تعداد صفحات: ۱۲ | قابل ویرایش
مقدمه مقاله جایگاه شورای ملی در قوانین اساسی ایران و فرانسه
در این مقاله نقش کاربردی و نظری منشور سیاسی شورای ملّی در نظام سیاسی، در لابلای آخرین و جدیدترین قوانین اساسی کشورهای فرانسه با شمولیت اعلامیه حقوق بشر و شهروندان مصوب مورخ ۲۶ اوت ۱۷۸۹با ۱۷ موادش و دیباچه قانون اساسی جمهوری چهارم فرانسه مصوب ۲۶ اکتبر ۱۹۴۶با ۱۶موادش و قانون اساسی جمهوری پنجم فرانسه مصوب ۱۹۵۸ و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۵۸با آخرین اصلاحات و تغییرات بررسی و مورد ارزیابی قرار گرفته لست.
نخست مفهوم لغوی و اصطلاح شورا را بررسی میکنیم سپس وجوه اشتراک و افتراق نقش دو کشور فرانسه، ایران را در موضوعات مورد نظر و ارزیابی قرار میدهیم.
مفهوم لغوی شورا
شورا مصدر شَارَ به معنا برداشتن، بیرون آوردن عسل از کندوی زنبور عسل میباشد. همچنین شورا به معنا مشورت، کنکاش، رای زدن یا سگالیدن با یکدیگر آمده است.
شورا اسم مصدر به معنا تشاور میباشد. تشاور، مشورت و مشاورت به معنا به دست آوردن نظر و رای است از راه مراجعهی برخی با برخی دیگر که از همان کلمهی «شار»ریشه میگیرد.
گویا شخص با مشورت، عسلهای شیرین اندیشهها را از کندوی اذهان و درون عقلها بیرون میآورد و برای شفا بخشیدن و سعادت خود و دیگران از آن بهرهبرداری میکند.
گرچه مشورت با معانی دیگر آن بی تناسب به اینجا نیست. معانی دیگر شورا عبارتند از: «تربیت کردن، آزمودن، نیکو شدن، پنهان شدن»
راغب اصفهانی میگوید: «تشاور، مشاوره و مشورت، به دست آوردن رای و نظر با مراجعهی برخی به برخی دیگر است: «و الشتوره و المشاوره و المشوره استخراج الرای بمراجعه البعضالیالبعض»
در ترمینولوژی حقوق آمده است: «شورا به معنا هیئتی است که صلاحیت شورا و گرفتن تصمیم در امر یا اموری را دارا باشد.»
مفهوم سیاسی شورا
۱ – شورا هیئتی سیاسی یا نظامی یا اجتماعی یا علمی و… است که برای رایزنی و مشورت و چاره جوی گرد هم میآیند.
۲ – شورا عبارت از اظهار نظر خواستن از دیگران و دخالت دادن آنها نسبت به یک«امر یا امور»، و پرهیز از تک روی و استبداد رای است و این برای درک حقایق و کشف مجهولات یک طریقهی عقلائی است که در همه جهان بین انسانها معمول است و چون عقلها و فهمها متفاوت میباشد و تجربییات زندگی فردی و اجتماعی افراد همسان نیست، استمداد از آنها در حل مشکلات مربوط به امور انسانها ضرورت دارد.
بدین جهت از لحاظ عقل و به طور طبیعی، شورا و استیشاره، غیر قابل انکار میباشد. و در مکتب نورانی اسلام، به مسلمانان اکدا و مکررا توصیه شده است و عدول از نتایج آن و نادیده گرفتن ثمرات آن، دلیل غرور و خودخواهی است، و از دید مکتب و عرف و عقلاء چنین شخصی به عنوان آدم تک رو، محکوم است.
شورای عبارت است از: «تضارب، تبادل آرا، اندیشهها و افکار مختلف پیرامون موضوع واحد و یا موضوعات مختلف و استفاده از این افکار و اندیشهها برای دست یابی به درستترین، و صوابترین راه، جهت تصمیمگیری قاطع در آن موضوعات».
کشور فرانسه
کشور فرانسه از نخستین کشورهای جهان است که رژیم پارلمانی را در یک ساختار نظام سیاسی مبتنی بر شیوهی جمهوری، تجربه کرده است.
بر اساس همین واقعیت است که از قدیم در تاریخ کشور فرانسه نقش قوی و مهم شورا و مشارکت سیاسی مردم مورد توجه سیاستمداران آن کشور بوده و هست؛ در فصل یکم اصل دوم آمده است: «حاکمیت متعلق به مردم است که آن را توسط نمایندگانش و از طریق همه پرسی اعمال مینمایند».
لذا قانون گذار در قانون اساسی، موقعیت حساس حاکمیت مردم و شرکت آنان را در صحنههای حساس تصمیمگیری، در نظام سیاسی پیش بینی کرده است.
بر اساس اصل سوم قانون اساسی مصوب ۱۹۵۸کشور فرانسه، حاکمیت ملی به مردم تعلق دارد. و یکی از طرق مهم اعمال قدرت و حق حاکمیت مردم و ملت به شکل غیر مستقیم و به واسطهای نمایندگان منتخب آنان، در مجالس شورای ملی و یا سنا و غیره میباشد.
بنابراین، پارلمان چون متشکل از نمایندگان منتخب ملت است، در نظام سیاسی فرانسه از اهمیتی ویژهای برخوردار است.
بر اساس قانون اساسی سال ۱۹۵۸کشور فرانسه، پارلمان و یا قوهی مقننه این کشور متشکل از دو مجلس ملی و سنا میباشد. در واقع رژیم فرانسه، نیمه ریاستی و نیمه پارلمانی است.
کشور جمهوری اسلامی ایران
در قانوناساسی، قانون گذار، با توجه به اعتقادات دینی و الهی، حق حاکمیت ملت را به صورت نسبی و نه مطلق به رسمیت شناخته است: بر اساس اصل ۵۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نسبت به این موضوع چنین پیش بینی شده است «حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست و هم او، انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است.
هیچ کس نمیتواند این حق الهی را از او سلب کند یا در خدمت منافع فرد، یا گروهی خاص قرار دهد، و ملت این حق خدادادی را از طرقی که در اصول بعد میآید اعمال میکند» و قانون اساسی ایران قوهی مقننه را یکی از راههایی اعمال قدرت و حق حاکمیت مردم در نظام سیاسی مشخص و کرده است.
مطابق اصل ۵۸ قانون اساسی ایران اعمال قوهی مقننه از طریق مجلس شورای اسلامی است که از نمایندگان منتخب مردم تشکیل میشود و مصوبات آن پس از طی مراحل که در اصول بعد میآید، برای اجرا به قوهی مجریه و قضائیه ابلاغ میگردد.
بنابراین نمایندگی، یکی از مهمترین مظاهر تجلی حق حاکمیت ملت بر سرنوشت خویش است. مجلس شورای اسلامی که متشکل از نمایندگان منتخب مردم تشکیل شده است و یکی از مظاهر مهم اعمال و نظارت حق حاکمیت ملت است، همیشه چون نگهبان بیدار و ناظر، مراقب عملکردهای صاحبان قدرت در ساختار نظام سیاسی و حکومت میباشد، تا در این بین به حقوق و آزادیهای مشروع و قانونی مردم خلل و آسیبی وارد نیاید.
منابع
[۱]. ایرانى، حسین، مسألهى شورا، انتشارات مؤسسه در راه حق، چ۱۳۶۱، ص ۹.
[۲]. علی اکبر، دهخدا، لغت نامه، ج ۹، انتشارات دانشگاه تهران، چ ۱۳۷۳، ص .۱۲۸۲۶
[۳] . ایرانى، حسین، همان، ص .۵
[۴] . اصفهانى، راغب، معجم الفاظ القرآن، ص .۲۷۷
[۵]. جعفرى لنگرودى، محمد جعفر، ترمینولوژى حقوق، انتشارات گنج دانش، چ اول، ص ۳۹۵.
[۶] . چوپانى یزدلى، محمد رضا، جایگاه حقوقى و… شوراها در جمهورى اسلامى ایران، مرکز اسناد انقلاب اسلامى، چ ۱۳۸۲، ص .۳۳
[۷] . بندرریگى، محمد، فرهنگ المنجد الطلاب، ماده شورا.
[۸] . على اکبر، دهخدا، همان، ص.۱۳۴۹
[۹] . عمید، محمد حسین، فرهنگ فارسى عمید، کتابخانه ابن سینا، چاپ اول، سال ۱۳۶۲ص .۶۶۸
[۱۰] . على اکبر، دهخدا، همان، ص ۲ .۱۳۴۸
[۱۱] . سبحانى، جعفر، مبانى حکومت اسلامى، انتشارات توحید، قم، چ ۱۳۷۰، ص ۳ .۲۱۲
[۱۲]. چوپانى یزدلى، محمد رضا، همان مأخذ، ص ۳۳.