نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

مقاله عسر و حرج در طلاق به درخواست زوجه

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۳۵ | قابل ویرایش

مقدمه مقاله عسر و حرج در طلاق به درخواست زوجه

یکى از قواعد مهم و کثیر الاستعمال در فقه و قانون اسلامى «قاعده نفى عسر و حرج» است. تمسک فقها به این قاعده، در ابواب گوناگون و مسائل متنوع فقه، دلیل بر اهمیت و فواید فراوان آن است.

در بسیارى از مسائل حکومتى و اجتماعى و پاره‏اى از معضلات و مشکلات نوپیداى فقهى نیز، چنان‏که در بخش نخست کتاب اشاره نمودیم مى‏توان این قاعده را راه‏گشا و مؤثر دانست.

نکته دیگرى که اهمیت بحث از این قاعده را روشن‏تر مى‏کند این است که برخى على‏رغم ادله محکم و متقن این قاعده و استفاده فراوان فقها از آن، مفاد آن را مجمل دانسته، و با محدود ساختن حجیت آن به موارد تکلیف ما لایطاق، عملاً حجیت آن را مورد انکار قرار داده‏اند، غافل از این‏که در چنین مواردى، خود عقل به‏طور مستقل به نفى تکلیف، حکم مى‏کند و دیگر حاجت به تأسیس این قاعده امتنانى از سوى شارع نیست.

مفاد قاعده

چنان‏که از ادله فوق استفاده مى‏شود مفاد و مضمون قاعده مورد بحث این است که از سوى شارع مقدس، حکم حرجى جعل نشده‏است، از باب مثال، بر کسى که جبیره بر دست دارد و برداشتن آن مستلزم حرج و عسر است وجوب وضوى معمولى،جعل نشده،و بر شخصى‏که در برودت‏هوا گرفتار آمده‏و غسل نمودن در آن وضعیت، مستلزم حرجى است که عادتاً تحمل نمى‏شود، وجوب غسل، جعل نشده ‏است.

با توجه به اطلاق ادله مزبور، تفاوتى هم میان احکام تکلیفى و وضعى نیست، رفع حکم تکلیفى، مانند دو مثالى که گذشت و رفع حکم وضعى، مانند حکم این‏که معاملات شخص مورد اکراه نافذ نیست و نفوذ آن‏ها منوط به اجازه او است.

از ادله این قاعده و موارد استناد فقها به آن، معلوم مى‏شود این قاعده تنها نافى حکم است، نه مؤسس آن، از باب مثال اگر وضعیت نماز مسافر را مشمول این قاعده بدانیم، مفاد قاعده این است که نماز تمام از او رفع شده، نه این‏که نماز قصر بر او واجب گردیده‏است و اگر شارع به منظور راحتى مسافر و فراهم نمودن نوعى تسهیل و تخفیف براى او، به جاى نماز تمام، بر او نماز قصر را واجب نموده‏است، این مطلب را از دلیل‏هاى دیگر مى‏فهمیم نه از دلیل لاحرج، گرچه آن دلیل‏ها نیز در زمینه حرج و براى رفع آن وارد شده‏باشند (دقت شود).

مفهوم عسر و حرج

حرج در اصل به معناى تنگنا و ضیق است. ابن ‏اثیر گفته‏ است:

الحرج فى الاصل الضیق و یقع على الاثم و الحرام… و قد تکرر فى الحدیث کثیراً، فمعنى قوله: حدّثوا عن بنى‏اسرائیل و لا حرج اى لا بأس و لا اثم علیکم ان تحدّثوا عنهم ما سمعتم.(۱۷)

حرج، در اصل به معناى تنگنا است، و به گناه و حرام [نیز] حرج گفته مى‏شود… و در حدیث، حرج به این معنا زیاد آمده‏است. بنابراین، معناى حدیث حدّثوا عن بنى‏اسرائیل و لا حرج، این است که بر شما باک و گناهى نیست که از آن چه درباره آن‏ها مى‏شنوید، خبر دهید.

مجارى قاعده

علاوه بر اشکالى که در مبحث بعدى، طرح خواهیم نمود، دلیل‏هاى قاعده نفى عسر و حرج، به وضوح نشان مى‏دهد که این قاعده میدانى گسترده دارد و قلمرو آن تا جایى است که شارع بما انّه شارع، حق جعل و تقنین دارد.

آیه «ما جعل علیکم فى الدین من حرج»(۲۸) که در حقیقت، دلیل اصلى این قاعده محسوب مى‏شود و بسیارى از روایات مربوط نیز به آن نظر دارند، محدوده نفى حکم حرجى را «دین» معرفى مى‏کند.

در روایت ابوبصیر نیز وجود «ضیق» و تنگنا در «دین» نفى شده‏است، بلکه در روایت حمزه بن‏طیار، میدان این نفى امتنانى «جمیع‏الاشیاء» قرار داده شده ‏است که البته باید به قرینه آیات نفى حرج و دیگر روایات این باب، این قلمرو بسیار گسترده را به مقدارى که به شأن شارعیت و جاعلیت شارع مربوط مى‏شود، محدود ساخت.

منابع

۱. حر عاملى، الفصول المهمه، ص‏۲۴۹.

۲ . ناصر مکارم شیرازى، القواعد الفقهیه، ج‏۱، ص‏۱۶۰.

۳ . ناصر مکارم شیرازى مى‏نویسد: «قد رأیت من ینکر وجود مدرک صحیح للقاعده فیما بایدینا من الادله» (همان، ص‏۱۵۹).

۴ . حج (۲۲) آیه‏۷۸.

۵ . مائده (۵) آیه‏۶.

۶ . بقره (۲) آیه‏۱۸۵.

۷ . همان، آیه‏۲۸۶.

۸ . حر عاملى، وسائل الشیعه، ج‏۱، ابواب الوضوء، باب‏۳۹، ح‏۵.

۹ . همان، ابواب الماء المطلق، باب‏۹، ح‏۱۴.

۱۰ . همان، ابواب الماء المضاف، باب‏۹، ح‏۵.

۱۱ . همان، باب‏۸، ح‏۳.

۱۲ . همان، ابواب النجاسات، باب‏۵۰، ح‏۳.

۱۳ . محمد بن‏یعقوب کلینى، اصول کافى، ج‏۱، ص‏۱۶۵.

۱۴ . مرتضى انصارى، مکاسب، ص‏۳۶۰.

۱۵ . محمدحسین نائینى، فوائد الاصول، ج‏۴، ص‏۵۱ – ۵۲.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.