تعداد صفحات: ۹۰ | قابل ویرایش
فهرست
چکیده…………………………………………………………………………………………………………………۸
فصل اول : طرح تحقیق
۱-۱ : مقدمه …………………………………………………………………………………………………….۱۰
۲-۱ : بیان مسله ……………………………………………………………………………………………….۱۱
۳-۱ : اهمیت موضوع ………………………………………………………………………………………..۱۳
۴-۱ : سوالات پژوهشی …………………………………………………………………………………….۱۳
۵-۱ : تعریف عملیاتی واژه ها …………………………………………………………………………….۱۴
فصل دوم: پیشنه ی تحقیق
۱-۲ : اعتماد به نفس بیرونی ………………………………………………………………………….۱۶
۲-۲ : بهترین راه برای تقویت اعتماد به نفس بیرونی……………………………………………۱۶
۳-۲: اعتماد به نفس درونی …………………………………………………………………………………۱۶
۱-۳-۲ : تعریف عزت نفس ……………………………………………………………………………….۱۸
فصل سوم:روش تحقیق
۱-۳ : روش تحقیق ………………………………………………………………………………………..۶۴
۲-۳ : جامعه آماری ……………………………………………………………………………………………۶۴
۳-۳ : روش نمونه گیری …………………………………………………………………………………….۶۴
۴-۳ : ابزار سنجش ………………………………………………………………………………………….۶۵
۵-۳ : روش جمع آواری اطلاعات ………………………………………………………………………۶۷
۶-۳ : روش تجزیه و تحصیل اطلاعات ………………………………………………………………..۶۷
فصل چهارم:نتایج تحقیق
۱-۴ : توزیع فراوان جنست…………………………………………………………………………………۷۰
۲-۴: شاخصهای توصیفی عزت نفس و یادگیری…………………………………………………….۷۰
۳-۴ : شاخصهای توصیفی عزت نفس و یادگیری برای دختران و پسران …………………..۷۱
۴-۴: همبستگی عزت نفس با یادگیری …………………………………………………………………۷۲
۵-۴: بین عزت نفس و یادگیری در دانش آموزان پسر رابطه معکوس وجود دارد ………۷۲
۶-۴: همبستگی عزت نفس با یادگیری در پسران …………………………………………………..۷۲
۷-۴: بین عزت نفس و یادگیری دانش آموزان دختر رابطه معکوس وجود دارد ………….۷۳
۸-۴: همبستگی عزت نفس با یادگیری در دختران …………………………………………………۷۳
۹-۴: آزمون T برای مقایسه میانگین عزت نفس دختران و پسران …………………………….۷۴
۱۰-۴: آزمون T برای مقایسه میانگین یادگیری دختران و پسران ………………………………۷۵
فصل پنجم :
۱- ۵ : نتیجه گیری و بحث ……………………………………………………………………………۷۷
۲-۵ : محدودیت ها ………………………………………………………………………………………….۷۸
۳-۵ : پیشنهادات ………………………………………………………………………………………………۷۸
منابع و ماخذ …………………………………………………………………………………………………….۸۱
پرسشنامه ………………………………………………………………………………………………………….۸۳
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش هیجانی و شادکامی در دانش آموزان متوسطه بود. بدین منظور از جامعه آماری دانش آموزان، ۲۰۰ نفر بطور تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. در این پژوهش از پرسشنامه هوش هیجانی و شادکامی آکسفورد استفاده شد.
نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین هوش هیجانی و شادکامی ارتباط معنادار دارد.
نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که هوش هیجانی و شادکامی در مجموع ۵۴ درصد شادکامی آنان را به طورمعناداری تبیین می کند.
مقدمه
نقش و کارگر مدارس در آستانه هزاره ی سوم میلادی تغییر و جهش چشمگیری پیدا کرده است افزدن برایفای نقش سنتی مدارس مبنی بر تربیت افرادی فرهیخته مدارس عهدهدار پرورش شهروندانی مسوؤل و رشد یافته و برخوردار از مهارتهای اجتماعی و عاطفی نیز هستند (پلیتری، ۲۰۰۶).
از اینرو توجّه جدّی و همه جانبه به عواملی که بستر لازم جهت دستیابی به این هدف را فراهم میسازند، اجتنابناپذیر به نظر میرسد. بدین منظور توجّه جدّی به رشد عاطفی و اجتماعی دانشآموزان یکی از راهبردهای اساسی در نیل به این هدف بشمار میرود.
رویکرد یادگیری اجتماعی- عاطفی مبتنی بر این باور است که کلیه فرایندها و بخشهای یک نظام آموزشی اعمّ از طرّاحی و برنامهریزی آموزشی و درسی، مدیران، معلّمان، کارکنان، و مطالب و موضوعات درسی میبایست در خدمت آموزش و بهبود مهارتهای اجتماعی و عاطفی یادگیرندگان، قرار گیرند. آموزش مهارتهای هوش هیجانی «قطعه گمشده» آموزشهای اجتماعی و هیجانی است که از ذهن بسیاری از معلمان مغفول مانده است.
محیط اجتماعی مدرسه نمونه کوچکی از نظام اجتماعی جامعه تلقی میگردد. روابطی که دانشآموزان با معلمان و همسالان خود در مدارس برقرار میکنند، نقش اساسی در اکتساب نگرشها، باورها و ارزشهای بنیادین اجتماعی دارد و درک دانشآموزان را از جامعه و محیطی که در آن قرار دارند، تحت تاثیر قرار میدهد. مدرسه یکی از مهمترین بافتهای یادگیری مهارتهای هیجانی است.
آموزش هیجانی میتواند از طریق گسترهای از تلاشها مانند آموزش کلاسی، فعالیتهای فوقبرنامه، جو و شرایط حمایتی مدرسه، و درگیر کردن دانشآموزان، معلمان و والدین در فعالیتهای اجتماعی صورت گیرد.
در صورتی که فرآیند اجتماعی شدن و رشد مهارتهای هیجانی در محیط اولیه خانواده مطلوب نباشد، این امکان وجود دارد تا مدارس از طریق آموزشهای ترمیمی به جبران این کاستیها بپردازند. براین اساس بسیاری از مربیان و روانشناسان نسبت به توجه و توسعه آموزش مهارتهای اجتماعی و هیجانی در مدارس تاکید کردهاند (به نقل از مایر و سالووی، ۱۹۹۷).
بیان مسئله
با توجه به اهمیت و ارزش شادکامی در بین متخصصان و دانشمندان آموزش و پرورش و علاقه به رشد و گسترش آن در بین دانش آموزان و آموزشگاه ها و بررسی ارتباط آن با عوامل مختلف که ممکن است موجب افزایش یا کاهش شادکامی دانش آموزان شود مثل هوش هیجانی که یکی از مسائل مهم در بین افراد جامعه خصوصا دانش آموزان می باشد و نیاز به رشد و گسترش آن احساس می شود و سبک های یادگیری مختلف که دانش آموزان دارند و به قول ساموئل مسبک که می گوید: «دانش آموزان از نظر گستردگی توجه و در نتیجه وسعت و صراحت آگاهی و اطلاعات با یکدیگر متفاوت هستند.»
باعث تفاوت در شیوه تفکر و یادگیری دانش آموزان می شود و یکی از موضوعات مهم در آموزش و پرورش دانش آموزان است. (کدیور ۱۳۸۶)
در این پژوهش ارتباط این دو متغیر مورد بررسی قرار داد و قصد دارد به سئوال های پژوهش مبنی بر:
بررسی ارتباط هوش هیجانی و شادکامی دانش آموزان و تفاوت دختران و پسران در میزان شادکامی و هوش هیجانی، پاسخ دهیم.
منابع و ماخذ
- جرالدسی، د.، ماروین، آ. گ. ( ۱۳۷۷ ). رفتار درمانی بالینی. (ترجمه ا. علونآبادی). چاپ دوم، مرکز نشر دانشگاهی چمران.
- خسروی، ز.، درویزه، ز.، و رفعتی، م. ( ۱۳۷۷ ). نقش حالتهای خلقی بر شیوه ارزیابی دانشآموزان دختر از توانایی مشکلگشایی خود. .۳۵-۴۵ ،(۱) فصلنامه اندیشه و رفتار، ۴
- رزاقی، ر. ( ۱۳۷۹ ). بررسی تأثیر منبع کنترل بر ایمن سازی درماندگی آموخته شده. پایاننامه کارشناسی ارشد (چاپ نشده). دانشگاه تربیت معلم تهران، تهران.
- شکری، ا. ( ۱۳۸۲ ). بررسی اثر سبکهای شناختی و درماندگی آموخته شده (الگوی خستگی شناختی) بر حل مسائل شناختی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت معلم تهران. تهران.
- قاسمزاده، ح. ( ۱۳۷۵ ). عاطفه و شناخ ت(ویراست دوم). تهران: انتشارات فرهنگیان.
- قربانی، ن.، واتسن، پ. ج.، وبینگ، م. ا. ( ۱۳۷۹ ). شباهت ساختاری هوش هیجانی در ایران و آمریکا. مجموعه مقالات.۱۳۳- علوم انسانی دانشگاهها، ۱۵۳
- -. تأثیر خنده در سلامتی جسم و جان»، حبیب الله صیقلی، روزنامه اعتماد ۹/۵/۱۳۸۴.
- -. پژواک شادی در مغزهای برونگرا»، فرهاد رضایی، روزنامه همشهری ۳۱/۴/۱۳۸۱.
- -. بررسی رابطه بین شخصیت و شادکامی»، عباسعلی حسن خانزاده و لیلی صفیخانی، نشریه اصلاح و تربیت شماره ۱۳۱.
- -. بررسی مقدّماتی پایایی و روایی پرسشنامه شادکامی آکسفورد در دانشجویان دانشگاههای تهران، احمد علیپور و احمدعلی نوربالا، فصلنامه اندیشه و رفتار، شماره:۱۷ و ۱۸، تابستان و پاییز ۱۳۷۸، ص۵۶.