نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه عوامل موثر بر عدم پرداخت به موقع مالیات

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۵۹ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

فصل اول:

  • بیان موضوع تحقیق
  • اهداف کلی و جزیی و تهدید موضوع
  • ضرورت تحقیق و انواع مالیات

فصل دوم:

۲-۱پیشینه و چهارچوب نظری

فصل سوم:

۳-۱ ارائه فرضیات

۳-۲ تعریف مفاهیم و واژه ها

۳-۳ تعیین متغیرها (وابسته و مستقل)

فصل چهارم:

۴- ۱ روش تحقیق و واحد تحلیل

۴-۲ جامعه آماری

۴-۳ شیوه نمونه گیری و انتخاب حجم نمونه

۴-۴ روشهای جمع آوری اطلاعات

فصل پنجم:

۵-۱توصیف داده ها

۵-۲نمودارهای ستونی و تفسیر آنها

فصل ششم:

۶-۱خلاصه گزارش

۶-۲نتیجه گیری

۶-۳پیشنهادات و راه حلها

۶-۴ضمائم

مقدمه

از دیرباز در جامعه ها وحکومتها مالیات به عنوان منبعی برای هزینه ها ی دولت حاکم به روشهای گوناگونی از مردم اخذ می شد و با گسترش علم سیاست و اقتصاد هر زمان ابعاد تازه تری می یافت ، مالیات در گذشته بسیار دور به عنوان نوعی باج خواهی تلقی می شد که حکومتها برای رفع نیازهای خود و قدرت خواهی و کشور گشایی در جنگها با زور از مردم مطالبه می کردند ولی با گسترش و تشکیل حکومتهای دموکراسی دیگر چنین نبود.

بلکه به عنوان یک تکلیف قانونی و تصویب شده برای هزینه های امور زیربنایی و ایجاد موسسات و صنایع و کارخانه ها و رفاه و آسایش مردم و جهت هزینه های عمران و آبادی و آموزش و بهداشت و رفاه اجتماعی و جلوگیری از فاصله های طبقاتی از اهمیت خاصی برخوردار است که در نهایت سود آن به خود افراد کشور بر می گردد.

ولی متاسفانه هنوز این فرهنگ سود دهی به جامعه از طرف شهروندانی که در طول سال دارای درآمدهای سرشاری هستند وجود ندارد و با وجود این همه قوانین مالیاتی از راههای دیگر از زیر بار تکلیف قانونی و شرعی شانه خالی کرده و  به اصطلاح راه فرار از مالیات را پیش می گیرند و این مساله ما را بر آن داشت که در این زمینه مطالعاتی انجام و به بررسی و علل عدم پرداخت بموقع مالیات در شهر کرمانشاه بپردازیم که حاصل آن تهیه و تنظیم این طرح می باشد.

 بیان مسئله و موضوع تحقیق

مالیات بخشی از درآمد اشخاص حقیقی یا حقوقی است که بر حسب قانون و برای تامین قسمتی از هزینه های عمومی دولت و حفظ منابع اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی ، کشور به نسبت توانائی خود پرداخت میکنند مالیات بر درآمد بطور سنتی شایع ترین نوع مالیات در کشورهای  پیشرفته تلقی می شده و غالبا” جنبه تصادعدی داشته و افزایش نسبت مالیات بر در آمد در مجموع مالیاتهای وصول شده نشانه سلامت نظام مالیاتی و اقتصادی کشور بشمار می آید.

مالیات در زمانهای گذشته و حکومتهای پیشین بصورت باج و خراج جهت رفع نیازهای آنان از جمله اقتصادی ، اجتماعی و نظامی از مردم اخذ میشد که با رشد سریع جمعیت و شهر نشینی و توسعه علم و فرهنگ نیاز به برنامه ریزی دقیقتری برای اداره امور ضرورت توجه بیشتری باین مسئله را می طلبد که دولت با برنامه ریزی و هدایت و کنترل مالیاتها در جهت انجام طرحهای زیر بنائی و سایر امکانات رفاهی مردم موجبات رشد و توسعه اقتصادی را فراهم می نماید ، متاسفانه فرهنگ غلط مالیات گیری در گذشته های بسیار دور که صرف هزینه های عیاشی و خوشگذارنی حاکمان میشد مردم را بر آن داشت که از پرداخت مالیات سرپیچی کنند و آنرا یک نوع ستم و باج خواهی تلقی کنند ، که این فرهنگ هنوز در بین بیشتر مردم رایج است و بصورت یک باور و اعتقاد در ذهن مردم باقی مانده است.

نسبت درآمدها به تفکیک

در حال حاضر تقریبا ” بطور متوسط ( ۶۰% ) از درآمدهای دولت از محل فروش نفت و گاز و حدود (۲۸%) از محل در آمدهای مالیاتی و (۱۲%) از محل سایر در آمدها تامین میشود که چنانچه در آمدهای نقتی بدلیل وابستگی آن به کشورهای غربی و سرمایه داری و دلایلی که قبلاً بیان گرید تحقیق پیدا نکند دولت با کسری بودجه مواجه شده و مجبود است که از استقراض داخلی و خارجی استفاده کند و علاوه بر آثار سوء آن باعث مشکلاتی از جمله اقتصادی فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی خواهد شد و از این موضوع میتوان به لزوم افزایش در آمدهای مالیاتی و قطع وابستگی به در آمد نفتی جهت تامین هزینه های دولت از محل مالیات بخوبی واقف ، شویم و برای برنامه ریزی دقیق و وصول مالیات قانونی بر اساس عدالت پیگیری مستمر و تلاش فراوانی بعمل آوریم.

مالیات عامل موثری در تعدیل ثروت است و اگر درست هدایت نشود ووصول نگردد سبب خواهد شد تا عدالت اجتماعی بر قرار نشود کسی که از بکار گیری منابع جامعه که متعلق به همه میباشد در آمد بیشتری بدست می آورد بایستی مالیات بالاتری بپردازد و سهم بیشتری در رفاه جامعه داشته باشد.

باین وسیله است که نقش ثروتمندان بایستی در ایجاد رفاه جامعه بیشتر باشد در غیر اینصورت افراد کم بضاعت جامعه بدلیل قلت در آمد کمتر میتوانن در برقراری امور رفاهی مشارکت داشته باشند و دولت بمنظور رفاه حال آنان مکلف میشود تا از درآمد نفت یا عوارض استفاده کند در حالیکه منابع و ثروتهای عمومی را یک عده خاصی مصرف میکنند و هیچ نفعی برای جامعه ایجاد نمی نماید.

مالیات بر درآمد املاک

براساس ماده ۵۲ قانون مالیاتهای مستقیم درآمد حقیقی یا حقوقی ناشی از واگذاری حقوق خود نسبت به املاک واقع در ایران پس از کسر فعالیتهای مقرر در این قانون مشمول مالیات بر درآمد املاک میباشد درآمد املاک شرکتهای دولتی تابع مقررات این فصل نبوده و از طریق رسیدگی به دفاتر تشخیص خواهد بود.

براساس ماده ۵۳ : در آمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره واگذار میگردد ، عبارت از کل مال الاجاره اعم ازنقدی یا غیر نقدی پس از کسر بیست پنج درصد بابت هزینه ها و استهلاک تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره.

بر اساس ماده ۵۴ : مال الارجاره از روی سند تعیین میشود در صورتی که اجاره نامه رسمی نداشته باشد یا از تسلیم سند یا رونوشت آن خودداری گردد یا موجود علاوه بر اجاره بها وجهی بعنوان ودیعه از مستاجر دریافت نماید میزان اجاره بهابراساس املاک مشابه تعیین خواهد شد.

براساس ماده ۵۵ : ارزش اجاری مستغلات در مواردی که باید براساس اجاره بها املاک مشابه تقویم گردد. وسیله ممیز مالیاتی حوزه ای که ملک در آن واقع است با تائید سرممیز مالیاتی مربوط تعیین خواهد شد در صورتی که وجود اختلاف بین نظر ممیز و سر ممیز با رعایت مقررات ملاک عمل خواهد بود.

براساس ماده ۵۵ : هر گاه مالک خانه یا آپاراتمان مسکونی آن را به اجاره سازمانی که کارفرما در اختیار او می گذارد استفاده کند در احتساب درآمد مشمول مالیات این فصل میزان مال الاجاره پرداختی از کل مال الاجاره دریافتی او کسر خواهد شد.

منابع و ماخذ

  1. قانون مالیاتهای مستقیم(وزارت امور اقتصادی و دارایی)انواع مالیات ها و درآمدهای دولت
  2. دکتر چمن، انتشارات ابن سینا کتاب مالیه عمومی
  3. دکتر پیرنیا، حسین،انتشارات ابن سینا
  4. ترجمه رئوف حمزه ای انتشارات کوران سنندج کتاب اندازه گیری مالیات نوشته سومچای ریچوپان
  5. دکتر قدیری،باقر، انتشارات دانشگاه تهران کتاب سیر اندیشه

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.