نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

مقاله قانونگذاری و حاکمیت قانون

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات : ۱۵   قابل ویرایش

طبیعى‏ترین و اولین سؤالى که در این جا به ذهن مى‏رسد این است که اگر قانون‏گذارى مختص خداوند است، چگونه مى‏توان جامعه متحول و پویا را با توجه به هزاران مسئله و رویداد نو ظهور که بعضاً هیچ سابقه‏اى هم ندارند، با قوانین ثابت و لایتغیر آسمانى اداره نمود؟ «بسیارى از علماى اهل سنت تصریح نموده‏اند که وجود حوادث نامتناهى در مقابل نصوص متناهى، امر قانون‏گذارى را ضرورى مى‏نماید و نیز گفته‏اند چنین قانونى ممکن است متکى بر هیچ گونه نص شرعى اعم از کلى و جزئى نباشد.»

قانون‏گذارى

چه مرجعى صلاحیت قانون‏گذارى دارد؟ منشأ مشروعیت قوانین چیست؟ مبناى الزام آور بودن قوانین چیست؟ آیا انسان شایستگى قانون‏گذارى را دارد؟ آیا بهره‏گیرى از عقل جمعى نخبگان براى وصول به قوانین موضوعه عادلانه و عاقلانه متناسب با شأن و کرامت انسان کافى است؟ در امر قانون‏گذارى، نخبگان باید منتخب مردم باشند یا نه؟ اگر آرى، به چه دلیل؟ در صورت تقابل آراى نخبگان غیر منتخب با نخبگان منتخب، چه ملاکى براى گزینش وجود دارد؟ آیا خصیصه انتخاب در ماهیت رأى و قانون اثر مثبت و عدم آن، اثر منفى مى‏گذارد؟ به این پرسش ها و سئوالات فراوان دیگرى که در این زمینه وجود دارد، باید در فلسفه حقوق پاسخ درخور داد. بخش مهمى از این پاسخ‏ها در گرو شناخت شرایط قانون‏گذار مى‏باشد. به عبارت دیگر، سؤال محورى در زمینه قانون‏گذارى این است که قانون‏گذار چه شرایطى باید داشته باشد؟ از آن جا که قوانین، همه زندگى انسان ها را در بر مى‏گیرند و بر جمیع روابط آنان سایه مى‏افکنند و به طور مستقیم و غیر مستقیم در توسعه یا تضییق آزادى‏ها، منتهى شدن به کامیابى‏ها و ناکامى‏ها، فراهم آوردن یا نیاوردن امکانات رشد و تعالى و فرصت سازى یا فرصت سوزى براى زندگى عادلانه و سعادتمندانه مادى و معنوى انسان ها نقش غیر قابل انکارى دارند، تأمل در این شرایط از اهمیت خاصى برخوردار است .

الف. شرایط قانون‏گذار

قوانین موضوعه تنها در صورتى آگاهانه، عادلانه، واقع بینانه و تأمین کننده حقوق فردى و اجتماعى و منافع همگانى و بستر ساز رشد و کمال جامعه بشرى مى‏باشند که قانون‏گذار آن داراى ویژگى هاى زیر باشد:

۱ . شناخت انسان و جهان و درک صحیح از روابط متقابل میان انسان و جهان .
ابعاد این شناخت به صورت کامل و بایسته، جز براى خداوند معلوم و مقدور نیست و انسان در حقیقت مصداقى است از: «و ما اوتیتم من العلم الا قلیلا.»(۱۰)

۲ . رعایت حقیقت، عدالت و مصلحت ملت و پرهیز از هرگونه منفعت‏طلبى، قدرت‏طلبى و توجه به انگیزه‏هاى شخصى یا گروهى .

۳ . مصونیّت از خطا و فراموشى در وضع قوانین .

اینک به درستى مى‏توان قضاوت نمود که انسان صلاحیت قانون‏گذارى دارد یا خیر؟ عقل جمعى انسان ها به طور کامل ضعف و نقص عقل فردى را جبران مى‏کند یا خیر؟ انتخابى بودن یا نبودن جمع نخبگان قانون‏گذار، تأثیرى در ماهیت قانون موضوعه دارد یا خیر؟ نمونه‏هاى عینى برخى از قوانین موضوعه شاهد گویایى در این زمینه است. عقل جمعى نخبگان منتخب برخى ملت‏ها – آن هم ملت هاى متمدن!- هم‏جنس بازى را تأیید و تصویب کرده و آزادى روابط جنسى را به طور کامل – جز در چند مورد بسیار محدود زناى با محارم (۱۱) – قانونى نموده است. بى جهت نیست که منتسکیو مى‏گوید:

کشورهایى وجود دارند که در آن جاها قانون داراى ارزش نیست، یعنى قانون جز بوالهوسى زمامداران چیز دیگرى نمى‏باشد… .. در هر جامعه باید قوانین و مقررات ثابتى وجود داشته باشد که دستخوش هوى و هوس زمامداران نشود. این مقررات ثابت همانا قوانین مذهبى است.(۱۲)

ب. قانون‏گذار حقیقى‏

خدایى که خالق انسان و جهان است (۱۳) به هر چیزى آگاه (۱۴) و احاطه‏اش نسبت به هر چیز کامل مى‏باشد (۱۵)، غنى و بى نیاز مطلق است (۱۶)، رحمتش فراگیر(۱۷) ، و منزه از هرگونه عیب و نقص و نسیان است (۱۸)، در امر تشریع و قانون‏گذارى صلاحیت انحصارى دارد و ولایت تشریعى مختصّ به اوست. حصر در تشریع در مورد پیامبران و امامان نیز استثنا نخورده است؛ آنان رسولان و مبلغان پیام الهى هستند نه قانون‏گذاران و اگر در موارد معدودى تشریعى نیز از جانب پیامبر صورت پذیرفته، با اذن الهى بوده است. پس هیچ حکم و فرمانى جز فرمان خداوند مشروعیت ندارد (ان الحکم الا لله).(۱۹) بدین ترتیب حکومتى که حاکمیت مطلق خداوند را در عرصه تکوین و تشریع به رسمیت شناخته است، در عرصه قانون‏گذارى با دیگر نظام ها تفاوت بنیادین دارد. «فرق اساسى حکومت اسلامى با حکومت هاى «مشروطه سلطنتى» و «جمهورى» در همین است. در این که نمایندگان مردم یا شاه در این گونه رژیم ها به قانون‏گذارى مى‏پردازند؛ در صورتى که قدرت مقننه و اختیار تشریع د راسلام به خداوند متعال اختصاص یافته است. شارع مقدس اسلام، یگانه قدرت مقننه است؛ هیچ کس حق قانون‏گذارى ندارد و هیچ قانونى جز حکم شارع را نمى‏توان به مورد اجرا گذاشت».(۲۰) دیگران (فقیهان و مجتهدان) همگى اسلام شناسان و قانون دانانى هستند که با استناد به منابع، احکام و قوانین الهى را بیان می کنند .

ج. مراحل حکم شرع‏

طبیعى‏ترین و اولین سؤالى که در این جا به ذهن مى‏رسد این است که اگر قانون‏گذارى مختص خداوند است، چگونه مى‏توان جامعه متحول و پویا را با توجه به هزاران مسئله و رویداد نو ظهور که بعضاً هیچ سابقه‏اى هم ندارند، با قوانین ثابت و لایتغیر آسمانى اداره نمود؟ «بسیارى از علماى اهل سنت تصریح نموده‏اند که وجود حوادث نامتناهى در مقابل نصوص متناهى، امر قانون‏گذارى را ضرورى مى‏نماید و نیز گفته‏اند چنین قانونى ممکن است متکى بر هیچ گونه نص شرعى اعم از کلى و جزئى نباشد.» (۲۱)

حقیقت آن است که با تقسیم قوانین به قوانین ثابت، ماندگار و مادر که تغییر ناپذیرند و اصول و مقررات متغیر و متحول که به مقتضیات زمان بستگى دارند و با استفاده از متد پذیرفته شده اجتهاد که آن را نیروى محرکه اسلام خوانده‏اند،به این سؤال مى‏توان پاسخ داد.توضیح این که حکم شرع داراى سه مرحله است:

۱ . مرحله تشریع: این مرحله اختصاص به خداوند تبارک و تعالى دارد که مالک همه بلاد و عباد و مطّلع بر همه مصالح و مفاسد و سود و زیان بندگان خود مى‏باشد .

۲ . مرحله استنباط: منظور استنباط احکام و استخراج آن‏ها از منابع صحیح و صدور فتوا بر اساس این منابع است. مرجع صلاحیت دار براى این مهم فقیهان عادل مى‏باشند.

۳ . مرحله ترسیم خطوط کلى و برنامه ریزى: منظور برنامه ریزى و ترسیم خطوط کلى براى کشور و مسئولان در پرتو فتاواى فقها مى‏باشد نه بدان شکل که قوانین اسلام هر طور شده بر مشکلات و خواست هاى مردم تطبیق داده شود،بلکه رخدادها و حوادث جدید و نو ظهور بر قوانین مقدس اسلام منطبق مى‏گردد .

 

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.