نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • تحقیق بزه دیدگی اطفال بزهکار (پژوهش میدانی درباره بزه دیدگی مددجویان کانون اصلاح و تربیت تهران)

تحقیق بزه دیدگی اطفال بزهکار (پژوهش میدانی درباره بزه دیدگی مددجویان کانون اصلاح و تربیت تهران)

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۶ | قابل ویرایش

چکیده

در این نوشتار پس از ذکر پیشینه‎یِ تاریخی بزه دیده در فرایند کیفری و نگاهی مختصر به تاریخچه‎یِ بزه دیده شناسی، در مورد مبانی نظری بزه‎دیدگی اطفال سخن به میان آمده و بی‎توجهی به «وضعیت خاص» اطفال چون کم سن و سال بودن، وابستگی به پدر و مادر، نیاز به محبت، همنشینی با همسالان کژرو و نظایر آن، از یک سو و از سوی دیگر، بی توجهی به این «وضعیت خاص» از سوی نهادهای کیفری متولی و جامعه، به عنوان مبنای بزه‎دیدگی اطفال به شمار آمده است.

در تهیه‎یِ پرسشنامه‎‎یِ اجرایی نیز سعی گردید که این بی توجهی‎ها به صورت پرسشنامه از مددجویان مطرح گردد.

یافته‎ها حاکی از آن بود که عواملی چون، زندگی در محله‎هایِ بدنام و فقیر، فقر، مشکلات و نارسایی‎های خانوادگی، دوستان و همسالان، مناسب نبودن محیط‎های محل گذران محکومیت و بی‎کاری مددجویان ـ که خود موجب روی آوردن آنان به آموزش فنون بزهکارانه است در بزه‎دیدگی اطفال و تکرار آن مؤثرند و نارسایی‎های نظام کیفری ما نیز این امر را تشدید می‎کند.

گذری تاریخی

مطالعه‎یِ نقش بزه‎دیده در فرایند تراژدی کیفری که از نیمه‎یِ قرن بیستم توسط جرم‎شناسان صورت علمی و سازمان یافته به خود گرفت، مسأله‎ای نیست که تاریخ حقوق کیفری با آن ناآشنا باشد، بزه‎دیده از همان بدو تولد حقوق کیفری در جوامع باستانی تا روزگارانی نزدیک به امروز نقشی ممتاز در دعاوی کیفری ایفا می‎کرده و در واقع خود به تنهایی بازیگر نیمی از این صحنه بوده است.

از قانون هیتی‎ها (نجفی ابرندآبادی) و حمورابی (آشوری) گرفته تا قوانین ایران، یونان و رم باستان و تمدن‎های کهن و باستانی نظیر مصر و چین و از ادیان بزرگ الهی چون شریعت موسی (ع) گرفته تا نوشته‎های آباء کلیسا در قرون وسطی و دین مبین اسلام همه و همه بر اهمیت نقش بزه‎دیدگان در دعاوی کیفری ولزوم جبران خسارت وارده به آنان تأکید داشته‎اند.

در واقع از نظر تاریخی نیز تقدم نظام دادرسی اتهامی بر پیدایش نظام رسیدگی تفتیشی که در آن نظام بزه‎دیده خود آغازگر جریان دعوا بود و تا شاکی نبود، دعوایی اقامه نمی‎شد و نیز  ضرب المثل‎های حقوقی مربوط به این نظام نظیر؛ «اگر شاکی نباشد دعوایی متصور نیست» و یا «مدعی کسی است که اگر دعوا را ترک کند، ترک می‎شود» همه حاکی از اهمیت نقش بزه‎دیده در دعاوی کیفری پیش از پیدایش نظام تفتیشی است.

پیدایش بزه‎دیده شناسی و سیر تکاملی آن

هانس فن هانتیگ، جرم‎شناس آلمانی‎تبار آمریکایی از جمله پیشگامان در زمینه‎یِ بزه‎دیده شناسی است. وی برای نخستین بار در سال ۱۹۴۱ در مقاله‎ای بر تعامل میان بزه‎دیده و مجرم تأکید کرد و نقش و تقصیر بزه‎دیده را در تکامل پروسه‎ی کیفری گوشزد نمود (کارمن، ص ۱۴). در سال ۱۹۴۷ بنیامین مندلسون برای نخستین بار واژه‎یِ Victimology یا علم شناخت قربانی و به عبارت دیگر اصطلاح بزه‎دیده شناسی را به کار گرفت(کارمن، ص ۱۴).

در ۱۹۴۸ اثر فن هانتیگ تحت عنوان «مجرم و قربانی او» که در واقع منشور بزه‎دیده‎شناسی بود انتشار یافت (کارمن، ص ۱۴؛ و نجفی ابرندآبادی و حمید هاشم بیگی، ص ۳۵۲). در سال ۱۹۵۷ بود که مارگری فرای طرحی را برای جبران خسارت بزه‎دیدگان به قانونگذار بریتانیا پیشنهاد کرد (کارمن، ص ۱۴). در سال ۱۹۵۸ ماروین ولفگانگ اوضاع و احوال حاکم بر مرگ‎های قربانیان قتل عمد را مورد مطالعه و بررسی قرار داد (کارمن، ص ۱۴) و به نتایجی دست یافت.

مبانی نظریِ بزه‎دیده شناسی اطفال

درباره‎ی جنبه‎هایِ نظری بزه‎دیده شناسی وبزه‎دیدگی بویژه بزه‎دیدگی اطفال سخن فراوان است و جرم‎شناسان و بزه‎دیده شناسان نام آوری چون عزت فتاح، بنیامین مندلسون و دیگران سخن فراوان به میان آورده‎اند.

در کشور عزیز ما، ایران، هم استادان جرم‎شناسی در این زمینه مباحث ارزنده‎ای را در کلاس‎ها مطرح کرده‎اند و دانشجویان دوره‎های تحصیلات تکمیلی نیز در دانشکده‎هایِ حقوق کشور پایان‎نامه‎هایِ متعددی را به این دانش نوین اختصاص داده و در این زمینه پژوهش نموده‎اند، که نویسنده را از پرداختن به این جنبه در این نوشتار، معاف می‎دارد.

با این اوصاف آنچه که باید به عنوان مبنای نظری بزه‎دیدگی اطفال مورد توجه قرار گیرد «وضعیتِ خاص» اطفال است، چه این وضعیت خاص مثل کم سن و سال بودن، وابستگی به پدر و مادر، فقر، نیاز به توجه و محبت در این سنین و نظایر آن از یک سو؛ و از سویِ دیگر، همنشینی با هم سن و سالان کژرو و … ما را به این سمت و به این‎سو رهنمون می‎سازد که اگر طفلی به عنوان بزهکار و محکوم در یک محل گذران محکومیت نظیر کانون اصلاح و تربیت به سر می‎برد، پیش از هر چیز باید وی را بزه‎دیده و قربانی به شمار آورد و نه بزهکار؛ چه وی دیروز قربانی یکی از عوامل مذکور بوده ـ که حصری هم نیست ـ که امروز به عنوان بزهکار در کانون اصلاح و تربیت بسر می‎برد.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.