نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • تحقیق بررسی عوامل موثر بر اختلالات یادگیری در بین دانش آموزان پایه های سوم و چهارم ابتدایی

تحقیق بررسی عوامل موثر بر اختلالات یادگیری در بین دانش آموزان پایه های سوم و چهارم ابتدایی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۳۷ | قابل ویرایش

مقدمه و بیان‌ مسئله‌

اختلالات یادگیری از جمله‌ مسائلی‌ هستند که‌ استعداد و توانایی کودکان‌ را تحت‌ تأثیر قرار داده‌ و سبب‌بروز مشکلات‌ رفتاری‌ و روان‌ شناختی‌، نظیر اضطراب‌، افسردگی‌، فرار از مدرسه‌، اختلال‌ در خوردن و خوابیدن‌ وغیره‌ در آن‌ها می‌شوند.

مطالعات انجام‌ شده‌ در کشورهای مختلف‌ نشان‌ می‌دهد که‌ حدود ده‌ درصد از کودکان‌نوعی‌ مشکل‌ ویژه یادگیری‌ دارند.با این‌ حال‌، این‌ موضوع‌ نباید مایه ی‌ ناامیدی‌ والدین‌ و مربیان‌ گردد؛ چرا که‌تجارب‌ چندین‌ ساله‌ ی‌ متخصصانی‌ که‌ با چنین کودکانی‌ سروکار داشته‌اند، نشان‌ می‌دهد که‌ چنین‌ کودکانی‌ به‌شرط تشخیص‌ زود هنگام‌ توسط والدین‌ و مربیان‌ و ارجاع‌ آن‌ها به‌ متخصصان قابل‌ درمان‌ هستند.

دانش‌ آموزان LD  و دارای اختلالات یادگیری ، از بهره‌ هوشی‌ تقریبا متوسط یا بالاتر از متوسط برخوردارند؛ از نظر حواس‌ مختلف‌ بینایی‌، شنوایی‌و… سالم‌ اند؛از امکانات‌ محیطی‌ و آموزشی‌ نسبتا مناسبی‌ برخوردارند؛ دارای‌ نابهنجاری‌های‌ شدید رفتاری‌ نیستند و پیشرفت‌ آموزشی‌ این‌ کودکان‌ به‌ طور قابل‌ملاحظه‌ای‌ از بهره‌ هوشی‌، سن‌ و امکانات‌ آموزشی‌ که‌ از آن‌ برخوردارند، کمتر است (باباپور خیرالدین‌ و صبحی‌قراملکی‌، ۱۳۷۹).

‌‌

اختلالات یادگیری

 کمیته‌ مشاوره‌ ملی‌ کودکان‌ معلول‌ تعریف‌ زیر را ارائه‌ نموده‌ است‌:

((کودکان‌ مبتلا به‌ اختلالات یادگیری در یک‌ یا چند فرایند اساسی‌ روان‌ شناختی‌ از قبیل‌ فهم‌ مطالب‌ زبان‌گفتاری‌ یا نوشتاری‌ مشکل‌ دارند، این‌ اشکالات‌ به‌ صورت‌ اختلالاتی‌ در گوش‌ دادن‌، فکر کردن‌، صحبت‌ کردن‌،خواندن‌، نوشتن‌، هجی‌ کردن‌ یا حساب‌ کردن‌ ظاهر می‌شود.

این‌ تعریف‌ شامل‌ مشکلات‌ ادراکی‌، آسیب‌ مغزی‌،اختلال‌ جزئی‌ مغز، اختلال‌ خواندن‌، زبان‌ پریشی‌ تحولی‌ و غیره‌ می‌شود، اما آن‌ دسته‌ از مشکلات‌ یادگیری‌ را که‌نتیجه‌ نقص‌ بینایی‌، شنوایی‌ یا حرکتی‌، عقب‌ ماندگی‌ ذهنی‌، اختلالات‌ هیجانی‌ یا محرومیت‌های‌ محیطی‌است‌، شامل‌ نمی‌شود (اداره‌ آموزش‌و پرورش‌ آمریکا، ۱۹۶۸، به‌ نقل‌ از لرنر، ۱۹۹۳).

آسیب‌ مغزی‌

در این‌ مورد این‌ سئوال‌ مطرح‌ نیست‌ که‌ آیا کودکانی‌ که‌ ضایعات‌ مغزی‌ دارند، اختلالات‌ یادگیری‌ نیز دارند یا نه‌؛بلکه‌ سئوال‌ این‌ است‌: کودکانی‌ که‌ اختلالات‌ یادگیری‌ دارند و هیچ‌ گونه‌ ضایعه‌ مغزی‌ مشخص‌ شده‌ای‌ درآنان‌ وجود ندارد، آیا دچار ضایعات‌ جزئی‌ مغز، یا عدم‌ رشد اعصاب‌‌اند (باباپور خیرالدین‌ و صبحی‌قراملکی‌، ۱۳۸۰، ص‌ ۶۰).

کودک  با آسیب‌ مغزی‌، کودکی‌ است‌ که‌ پیش‌ از زایمان‌، در طول‌ مدت‌ آن‌ و یا پس‌ ازتولد دچار صدمه‌ یا عفونت‌ مغزی‌ شده‌ باشد، در نتیجه‌ این‌ آسیب‌ جسمی‌، ممکن‌ است‌ نقص‌ها یا‌ اشکالاتی‌در سیستم‌ اعصاب‌ کودک‌ به صورت‌ آشکار یا پنهان‌ ایجاد کنند، چنین‌ کودکی‌ دارای‌ مشکلات‌ در ادراک‌، تفکر یارفتار هیجانی‌ بطور جداگانه‌ یا ترکیبی‌ از آن هاست‌. این‌ دشواری‌ها را می‌توان‌ از طریق‌ آزمون‌های‌ ویژه‌ای‌ نشان‌داد (سیف‌ نراقی‌ و نادری‌، ۱۳۷۹، ص‌ ۲۴).

بیماری‌های‌ عفونی‌

هر نوع‌ بیماری‌ عفونی‌ که‌ مادر در دوران‌ بارداری‌ به‌ آن‌ مبتلا گردد از قبیل‌ سرخجه‌، آنفلوانزا روی‌ جنین‌ تأثیرمی‌گذارد زیرا عفونت‌ از طریق‌ خون‌ به‌ جفت‌ و سپس‌ به‌ کودک‌ سرایت‌ می‌کند.

 در این‌ پژوهش‌ اطلاعات‌ مربوط به‌ دوران‌ بارداری‌ از طریق‌ پرسش‌ نامه‌های‌ مربوط به‌ تاریخچه‌ رشدی‌ وخانوادگی‌ آزمودنی‌ها به دست‌ آمده‌ و این‌ متغیر مورد مطالعه‌ قرار گرفته‌ است‌.

‌‌

برتری‌ جانبی

بالاترین‌ سطح‌ نظام‌ عصبی‌ با وقوع‌ غلبه‌ طرفی‌ نیمکره‌های مغز بوجود می‌آید. این‌ امر با غلبه‌ واضح‌ اعضای یک‌ طرف‌ بدن‌ تشخیص‌ داده‌ می‌شود مثل‌ غلبه‌ یک‌ دست‌، یک‌ چشم‌ و یک‌ پا که‌ این‌ غلبه‌ در یک‌ طرف‌ بدن‌به وجود آمده‌ و این‌ سلطه‌ توسط مغز تثبیت‌ می‌شود.

 فریار و رخشان‌ (۱۳۶۸ )بیان‌ نموده‌اند: چنان چه‌ یکی‌ از دو نیمکره‌ به‌ صورت‌ کامل‌ بر دیگری‌ غلبه‌ نیابد کودک‌در به کارگیری‌ اندام‌های‌ دوگانه‌ دچار تردید می‌گردد و نخواهد توانست‌ از حداکثر استعداد موجود خویش‌بهره‌مند گردد. هم چنین‌ دگرگون‌ نمودن‌ اجباری‌ آن‌ موجب‌ ایجاد مشکلاتی‌ برای‌ کودک‌ می‌گردد.

فهرست منابع و مآخذ

۱ ـ آدینه زاده، محمد هوشیار (۷۴-۱۳۷۳) بررسی و مقایسه ادراک بینایی دانش آموزان دارای اختلال در یادگیری با دانش آموزان عادی پایه‌های دوم ابتدایی شهر مشهد.

۲ ـ احدی، بتول (۷۳-۱۳۷۲) مقایسه ی عملکرد دانش آموزان با اختلال یادگیری با
دانش آموزان بدون اختلال در مقیاس هوش تجدید نظر شده ی وکسلر کودکان.

۳ ـ احدی،حسن وکاکاوند،علیرضا(۱۳۸۲)اختلال یادگیری(ازنظریه تا عمل)، تهران: نشر ارسباران.

۴ ـ احمد آیی (طالاری زاده)، احمد (۱۳۸۲) پرورش توانایی‌های ذهنی و رفع اختلالات یادگیری، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.

۵ ـ  انجمن روان شناسی آمریکا، DSM-IV-TR (1381)، ترجمه محمدرضا نیکخو و هامایاک آوادیس یانس، تهران : چاپ مهارت.

۶ ـ باباپور خیرالدین، جلیل و صبحی قراملکی، ناصر (۱۳۸۰) اختلالات یادگیری رویکرد تشخیصی و درمانی، تهران: نشرسروش.

۷ ـ بشردوست، نصراله (۷۲-۱۳۷۱) بررسی نارسایی در دانش آموزان کلاس سوم ابتدایی مدارس شهر اصفهان.

۸ ـ بلیک مور، کالین (۱۳۷۵) شگفتی‌های مغز، ترجمه گیتی ناصری، تهران: نشر نی.

۹ـ تبریزی، مصطفی (۱۳۸۰) درمان اختلالات خواندن، تهران: نشر گفتمان خلاق.

۱۰ ـ تبریزی، مصطفی (۱۳۸۰) درمان اختلالات ریاضی، تهران: نشر فراروان.

۱۱ – تبریزی، مصطفی (۱۳۸۲) درمان اختلالات دیکته، تهران: انتشارات فراروان.

۱۲ ـ دادستان، پریرخ (۱۳۷۰) روانشناسی مرضی تحولی، تهران: نشر ژرف.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.