توسعه یافتگی تشکیل ،‌سرمایه می باشد. تشویق مردم به پس انداز ، سرمایه گذاری در امور تولیدی و تجهیز نهادهایی مستلزم آن است که مقادیر قابل توجهی از منابع کشور ، با انحراف از تهیه ی کالا وخدمات مصرفی ، صرف تولید کالاهای سرمایه ای شده و یا از پس اندازهای خارجی به شکل اخذ وام استفاده شود. به بیان دیگر تشکیل سرمایه در کلی ترین شکل خود تنها از طریق استقراض داخلی یا خارجی امکان پذیر است.

سفته بازی

سفته بازی یا بورس بازی عملی مبتنی بر پیش بینی یا پیش گویی است. در واقع سفته بازی در بورس وقتی مصداق پیدا می کند که طرفین معامله به جای انجام تعهدات در باب تسلیم اوراق توسط فروشنده و پرداخت لبهای آنتوسط خریدار ، تنها به پرداخت تفاوت بها در روز معامله و روز تصفیه مبادرت کنند بدون آنکه اوراق بهادار  رد و بدل گردد.

اگر قیمت سهام تنزل کرده باشد ،‌خریدار تفاوت بها را به فروشنده خواهد پرداخت و در صورت ترقی بهای سهام ،‌فروشنده موظف به پرداخت تفاوت بها به خریدار است.

سفته بازان گاهی در تعدیل قیمت سهام وگاهی نیز در تشدید نوسان آن ها تأثیر زیادی می گذارند. یک سفته باز خوش بین کسی است که با خرید یک سهم معین انتظار دارد که قیمت آن در آینده بالا برود و بدین ترتیب به افزایش قیمت آن اوراق کمک نی کند. بالعکس ، سفته باز بد بین که نسبت به آینده ی اوراق معینی نظر خوبی ندارد با عرضه ی آن اوراق به کاهش قیمت آن دامن می زند.

سابق و تاریخچه بورس

ریشه های ایجاد بروس های بزرگ امروز جهان را باید در بازارهای مکاره ی قرون وسطی جستجوکرد . دربادی امر اجتماعات بازرگانی با تشریفات مذهبی توأم بود . درواقع ، زیارتگاه های مخصوصی که در آن مراسم مذهبی انجام می گرفت به تدریج و به طور ضمنی محل داد و سند امتعه مختلف نیز شده بود.

زوار اماکن متبرکه ، در عین حال که قصد ثربت یا برائت داشتند کالاهایی نظیر عطر ، ادویه و جواهر نیز خرید و فروش می کردند . این اماکن متدرجاً با افزایش جمعیت و رونق کسب و کار به مراکز تجارتی دائمی تبدیل شد.

در قرون وسطی که تجارت به تدریج رونق می گرفت ، بازرگان در میدان های مخصوصی دور هم جمع می شدند و به داد و ستدی می پرداختند و به تدریج به بازارهای مکاره برای کالاهای مختلف به وجود آمد.

این بازارها در بنادر و مراکز تجاری رونق بیشتری داشته اند. در این بازارها نه فقط مبادلات کالاها ، بلکه معاملات بروات و اوراق تجاری نیز صورت می گرفت. مقلاً در ایتالیای قرون وسطی در شهر وینز ،‌فلورانس و جنوا معاملات اوراق و بروات تجاری رواج زیادی داشته است.

منابع

  1. گلریز – حسن – بورس اوراق بهادار – موسسه ای انتشارات امیر کبیر – تهران – ۱۳۷۴ – چاپ نخست . ۳۲۲ صفحه
  2. دوانی – غلامحسین – بورس , سهام و نحوه قیمت گذاری سهام – نشر نخستین – تهران –  زمستان ۱۳۸۱ – چاپ نخست – ۴۰۰ صفحه
  3. تقوی – مهدی – مدیریت مالی (۱) انتشارات دانشگاه پیام نور – آبان ۱۳۸۱ – چاپ نخست – ۳۹۸ صفحه
  4. آرمان – بهمن, پوریان – حیدر , نقش بورس اوراق بهادار در برنامه ی پنجساله ی دوم توسعه ی اقتصادی , اجتماعی و فرهنگی ایران – انتشارات موسسه ی تحقیقات پولی و بانکی – تهران – تابستان ۱۳۷۹ – چاپ دوم – ۱۶۸ صفحه.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.