نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

مقاله زمینه های تاریخی حضور شرکت های خصوصی در حقوق بین الملل

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۳۱ | قابل ویرایش

مقدمه

پدیده ای به نام حضور شخص خصوصی در حقوق بین الملل ، در دو قلمرو گسترده است : یکی حضور اشخاص حقیقی ( فرد انسانی ) در عرصه حقوق بین الملل که موضوع حقوق بشر است و دوم حضور اشخاص حقوقی مانند شرکتهای خصوصی خارجی که در کشورهای سرمایه پذیر جهان سوم فعالیت دارند و به اعتبار قراردادهایی که با موسسات و سازمانهای دولتی آن کشورها بسته اند ، می خواهند جایگاهی در بین الملل داشته باشند تا از بعض ضمانت اجراهای حقوق بین الملل برخوردار شوند.

گرچه روابط حقوقی ناشی از این قبیل قراردادها موضوعا مشمول اصول و موازین حقوق خصوصی است اما چون طرف قرارداد ، یک دستگاه دولتی کشور سرمایه پذیر ( اغلب در جهان سوم ) است ، و دولت هم تابع حقوق بین الملل است، شرکتهای خارجی ( اغلب چند ملیتی های غربی ) برای خود جایی در قلمرو حقوق بین الملل جستجو می کنند.

هدف از این تلاش روشن است : یکی خارج کردن قرارداد از حوضه حقوق داخلی کشور طرف قرارداد ( قانون حاکم ) و دوم ایجاد نوعی صلاحیت بین المللی در قالب داوری، برای حل و فصل اختلافات ناشی از قراردادتا از صلاحیت محاکم داخلی خارج گردد.

همین ود نکته ، دو پیامد مهم حضور اشخاص حقوقی ( شرکتها ) در عرصه حقوق بین الملل است. باری ، موضوع بحث ما در این نوشته ، همین قلمرو دوم است و به مباحث مربوط به حضور شخص حقیقی در حقوق بین الملل ( حقوق بشر ) نمی پردازیم.

از رنسانس تا دوران معاصر

تاریخ عصر جدید بشر ، زیر رنسانس شکل گرفته که خود صدر مدرمیته در غرب است . مدرنیته یک تفکر است که ذات آن نقد موضوع ( سوژه ) توسط انسان به عنوان ذات شناسنده است . مدرنیته در روند تاریخمند و معنی داری ظهور کرده و گسترده است ، به طوری که سه حوضه اقتصاد ، سیاست و فرهنگ نو در دوران معاصر را شکل داده یا دست کم عمیقا بر آن ها اثر نهاده است و این اثر گذاری تا به امروز هم ادامه دارد . آخرین ثمره مدرنیته ، نقد مدرنیته است که ” پست مدرنیسم ” نام گرفته است.

” حقوق ” که هم به عنوان علم و هم به عنوان فلسفه ناظر و شامل هر سه حوضه اقتصاد ، سیاست و فرهنگ است ، از تاثیر تفکر مدرنیته بر کنار نمانده است و مکاتب حقوق تحصلی و ( پوزیتیویستی ) که در برابر حقوق فطری در قرون ۱۸ – ۱۹ مطرح شده اند و حتی مکتب حقوق طبیعی نوین از جمله آثار آن است.

یکی از ثمرات مدرنیته ، تحول عمیقی است که در مفهوم دولت و کارکرد آن رخ داده و پیامد آن کاهش نقش دولت و حضور اشخاص خصوصی ( حقیقی و حقوقی ) در حوضه های اقتصادی تجاری و از آنجا در عرصه بین الملل است.

تغییر مفهوم دولت

مفهوم دولتهای سازنده حقوق بین الملل از پایان قرون وسطی شروع می شود . اواخر قرون وسطی دو بینش سنتی و قدیمی در مورد مشروعیت دولت عرض اندام می کرد : یکی بینشی الهی که مبتنی بر حکومتی دینی ( مسیحی ) به رهبری پاپ و دوم بینش سلطنتی مبتنی بر حکومتی که امپراطور بر فراز آن نشسته و تابع سلسله مراتب است.

لاکن عصر جدید که محصول تحولات سیاسی عمیق و تحرکهای اقتصادی بزرگ اروپا است ، این بینشها را برنمی تابید و استقبالی از این طرز فکرها نمی کرد . جهان آماده تغییر و نیازمند تغییر و تحولی بود . سخن نو و فکر تازه می طلبید که طرحهای تازه بریزد.

در دوران رنسانس نظام فئودالیته و امپراطوریهای بزرگ رفته رفته برچیده شد و سلطنت های فردی پایه گذاری شد . تغییر و تحول مفهوم دولت نیز در همین عصر به حقیقت پیوست. دفتر این عصر جدید در ایتالیا گشوده شد و به کشورهای دیگر گسترش یافت ، سرزمینی که پاپ ، رهبر دنیوی و معنوی سریر مقدس خود را در آنجا مستقر نموده و اتحادیه های مقدس را در ۱۹۴۵ همانجا بر پا کرده بود.

پیامدهای حقوقی حضور شرکتهای تجاری در عرصه بین المللی

زمینه های تاریخی حضور اشخاص خصوصی ( حقیقی و حقوقی ) در عرصه بین المللی را تا حدودی شناختیم و معلوم شد که این پدیده به دنبال تحول در اندیشه سیلسی و بویژه اومانیسم و لیبرالیسم سیاسی و نیز تغییر و تقلیل حقوق و وظایف دولت و محدود شدن آن به امور حاکمیتی و نیز به دنبال تغییر نظام مبادلاتی اقتصادی کشورها اتفاق افتاده است ، و اینها به نوبه خود ثمره تحولی که در اندیشه ها و نظامهای سیاسی بعد از قرون ۱۸ – ۱۹ رخ داد و عبارت بود از گسترش لیبرالیسم ، و روند فرو کاستن حقوق ویژه دولت که رفته رفته از خودکامگی و سایه خداوندی درروی زمین ، به نگاهبان مرزها و حاکمیت ملی فروکاسته شده است و این روند هنوز هم ادامه دارد و کار به جایی رسیده که امروزه در آستانه هزاره سوم ، گاه کار دولت را در حد ” نگاهبان شبگرد ” می دانند که باید امنیت را برقرار کند و این افراد مردم اند که حاکم بر سرنوشت خویش هستند و بی قهر و خشونت دولتها را می آورند و می برند. برای شخص آدمی نیز به صرف اینکه بشر است حقوقی شناخته شده که رعایت و اجرای آن بر عهده دولتها است: “حقوق بشر”.

منابع

  1. F. rigaux, transnational coporations, in M. bedjaoui, (de) international law.
  2. F. rigaux, des dieux ET des hores, revue critique de droit international prive .1978, p. 435.
  3. سعید محبی ، فرهیختگی در سیاست ، آدینه شماره ۱۲۴ ( بهمن ۱۳۷۶ ) ، ص ۱۷ .
  4. کلود آلبر کلییار ، نهادهای روابط بین الملل ، ترجمه دکتر هدایت الله فلسفی ، ج ۱ ، ص ۸۴ .
  5. akehurst, A modern intruduction to international law.
  6. permament court of Arbitration ( PCA ) .
  7. A H. Feller the mexician claims commissions, New York
  8. کلییار ، همان منبع ، ص ۵۴.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.