نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

مقاله مصاحبه و بازجویی در تعقیب و مراقبت

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۲۰ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان                                                                                               صفحه

مقدمه …………………………………………………………………………………………………………..   ۱

شرح تعقیب و مراقبت ……………………………………………………………………………………   ۳

طراحی عملیات و مراقبت ………………………………………………………………………………    ۴

اهداف تعقیب و مراقبت …………………………………………………………………………………    ۵

امکانات مورد نیاز و تجهیزات ………………………………………………………………………..    ۷

تعقیب سوزه در حال حرکت با اتومبیل …………………………………………………………..    ۱۱

شرح تعقیب سوژه ساکن ………………………………………………………………………………   ۱۲

شرح پوشش ……………………………………………………………………………………………….   ۱۳

معضلات و مشکلات پلیس در تعقیب …………………………………………………………..    ۱۴

تعریف مصاحبه و بازجویی و اهداف ……………………………………………………………      ۱۶

دسترسی و نتیجه گیری ………………………………………………………………………………..   ۱۷

فهرست منابع ………………………………………………………………………………………………   ۱۹

مقدمه

همانگونه که قانون آئین دادرسی کیفری و قانون  تشکیل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در تعریف آن به تصریح بیان نموده است کشف علمی علائم تعقیب و مراقبت مجرمین ، دستگیری و جلب مجرمین و متهمین ، کشف و ضبط آلات جرم و …. اهم وظایف ضابطین ذکر شده است.

در این راستا مصاحبه و بازجویی و تعقیب و مراقبت از اقدامات اساسی برای سوق دادن تحقیقات به سمت کشف علمی محسوب می گردد و اساساً این دو مولفه پایه و بنیاد تحقیقات جرم یابی را تشکیل می دهد.

با عنایت به اینکه هدف غایی تعقیب و مراقبت و مصاحبه و بازجویی دستیابی به اطلاعات پنهان است که با توجه به تقسیم بندی تحقیقات به بخش های مختلف از جمله امنیتی ، جنایی ، انتظامی ، علمی و … که در این مقوله به بخش جنایی آن می پردازیم.

شرح تعقیب و مراقبت

تعقیب درلغت به معنای دنبال کردن و مراقبت بمعنای زیر نظر داشتن است و معنی جامع آن دنبال کردن و زیر نظر گرفتن است و برای پی بردن به اطلاعات و اخبار پنهان در ارتباط با افرادیکه بنحوی در مذان اتمام قرار دارند بکار گرفته می شود.

تعقیب و مراقبت می تواند به دو روش پیاده و یا با استفاده از خودرو و یا بهره گیری از تجهیزات پیشرفته مانند دستگاههای سمعی و بصری ، ماهواره ها – دوربین های حساس و بسیار کوچک ، ردیاب های گوناگون صورت گیرد که با توجه به نوع ماموریت های واگذار شده اتخاذ روش می شود.

جمع آوری و تحلیل اطلاعات اولیه

برای انجام یک عملیات تعقیب و مراقبت بی نقص اولین اقدام جمع آوری و بررسی کلیه اطلاعات موجود و ممکن درباره سوژه مورد تعقیب است. بدیهی است حداقل اطلاعات درباره سوژه موارد متعددی را شامل می شود که بدون وجود آن اطلاعات امکان انجام تعقیب و مراقبت میسر نیست.

مانند مشخصات ظاهری سوژه – محل کار یا محل تردد سوژه – زمان حضور در محل یا تردد سوژه – نوع وسیله نقلیه مورد استفاده سوژه و علت مظنونیت به سوژه حائز اهمیت اساسی است و هر نوع اطلاعات دیگری که مورد استفاده سوژه و علت مظنونیت به سوژه حائز اهمیت اساسی است و هر نوع اطلاعات دیگری که در ارتباط با سوژه موجود باشد ، دارای اهمیت خواهد بود. بنابراین اولین اقدام مامورین جمع آوری و مرور اطلاعات درباره سوژه تحت تعقیب است.

طراحی عملیات تعقیب و مراقبت

یک عملیات تعقیب و مراقبت بدون طراحی عملیات هرگز به موفقیت لازم نخواهد انجامید. در طراحی عملیات ضمن مرور مجدد اطلاعات بدست آمده از سوژه عادات وی نیز مورد توجه قرار گرفته و با توجه به اهداف پیش بینی شده ابتدا نوع تعقیب و مراقبت.

سپس لوازم و تجهیزات مورد نیاز اتخاذ نوع پوشش لازم اعم از پوشش ظاهری و پوشش معنوی – تعداد مامورین مورد نیاز تعداد خودروهای مورد نیاز و نوع خودروها – نقشه عملیاتی که در آن مکانهای تردد و مسیرهای تردد سوژه پیش بینی شده باشد، مورد تجریه و تحلیل قرار گرفته و تصمیمات لازم اتخاذ می شود با توجه به زمان شروع تعقیب بایستی مامورین پیش بینی شده مورد آموزش قرار گیرند.

خصوصیات مامورین تعقیب و مراقب

افرادیکه برای این منظور تعیین می شوند بایستی ورزیده و صاحب تجربه در این امر باشند و از مهارت کافی برخوردار باشند دارا بودن ضریب هوشی مناسب و همچنین مسلط به امور و قدرت تصمیم گیری صحیح و بموقع و اجرای آن را داشته باشند.

در صورت لزوم بتوانند از گریم مناسب استفاده نمایند و توان ارائه کار پوششی را که شغل صوری و ظاهری آنان خواهد بود را داشته باشند همچنین دارای تقید شرعی و اخلاقی بوده و نسبت به انجام صحیح ماموریت احساس دین داشته و همت بگمارند برای نمونه مامور باید با گویش مردم در محل ماموریت  آشنایی داشته باشد بتواند با آن گویش تکلم نماید. توان بهره گیری از کدها و علائم قرار دادی را داشته باشد.

فهرست منابع و ماخذ

۱- هاشمی ، حیدر – مصاحبه و بازجویی نوین – انتشارات ناقوس – چاپ اول – ۱۳۸۵

۲- منصور جهانگیر – آئین دادرسی کیفری – موسسه انتشارات آگاه – چاپ اول – ۱۳۸۵

۳- انصاری – تعقیب و مراقبت – نشر معاونت آموزش – دانشکده جنایی – ۱۳۸۳

۴- ماهنامه کارآگاه – شماره های ۱۴ و ۱۵ و ۱۶ و ۱۷ سال ۱۳۸۴

۵- رپ. برت. ترجمه سرهنگ حسن شمس نژاد – تعقیب و مراقبت ،نشر معاونت آموزش دانشگه پلیس – چاپ اول – ۱۳۸۵.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.