نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق جایگزین های حبس (موجود و قابل موجود)

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۲۷ | قابل ویرایش

مقدمه تحقیق جایگزین های حبس

حبس هم از قدیم الایام وجودداشته و همانگونه که گفته شد، افلاطون سه نوع حبس راپیش بینی وپیشنهاد کرده بود در کتاب احکام زندان در اسلام امده است:

مسلماست که از روزگاران قدیم بشر جائی را برای ضبط  عناصر شرور و حفظ افراد جامعه از شرارت انها اختصاص داده است.

فی الجمله در ایران باستان هم حبس وجود داشته …  اقای دکتر صانعلی بهنقل از تاریخ ایران از اغاز تا انقراض ساسانیان تألیف اقای حسن پیرنیا مینویسد:

(قلعه مستحکمی در خوزستان به نام گیلی گریا اندوهش وجود داشت که ان را قلعه فراموشی می خواندند و از جمله قباد پادشاه ایران که به آئین مزدک گراییده بوداز پادشای خلع و در سال ۴۹۸ میلادی در انجا زندانی شد)

اقای اشرف احمدی نیز در کتاب  خود مینویسد: «حبس یکی از مجازاتهای دوران ایران باستان بوده است.»

در اسلام نیز حبس وجود داشته است …

در کتاب « احکام زندان در اسلام » به این امر تصریع شده ، و یکی ازانگیزه های حبس کردن افراد : انگیزه جنایی عنوان شده که جنبه کیفری داشته و زندان کیفری نامیده شده است.

همچنین در کتاب مزبور امده است که در زمان علی ابن ابی طالب (ع) در کوفه زندانی  به نام نافع ، از بوریای فارس ساخته شد و سپس زندان دیگری بنام محبس یعنی خوار کردن ونرم کردن ، تاسیس گردیده و خلیفه دوم نیز در مکه  خانه ای خریداری و ان را زندان قرار داد.

طبقه بندی مجازاتها بر حسب ماهیت قضایی

الف: مجازاتهای جنائی – جنحه ای و خلافی

ب) مجازاتهای اصلی، تبعی و تکمیلی

مجازاتهای جنائی به ۱- اعدام  و۲-حبس ابد ، تقسیم می شود.

در حبس دائم در ماده ۸ قانون مجازات عمومی ۱۳۰۴ ، حبس مؤید با اعمال شاقه جزء مجازاتهای خاص جنایت پیش بینی شده بود ماده ۱۳ همین قانون مقرر میدانست که اعمال شاقه محکومیت به حبس با مشقت باید راجع به امور عام المنفعه باشد، این مواد که از قانون جزایی سال ۱۸۱۰ فرانسته اقتباس شده بود، بوسیله قانونی مجازات اسلامی عمومی سال ۵۲ نسخ شده است و در ماده ۸ قانون جدید بجای این دو نوع حبس، حبس دائم پیش بینی گردیده است و در مجازات حبس دائم مساله دیگری پیش می آید و ان این است که  آیا حکم محکومیت به حبس دائم قطعیت کامل دارد و کسی که به این حبس رفتار مجرم در  محیط زندان  و اصلاح حال او این امکان وجود دارد که پس از مدتی زندانی آزاد گردد.

نقش سیاست جنایی سازمان ملل در تحولات زندان

در کنار تلاش های ملی و منطقه ای برای اصلاح وضعیت زندانها، تحول عمده و مهمی را در سطح بین الملل به رهبری سازمان ملل متحد نیز شاهدیم که از رهگذر تصویب قطعنامه ها، گزارش ها و برگزاری کنفرانس ها، صدور قواعد و اصول کلی ناظر بر زندان و سازمان های و اداره آن، گام مهمی در بهبود وضعیت زندان برداشته است.

گام نخست این سلسله تلاشها تحت تاثیر اندیشه های نو در قلمرو عدالت کیفری از سده نوزدهم که سده کیفر سالب ازادی نام گرفته و زندان اصلی ترین این مجازات ها بود، آغاز شد.

در نخستین مرحله از قواعد حداقل رفتار یا زندانیان سخن به میان امد چگونگی  وکیفیت رفتار با زندانیان، چگونگی آرایش زندان ها و انواع رژیمهای اعمال کیفر سالب ازادی در جهت فردی کردن اجرای محکومیتهای زندان ، نخستین قلمروی بود که در یک چهارم اخر سده نوزدهم در سطح مجمع ها و کنفرانس های بین المللی موضوع بحث وتبادل نظر بود.

جایگزینی های ان در پرتو اندیشه و نظر

 زندان: موافقان و مخالفان

 دلایل موافقان: امروز حتی با شروع هزاره سوم میلادی، در بسیاری از کشورها و از دیدگاه مردم عادی، عدالت کیفری معادل با زندان تلقی  میشود. تا آن جا که از قضات توقع دارند نه تنها در جرمهای مهم بلکه در جرم های متوسط و کوچک نیز به این ضمانت اجرا متوسل شوند.

البته، مجازات سالب ازادی را تنها شهر وندان عادی پشتیبانی نمیکنند برخی صاحب نظران نیز بر ضرورت استفاده از ان تاکید دارند در میان دلیل هایی که این دسته ارائه می کنند ، حداقل میتوان به سه دلیل زیر اشاره کرد:

  • حذف مجازات زندان ممکن است قضات را در کشورهایی که هنوز مجازات اعدام در انها وجود دارد، به توسل هر چه بیش تر به  صدور  حکم اعدام سوق دهد.
  • هنگاهی که از «ارعاب » و بازدارندگی خصوصی زندان صحبت میشود ، در واقع « ناتوان سازی » مجرم در طول تحمل کیفر زندان مد نظر است که با روش های جایگزین زندان نمیتوان بر آن دست یافت.

منابع

۱- حقوق جزای عمومی (دکتر پرویز صانعی)

۲- آئین دادرسی کیفری سلب ازادی تن (تالیف هوشنگ ناصر زاده)

۳- حقوق زندانیان و علم زندانها: (تالیف تاج زمان دانش)

۴- جایگزینهای زندان یا مجازاتهای بینا بین: (تالیف دکتر عاشوری)

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.