نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • مقاله چهارچوب اجرایی موافقت نامه مربوط به اجرای کنوانسیون ۱۹۸۲ سازمان ملل درباره حقوق دریاها

مقاله چهارچوب اجرایی موافقت نامه مربوط به اجرای کنوانسیون ۱۹۸۲ سازمان ملل درباره حقوق دریاها

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۲۱ | قابل ویرایش

مقدمه مقاله چهارچوب اجرایی موافقت نامه مربوط به اجرای کنوانسیون ۱۹۸۲

مقاله ای که در پی خواهد آمد ، در خصوص چهارچوب اجرایی موافقتنامه مربوط به ماده ۸۱۷ قانون مدنی :” در مقابل شریکی که به حق شفعه تملک می کند ” ” مشتری ضامن درک است نه باید لیکن اگر در موقع اخذ به شفعه ، مورد شفعه ” ” هنوز به تصرف مشتری داده نشده باشد ، شفیع حق رجوع به مشتری نخواهد داشت . “

این ماده مشتمل بر دو بخش است و ممکن بود به صورت دو ماده مستقل تنظیم گردد اما تنها به جهتی که ذیلا خواهد آمد با یکدیگر تلفیق شده اند.

بخش اول این است که : ” در مقابل شریکی که به حق شفعه تملک می کند مشتری ضامن درک است ” ، یعنی وقتی بایع حصه خویش را می فروشد و مشتری آن را قبض می کند ، اگر شفیع اخذ به شفعه نماید ، ضمان درک ، به عهده مشتری است نه بایع . ( بنابراین هرگاه پس از اخذ شفعه ، حصه مبیعه مستحقا للغیر درآید ، مشتری مسئول جبران است و باید ثمنی را که شفیع تسلیم نموده است به بپردازد.

توجیه فقهی حکم فوق نکته است که در تعریف شفغه مذکور شد به این بیان که ” شفعه ، استحقاق اخذ شفیع ، حصه مبیعه را از مشتری است ” پس ماخذ منه مشتری است نه بایع و لذا درک آن هم به عهده مشتری است.

بخش دوم ماده فوق این است که : ” … اگر در موقع اخذ به شفعه ، مورد شفعه هنوز به تصرف مشتری داده نشده باشد شفیع حق رجوع به مشتری نخواهد داشت . “

مشتری ضامن نیست

این نظر از کلام شیخ در مبسوط ظاهر می گردد، به دلیل اینکه شفیع به صرف مطالبه مالک نمی گردد بلکه با اخذ مالک می شود و بنابراین قبل از اخذ ملک مشتری است و او برای هرگونه تصرف در اموال خویش مجاز است و در مقابل دیگری ضامن نخواهد بود زیرا ضمان در مقابل غیر با مالکیت سازش ندارد ، به خاطر آنکه ضمان تابع مالکیت کسی است که ضمان به نفع اوست و با مالکیت کسی که ضمان علیه اوست جمع نمی گردد.

ولی پاسخ آن است که ما قبول نداریم که به طور مطلق مالکیت با ضمان در مقابل غیر ، قابل جمع نباشد بلکه آنگاه مالکیت مانع از ضمان است که ملک متعلق حق غیر نباشد و چنانچه ملک متعلق حق تملک غیر باشد مانعی ندارد که با ضمان جمع گردد وانگهی موارد زیادی در فقه وجود دارد که مالکیت با ضمان جمع گردیده است ، مانند وقتی که راهن مال مورد رهن را معیوب سازد که بی تردید ضامن ارش است.

آری کلی فوق در ملک مستقر جریان دارد و در مانحن غیه از موارد ملک مستقر نمی باشد و به نظر ما مشتری در این گونه تصرف که موجب گردیده مجاز نبوده ، بلکه ممنوع بوده است زیرا که اضرار به شفیع می باشد و موجب نقص چیزی که خداوند حق شفیع قرار داده شده است .

اثر حقوقی پذیرش ” قطعنامه “

بسیاری از هیئتهای نمایندگی نسبت به شیوه اجرایی پذیرش موافقتنامه و نیز چگونگی اعتبار آن ” و اگر عیب معلول فعل مشتری باشد بعد از مطالبه ( مشتری ) ضامن است . و گفته شده است ضامن نیست ، زیرا شفیع به صرف مطالبه ،مالک نمی شود بلکه با اخذ مالک می گردد ، قول او موجه تر است.

صاحب مسالک در ذیل عبارت شرایع ، قول متن را با همان استدلالی که از فخرالمحققین نقل کردیم توجیه میکند و قول دوم را منتسب به شیخ ساخته است وبه همان دلایل پاسخ می دهد ، بدون آنکه توضیح دهد منظور از مطالبه و اخذ و تفاوت آنها چیست.

صاحب جواهر در ذیل عبارت شرایع ، ابهام مسئله را مطرح ساخته وبر تفضیلی که داده شده ، خدشه وارد نموده است که اجمال آن چنین است : ” اگر منظور از مطالبه همان اخذ است ، تردیدی نیست که قول اول منطبق با موازین است و نظر مشهور هم همین است ، بلکه از کتاب غنیه حکایت شده که اجماع محقق است براینکه هرگاه مشتری بعد از علم به مطالبه اقدام به معیوب ساختن مبیع نماید ، ضامن خواهد بود . “

منابع

  1. مسئول ارشد امور حقوقی دریاهای سازمان ملل متحد . نظرات مطروحه در این مقاله صرفا دیدگاه نویسنده است و ضرورتا منعکس کننده دیدگاه سازمان ملل نیست .
  2. دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
  3. طبق ماده ۳۰۸ کنوانسیون ۱۹۸۲ حقوق دریاها ، دوازده ماه پس از تصویب شصتمین کشور ، کنوانسیون لازم الاجرا می شود.
  4. در اینجا منظور کنوانسیون ۱۹۸۲ حقوق دریاهاست که در آن تاریخ توسط بسیاری از کشورها امضا گردیده بود .
  5. Ga res . 48/ 263 ( july 28 , 1994 ) , 33 ilm 1309 ( 1994 ) .
  6. Ga res . 48 /263 ( july 28 ,1994 ), 33 ilm 1309 ( 1994 ) .
  7. see jean – pierre levy . les bons offices du secretaire general des nationa unis .
  8. بیانیه ای را که توسط کشور بلژیک در زمان امضای کنوانسیون و نیز بیانیه های مشابهی را که توسط بیشتر کشورهای اروپایی از جمله جامعه اقتصادی اروپا صادر شد ، ملاحظه کنید .
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.