نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق جهانی شدن

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۲۷ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                          صفحه

مقدمه……………………………… ۱

تاریخچه جهانی شدن …………………… ۵

تعاریف جهانی شدن……………………. ۷

عوامل مؤثر بر جهانی شدن از یک دیدگاه دیگر ۹

پیامدهای جهانی شدن…………………. ۱۱

دیدگاه تأیید کنندگان……………….. ۱۲

دیدگاه مخالفان……………………… ۱۶

سازمان تجارت جهانی WTO…………….. 18

تفاوت GATT با WTO ……………….. 20

قرار دادن عمومی تعرفه و تجارت GATT ….. 20

سازمان تجارت جهانی WTO ……………. 20

اهداف محوری GATT…………………… 21

چگونگی پیدایش گات………………….. ۲۱

اصول اساسی………………………… ۲۲

تولد WTO از دل گات……………….. ۲۳

اصول نه گانه برای عضویت در WTO از دیدگاه دکتر محمد حسین ادیب :……………………………. ۲۴

نتیجه گیری ………………………… ۲۶

منابع و مآخذ …………………………………………………………………….۲۶

مقدمه تحقیق جهانی شدن

قرن بیستم در تاریخ حیات بشر، قرنی ممتاز و ویژه با امتیازات منحصر به فرد خودش در میان اعصار و قرون گذشته می باشد، که با نگرشی عمیق از سکوی بلند این قرن بر قرون زیر پایش به وضوح می توان شکوفایی همه جانبه بشر را از میان تمام قرون و اعصار گذشته در قرن بیستم مشاهده نمود.

زمانی که مارکس و انگلیس در صدد نوشتن مانیفیست بودند دریافتند:کالاهایی که از کارخانه های سرمایه داری خارج می شود، به ناچار، تا شرق و غرب جهان خواهد رفت و هیچ دیواری حتی اگر به عظمت دیوار چین باشد یارای مقاله با آن نخواهد داشت و اکنون نیز فرآورده های تکنولوژیکی خود کالایی بیش نیستند.

این کالاها، مرزها را در می نوردند، جدول تعلق به فرهنگ و جامعه خاصی، فرهنگ، آداب و رسوم، سنن و جهان نگری ها جوامع را در تیررس خود قرار می دهند، و به نوبه ی خود جهانی از آن همه می آفرینند و خود نیز بخشی از این جهان نوین می شوند و این واقعیت جهان ماست.

تاریخچه جهانی شدن

ریشه های تاریخی جهانی شدن را می توان به عمق تاریخ بشر و به زمانهای قدیم مربوط دانست.

مثلاً اگر منظور از جهانی شدن را به هر نوع تحرک گسترش طلبانه جهانی(مثبت و منفی) و هر تلاش تمامیت خواهانه معنی کنیم. منشاء آن را می توان به تمدنهای قدیم، ادیان و ایدولوژی ها و حتی لشکرکشی های شاهان و امپراطورها برای تشخسر عالم مرتبط ساخت.

در این صورت تلاش های مداخله گرایانه مرگانیلیست ها در قرن ۱۶ میلادی و تحرکات کشورهای استعمارگر در قرن های بعد نیز می تواند پرتوهایی از جهانی شدن محسوب گردد.

شاید به همین خاطر یاشد که برخی از محققان و مورخان اقتصادی آغاز جهانی شدن را سال ۱۸۱۵ می دانند که در آن یک سری لشکر کشیها در اروپا و آمریکا به وقوع پیوست، همچنین گروهی دیگر دهه ۱۸۸۰در آن ملی گرایان افراطی کشورهای پیشرفته به استعمار جوامع ضعیف می پرداختند برهه ای از جهانی شدن قلمرو می کنند.

تعاریف جهانی شدن

به نظر گروهی، جهانی شدن در حقیقت فراتر از پدیده کلاسیک دولت-ملت است. به این معنا که با توجه به رخدادهای عظیم ارتباطی-تکنوژیک و همچنین ورود بازیگران جدید به عرصه بین الملل نقش دولت- ملت تا حدود زیادی کمرنگ شده است.

در این معنا از جهانی شدن ، دولت ها دیگر تصمیم گیرندگان اصلی در رویداد نیستند. به عبارت بهتر، قدرت در سیاست جهانی، از دولت محصور در مرزها به دولت هایی منتقل شده که قادر به تکاپو در جهانند.

در همین طیف، گروهی نیز جهانی شدن را به عنوان گسترش روند رو به توسعه تجارت جهانی دانسته اند که اکنون بازیگرانی از جنوب نیز به آن پیوسته اند.

مک لوهان معتقد است که جهان امروز به سوی دهکده قدیم(تمدن شفاهی) به پیش می رود. زیرا ارتباط افراد به صورت چهره به چهره بیشتر فراهم گردیده است و فرهنگ شفاهی توسط رادیو و تلویزیون و ماهواره و اینترنت و… اشاعه پیدا می کند.

عوامل مؤثر بر جهانی شدن از یک دیدگاه دیگر

برخی از صاحب نظران بر این عقیده اند که عوامل مؤثر بر جهانی شدن سه عامل مهم و اساسی یعنی دانایی، تکنولوژی اصلاحات، جایگزینی مواد مصنوعی به جای مواد طبیعی است.

یعنی جهانی شدن بر اساس عوامل فوق قابل تبیین و تحلیل می باشد. امروزه اعتقاد بر این است که دنیای تکنولوژی دنیای دانایی است.

آنها که روش ها را بهتر در می یابند و کلید امروز و فردای علم اقتصاد را دقیق تز درک می کنند؛ اقتصاد جهانی سال های بعد را از آن خود می کنند. اگر در گذشته فقط کار و سرمایه در تولید مهم بود امروزه عامل دانایی مهم ترین عامل شناخته شده است.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.