نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • بررسی ارتباط سطح کیفیت زندگی خانواده با خودپنداره و عملکرد تحصیلی دانش آموزان متوسطه

بررسی ارتباط سطح کیفیت زندگی خانواده با خودپنداره و عملکرد تحصیلی دانش آموزان متوسطه

فهرست مطالب این مقاله

بررسی ارتباط سطح کیفیت زندگی خانواده با خودپنداره و عملکرد تحصیلی دانش آموزان متوسطه

تعداد صفحات : ۷۹ | قابل ویرایش

یکی از مشکلات نظام های آموزشی هرکشور افت تحصیلی دانش آموزان می باشد.کاهش یا افت عملکرد تحصیلی، یکی از مسائل و مشکلات عمده ای است که برخی از خانواده ها و فرزندانشان با آن روبه رو می شوند.

مقدمه

یکی از مشکلات نظام های آموزشی هرکشور افت تحصیلی دانش آموزان می باشد.کاهش یا افت عملکرد تحصیلی، یکی از مسائل و مشکلات عمده ای است که برخی از خانواده ها و فرزندانشان با آن روبه رو می شوند. ما زمانی از این اصطلاح استفاده می کنیم که عملکرد درسی دانش آموزان به طور پیوسته و در بیشتر درس یا درس های اساسی رو به کاهش می گذارد.

همچنین زمانی که ظرفیت یادگیری دانش آموز هنگام تحصیل،بعد از یک دوره موفقیت تحصیلی یا پیشرفت در حد متوسط به تدریج کاهش یابد یا تکرار پایه ای تحصیلی داشته یاشد و به طور کلی نمرات او نسبت به ماه قبل سیرنزولی محسوسی از خود نشان بدهد، می گوییم دانش اموز دچار افت تحصیلی شده است که نشانه های آن شامل انجام ناقص تکالیف حضور، نامرتب در مدرسه،عدم رغبت تحصیلی،دست کشیدن ناگهانی دانش آموزان از سعی و تلاش برای موفقیت تحصیلی است. این پدیده نه تنها آثار و پیامدهای مالی زیادی برای خانواده،مدرسه و اجتماع دربردارد ، بلکه سلامت و بهداشت روانی آنان را نیز تهدید می کند.دانش آموزی که دچار افت تحصیلی می شود و انگیزه خود را برای فراگیری از دست می دهد نسبت به استعدادها و توانایی های خود بدبین شده و اعتماد به نفس او کاهش پیدا می کند.

در این میان کیفیت زندگی خانواده می تواند تأثیر فوق العاده ای بر روی روند پیشرفت تحصیلی دانش آموز داشته باشد. طبیعی است که وقتی  خانواده ای در سطح رفاه اقتصادی بالا به سر می برد فرزندان آن هم در آرامش به سر برده و این آرامش باعث ایجاد تمرکز برای آنها در جهت تلاش و ممارست بیشتر برای موفقیت در تحصیل و علم آموزی خواهد شد.

داشتن خود پنداره سالم یک نیاز اساسی انسان است و چیزی است که ما مداوم برای رسیدن به آن تلاش می کنیم با این حال بعضی مردم هرگز خود انگاره ای که بتواند با آن احساس راحتی کنند نمی رسند و تا ابد زندگیشان بر اثر شکهایی که نسبت به خود دارند دست خوش ناراحتی و عذاب می شوند . بهترین سرمایه گذاری در زندگی ارتقاء خود پنداره است . خود پنداره پایین موجب می شود که ما خود واقعیمان را با شرمندگی پنهان کنیم و جلوه های تدافعی از خود نشان دهیم و مانع از شکوفایی توانایی خودمان شویم.

یکی از مؤثرترین راههای کمک به فرزندانمان به حفظ عزت نفس و ارتقاء خود پنداره آنهاست . عزت نفس و خود پنداره بالا یکی از باارزشترین منابعی است که نوجوان می تواند در اختیار داشته باشد . تحقیقات نشان می دهد که نوجوانی که از عزت نفس زیاد برخوردار باشد خیلی مؤثرتر می آموزد روابط سودبخش تری را برقرار می کند . بهتر از فرصتها استفاده می کند و مولد و خودکفا باشد . همچنین در مقایسه با نوجوانانی که دارای خود پنداره پایین هستند دیدگاه روشنتری نسبت به مسیر زندگی خویش دارد . بعلاوه نوجوان برای یک زندگی سودمند و کامل به بنیادی استوار نیاز دارد ، بنابراین وقتی که با خود پنداره بالا مرحله نوجوانی را پشت سر می گذارد در واقع مجهز به بخش عمده ای از این بنیاد استوار ، وارد دنیای بزرگسالی می شود.

در این عصر ، که روند تحولات ، سریع و وضع خانواده ها نابسامان است ، یکی از مهمترین منابعی که می تواند در نوجوان تقویت کرد احساس ارزشمند بودن است این نیرویی است که ممکن است همیشه در درون نوجوانی باشد . هنگامی که این نیرو در وجود او حضوری قوی داشته باشد و وی مکانیزمهای ایمن نگهداشتن آن را بشناسد می تواند در زندگی به آن تکیه کند . ما دریافته ایم که با ایجاد محیطی که در آن خودپنداره بالا صفتی ارزشمند محسوب می شود قطعاً می توان احساس خود از زندگی جوانان بیشتر کرد . این پژوهش شما را یاری می کند تا بتوانید چنین محیطی را در خانواده یا گروهتان بوجود آورید . شما می توانید حس خودپنداره نوجوانتان را تقویت کنید و به او کمک کنید تا حس خودپنداره نوجوانتان استوار بماند و درست درونی شود تا بتواند آن را بر اساس خودزا به زندگی بزرگسالی خود منتقل کند ، این اصول همگانی هستند . شما نه تنها می توانید و از آنها برای شناخت بهتر نوجوانتان استفاده کنید بلکه می توانید برای شناخت بهتر خود و دیگران نیز بکار ببرید.

فهرست منابع 

۱ـ بیابانگرد ؛ اسماعیل « روشهای افزایش عزت نفس کودکان و نوجوانان » ـ انتشارات انجمن اولیاء و مربیان ـ چاپ پنجم ـ ۱۳۷۸ .

۲ـ شاملو ، سعید . « بهداشت روان » انتشارات رشد ـ چاپ سیزدهم ـ ۱۳۸۳ .

۳ـ علیپور ، پروین « روشهای تقویت عزت نفس در نوجوانان » انتشارات آستان قدس رضوی . چاپ چهارم ـ ۱۳۸۱ .

۴ـ گنجی ؛ مهدی ( مترجم ) ـ نوشته ایلین شیهان « عزت نفس » ـ نشر ویرایش ـ ۱۳۶۸ .

۵ـ ماهنامه پیوند ـ انتشارات آموزش و پرورش ـ شماره ۲۵۷ ـ ۱۳۸۰ .

۶ـ ملکی ؛ بهار ( ترجمه) ـ گلن استن هاوس « پرورش اعتماد بنفس در   کودکان » .

۷ـ نادری ؛ عزت الله . سیف نراقی ؛ مریم و شاهپوریان ؛ فرنگیس « راهنمای علمی فرآهم سازی طرح تحقیق » . تهران : دفتر تحقیقات و انتشارات بدر ـ چاپ چهارم ـ ۱۳۷۶.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.