نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق پیشرفت صنعتی جوامع و ارتباط آن با جرم

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۳۰ | قابل ویرایش

مقدمه

بشریت در طول تاریخ زندگی خود بر این سیاره ادوار مختلف و متفاوتی را پشت سر گذارده  است و همواره در گمان خود رو به سوی فردایی بهتر داشته است که شاید این روند، ریشه ی در گرایش کمال گرای انسان داشته باشد که او را وادار به جنبش و حرکت برای ترقی و تعالی جسم و جان و دنیا و عقبای خود کرده است.

طبیعت ارزشمدار انسان در تمام دوران ثابت بوده است اما مصادیق عینی این ارزش ها در بسیاری از عصرها برایش مشتبه شده است و موجب طریق در بیراهه ها گشته است همچنان که در دوران ما و در عصر تجدد و با پیشگیری اصول متجدد (Modernism) بشر راه دیگری نسبت به راه اسلاف خود در پیش گرفت که انقلابات عظیمی در این راستا شکل گرفت (نظیر انقلا بهای فرهنگی ، علمی، صنعتی، اجتماعی و …) و بشر این بار با چنگ زدن در دامان علم،‌ بر این شد که مشکلاتش را به کمک اکسیر علم رفع کند از این رو این دوره را ، دوره رواج علم گرایی (Scientism) می توان نامید.

پیشرفت و توسعه

این مفهوم از مفاهیم وارد شده در زبان ما می باشد و می توان گفت که در گذشته دور حتی اگر وجود این لفظ را متصور باشیم مطمئنا مفهوم امروزی آن را نداشته است زیرا به اعتقاد برخی از جامعه شناسان این مفهوم (توسعه) مفهومی مدرن و متجدد است که در دوران سنت وجود نداشته است زیرا به رغم این افراد دوران سنت دوره ی سکون و اینایی بوده است و این دوران تجدد است که خاصیت دینامیک و روان دارد که ابتدا در فکر و ایده نمایان شد و سپس خود را به دنیای خارج آورد. پیرو آن جمله: فکر جدید، دنیای جدید را می سازد نه دنیای جدید، فکر جدید را.

پس توسعه یعنی بست یافتن باز شدن ، پیشروی ، ارتقاء، که در بعضی جهات آن با مفهوم رشد نزدیک است و دیوید یمانه در کتاب «تئوری توسعه» می نویسد:

توسعه جریانی چند بعدی است که در خود تجدید سازمان و سمت گیری متفاوت کل نظام اقتصادی- اجتماعی را به همراه دارد توسعه علاوه بر بهبود در میزان تولید و درآمد شامل دگرگونی اساسی در ساخت های نهادی، اجتماعی، اداری، و همچنین ایستارها و وجهه نظرهای عمومی مردم است توسعه در بسیاری موارد حتی عادات و رسوم و عقاید مردم را نیز در بر می گیرد.

پیشرفت و توسعه صنعتی

پیشرفت صنعت که شروع آن را از قرون هجدهم و نوزدهم میلادی در اروپا و امریکا می توان یافت اصطلاحا به آن انقلاب صنعتی گفته می شود البته این پدیده خود پدیده ای تابع بوده که  از تحول شگرف دیگری که از آن به رنسانس یاد می کنند ناشی شد که شروع مفصل این وقایع در کتاب ارزشمند تاریخ تمدن اثر ویل دورانت آمده است.

مهمترین افرادی که در این تغییر مسیر تاریخی و بزرگ نقشی داشتند می توان  از فرانسیس بیکن (۱۵۶۱-۱۶۲۶ میلادی) رنه دکارت (۱۵۹۶-۱۶۵۰ میلادی) مارتین لوتر (۱۴۸۳-۱۵۴۶ میلادی) موسس مذهب پروتستان در اروپا که نقش عمده ای در این پوست اندازی تدریجی اروپا از قرون وسطی داشته اند.

اروپا با ترک کردن تفکرات و عقاید قدیمی رایج و شک در گذشته ی خود راه جدید و متفاوتی را پیش گرفت و افرادی چون بیکن ایده ی علم نه برای علم بلکه برای مطیع کردن طبیعت و استفاده مادی از آن را مطرح کردند و عملکرد سوء کلیسای کاتولیک و برپایی دادگاههای تفتیش عقاید و سرکوبی نوابغ و دگراندیشان و با گرفتن اندیشه های جدید که با شک و تردید در مبانی مقبول کلیسا همراه بود.

تعریف جرم شناختی

برای جرم شناسی نه تنها جرائم قانونی که کلیه اعمال ضد اجتماعی نیز می توانند جرم به معنای رفتار ضد اجتماعی باشند هر چند برای آنها کیفری در نظر گرفته نشود قلمرو جرم شناسی بسیار وسیعتر از حقوق جز است. به عبارت دیگر در جرم شناسی «حالت خطرناک» و یا «ضد اجتماعی» فرد صرفنظر از قانونی بودن جرم از اهمیت بسیاری برخوردار است.

جرم شناسی با دید گسترده تری به پدیده های ضد اجتماعی نگاه می کند که بعضا ممکن است از سوی قانون مورد چشم پوشی قرار گرفته باشند ولی در نهایت این زنجیره به هم پیوسته است و آغاز عصیان درونی و خفیف یک فرد پایان پدیده ی مجرمانه و آسیب به بدنه ی اجتماع را به دنبال دارد.

فهرست منابع

  1. – قرآن کریم
  2. – قانون مجازات اسلامی (مصوب ۱۳۷۵)
  3. – دکتر نوربها (رضا): زمینه ی جرم شناسی ، نثر کتابخانه گنج دانش (۱۳۸۳)
  4. – دکتر نوربها (رضا): زمینه ی حقوق جزای عمومی، نشر داد آفرین (۱۳۸۲)
  5. – دکتر اردبیلی (محمدعلی): حقوق جزای عمومی، نشر میزان (۱۳۸۱)
  6. – گسن (ریموند) : جرم شناسی نظری، ترجمه دکتر مهدی کی نیا، انتشارات مجد (۱۳۸۵)
  7. – پوت واین (دیوید) و سامونز (آیدن): روانشناسی و جرم ،  ترجمه دکتر داود نجفی توانا، نشر میزان (۱۳۸۶)
  8. – فروغی (محمدعلی): سیر حکمت در اروپا، انتشارات امیر کبیر (۱۳۷۶)
  9. – دکتر سروش (عبدالکریم): تفرج صنع، موسسه ی فرهنگی صراط (۱۳۸۳)
  10. – حاجی زاده (محمد): فرهنگ تفسیری ایم ها، انتشارات جامه دران (۱۳۸۴)
  11. – کاظمی (سید علی اصغر): بحران جامعه مدرن، دفتر نشر فرهنگ اسلامی (۱۳۷۷)
  12. – آوینی (سید مرتضی): توسعه و مبانی تمدن غرب، نشر ساقی (۱۳۶۷)
  13. – پستمن (نیل): تکنوپولی ، ترجمه سید صادق طباطبایی ، انتشارات اطلاعات (۱۳۸۶)

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.