نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق علل فرار نوجوانان از خانه

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۸۶ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان

صفحه

مقدمه

……………………………………………………………….. ۱

فصل اول

نوجوانان

 

مبحث اول :

تعریف نوجوانان ……………………………………………..

۵

مبحث دوم :

تحلیل کارشناسی …………………………………………….

۱۰

فصل دوم :

خانواده

 

مبحث اول :

اهمیت خانواده ………………………………………………

۱۳

مبحث دوم :

ضرورت بازسازی نهادهای اجتماعی …………………………

۲۳

مبحث سوم :

آمار به دست آمده …………………………………………..

۲۹

فصل سوم :

علل فرار نوجوانان

 

مبحث اول :

عوامل موثر در فرار ………………………………………….

۳۱

مبحث دوم :

فقر ……………………………………………………………

۳۷

مبحث سوم :

طلاق …………………………………………………………

۴۴

مبحث چهارم :

اختلافات خانوادگی …………………………………………

۴۸

فصل چهارم :

تحلیل بزهکاری

 

مبحث اول :

عوامل بزهکاری اطفال ………………………………………

۵۱

مبحث دوم :

کانون اصلاح و تربیت ……………………………………….

۵۵

مبحث سوم :

سیاست های قضایی در خصوص نوجوانان ………………….

۵۷

مبحث چهارم :

فرار از خانه به تنهایی جرم نیست ……………………………

۶۴

فصل پنجم :

نتیجه

 

مبحث اول :

راه چاره کدام است ؟………………………………………

۶۶

فهرست منابع

……………………………………………………………… ۶۷

مقدمه

همه می خواهند جوانانی برومند و شایسته داشته باشند که به آنها افتخار کنند جهت حرکت دین و مذهب، اخلاق، روانشناسی و سایر علوم در حیطه ارتباطات و اخلاقیات و سنن و آداب و رسوم اجتماعی و دیدگاه کلی حاکم بر خانواده نیز در همین راستا و برای نیل به این مقصود است اما متاسفانه می بینیم که همه این تلاشها و کوششها برای برآوردن این خواست و آرزو کافی نیست.

آمار وحشتناک زندانیان ، افزایش اعتیاد و جرم و بزهکاری ، افزایش باندهای فساد، فرار دختران از خانه، روابط نا مشروع و لجام گسیخته بین نسلهای جوان همه و همه شاهد این مدعا است.

خانواده ، اولیای مدرسه ، مربیان تربیتی ، سخنوران مذهبی ، مشاوران مدارس همه دست اندرکار تربیت نسل جدید هستند اما ظاهراً تربیت است و نتایج برعکس می دهد . دین ستیزه خزنده در سطح مدارس ، نتیجه تعبیر خاص و تحمیل گرایانه از دین و توسل به خشونت و زور در امور پرورشی است.

به این مسائل باید فرزند سالاری ، از بین رفتن ارزش کار و تحریف معنای آن ، ساعات زیاد بیکاری نسل جوان و زیاده خواهی و رایگان خواهی و مطالبت زیاده از حد بعضی از جوانان و بسیاری مسائل دیگر فرهنگی و اجتماعی را افزود.

تعریف نوجوان

نوجوانی : یک دوره در توسعه شخصیت فرد انسان بین آغاز بلوغ کامل ، اغلب به عنوان مترادف با دوره جوانی خوانده می شود و معمولاً این دو را بین سنین ۱۰ تا ۱۸ سالگی می دانند.

جوانی : دوره ای از زندگی انسان که بعد از سالها نوجوانی می رسد و از سنین ۱۸ تا ۲۵ سالگی است برخی این دو را از سنین ۱۵ تا ۲۵ سالگی می دانند.

در این دو دوره از زندگی یعنی نوجوانی و جوانی انسان تحت شرایط روحی و روانی خاصی قرار دارد که خواسته ها و انتظارات و شخصیت او را تحت تاثیر قرار می دهد و محیط اطراف و جو خانوادگی تاثیر بسزایی در روحیات فرد دارد.

شکل دادن الگوهای سالم از آغاز دوران نوجوانی، بسیار آسانتر از تغییر دادن الگوهای رفتاری مخاطره آمیزی است که پیش از این شکل گرفته است.

تحلیل کارشناسان

جوانان هیجان طلب و نوجو هستند و اگر در جامعه خودشان الگوی مناسبی پیدا نکنند یا جامعه روی این مسأله کار نکرده باشد ، قاعدتاً به سمت معیارهایی که رسانه های بیگانه تبلیغ می کنند گرایش می یابند . بع عنوان مثال به ورزش و تفریخ دختران اشاره می کنیم.

ورزش برای بانوان جامعه ما به مکان های خاص محدود می شود  اما یک دختر نوجوان دوست دارد در پارک تنیس بازی کند و یا دوچرخه سواری کند و شور و نشاط جوانی را تخلیه کند و همین محدودیتها باعث شده که برخی از دختران با تیپ پسرانه مفری پیدا کنند و در مدت کوتاهی به خواسته هایشان برسند ، غافل از این که ممکن است در این مسیر به دام خلافکاران بیافتند در نهایت به هزاران آلودگی دچار شوند.

نابسامانی خانواده ها را هم باید به عنوان یکی از علل مبدل پوشی دختران عنوان کرد. چون بچه ها در شرایط بی سرپرستی و یا کمبود عواطف خانوادگی گرفتار احساس پوچی می شوند و در این حالت ممکن است دست به هر کاری بزنند عده ای از این دختران هم می گویند که خانواده هایشان فرهنگ پسر خواهی دارند و به همین علت به سرگشتگی رسیده اند.

اهمیت خانواده

شناخت نیازها و استعدادهای فرزندان بعهده والدین بوده و هر گونه وظیفه غیر اصولی و فاقد شناخت تربیتی ، مسیر انحرافی را بدنبال دارد . شخصیت ضد اجتماعی در هر فرد معلول خانواده ایست در هم شکسته و روابط تیره خانواده می باشد.

اهمیت خانواده بعنوان یک نهاد اجتماعی مساله ای غیر قابل تردید است تاثیر خانواده در کانون و جنبه های سازندگی ، فرهنگی ، اجتماعی و اخلاقی بسیار مهم بوده و یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی خانواده است و اولین محیطی که کودک به تدریج از روشهای اجتماعی بهره مند می شود و استعدادهای آنان به مرحله بلوغ و ظهور می رسد و پرورش و شکوفایی می شود.

خانواده وسیله تامین ارزش محبت میان زن و مرد و فرزندان است که به طریق اجتماعی پسند با یکدیگر همکاری پیدا می کنند بعلاوه سبب ایجاد روحیات و حالات خاص در کودکان می گردد . خانواده از هر نوع و صورتی که باشد دارای تعهداتی و وظایفی در قبال خود ، آفریدگار خویش ، کودکان و نوجوانان و اجتماع می باشد و شکی نیست که آنان در برابر انجام این تعهدات مسئولیت دارند ، خانواده محل امن و جای دلگرمی ، فضای تبادل و تفاهم و محیط صفا و صمیمیت است.

فهرست منابع

۱- دکتر دانش ( تاج زمان ) . مجرم کیست . جرم شناسی چیست . انتشارات کیهان سال ۱۳۸۱

۲-ریموند گسن . ترجمه دکتر کی نیا ( مهدی ) جرم شناسی نطری . انتشارات مجد – سال ۱۳۷۴

۳- روزنامه خراسان

۴- دکتر کی نیا (مهدی) مبانی جرم شناسی . انتشارات دانشگاه تهران – سال ۱۳۷۰

۵- ماهنامه آموزش دادگستری استان تهران . قضاوت . ش ۵۴

۶- ماهنامه حقوقی ، فرهنگی ، اجتماعی ، دادرسی ش ۲۰۳

۷- ماهنامه اطلاع رسانی . روانشناسی . ش ۷۵

۸- نشریه داخلی قوه قضائیه ، مأوی

۹- نشریه سازمان بازرسی کل کشور . دیده ش ۱۹۳

۱۰- هفته نامه خبری دوستان

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.