تعداد صفحات: ۸۹ | قابل ویرایش
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول :
مقدمه……………………………… ۲
بیان مسئله ………………………… ۴
هدف از تحقیق و اهمیت مساله …………. ۱۱
فرضیه تحقیق ………………………. ۱۳
متغیرهای پژوهش…………………….. ۱۳
فصل دوم : ادبیات پیشینه در تحقیق
اضطراب و فشار روانی………………… ۱۷
اجزای اضطراب………………………. ۱۸
انواع اضطراب………………………. ۲۱
اندازهگیری اضطراب………………….. ۲۴
اضطراب امتحان……………………… ۲۵
رویکردهای درمانی اضطراب (رفتار درمانی ، درمان شناختی – رفتاری) ………………………….. ۲۹
بحران اضطراب در نوجوانی…………….. ۳۱
دیدگاههای نظری درباره روانشناختی اضطراب. ۳۲
نظریههای اضطراب……………………. ۴۵
کنار آمدن با اضطراب………………… ۴۹
مکانیسمهای دفاعی…………………… ۵۱
اضطراب طبیعی و اضطراب بیمارگونه……… ۵۳
اضطراب و یادگیری…………………… ۵۷
علتهای رایج اضطراب…………………. ۵۹
آشوب و اضطراب نوجوانی (Adolescent Turmoil) ……. 61
نظریههای روانکاوی ، رفتار ، وجودی و زیست شناختی درباره اضطراب اجتماعی ۶۲
عنوان صفحه
فصل سوم : طرح تحقیق
جامعه مورد تحقیق…………………… ۶۸
روش نمونهگیری …………………….. ۶۸
ابزار تحقیق ………………………. ۶۸
روش نمرهگذاری …………………….. ۶۹
فصل چهارم :
ارائه داده ها …………………….. ۷۱
محاسبات آماری …………………….. ۷۳
فصل پنجم :
خلاصه ونتیجهگیری……………………. ۷۷
محدودیتها و پیشنهادات تحقیقی ……….. ۷۷
فهرست منابع……………………….. ۷۹
پیوست…………………………….. ۸۱
مقدمه
اضطراب اجتماعی اضطرابی است که خصوصاً هنگام برخوردهای اجتماعی متقابل افراد با یکدیگر بوجود میآید افرادی که از اضطراب اجتماعی رنج میبرند با افزایش مسائل روانی، ناتوانی در تمرکز حواس و حالتهای عصبی روبرو هستند. اشخاص دچار اضطراب اجتماعی به منبع ناراحتی خود که برخوردهای اجتماعی است که اکنون یا بزودی با آن مواجه خواهند شد آگاه هستند.
اگر چه هر کسی گاهی حداقل کمی از مصاحبهای که قرار است در آن شرکت کند دچار حالت عصبی میشود. در واقع یعنی هر یک از ما در اضطراب اجتماعی قرار میگیریم ، اضطراب اجتماعی مانند خیلی از مسائلی است که روانشناسان و محققین ارتباطات در آن به تحقیق مشغول هستند.
اسامی که به این نظریهها داده میشود عبارتند از:
خجالتی بودن، اضطراب زمانی ، اضطراب ارتباطی، کمگویی، وحشت در اثر ظهور در مقابل دیگران.
اگر چه برخی از روانشناسان بین اضطراب اجتماعی و نظریههای فوق تفاوتی قایل هستند. اما بیشتر محققین امروزه اصطلاح اضطراب اجتماعی را با خجالتزدگی هم معنی بکار میبرند.
نظریههای اضطراب زمانی، وحشت در اثر ظهور در مقابل دیگران اغلب به عنوان نمونه های خاص برای نظریه اضطراب اجتماعی عنوان میشود. علاوه بر این بررسیهای آماری نشان میدهد بین اضطراب اجتماعی و خجالتزدگی و دیگر نظریهها ارتباط همبستگی وجود دارد. بنابراین ما اصطلاح اضطراب اجتماعی و خجالتزدگی را میتوانیم در این مقاله بجای همدیگربکار ببریم.
بیان مسئله (موضوع تحقیق)
اشخاصی که از اضطرابهای اجتماعی رنج میبرند در موقعیتهای اجتماعی که قرار میگیرند دچار مشکل میشوند. این اشخاص میگویند هنگامیکه مجبور به گفتگو با دیگران هستند دچار حالت عصبی و احساس نامطلوبی میشوند.(CHEEK , BUSS1981)
آنان به نظر دیگران نسبت به خودشان توجه دارند. آنان وقتی که با افراد جدید آشنا میشوند و یا مجبور هستند در مقابل حضار صحبت کنند خیلی خجالتی میشوند. اغلب این افراد فکر میکنند ممکن است کارشان اشتباه باشد و یا احمقانه بنظر آید. اشخاص خجالتی اغلب دچار لکنت زبان میشوند ، درگفتار دچار اشتباه میشوند ، علائم عصبی در ظاهرشان دیده میشود ، مانند عرق ریختن و لرزش بدن. این احساسات فقط در ذهن اشخاص اضطراب اجتماعی نیست.
اشخاصی که با افراد خجالتی ارتباط برقرار میکنند آنان را افراد عصبی و بازداشته شده از احساسات و نیز غیردوستانه میدانند. (CHEEK , BUSS 1981) اشخاص خجالتی احتمالاً در موقعیتهای اجتماعی نسبت به بیشتر مردم در آنچه که میگویند یا انجام میدهند دچار خجالت و دستپاچگی میشوند و احتمالاً به همین علت است که اشخاص خجالتی نسبت به اشخاص غیر خجالتی بیشتر دچار سرخی صورت در اثر خجالت میشوند.
توضیح اضطراب اجتماعی
چرا اشخاص خجالتی در شرایط خاص موقعیتهای اجتماعی دچار اضطراب زیادی میشوند؟ آنان از چه چیزی میترسند؟
بیشتر محققین معتقدند که سنجش درک دیگران علت اصلی اضطراب اجتماعیاست. بعبارت دیگر، اشخاص مضطرب اجتماعی از آنچه که دیگران درباره آنان فکر میکنند ترس دارند. مخصوصاً آنان از سنجش منفی دیگران میترسند، اشخاص مضطرب اجتماعی نگران این هستند که اشخاصی که با آنان گفتگو میکنند ممکن است آنان را احمق، خسته کننده و یا بیتجربه تصور کنند. برخی از موقعیتهای اجتماعی موجب تحریک اضطراب آنان میشود.
اضطراب و فشار روانی
هر فردی در زندگی خود گاهگاهی اضطراب را تجربه کرده است. اضطراب یک احساس ناخوشایندی از ترس و بیم است که همراه با یک یا چندین عکسالعمل فیزیولوژیکی مانند طپش قلب و عرق است. بعضی از افراد اغلب بطور نامحسوسی مضطرب هستند که بعنوان ویژگی و ضعف اضطراب نامیده میشود. وقتی که اضطراب فقط در یک موقعیت و وضعیت خاصی تجربه میشود آن را اضطراب و نگرانی وضعیت مینامند.
انواع آزمودنیهای روانشناختی و فیزیولوژیکی جهت سنجش اضطراب وجود دارد و میتواند مورد استفاده قرار بگیرد. بعضی از این آزمودنیها جهت پیشبینی و چگونگی عکسالعمل یک فرد در تجارب و آزمایشهای شرطی شدن، یادگیری حرف و مشاغل و امتحانات مورد استفاده قرار میگیرد.
فشار روانی خیلی شبیه به اضطراب است. مفهوم استرس یا فشار روانی در ابتدا جهت توضیح چگونگی عکسالعمل بدن درمقابل بیماریها، صدمهها و یا سایر ضربهها و ناراحتیها بکاربرده میشود اما بعدها به مواردی که فرد آنها را بعنوان عوامل تهدیدکننده برای خود میداند نیز شامل میشود.
بروز اضطراب
کسانی که اضطراب را بطور معمول تجربه میکنند قادر نیستند ، سرچشمه و علت آنرا تشخیص دهند . اما سعی و تلاش میکنند که علت و منبع این احساس اضطراب را دریابند. مردم اغلب اضطراب خود را به چیزی نسبت میدهند که ممکن است علت و سرچشمه آن اضطراب باشد و یا نباشد.
بعنوان نمونه خانمی که میخواهد برای گروهی از مردم سخنرانی کند ، دچار اضطراب میشود ممکن است اضطراب خود را به صحبت کردن و سخنرانی کردن نسبت بدهد هر چند اگر از این خانم سؤال شود که چه چیزی در سخنرانی وجود دارد که شما را دچار اضطراب کرده است؟
احتمالاً جواب خواهد داد:» من نمیدانم« من فقط مضطربم، این نوع عکسالعملها گاهی اوقات وحشت صحنه نامیده میشود ، اما در گفتگوهای عامیانه و عمومی اضطراب اصطلاح مناسبی برای آن است.
پیامدهای اضطراب
اضطراب به چه نحوی روی عملکرد یک فرد تأثیر میگذارد؟
تحقیقات نشان دادهاند که جواب بدین سؤال این است که بگوئیم: بستگی دارد، یعنی به شدت اضطرابی که فرد تجربه میکند بستگی دارد.
وقتی اضطراب از یک کار یا وظیفه تهدیدکننده همچون امتحان باشد اضطراب خفیف یا اضطراب در سطح پایین د رعملکرد تأثیر ندارد و یا خیلی کم مؤثر است در حالیکه اضطراب شدید با اضطراب در سطح بالا ، تأثیر عمده برروی عملکرد خواهد داشت.
بنظر میرسد اضطراب در سطحی نه خیلی شدید و نه خیلی ضعیف میتواند عملکرد فرد را بالا ببرد. در این وضعیت اضطراب بصورت یک انگیزش عمل می کند. جایی که برای یک عملکرد وجود چنین انگیزشی ضرورت دارد ، در حالیکه فقدان انگیزش مانع بروز عملکرد شده و بیش از اندازه بودن آن نیز باعث از همپاشیدگی عملکرد میشود.
فهرست منابع فارسی
۱-آلن اُ. راس(۱۳۷۳). روانشناسی شخصیت (نظریه و فرایندها) ترجمه سیاوش جمالفر تهران موسسه انتشارات بعثت .
۲-ا.د.ایساک-ج.پ.لف (۱۳۷۱) ارزشیابی بالینی در روانپزشکی ترجمه دکتر احمد محیط- غلامحسین کاویانی- ناشر گلبرگ .
۳-بهروز میلانی فر(۱۳۸۲) رواشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی- ناشر نشر قومس .
۴-پریرخ دادستان(۱۳۷۶) روانشناسی مرضی تحولی از کودکی تا نوجوانی- ناشر مشیری .
۵-حسین آزاد(۱۳۷۴) روانشناسی مرضی کودک (آسیب شناسی روانی کودک)- ناشر شرکت انتشاراتی پاژنگ.
۶-حمزه گنجی(۱۳۷۶) روانشناسی عمومی- ناشر انتشارات بعثت.
۷-عبدالله شفیع آبادی(۱۳۷۳) مبانی روانشناسی رشد- ناشر انتشارات سهامی چهر.
۸-سید احمد احمدی(۱۳۷۱) روانشناسی نوجوانان و جوانان- ناشر انتشارات ترمه- مشعل.
۹-محمد حسین فرجاد(۱۳۷۱) آسیب شناسی اجتماعی و جامعه شناسی انحرافات- ناشر انتشارات بدر.
۱۰-ذبیح الله فرجی(۱۳۷۶) انگیزش و هیجان- ناشر انتشارات خردمند.
۱۱-ریتال. اتکینسون- ریچاردس. اتکیسنون- ارنست ر. هیلگارد(۱۳۷۱) زمینه روانشناسی ترجمه دکتر محمد نقی براهنی، دکتر سعید شاملو، نیسان گاهان، دکتر یوسف کریمی، دکتر کیانوش هاشمیان- ناشر انتشارات رشد.
۱۲-کاپلان و سادوک (۱۳۷۶)- خلاصه روانپزشکی- ترجمه دکتر نصرت پورافکاری- ناشر انتشارات آزاده.
۱۳-محمد پارسا(۱۳۷۴) روانشناسی یادگیری بر بنیاد نظریه ها- ناشر مؤسسه انتشارات بعثت.