نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه بررسی ارتباط بین میزان فعالیت های بدنی و ورزشی و سطح سلامت روانی (جسمانی، اضطراب و اختلال خواب، اجتماعی، افسردگی) دانشجویان پسر کارشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی

پایان نامه بررسی ارتباط بین میزان فعالیت های بدنی و ورزشی و سطح سلامت روانی (جسمانی، اضطراب و اختلال خواب، اجتماعی، افسردگی) دانشجویان پسر کارشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۲۶ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان             صفحه

فصل اول

۱-۱- مقدمه

۲-۱- بیان مسئله

۳-۱- اهمیت و ضرورت تحقیق ( فایده های تحقیق)

۴-۱- موضوع تحقیق

۵-۱- اهداف تحقیق

۶-۱- فرضیه های تحقیق

۷-۱- تعاریف عملیاتی

فصل دوم

۱-۲- مقدمه

۲-۲- ادبیات تحقیق

۱-۲-۲- مفهوم سلامت روانی بر اساس نظریه های مختلف

الف – ۲-۲- نظریه زیست شناسی

ب – ۲-۲- نظریه روانکاوی

ج ۲-۲- نظریه رفتار گرایی

د-۲-۲- نظریه انسانگرایی

۲-۲-۲- فشارهای عصبی (روانی ) و سلامت روانی

۳-۲-۲- نشانه های فشار روانی

۴-۲-۲- فشار عصبی ( روانی) و دانشجویان

۵-۲-۲- واکنشهای دانشجویان نسبت به فشارهای روانی

۶-۲-۲- روشهای مقابله دانشجویان با فشارهای روانی

۷-۲-۲- انجام دادن فعالیتهای بدنی و ورزشی

۸-۲-۲- جمع بندی ادیات تحقق

۳-۲- پیشینه تاریخی تحقیق

۱-۳-۲- اثرات فعالیتهای بدنی و ورزشی و انجام آنها بر سلامت جوامع بیمار

۲-۳-۲- سلامت روانی در انواع رشته های ورزشی و فعالیت های بدنی مختلف

۳-۳-۲- تفاوت افراد ورزشکار و غیر ورزشکار در سلامت روانی و ابعاد آن

۴-۳-۲- جمع بندی و نکات آخر در مورد پیشینه تحقیق

فصل سوم

۱-۳- مقدمه

۲-۳- روش اجرای تحقیق

۳-۳- جامعه آماری

۴-۳- نمونه آماری و روش نمونه گیری

۵-۳- ابزار تحقیق ( اندازه گیری)

۶-۳- روش جمع آوری داده ها ( اطلاعات)

۷-۳- روش آماری تحقیق

فصل چهارم

۱-۴- مقدمه

۲-۴- بخش توصیفی اطلاعات جمع اوری شده ( طبقه بندی داده ها )

۳-۴- جداول و نمودارهای توزیع فراوانی

۴-۴- بخش استنباطی ( اجرای آماری ) پژوهش ( اطلاعات جمع آوری شده

۵-۴- تجزیه و تحلیل مقایسه ای ( بررسی وضعیت فرضیه های تحقیق)

فصل پنجم

۱-۵- مقدمه

۲-۵- نتایج کلی

۳-۵- محدودیت های تحقیق

۴-۵- پیشنهادات

فهرست منابع

ضمائم

چکیده تحقیق

پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین میزان انجام فعالیتهای بدنی و ورزشی و سطح سلامت روانی (جسمانی، اضطراب و اختلال خواب و …) دانشجویان پسر کارشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران در سال تحصیلی ۸۶-۸۵ پرداخته است.

جامعه آماری شامل دانشجویان ورودی مهر ۸۲ تا مهر ۸۵ . تعداد کل دانشجویان از لحاظ اموزشی ۹۶ نفر منهای ۱۱ دانشجوی انتقالی و مرخص از تحصیل در ترم مهر ماه ۸۵ بود . یعنی جامعه آماری ۸۵ نفر و طبق جدول که حبسی و مورگان ۷۰ نمونه ( آزمودنی ) شامل سه رشته تحصیلی مشاوره و راهنمایی ، علوم تربیتی و روانشناسی در سطح تحصیلی کارشناسی.

از تعداد ۷۰ نمونه آزمودنی ۴۱ آزمودنی غیر ورزشکار – ۲۹ و آزمودنی ورزشکار بودند. از ۲۹ نفر آزمودنی ورزشکار ۱۶ نفر – ورزشکار رشته هیا ورزشی انفرادی و ۱۳ نفر ورزشکار رشته های گروهی.

مقدمه

در عصر حاضر اختلاف رفتار یو روانی از جمله مشکلات جدی و شایع در جهان است. این پدیده در کشورهای در حال توسعه به ویژه در ایران دامنه وسیعتری دارد و دائما رو به افزایش است.

بر این اساس با وجود پیشرفتهای علمی در یک صد (۱۰۰) سال گذشته که باعث شده است تا بسیاری از بیماریهای عفونی و مسری از زندگی مردم رخت بر بندد، اما بنظر می رسد که اختلالات روانی با انواع و شدتهای متفاوت جایگزین ان بیماریها شده است.

نتیجه برخی از مطالعات ، صنعتی شدن کشورها و تغییرات اجتماعی از قبیل شهر نشینی، فروپاشی خانواده ها و تغییر در شیوه زندگی مردم و مشکلات اقتصادی را از جمله برخی از علل این مشکلات می داند. جامعه دانشجویان کشور نیز که اغلب درگیر فراگیری علم و دانش هستند به لحاظ استرس های خاص حین سنین بیشتر در معرض این فشارها و مشکلات قرار دارند.

به اعتقاد پرز  (۱۹۶۹) انسان یک ارگانیزم است و یک ارگانیزم از محیط خودش مستقل نیتس و به محیطی احتیاج دارد که با آن به تعامل و مبادله بپردازد . انسان تمایل دارد که در جهت چیزهای کل و یا هیئتهای جنب حرکت کند تا از تنشهای خود بکاهد و کلیت خود را به ظهور برساند . بنابراین تمایل اساسی هر ارگانیزمی و از جمله آنان انسان تلاش برای کسب تعادل است.

بیان مسئله و سئوالات تحقیق

بنابر امد و سازمان بهداشت جهانی ۱۹۹۳ در دنیا حدود ۵۰۰ میلیون نفر از اختلالات روانی رنج می برند که از این عده حدود ۵۲ میلیون نفر به اکسینرو فرین و نزدیک به ۱۵۰ میلیون نفر به انواع اختلالات عصبی دیگر مبتلا می باشند که غالب این موارد در کشورهای در حال توسعه می باشد. ( یعقوبی ، ۱۳۷۴)

یافته های یک بررسی که در فرهنگستان خانواده آمریکا انجام گرفته است ، نشان داد که ۸۰ درصد کارکنان مشاغل اجرایی ۶۶ درصد آموزگاران و منشی ها ، ۴۴ درصد کارکنان تولید پوشاک و ۲۵ درصد کشاورزان تحت فشار و روانی بودند بدیهی است بیماریهای روانی مختص به یک قشر و طبقه خاصی نیست و تمام طبقات جامعه را شامل می شود. از طرفی سلامت روانی و عمومی دانشجویان به واسطه نقش اثر گذار انان بر باورهای فکری و فرهنگی و پیشرفت همه جانبه جامعه از اهمیت خاصی برخوردار است.

به هر حال اغلب محققین ، ورزش را به عنوان راهکاری مناسب جهت ارتقاء سلامت روانی مورد تایی قرا رداده اند پژوهشگران زیادی ارتباط سلامت روان یو خلق و خو را با امادگی قلبی عروقی و شرکت در فعالیتهای بدنی را بررسی کرده اند و دریافته اند که شرکت در فعالیت بدنی با ارتقای سطح سلامت روانی و خلق و خو ارتباط دارد.

سلامت روانی و تعریف آن

فرهنگ فارسی معین سلامت را: ۱- بی گزند شدن، بی عیب شدن ۲- رهایی یافتن، نجات یافتن ۳- امنیت ۴- عافیت و تندرستی ۵- نجات، رستگاری ۶- خلاص از بیماری، شفا ۷- آرامش،‌ صلح ۸- سالم و تندرست بودن معنی کرده است. مفهوم سلامت روانی در واقع جنبه ای از مفهوم کلی سلامت است.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) سلامت روانی را چنین تعریف کرده است: حالت سلامت کامل فیزیکی، روانی و اجتماعی و نه فقط فقدان بیماری یا ناتوانی.

در واقع می توان گفت یکی از اهداف مربوط به سلامت روانی ایجاد امکانات قابل قبولی برای تامین کردن و ایجاد یک زندگی کامل و مناسب انسان برای فرد فرد افراد است، ‌انسان باید از لحاظ فیزیکی و روانی و اجتماعی در امنیت کامل به سر برد.

‌‌

نظریه رفتار گرایی

مکتب رفتارگرایی که بنیان گذار اصلی آن آقای واتسون روانشناس مشهور و معروف امریکایی است معتقد است که سلامت روانی به محرک ها و محیط وابسته است. رفتارگرایی بر خلاف روانکاوی، بر فرایندهای ناآگاه تاکید ندارد و سلامت رواین و بیماری را در مقابل هم قرار نمی دهد.

این مکتب سعی دارد که رفتار را با عبارات عملیاتی یعنی قابل مشاهده و اندازه گیری تعریف و مشخص نماید. بنابراین رفتارگرایی،‌ برای آن که از رفتار دید عینی و ملموسی بدست بدهد بر مشاهده رفتار و تعامل بین آن رفتار و محیط تاکید کرده و تأکید دارد.

آنچه که مکاتب دیگر روانشناسی و روانپزشکی و پزشکی به عنوان بیماری روانی به حساب می آورند از دیدگاه رفتارگرایان رفتاری است که مثل سایر رفتارها آموخته شده است.

مسلما این رفتار با رفتاری که در برخی موقعیت ها به طور طبیعی انتخاب و پذیرفته می شود مطابقت نمی کند،‌ با این همه رفتار آموخته شده و طبق قوانین یادگیری کنش گر،‌ هر کاری بر آموخته شدن باید تقویت شود. در مورد رفتار ناسازگار یا غیر انطباقی نیز همین طور است. رفتار ناسازگار مثل هر رفتار دیگر،‌ بر اثر تقویت آموخته می شود. بنابراین از دید رفتارگرایی، سلامت روانی رفتاری است که با محیط معینی،‌ با نوعی بهنجاری رفتاری، ‌سازگاری دارد.

فشارهای عصبی (روانی) و سلامت روانی

به نظر الیس ترس که یکی از جنبه های فشار عصبی است عبارت است از دنبال کردن عقیده و یا نگرش و یا جملات به درون افکنده شده . الیس اختلالات عاطفی را نتیجه طرز تفکر غیر منطقی و غیر عقلانی می داند. ( شفیع ابادی عبدالله و غلامرضا ناصری نظریه های مشاوره و روان درمانی ، ۱۳۸۴)

میلانی فر سلامت روانی را معادل کلیه روشها و تدابیر می داند که برای جلوگیری از ابتلا به بیماری روانی به کار می روند . امروزه با قاطعیت می توان گفت که انسان نه جسم است و نه روان بلکه تلفیقی از این دو عنصر است این انسان دو وجهی در محیط ی زندگی می کند که پیوسته در معرض فشارهای گوناگون است و هر لحظه حالت تعادل او را متزلزل می کند.

شاید بتوان گفت که سلامت روانی نزدیک شدن به حالتی است که مناسب و شایسته وی یعنی انسان بهنظر می رسد البته در مقطع و دوره ای معین . بنابراین لازم است که مفهوم سلامت روانی نیز به موازات رشد و تکامل انسان و سیستم تفکر او رشد و تکامل یابد.

فهرست منابع

  1. ابطحی ، حسین ، ۱۳۷۰ . مدیریت وف شارهای روانی مجله دانش مدیریت
  2. اصلانخانی ، محمد ، ۱۳۷۸ ، بررسی و مقایسه برخی از ویژگیهای روانشناختی دانشجویان پسر و دختر ورزشکار با دانشجویان دختر و پسر غیر ورزشکار دانشگاه تهران
  3. اسوا هولا و هتفیلد براد روانشناسی ورزش با رویکرد روانی اجتماعی مترجمان رضا فلاحی محسن حاجیلو
  4. بنی جمالی ش احدی ۱۳۷۰ بهداشت روانی و عقب ماندگی ذهنی ، تهران نشر نی
  5. خلجی حسن ۱۳۷۰ بررسی صفات شخصیتی ورزشکاران پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی تهران
  6. سارا فینر ادوارد روانشناسی سلامت مترجم ؟ ۱۳۸۴ نشر قومس
  7. ساعتچی محمود ۱۳۷۱ روانشناسی کار سازمان و مدیریت
  8. فتوسنتز دوان چاپ چهارم ۱۹۹۰ نظریه های شخصیت مترجمان یوسف کریمی فرهاد جمهری سیامک نقشبندی بهزاد گودزی هادی بحیرایی محمد رضا نیکخو۱۳۸۳ نشر ارسباران
  9. شفیع ابادی عبدالل. غلامرضا ناصری چاپ یازدهم ۱۳۸۴ نظریه های مشاوره و روان درمانی مرکز نشر دانشگاه تهران
  10. صادقی ، رحمت ا… ۱۳۸۲ پایان نامه کارشناسی ارشد بررسی ارتباط بین میزان مشارکت در فعالیتهای بدنی و ورزشی با سطح سلامت عمومی در بین معلمان شهرستان دهگلان دانشگاه شهید بهشتی تهران
  11. فصلنامه علمی پژوهش روانشناختی تابستان ۲۱ دوره ۳ و ۴
  12. میلانی فر بهروز ۱۳۷۸ بهداشت روانی انتشارات قومس تهران
  13. معین ، محمد ۱۳۷۱ فرهنگ فارسی جلد دوم چاپ هشتم انتشارات امیر کبیر.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.