نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق سن مسئولیت کیفری در حقوق ایران، پاکستان، عربستان و قطر

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۲۰ | قابل ویرایش

مطالعه ادبیات و سوابق مسئله

در مورد مقایسه سن مسئولیت کیفری در حقوق ایران، پاکستان ، عربستان و قطر تاکنون درکشور ایران کسی به بررسی چنین مسئله ای نپرداخته است و نمی توان منبع معتبری را در این مورد پیدا نمود ، اما درمورد سن مسئولیت کیفری درحقوق ایران اساتیدی همچون دکترگلدوزیان، دکتر ولیدی ، دکتر نوربها ، دکتر اردبیلی ، دکترشام بیاتی و . . . به تحقیق و بررسی پرداخته اند و هرکدام نظرات متفاوتی را بیان نموده اندکه ما خلاصه ای از مطالب آنها را بیان می کنیم.

اما درمورد سن مسئولیت کیفری درعربستان ، پاکستان و قطرچون منبع معتبری را پیدا ننمودیم ناچارا به سایت وکالت مراجعه نموده و خلاصه مطلبی بیان شده که ما نیز همان مطلب را بیان می نماییم.

سن مسئولیت کیفری در حقوق ایران، پاکستان، عربستان و قطر

کودکی به دوره ای حیات انسان که از بدو تولد تا زمان بلوغ را شامل است اطلاق می شود. این مرحله از دوران حیات آدمی را می توان به دو دوره تقسیم کرد:

دوره اول دوره کودکی، چون طفل قادربه درک و تشخیص خوب و بعد اعمال و رفتارش نیست، آن را دوره عدم تمیز وکودک را غیرممیز می نامند که به طورکلی از مسئولیت کیفری امیدی است.

دومین دوره کودکی زمانی است که نیروی عقلانی و درک کودک رشد پیدا می کند در این دوره کودک با درک سن و قبح اعمال و رفتار وتشخیص سود وزیان در آستانه بلوغ قرارمی گیرد و لذا او را کودک ممیز می نامند. کودک ممیز را صاحبنظران و قانونگذاران با رعایت شرایطی ازنظرکیفری مسئول می شناسند.

سن مسئولیت کیفری در حقوق جزایی ایران

درکشور ما ایران نیز درسال ۱۳۳۸ قانونی به عنوان ‹‹ قانون تشکیل دادگاههای اطفال بزهکار›› به تصویب رسید و به دنبال آن ‹‹ با تصویب قانون مجازات عمومی درسال ۱۳۵۲ مقررات قانون عمومی سال ۱۳۰۴ ، مواد ۳۴ الی ۳۹ در مورد جرائم اطفال به طورکلی نسخ گردید››.

‹‹سپس با تصویب قانون مجازات اسلامی سال ۱۳۷۰ قانونگذار در ماده ۴۹ این قانون اطفال را درصورت ارتکاب جرم مبری از مسئولیت کیفری دانست ›› و مطابق تبصره ذیل همین ماده منظور از طفل کسی است که به حد بلوغ شرعی نرسیده باشد و نیز مراد از بلوغ شرعی ، مطابق تبصره ۱ الحاقی به ماده ۱۲۱۰ قانون مدنی مورخه ۸ / ۱۰/۶۱ رسیدن پسر به سن پانزده سال تمام قمری و دختر نه سال تمام قمری است.

سن مسئولیت کیفری در حقوق جزایی پاکستان

‹‹قانونگذار مجازات کیفری پاکستان اعلام می داردکه پایین تراز سن ۷ سال آنچه که یک کودک انجام می دهد ، جرم محسوب نمی شود .کودک بالاتر از۷ سال و پایین تراز ۱۲ سال نیز چنانچه بلوغ کافی برای درک و قضاوت درباره طبیعت وعواقب عمل خود را داشته باشد ، مشمول قانون مجازات کیفری است . کفایت بلوغ براثبات جرم کودک در دادگاه مؤثر است››.

در ‹‹بخش جدیدی که به این قانون اضافه شده است نیز فرد بزرگسالی کسی است که به سن ۱۸ سال رسیده باشد و فرد خرد فردی است که بزرگسال نباشدکودک میان ۷ تا ۱۸ سال چنانچه بلوغ او برای درک ماهیت عملی که مرتکب شده کافی به نظرمی رسد مشمول قانون سن مسئولیت کیفری ومجازات خواهد بود . تشخیص این بلوغ برعهده دادگاه است.››

منابع

۱ . کتاب حقوق جزای عمومی دکترگلدوزیان

۲ . کتاب حقوق جزای عمومی دکترولیدی

۳ . کتاب حقوق جزای دکتر شام بیانی

۴ . کتاب حقوق جزای دکتر اردبیلی

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.