نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • تحقیق آلاینده های موجود در هوا و نقش آن در ایجاد بیماری جسمی و روحی و راهکارهای پیشگیری از آن

تحقیق آلاینده های موجود در هوا و نقش آن در ایجاد بیماری جسمی و روحی و راهکارهای پیشگیری از آن

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۹۳ | قابل ویرایش

مقدمه

آلودگی هوا و تأثیراتی که بر روی سلامتی جسم و روان انسان دارد یکی از مهمترین و جدیدترین معضلاتی است که انسان امروزه با آن دست به گریبان است. و اکنون ما در زمانی زندگی می کنیم که مسئله آلودگی محیط زیست به خاطر رشد سریع جمعیت، صنعت و محدودیتهای منابع طبیعی بیش از پیش مورد توجه همگان واقع شده است و همچنین به شکل یک مسأله قابل لمس مورد توجه عامه قرار گرفته است.

ما در این فصل می خواهیم به شکافتن این مسأله و سؤال اساسی تحقیقمان بپردازیم.

و با توجه به اینکه در بیان اهمیت هوا این نکته را می توان بیان داشت که انسان بدون غذا ۶ هفته و بدون آب ۱ هفته زنده می ماند ولی بدون هوا پس از چند دقیقه خواهد مرد خاطر نشان می کنیم که چرا مسأله ی آلودگی هوا اکنون از اهمیت زیادی برخوردار است و در نهایت به بررسی و تحلیل متغیرها و واژگان اساسی مورد استفاده در متن تحقیق می پردازیم.

بیان مسأله

انجمن مشترک مهندسین آلودگی هوا و کنترل آن تعریف زیر را برای آلودگی هوا بیان کرده است:

«آلودگی هوا یعنی وجود یک یا چند آلوده کننده مانند گرد و غبار، فیوم ها، گازها، هیست، بو، دود، بخارات در هوای آزاد با کمیت ها ، ویژگیها و زمان ماند که برای زندگی انسان، گیاه یا زندگی حیوانات خطرناک و برای اموال مضر باشند و یا به طور غیر قابل قبولی مخل استفاده راحت از زندگی واموال گردد.

با دانستن تعریف کلی آلودگی هوا می خواهیم به سؤال اساسی تحقیقمان که تأثیر آلودگی هوا بر سلامت جسم و روح انسان است پاسخ دهیم.

اهمیت و ضرورت تحقیق

آنچه را که می خواهیم بر آن تأکید کنیم تقسیم ناپذیری و پیچیدگی محیط زیست است مثلاً جو زمین در منطقه بیوسفر آنقدر کامل مخلوط می شود و چنان سریع می چرخد که دومین دمی که فرو می رود.

احتمالاً اتمهای بازدمی حضرت عیسی در گستمان و یا آدولف هیتلر در مونیخ را دارا می باشد هوای پاک مایه شادمانی زندگی بشر است که نیاز به آن بیش از نیاز به غذا و آب می باشد.

صنعت مدرن امروز، باعث تولید گازها و ذرات زیادی می شود که هوای آزاد را آلوده می کنند. در گذشته زغال در صنعت باعث تولید دی اکسید گوگرد زیادی می شد، ولی امروز به دلیل محتویات کم گوگرد در زغال، سوخت آن مشکلات زیادی تولید نمی کند.

ولی وسایل نقلیه موتوری مشکل اساسی هستند که دی اکسید نیتروژن و ذرات آلی غیر قابل تجزیه تولید می کنند که تحت اثر اشعه خورشید به ازن تبدیل می شود که مهمترین آلوده کننده هوا می باشد.

تاریخچه تحقیق

بعضی از اشکال آلودگی هوا مانند مه دود فتوشیمیایی از پدیده های جدید می باشند تشکیل این نوع از آلودگی به نور خورشید و کثرت اتومبیل در منطقه ای که از نظر هواشناسی پایدار باشد نیاز دارد.

تعداد اتومبیل مورد نیاز برای پیدایش این پدیده به تازگی در مراکز شهری به حد نصاب رسیده است. در حالی که آلودگی با دود از قدیم وجود داشته است. ادوارد اول، پادشاه انگلستان در زمان سلطنتش سوزاندن زغال سنگ را در شهر لندن در هنگام تشکیل جلسات مجلسی به علت ایجاد دود و بو ممنوع کرده بود به همین علت با سوزاندن بیش از حد چوب، جنگلهای انگلستان بسرعت کاهش یافتند و علیرغم فرمان سلطنتی مصرف زغال سنگ هم افزایش یافت.

در سال ۱۶۶۱ جان اولین کتابی در مورد ناراحتی ناشی از هوا و دود در لندن نوشت. چاپ جدیدی از این کتاب که در سال ۱۷۷۲ منتشر شد نشان داد که راه حلهای پیشنهادی سال ۱۶۰۰ جان اولین مورد قبول قرار نگرفته است.

بسیار جالب است که تاریخچه آلودگی هوا در بریتانیا را قدری بیشتر مورد مطالعه قرار دهیم. در سال ۱۸۱۹ یک کمیته خاص برای مطالعه مسأله منصوب شد، در سال ۱۸۴۳ دومین کمیته در سال ۱۸۴۵ سومین کمیته منصوب گردید و این عمل مرتباً ادامه یافت.

پیشینه عملی

پس از آنکه در سال ۱۶۶۱ جان اولین کتابی در مورد ناراحتی ناشی از هوا و دود در لندن نوشت. چاپ جدیدی از این کتاب که در سال ۱۷۷۲ منتشر شد نشان داد که راه حلهای پیشنهادی سال های ۱۶۰۰ جان اولین مورد قبول قرار نگرفته بوده است.

پیشنهادهای او عبارت بودند از انتقال صنایع به خارج از شهر و ایجاد کمربند سبز در اطراف شهرها که هر دوی این پیشنهادات هنوز هم به عنوان راه حل، مورد استفاده می باشند.

با توجه به اینکه کتاب آلودگی هوا تألیف هنری پرکینز به ترجمه دکتر منصور غیاث الدین از سری کتابهای درسی در دوره های لیسانس و فوق لیسانس در بسیاری از دانشگاه ها تدریس می شود اما آمار و ارقامی که در این کتاب آمده است غالباً مربوط به گذشته از ۱۰ سال پیش می باشد و بدیهی است با آنچه امروز می گذرد تفاوت فاحشی دارد.

آلودگی محیط زیست (هوا – آب – خاک – صوت) تألیف دکتر مینو دبیری با توجه به اینکه به معقوله آلودگی هوا به طور گسترده پرداخته است اما به این مسأله که آلاینده های هوا از چه حیثی تقسیم بندی کرده است اشاره ای نشده.

منابع تحقیق

  1. بهبودی، زهرا، بهداشت محیط و مبارزه با آلودگی ها، نشر و تبلیغ بشرنی، چاپ اول ، ۱۳۸۰.
  2. پروفسور آیرز، جان، آسم، ترجمه دکتر فرهاد همت خواه، انتشارات عصر کتاب، چاپ سوم، ۱۳۸۲.
  3. پور خباز، علی رضا و حمیدرضا، عمده ترین آشفتگی های زیست محیطی قرن حاضر (باران اسیدی – لایه ازن- گرمایشی جهان) ، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ اول، ۱۳۸۱.
  4. دبیری، مینو، آلودگی محیط زیست (هوا، خاک، آب، صوت) ، انتشارات اتحاد، چاپ سوم، ۱۳۸۲.
  5. رابی مایکل، کلان شهرها زیر پوشش حسگرهای آلودگی هوا، دانشمند، سال چهل و چهارم، شماره ۵۲۱، اسفند ۱۳۸۵، صص ۵۷-۵۲.
  6. کرم نژاد، ناصر، مقدمه ای بر آلودگی هوا، انتشارات گلگشت، چاپ اول، ۱۳۶۳.
  7. مطهری، احمد، آلودگی هوا، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۴۸.
  8. هنری پرکینز، آلودگی هوا، منصور، غیاث الدین، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ سوم، ۱۳۷۷.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.