نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه بررسی راههای موثر بر میزان افزایش رغبت و علاقه جهت مطالعه و تحقیق در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی

پایان نامه بررسی راههای موثر بر میزان افزایش رغبت و علاقه جهت مطالعه و تحقیق در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۶۵ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

فصل اول             
کلیات  
مقدمه  
بیان مسئله  
ضرورت و اهمیت تحقیق  
اهداف تحقیق  
سؤالات تحقیق  
تعاریف عملیاتی واژه ها  
خلاصه فصل  
فصل دوم  
پیشینه تحقیق  
مقدمه  
کودک، کتاب، مطالعه  
تدارک محیط مناسب برای مطالعه  
اصول مطالعه و تحقیق و فراگیری بهتر آن  
اصول قبل از شروع مطالعه و تحقیق  
روشهای مطالعه  
فنون خواندن اجمالی  
روش سریع خواندن  
روش خواندن تجسمی  
روش خواندن انتقادی  
روش خواندن عبارت تکراری  
روش دقیق خواندن  
خواندن به عنوان یادگیری  
فعالیت و خواندن  
خواندن فعال  
زمان خواندن و تحقیق  
اهداف خواندن  
خلاصه فصل دوم  
فصل سوم  
روش اجرایی تحقیق  
مقدمه  
روش تحقیق  
جامعه آماری  
نمونه آماری  
ابزار تحقیق  
روشهای آماری  
متغیرها  
توضیح روشهای آماری  
فصل چهارم  
تجزیه و تحلیل آماری  
فصل پنجم  
مقدمه  
خلاصه پژوهش  
نتیجه گیری  
محدودیتها  
فهرست منابع  
پرسشنامه  

مقدمه

ایجاد علاقه به مطالعه و تحقیق و تشویق آن مدت زمان طولانی است که در سر لوحه برنامه های توسعه و پیشرفت کتاب قرار گرفته است. اگر چه دانستن آمار بی سوادان دنیا آسان است اما اطلاعاتی مناسب از بزرگسالان با سوادی است که دست به مطالعه کتاب، مجله، روزنامه نمی  توانند و از تعداد شاگردان مدارسی که غیر از کتابهای درسی مطالب دیگری نمی خوانند در دست نیست، چرا که خواندن و مطالعه به یک نوع ختم نمی شود.

بلکه دارای انواع زیادی است که از طرفی عادت به مطالعه با در نظر گرفتن  گروه سنی، سطح آموزشی و زمینه های فرهنگی و اجتماعی بسیار متفاوت است( استیگر، ترجمه شکوفی ۱۳۷۷)

در دنیای امروز متغیر قرن بیستم که در هر لحظه در زمینه های متفاوت علمی، هنری، سیاسی، اقتصادی و… یک اتفاق تازه ای پدید می آید اهمیت و ضرورت مطالعه نمودار می شود در این عرصه پر ماجرا انسانها هستند که رقابت می کنند.

کتاب و مطالعه و تحقیق در جهان کنونی دیگر کار افراد ویژه ای نیست، حجم اطلاعات و مطالب در شاخه های علمی مختلف  به گونه ای است که حتی برای رفع کوچکترین نیاز فردی و یا شغلی باید مقدار زیادی وقت صرف نمود امروزه به اثبات رسیده است کسی که سخن گفتن فرا گرفته باشد به مشکلات نا محدودی فائق آمده که قدرت بزرگترین رایانه های ساخت بشر را پشت سر نهاده است.

بیان مسئله

در این پژوهش علاقه به مطالعه و تحقیق به عنوان یک موضوع و مسأله اجتماعی در میان جامعه،‌خصوصاً منتشر دانشجو مورد بررسی  قرار می گیرد. مطالعه به مثابه آئینه فرهنگ یک جامعه است. به این معنا که مطالعه و تحقیق  نمودن و اهمیت آن تا حد زیادی معرف فرهنگ آن جامعه است.

مطالعه  یک امر اکتسابی است که افراد از طریق  مختلف و بر حسب شرایط و محیط اجتماعی و سیاسی خود سبک می کنند متأسفانه در کشور ما حتی در مراکز علمی و آموزشگاهی این مسأله از توجهات لازم و کافی برخوردار نیست (استیگر ترجمه شکوهی ۱۳۷۷)

در جهان متمدن همه کودکان به آموزشگاه می روند و برخی از آنها به دانشگاه راه می  یابند و عده بسیاری که به آموزش رسمی ادامه نمی دهند  با گوش دادن به برنامه های رادیویی و خاندن روزنامه و مجلات مورد علاقه خود به نحوی به مطالعه می پردازند.

هر طرح کلی ناچار باید فشرده  و تا اندازه ای گزیده و چکیده باشد از بررسی کامل فعالیتهای مربوط – مطالعه به یک کتاب بزرگی پیرامون روانشناسی انسانی نیاز دارد تا که پیرامون انسان و طبیعت او به بررسی و پژوهش بپردازد ( میس  ترجمه فرهمند پور ۱۳۶۸)

پژوهشگر بر مبنای پژوهشها و تحقیقات انجام شود و منابع موجود در این رابطه مشتاق گشته که تحقیق در این زمینه در بین دانشجویان پسر و دختر رشته مدیریت و برنامه ریزی دانشگاه آزاد اسلامی ( واحد کرج) انجام دهد تا نقش عوامل مختلف و چتر فلسفی حاکم بر جامعه در این رابطه مشخص و معین  نماید.

ضرورت و اهمیت تحقیق

انسان در پی آن است که تا سطح زندگی خود را حفظ و بهبود بخشد. خواست انسان تنها آن نیست که با فرزندان خود زندگی جاودانه کند. بلکه او می خواهد زندگی فرزندانش بهتر از زندگی خود او باشد، دانشجو می خواهد مطالعاتش در خدمت این سطح عالیتر زندگی می باشد و در لذت بردن از زندگی او را کمک کند( میس، ترجمه فرهمند پور ۱۳۶۸)

ضرورت و اهمیتی که تحقیقات در هر زمینه ای  دارند بیانگر آن است که می تواند مسأله و مشکلات را هر چه بهتر شناسایی و راهکارهائی برای نشر و توسعه آنها ارائه داد. از آنجا که مطالعه و علاقه به آن نمایانگر فرهنگ و تمدن جامعه و دولت است لذا در این پژوهش تلا ش می شود که با بهره گیری از تمامی امکانات و ابزار مناسب و با استفاده از منابع و کتب علنی مختلف سعی در روشن نمودن مسأله مورد تحقیق نمود تا مسبب حرکتی جهت دار به سوی رشد و پویایی در قشر محصل خصوصاً اقشار دانشجو  گردد.

کودک، کتاب، مطالعه

در عصر ما، ذکر این نکته که تا چه حد کتاب و کتابخوانی موجبی برای رشد دینی، اخلاقی، فرهنگی . عقلانی آدمی است، نمی نماید. زیرا همه می دانتد که کتابهای مفید و سودمند یکی از مهمترین ابزار رساندن پیام و استقلال فرهنگ و تمدن برشی به نسل دیگر است.

با تأیید نقش مؤثر کتاب در زندگی فردی و اجتماعی و حرکات کمالی آدمی آنچه مهم است وجود نویسندگانی اسن که رسالت و تعهد خود را تسهیل و سیر صعودی کامل انسانی و ارج معنوی اش را احساس کنند و بدانند که چه و چگونه و برای چه کسی کتاب را می نویسند.

و بر خوانندگان است که بدانند چه کتابهایی بخوانند و چگونه بخوانند تذکر این نکته لازم و ضروری است که مبادا در میان ضرورت کتاب و کتاخوابی غلو کنیم زیرا باید تا آن حد به کتال خواندن اعتنا داشت که ادمی را از تفکر بازنگیرد و در حقیقت کتاب آدمی را از خود نگیرد (آشوری ۱۳۷۴)

میلورال تبلچور در سال ۱۹۶۹ منشی بخش کودکان انجمن کتابداران امریکا بود توجهش بر امر ترجمه جلب شد و در این مورد دست به تحقیقاتی زد. او در صدد بود نظر اروپائیان را در باره کتابهای انگلیسی و ادبیات امریکا بداند و در ضمن در باره آنچه که امریکا از آثار اروپائی چاپ و منتشر می شد نیز نظریابی کند.

تدارک محیط مناسب برای مطالعه

ایجاد محیطی که برای مطالعه شخص شما مناسب باشد اهمیت بسیار دارد. عناصر تشکیل دهنده یک محیط کاملاً مناسب برای مطالعه و تحقیق برای همه یکسان نیست و هرکس باید خود آنها را کشف و تعیین کند.

برای نیل به این مقصود ابتدا باید اطاقی مختص مطالعه تعیین کنید. اطاقی را انتخاب کنید که هر روز در هر صورت امکان در ساعتهای معینی از روز، در اختیار شما باشد، زیرا استفاده از یک مکان ثابت سبب آمادگی ذهنی برای تمرکز حواس در حین مطالعه می شود این اطاق باید دارای شرایطی باشد، آن باید از بروز هر صدا و سایر موجباتی که به از هم گسیختگی حواس می شود دور باشد، جریان هوای تازه در اطاق تأمین باشد، درجه حرارت اطاق را ملایم نگهدارید و برای اطاق مطالعه نور مناسب در نظر بگیرید.

میزی که برای مطالعه از آن استفاده می کنید باید راحت و به حد کافی بزرگ و جادار باشد، سطح میز نباید براق باشد چرا که این امر موجب انعکاس نور در چشم و سرانجام سبب خستگی شدید می شود، ایستایی را که موجب انحراف حواس است از روی میز بردارید.

برای تحقیق باید محیطی و افرادی را انتخاب کنید که مناسب باشند، بدانید که آن محیط برای تحقیق کار شما محیطی مناسب است و یا آن افراد با شما همکاری دارند یا نه و اطلاعات کافی برای پاسخگویی به سؤالهای شما دارند (اونیس و موریس، ترجمه آل رسول ۱۳۶۳)

اصول مطالعه و تحقیق و فراگیری بهتر آنها

برای بهبود افزایش توان یادگیری می بایست اصول ذیل را با دقت به اجرا بگذارید ۱-اصولی که قبل از مطالعه و تحقیق باید رعایت کرد ۲-اصولی که هنگام مطالعه و تحقیق باید رعایت کرد ۳-اصولی که باید بعد از مطالعه و تحقیق مراعات کرد. (سیف ۱۳۷۴)

فهرست منابع

۱-آدلرو دورن، چگونه کتاب بخوانیم ترجمه محمد صراف تهرانی، انتشارات آستان قدس رضوی ۱۳۷۴

۲-آشوری، شهریار، آئین مطالعه، انتشارات گوتنبرگ (تهران) ۱۳۷۴

۳-استیگر، رالف، شیوه های مطالعه، ترجمه دکتر علی شکوفی انتشارات هیأت امنان کتابخانه های عمومی کشور، چاپ اول ۱۳۷۷

۴-اور، فرد. ای، روشهای مطالعه برای دانش آموزان و دانشجویان ترجمه منصور حکیم جوادی، انتشارات کیانوش (تهران) ۱۳۷۷

۵-اوتیس و موریس، چگونه مطالعه کنیم، ترجمه عبدالحسین آل رسول انتشارات کتاب زمان (تهران) چاپ سوم ۱۳۶۳

۶-پاشا شریفی – ح – و نجفی زند – ج – روشهای آماری در علوم رفتاری انتشارات سخن (تهران) ۱۳۷۶

۷-سیف علی اکبر، روشهای  مطالعه، (انتشارات رشد تهران ۱۳۶۸)

۸-خوش نظر، معصومه، پایان نامه تحقیق در باره مطالعه و تحقیق جوانان دانشگاه آزاد اسلامی ۱۳۷۲

۹-رسولی محلاتی سید هاشم، قصص قرآن (تاریخ انبیا) از آدم تا قائم، انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی ۱۳۷۷ (تهران)

۱۰-طوسی، بهرام، مهارتهای خواندن، انتشارات ترانه (مشهد) چاپ چهارم ۱۳۷۱

۱۱-میس، سی، ام، روانشناسی مطالعه ترجمه امیر فرهمندپور مرکز دانشگاهی تهران چاپ دوم ۱۳۶۸.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.