نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

مقاله دادگاه های خانواده در ژاپن

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۰ | قابل ویرایش

مقدمه مقاله دادگاه های خانواده در ژاپن

دادگاه خانواده در ژاپن دادگاه خاصی است که به کلیه اختلافات مدنی ناشی از امور زناشوئی ودعاوی خانوادگی وبزهکاری جوانان رسیدگی مینماید.ایجاد حسن تفاهم برای رفع اختلافات بین افراد خانواده ونظارت درآموزش وپرورش صحیح جوانان ازوظایف اصلی دادگاه خانواده است.

با توجه به احتیاجات جامعه کنونی که دائما درحال تحول وتغییر است دادگاه خانواده بایستی عدالت اجتماعی رامنطبق با اوضاع ودگرگونی های اجتماعی برقرارنموده وبا توجه به افکارعمومی وبا استفاده از علوم جامعه شناسی ، رفتار انسانی وروابط شخصی را تعیین نماید وبا استفاده از روش مددکاری اجتماعی،پس از شناسائی علت ناراحتی وبروز اختلافات ،دستور تربیت ویا درما ن معقول راصادر نماید.

صلاحیت دادگاه خانواده برای رسیدگی به دعاوی واختلافات ناشی از امور خانوادگی وهم چنین اتخاذ تصمیمات لازم برای حمایت وهدایت وتربیت جوانان کاملا متفاوت باسایر دادگاه های قضائی است.

دادگاه خانواده دررسیدگی به دعاوی مطروحه ، انعطاف داشته با درنطر گرفتن اوضاع واحوال قضیه ، رویه وتصمیمات متخذه را باتوجه بشخصیت کسانی که بدادگاه احضار شده اند منطبق میسازد.

تاریخچه دادگاه خانواده در ژاپن بطور اختصار

در مورد مسائل مربوط به جوانان بزهکار: درسال ۱۸۷۰دراکثر شهرهای بزرگ ژاپن دارالتادیب هائی بنام موسسات انضباطی برای تفکیک بزهکاران جوان از تبه کاران بزرگسال تاسیس گردید.

در اواخر قرن نوزده، طرز اجرای روشهای تربیتی درموسسات انضباطی با مقایسه با روشهای مدرنی که در اروپا وامریکا برای تربیت وهدایت جوانان اجرا میشد شدیدا مورد انتقاد قرارگرفت درسال ۱۹۰۰قانون جوانا ن بزهکار ودرحالت خطرناک با اقتباس از قوانین کشورهای اروپائی تصویب وبه مورد اجرا گذارده شد.

طبق قانون مذکور جوانان از ۸سال تمام تا۱۶سال تمام که مرتکب جرمی شده ویا بعلت نداشتن سرپرست قانونی ویا عدم استطاعت مالی پدر ومادر ترک شده بودند بایستی درموسسات تربیتی برای حمایت وتربیت نگهداری مییشدند.

ضمن اجرای قانون مذکور نواقص ونارسائی های آن معلوم گردید وبا ازدیاد تعداد جوانان بزهکار افکار عمومی خواهان اتخاذ تصمیمات موثری برای پیشگیری از ارتکاب بزه وتکرار جرم وتاسیس دادگاه خاص اطفال بزهکار شد.پس از ۱۰سال مطالعه وبررسی درسال ۱۹۲۳قانون اطفال بزهکار باتوجه به عقاید جامعه شناسان به تصویب رسید.

تشکیلات دادگاه خانواده

دادگاه خانواده که یکی از سیستمهای خاص قضائی ژاپن است جزو دادگاه های شهرستان اما همردیف دادگاه فدرال است.

دراستان هوکایدو چهار دادگاه خانواده و درسایر استانها یک دادگاه خانواده و جمعا ۴۹ دادگاه خانواده درژاپن تاسیس شده است که ۲۴۰اداره وابسته به دادگاه های خانواده و۹۱اداره متفرقه دیگر بااین دادگاه ها همکاری دارند تشکیلات دادگاه های خانواده بشرح زیر است:

۱.دادرسان :دادرسان دادگاه های خانواده از بین قضاتی که به امور خانوادگی و مخصوصا جوانان علاقه مند هستند و صبور وباحوصله بوده و حداقل سابقه ۱۰سال قضاوت ویاوکالت دارند انتخاب میشوند.از بین قضات جوان دستیاران رئیس دادگاه انتخاب میگردند.

سایر شرایط انتخاب دادرسان دادگاه خانواده مانند شرایط انتخاب قضات دادگاه فدرال و دیوان عالی کشور است که به پیشنهاد رئیس دیوان عالی کشور و موافقت وزیر دادگستری بمدت ۱۰سال انتخاب میشوند.

صلاحیت دادگاه خانواده

دادگاه خانواده درژاپن صلاحیت رسیدگی در موارد زیر را دارد:

-رسیدگی به مسائل جوانان بزهکار ودر حالت خطرناک و دادرسی بزهکاران بزرگسال که در ارتکاب جرائم باجوانان شرکت یا معاونت کرده اند.

-رسیدگی به جرائم بزرگسالان که بر علیه جوانان جرائمی را مرتکب شده اند.

-رسیدگی به اختلافات و دعاوی ناشی از امور خانوادگی.

۱-رسیدگی به مسائل جوانان بزهکار و درحالت خطرناک-دادرسی جوانان بزهکار تا۲۰سال و بزرگسالانی که در ارتکاب جرائم باجوانان شرکت و یا معاونت دارند در صلاحیت دادگاه خانواده است باید توجه داشت که درژاپن بزهکار نه تنها به جوانانی اطلاق میشود که مرتکب جرمی شده اند ودرقانون برای آن جرم مجاز اتهائی پیش بینی شده است.

بلکه به جوانانی نیز اطلاق میشود که در مظان ارتکاب جرم در آینده قرار داشته و حالت خطرناک دارند. تحقیق و پژوهش اجتماعی قبل از دادرسی در مورد جوانانی که مرتکب جنایت و جنحه مهم شده اند اجباری است.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.