نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه خلع ید در بررسی و تحلیل رأی صادره در پرونده کلاسه ۴۸۷ شعبه نوزدهم دادگاه عمومی – حقوقی تهران و رأی تجدید نظر مربوطه

پایان نامه خلع ید در بررسی و تحلیل رأی صادره در پرونده کلاسه ۴۸۷ شعبه نوزدهم دادگاه عمومی – حقوقی تهران و رأی تجدید نظر مربوطه

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۶۱ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

علایم اختصاری —————————— ۶

چکیده ————————————- ۷

مقدمه ————————————- ۹

بخش نخست- کلیات ————————– ۱۱

  • شناخت مال مشاع ———————- ۱۲
  • نحوه انتفاع از مال مشاع ————- ۱۸
  • نحوه اراده مال مشاع —————– ۲۲
  • مفهوم خلع ید و امکان خلع ید به معنی اعم در مال مشاع ۲۳

بخش دوم- تحلیل و بررسی آراء ————– ۲۵

  • نقاط قوت آراء ———————– ۲۶

۱-۱-رای بدوی- ماهوی و ساختاری ———— ۲۶

۱-۲-رای تجدید نظر- ماهوی و ساختاری ——- ۲۹

  • نقاط ضعف آراء ———————– ۳۰

۲-۱-رای بدوی- ماهوی و ساختاری ———— ۳۰

۲-۲-رای تجدید نظر- ماهوی و ساختاری ——- ۳۴

  • مقایسه رای بدوی و تجدید نظر ——— ۴۰

۳-۱-قسمت اول رای در رابطه با تغییر عنوان – ۴۰

۳-۲-قسمت دوم رای در رابطه با نقض ——— ۴۲

  • ادله مورد استفاده دادگاه- بدوی و تجدید نظر ۴۴

۴-۱-استعلامات صورت گرفته —————— ۴۵

۴-۲-کارشناسی —————————– ۴۶

۴-۳-گواهی گواهان ————————- ۴۸

۴-۴-اسناد  ——————————- ۴۸

  • مستندات آراء- بدوی و تجدید نظر —— ۵۰

۵-۱-مواد ۳۰۸ و ۳۱۱ ق.م ——————- ۵۰

۵-۲-ماده ۱۹۸ ق.آ.د.م ——————— ۵۱

۵-۳-مواد ۳ و ۴ ق.ت.آ———————- ۵۲

۵-۴-ماده ۴۳ ق.ا.ا.م ———————- ۵۳

۵-۵- مواد ۳۰۹ و ۳۵۸ ق.آ.د.م ————– ۵۵

نتیجه گیری و پیشنهادات——————– ۵۸

منابع و مأخذ —————————– ۶۱

چکیده

خلع ید به معنی اخص یعنی رفع سلطه و تصرف غاصب از اموال توسط مالک و دعوای تصرف عدوانی یعنی رفع سلطه و تصرف غاصب توسط متصرف سابق، ارکان دعوای خلع ید اثبات مالکیت خواهان، تصرف خوانده و عدوانی بودن تصرفات است و ارکان دعوای تصرف عدوانی سبق تصرفات خواهان، لحوق تصرفات خوانده وعدوانی بودن تصرفات می باشد، بنابراین این دو دعوی کاملاً متفاوت بوده و در یک ملک به انتخاب خواهان ممکن است بتوان هر یک را طرح کرد و اینگونه نیست که در همه موارد فقط بتوان در یک ملک یکی از این دو را طرح کرد.

بنابراین به نظر نگارنده تغییر عنوان صورت گرفته در رای تجدید نظر مورد بحث ما که عنوان را از دعوای خلع ید به دعوای تصرف تغییر داده صحیح نمی باشد و دعوای نخست نیز قابل طرح بوده است.

دادگاه تجدید نظر در رای مورد بحث ما حکم خلع ید صادره در قسمتی از آپارتمان را به این علت که تصرف در قسمت مشاعی نبوده است و در قسمت اختصاصی بوده نقض نموده است ولی نظر خود را تنها به استعلام صورت گرفته از اداره ثبت محل مستند ساخته است و به قرارهای کارشناسی و معاینه محل صادره در پرونده و اسناد ارائه شده از طرفین و حتی اقرار صورت گرفته از طرف خوانده توجه نداشته که همه اینها اشاره به مشاعی بودن قسمت های مورد تصرف دارند لذا رای در این قسمت به ناروا نقض شده است.

مقدمه

در این تحقیق که به عنوان درس پروژه تحقیقاتی در مقطع کارشناسی ارائه شده است هدف اصلی تحلیل و بررسی آراء صادره در مورد پرونده ای راجع به خلع ید و تصرفات در قسمت های مشاعی یک واحد آپارتمان می باشد، در این پرونده یک رای بدوی وجود دارد که مورد تجدید نظر خواهی واقع شده و در دادگاه تجدید نظر مورد رسیدگی واقع شده و قسمتی از‌ آن اصلاح شده و قسمتی نقض شده است.

در راستای هدف فوق سعی شده است به مطالب مهم از دیدگاه حقوقدانان بزرگ کشورمان در زمینه های مختلف اشاره شود و در عین حال این نکته مدنظر بوده که از راه اصلی منحرف نشده و سر رشته کلام از دستمان نرود و ایجاد اطاله کلام نشود با این حال مسلم است که نوشته عاری از خطا و انحراف نبوده و راهنمایی های اساتید محترم می تواند راه کشا و راه نمای ما در کارهای بعدی باشد.

شناخت مال مشاع

۱) شناخت ماهیت مشاع در ابتدای کار می تواند کمک موثری در فهم مطالبی کند که در این تحقیق به آن پرداخته می شود؛ زیرا موضوع اصلی این تحقیق پیرامون مال مشاع و نحوه تصرف و انتفاع از آن است.

۲) بهترین راه شناخت مال مشاع ارائه یک تعریف قانونی از آن است ولی قانون مدنی ما علی رغم استفاده از واژه «مشاع» در مواد مختلف در هیچ ماده ای به تعریف آن نپرداخته است. در عین حال در تعریف مال مشاع گفته شده است: «مشاع مالی است که چند مالک در آن شریک باشند و سهام شرکیان را در عالم خارج نتوان تمیز داد» یا « مشاع مالی است که بین چند نفر مشترک باشد و در مقابل ملک مفروز استعمال می شود.»

۳)همانطور که از تعاریف بر می آید نقطه مقابل ملک مشاع، ملک مفروز می باشد. در مال مشاع جزء جزء و ذره ذره مال به هر شریک تعلق دارد و حق شریک در کل مال پخش شده است و قابل تجزیه نیست که شریکی بتواند قسمتی از مال را سهم خود بداند؛ بر عکس مال مشاع که حق هر شریک منتشر در کل مال است در مال مفروز حق شرکیان مشخصاً پیداست.

انتفاع از ملک مشاع

۱۱)در مورد انتفاع از مال مشاع دو نظریه ارائه شده است:

۱-اجبار شریکان به انتقاع مشترک: یعنی اگر شریکان مانع از انتقاع یکی دیگر از شریکان شوند، مالک محروم می تواند تسلیط خود را بر مال مشترک بخواهد و دادگاه نمی تواند هیچ شریکی را از تصرف در مال مشاع ممنوع سازد و دادگاه به درخواست شریک (مدعی) دیگران را مجبور می کند که مانع از استفاده و انتفاع او نشوند. بنابراین نظر هر شریک حق دارد در مال مشاع تصرف کند مشروط بر اینکه هدف معهود از اشاعه را تغییر دهد و مانع و مزاحم تصرف دیگران نشود.

۲-منع شریکان از تصرف: طبق این نظر هیچ شریکی نمی تواند بدون اذن مالکان دیگر در مال مشاع تصرف کند، بر این مبنا هر شریک می تواند مانع از تصرف دیگران شود هر چند که سهم ناچیزی در مال داشته باشد.

منابع

  1. امامی، مرحوم دکتر سید حسن، حقوق مدنی، چاپ بیست و پنجم، انتشارات اسلامیه، تهران، ۱۳۸۴، جلد دوم
  2. ره پیک، دکتر حسن، جزوه درسی حقوق مدنی (۴)، نیمسال اول سال تحصیلی ۸۶- ۸۵
  3. –، جزوه درسی حقوق مدنی (۶)، نیمسال دوم سال تحصیلی ۸۶-۸۵
  4. –، جزوه درسی حقوق مدنی (۷)، نیمسال اول سال تحصیلی ۸۷- ۸۶
  5. شمس، دکتر عبدالله، آیین دادرسی مدنی، چاپ هشتم، انتشارات دراک، تهران، ۱۳۸۴، جلد اول
  6. –، آیین دادرسی مدنی، چاپ هشتم، انتشارات دراک، تهران، ۱۳۸۴، جلد دوم
  7. –، آیین دادرسی مدنی، چاپ چهارم، انتشارات دراک، تهران، ۱۳۸۴، جلد دوم
  8. قاسم زاده، دکتر سید مرتضی، حقوق مدنی، اصول قراردادها و تعهدات، چاپ اول، نشر دادگستر، ۱۳۸۳.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.