نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق صورت موجودی عرضه و تقاضای مستقل

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۴۹ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                                                      صفحه

۹/۱۵ – نکات کلیدی و مهم………………… ۲

تمرین های اینترنتی دانشجویان……………. ۴

حل مسائل……………………………… ۵

سؤالات این مبحث………………………… ۱۰

مسائل………………………………… ۱۲

اطلاعات برگه گستره Excel…………………. 16

مدلهای پیشرفته………………………… ۲۲

تحویل گروه یکنواخت…………………….. ۲۵

مسئله های ضمیمه……………………….. ۲۶

فصل ۱۶- درخواست مواد…………………… ۲۹

۱/۱۶- تعاریف سیستم های MRP……………… 34

۲/۱۶- سیستم MRP در برابر سیستم امتیاز بندی سفارش    ۳۸

۳/۱۶- یک نمونه مثال MRP………………… 45

شکستن قیمت ها

عرضه کنندگان خارجی اغلب تخفیف قیمت ها را برای خریدار بزرگ پیشنهاد می‌کنند. این تخفیف ها ممکن است در سطوح خرید متفاوت، مشخص باشند و ممکن است برای سفارش کلی یا فقط برای یک سفارش خریداری شده افزایش بکار روند. در این ضمیمه، ما فرض می‌کنیم که تخفیف های قیمت برای کل سفارش خرید بکار میروند.

مثلاً قیمت خرید ممکن است ۲ دلار در هر واحد برای صفر تا ۹۹ واحد و ۵/۱ دلار در هر واحد برای ۱۰۰ واحد به بالا باشد. پس هزینه واحد ها، جهش یا ناپیوستگی را در ۱۰۰ واحد این هزینه ۱۵۰ دلار می باشد.

جهت حل مسائل با صرفه ترین مقدار سفارش، روش اینست که ابتدا  را برای هر قیمت خرید متفاوت محاسبه کنیم. برخی از این  هاممکن است عملی نباشند، چون مقدار  در خارج دامنه قیمت بکار رفته ـ برای محاسبه آن ـ کاهش می یابد. پس  های احتمالی بنا بر بررسی های آتی حذف می شوند. هزینه خرید کل وهزینه عملیاتی موجودی برای هر  احتمالی و هر مقدار شکست قیمت ها محاسبه می شوند.  احتمالی یا شکست قیمت که منجر به کاهش قمیت کل می شود نیز بعنوان مقدار سفارش انتخاب میشود.

تحویل گروه یکنواخت

در برخی موارد، کل گروه موجودی ـ در یک زمان ـ قرار داده نمی شود بلکه به تدریج تحویل داده میشود. یک نمونه مثال از این مورد، تولید کننده ای است که موجودی را با مقدار تولید ثابت می سازد. مثال دیگر خرده فروشی است که گروه را در ارسال های متعدد (کالا) طی یک دوره زمانی مشخص می‌کند. تاثیر این شرط تحویل بر موجودی، در شکل ۲/۱۵ S نشان داده شده است. سطح موجودی ـ به تدریج ـ بوجود می آید همچنان که هر دو تولید و مصرف با هم روی می دهند. پس سطح موجودی فقط وقتی که مصرف روی میدهد ـ تحلیل میرود.

نتیجه تحویل تدریجی اینست که ماکزیمم و میانگین سطح موجودی را ـ که در مورد  ساده بدست آمده ـ کاهش میدهد. به فرض که واحدها در مقدار P واحد در هر سال ـ و مصرف ها در مقدار D واحد در هر سال نشان داده شوند. (جایی که P>D است.) پس میانگین سطح موجودی به صورت زیر خواهد بود:

این فرمول می تواند با استفاده از هندسی ـ در ارجاع به شکل ۲/۱۵ S ـ مشتق گیری شود.

تعاریف سیستم های MRP

سیستم MRP معمولی‌ایی را که شرح داده ایم، می تواند در شکل ۱/۱۶ توصیف شود. در بالای این شکل، زمانبندی تولید مادر را داریم که از طریق سفارشات مشتری ـ برنامه ریزی تولید کل و پیش بینی های تقاضای آینده تعیین می شود. فر آیند لیست اجزای به کار رفته در محصول ـ در مرکز این سیستم ـ از طریق ۳ ورودی بوجود می آید:

زمانبدی مادر ـ صورتحساب مواد ـ و رکوردهای موجودی.

نتیجه فرایند لیست اجزای به کار رفته (در یک محصول)، دو نوع سفارش می باشد: سفارش های خرید، که به فروشنده داده می شوند و سفارش های کارگاه، که مربوط به کارخانه می باشند. قبل از اینکه سفارش های کارگاه ـ به کارخانه فرستاده شوند، بایستی مواد توسط طراح چک شوند از این نظر که آیا توانایی کافی را برای تولید بخش های مورد نیاز دارند یا نه اگر توانایی داشته باشند.

پس سفارش های کارگاه تحت کنترل سیستم کنترل کارخانه قرار می گیرند. و اگر توانایی نداشته باشند تغییری باید توسط طراح ـ در توانایی یا زمانبندی مادر، و اگر توانایی نداشته باشند تغییری باید توسط طراح ـ در توانایی یا زمانبندی مادر، از طریق لوپ باز خورد نشان داده شده ـ صورت گیرد.

سیستم کنترل موجودی و کنترل

سیستم MRP نوع II شامل تمام شکل ۱/۱۶ می باشد و یک سیستم اطلاعاتی برای برنامه ریزی و کنترل موجودی ها و ظرفیت ها به کار برده میشود. در یک سیستم نوع II ، سفارش هائی که منجر به لیست اجزای بکار رفته در محصول شده اند چک می شوند تا مشاهده شود که آیا ظرفیت کافی وجود دارد یا نه.

اگر ظرفیت کافی وجود نداشته باشد یا ظرفیت تغییر کرده است یا زمانبندی مادر. پس سیستم نوع II یک لوپ باز خورد بین سفارش ها و زمانبندی مادر دارد تا با ظرافت موجود تطبیق دهد. در نتیجه این نوع سیستم MRP اصطلاحاً سیستم لوپ بسته نامیده، میشود. چون هر دو موجودی ها و ظرفیت منابع به کار رفته در حمایت از تولید را کنترل می‌کند. سیستم MRP نوع II  اصطلاحاً سیستم برنامه ریزی منابع تولید نامیده می شود.

سیستم برنامه ریزی منابع شرکتی (ERP)

سیستم ERP یک سیستم برنامه ریزی شرکتی ـ در سطح گسترده است که برای برنامه ریزی و کنترل تمام منابع به کار برده میشود. منابعی از قبیل موجودی ـ ظرفیت ـ پول نقد ـ پرسنل تحصیلات و سرمایه. در این مورد، سیستم MRP با تمام زیر سیستم های اطلاعاتی دیگر در شرکت ـ که شامل سیستم های حسابداری ـ فروش ـ و سیستم های بازاریابی ـ سیستم های منابع انسانی ـ و سیستم های مالی در بانک داده های وسیع شرکتی می باشند ـ تلفیق  می شود. چون هر کسی با این اطلاعات مشابه کار می کند پس احتمال دارد تمام منابع شرکت را هماهنگ کنیم نه حفظ منابع مربوط به مواد و ظرفیت را.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.