نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه مطالعه عوامل مؤثر در افزایش مهارت نوشتن خلاق در دانش آموزان متوسطه

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۹۸ | قابل ویرایش

فهرست

فصل اول : کلیات
۱ـ۱ مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
۱ـ۲ بیان مسئله …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
۱ـ۳ اهمیت و ضرورت پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
۱ـ۴ اهداف پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
۱ـ۵ فرضیه‌های پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
۱ـ۶ تعاریف عملیاتی متغیرها ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
  ۱ـ۶ ـ۱ نوع متغیرهای تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
  ۱ـ۶ ـ۲ مراحل اندازه‌گیری متغیرها ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
  ۱ـ۶ ـ ۳ تعریف متغیرها ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
فصل دوم : ادبیات پژوهش
۲ـ۱ خلاقیت چیست ؟ …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
۲ـ۲ تعریف خلاقیت ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
۲ـ۳ روند شکل گیری خلاقیت …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
۲ـ۴ خصوصیات افراد خلاق ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
۲ـ۵ راه‌های پرورش خلاقیت ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
۲ـ۶ موانع خلاقیت ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
۲ـ۷ انگیزه عاملی جهت تحقق خلاقیت نوشتاری ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
۲ـ۸ نقش آموزش در پرورش نوشتن خلاق …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
۲ـ۹ محیط خانواده و تأثیر آن بر خلاقیت ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
۲ـ۱۰ نقش تکرار و تمرین نوشتن بر نوشتن خلاق ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
۲ـ۱۱ تأثیر مطالعه بر نوشتن خلاق ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
۲ـ۱۲ نقش قصه‌گویی در پرورش نوشتن خلاق ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
۲ـ۱۳ تشویق عاملی کارساز در پرورش نوشتن خلاق …………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
۲ـ۱۴ نقش کودکستان و مراکز پیش دبستانی در بروز خلاقیت ………………………………………………………………………………………………………………………………….
۲ـ۱۵ نقش بازی‌های کودکانه در پرورش خلاقیت …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
۲ـ۱۶ تأثیر اوقات فراغت بر نوشتن خلاق ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
۲ـ۱۷ مروری بر تحقیقات انجام شده ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
فصل سوم : روش پژوهش
۳ـ۱ نوع تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
۳ـ۲ جامعه آماری و ویژگی‌های آن ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
۳ـ۳ روش نمونه‌گیری و حجم نمونه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
۳ـ۴ ابزار گردآوری داده‌ها ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
۳ـ۵ پایایی و روایی پرسشنامه‌ها …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
  ۳ـ۵ـ۱ پایایی و روایی آزمون خلاقیت ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
  ۳ـ۵ـ۲ پایایی و روایی آزمون انگیزه پیشرفت …………………………………………………………………………………………………………………………………………..
  ۳ـ۵ـ۳ پایایی و روایی پرسشنامه محقق ساخته ………………………………………………………………………………………………………………………………………..
۳ ـ ۶ شیوه نمره‌گذاری آزمون‌ها ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
  ۳-۶-۱ نمره‌گذاری آزمون خلاقیت ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
  ۲-۶-۲ نمره‌گذاری آزمون انگیزه پیشرفت ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
۳ـ۷ روش تجزیه و تحلیل داده‌ها ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
فصل چهارم : یافته‌های تحقیق
۴ـ۱ یافته‌های توصیفی …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
۴ـ۲ یافته‌های مربوط به فرضیه‌های تحقیق (آمار استنباطی) ……………………………………………………………………………………………………………………………………..
فصل پنجم : بحث و نتیجه‌گیری
۵ـ۱ بحث و نتیجه‌گیری ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
۵ـ۲ پیشنهاد نظری و علمی پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
۵ـ۳ محدودیت‌های پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
منابع و مأخذ
  منابع و مأخذ  ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
پیوست‌ها ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
  پرسشنامه شماره (۱) پرسشنامه محقق ساخته ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
  پرسشنامه شماره (۲) آزمون انگیزه پیشرفت (ACMT) ……………………………………………………………………………………………………………………………………..
  پرسشنامه شماره (۳) آزمون خلاقیت جمال عابدی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………

‌‌

مقدمه

جامعه‌ی پویا و پرتلاش امروزی یک لحظه درنگ نمی کند تا بتواند به فنون جدید و قدرت والای علمی دست پیدا کند. در چنین عصری که عصر شکوفایی و بهره جستن از نبوغ بزرگان علمی، پژوهندگان ،مخترعین ، مبتکرین، صنعتگران و… است برای اداره سازمان‌های اجتماعی ـ فرهنگی ـ اقتصادی و آموزش جامعه به فکر و ذهن افراد خلاق نیاز است، تا بتوان همگام و همپای پیشرفت جامعه به پرورش افراد خلاق اقدام نمود.

بسیاری بر این عقیده‌اند که خلاقیت امری ذاتی است و فقط خداوند این ودیعه خود را به عده‌ای از انسانها بخشیده و قابل آموزش و آموختنی نیست. عده‌ای با این عقیده مخالفند و ابراز می دارند خداوند به همه انسانها یکسان نعمت بخشیده این افراد (خلاقان) از این نبوغ خدادادی خود، بیشترین بهره را برده‌اند و نیز معتقدند که خلاقیت صفت مشترک تمامی انسانها است که با پرورش آن می توان آن را از حالت رکود درآورد و از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل کرد و بالعکس می‌توان خلاقیت را با آموزش ناصحیح و غلط از ریشه خشکاند.

تحقیقات ادعای گروه دوم را تصدیق کرده و خلاقیت را صفت مشترک تمام انسانها دانسته ، اما مقدار و نوع خلاقیت از فردی به فرد دیگر متفاوت می‌دانند و هر انسانی به نوعی از خلاقیت خود بهره می‌برد یکی زیاد یکی کم(پیرخایفی،۱۳۷۶).

بیان مسئله تحقیق

تردیدی نیست که دوام و بقای کشور‌های مترقی مدیون نوآوری نیروهای خلاق آن کشورهاست تقلید و استفاده و کپی کردن از کشفیات دیگران واماندگی و وابستگی علمی فرهنگی را به دنبال دارد امروز زمین و زمان در سلطه‌ی اندیشه‌های مبتکران و مخترعان نوین است.

«در کشورهای پیشرفته اعتقاد بر این است که امروزه به جای تولید کالا باید به تولید دانش فنی و به جای اندیشه‌های مصرفی، به تولید اندیشه‌های بدیع و ناب و جدید اقدام کرد. اولین شرط اجرای چنین سیاستی، ایجاد زمینه مناسب برای پرورش خلاقیت‌هاست برای انجام این مهم ، باید هدفهای آموزشی یک جامعه حامل پیامهای خلاق باشد» (کیامنش و شهرآراء ، ۱۳۷۸).

آمابلی (۱۹۸۹) خلاقیت را سه جزئی می‌داند : کسب مهارت در یک زمینه علمی و مهارت‌های تفکر و رفتار و عملکرد خلاق و انگیزه درونی از اجزاء تشکیل دهنده خلاقیت است. در این پژوهش، مهارت نوشتن خلاق که یکی از اجزاء تشکیل دهنده خلاقیت است را انتخاب نموده‌ایم.

پس در اولین گام باید مهارت نوشتن خلاق را با تعریفی روشن تبیین نماییم . می‌توان مهارت نوشتن خلاق را بدین گونه تعریف کرد: مهارت بکارگیری حواس، استفاده از صوت و لفظ برای بیان مفاهیم و حقایق و انعکاس احساسات و عواطف ؛ خلق و آفرینش اثر هنری نوشتاری.

خلاقیت چیست؟

عالمان علم روان شناسی در جای جای کتب ونسخ خود به تعریف خلاقیت ، موانع خلاقیت چه در محیط مدرسه و چه محیط خانواده ، ویژگی افراد خلاق وآموزش خلاقیت پرداخته اند اما آنچه ضروری ونقش کلیدی در پرورش مهارت خلاقیت راداراست یعنی راه های پرورش خلاقیت را فراموش کرده یا با گوشه نگاه ناقص خود از ارائه راهکار عملی وعلمی در این میدان طفره رفته‌اند.

سولسو (۱۹۳۳) معتقد است: «برای روانشناسان شناختی مدرن طنزی تلخ وتاحدی اسباب شرمندگی است که طی بیست سال گذشته هیچگونه نظریه ای چون نظریه های  مربوط به حافظه یا ادراک پدید نیامده است که بتواند مطالعات پراکنده وگاه متعارض را وحدت بخشد.

نبود یک نظریه وحدت بخش هم دال بر مشکل  ذاتی این موضوع(فرایند خلاقیت) ونبود توجه علمی گسترده است و معهذا این موضوع (خلاقیت) به طورگسترده‌ای به عنوان بخش مهمی از زندگی روزمره وتعلیم وتربیت تلقی می شود» (ص۶۰۴).

عامه مردم خلاقیت را با آفرینندگی وخلق یک اثر ارزنده وبدیع معادل می‌دانندومعتقد ند که همه انسان ها نمی توانند خلاق باشند وخلاقیت را در ذات ودرون افراد نابغه می‌بینند اما نظریه پردازان خلاقیت به خلاف این گفته اعتقاد دارند وبیان می دارند که امکان آموزش خلاقیت وجود دارد و در وجود همه انسان‌ها این خصیصه کم وبیش نهفته است وبا آموزش صحیح پابه عرصه وجود می‌گذارد.

‌‌‌‌

تعریف خلاقیت

با نگاهی به منابع معتبر پی می‌بریم که تا کنون متخصصان آموزش و پرورش نتوانسته‌اند تعریفی جامع ، مانع و دقیق در خصوص خلاقیت ارائه دهند که مورد قبول همه‌ی دست اندرکاران تعلیم و تربیت باشد.

آقایی فیشانی(۱۳۷۷) خلاقیت را این گونه تعریف می‌کند:

«تحولاتی دامنه‌دار و جهشی در فکر و اندیشه‌ی انسان، به طوری که حائز توانایی در ترکیب عوامل قبلی به طرق جدید باشد.»

امیر حسینی (۱۳۸۳) خلاقیت را به کارگیری کامل توانایی‌های ذهنی، برای ایجاد فکر یا راه حل یا مفهوم نو نسبت به خود شخص خلاق می‌شمرد . ایشان در تبیین این تعریف، محور اصلی تعریف را نو بودن نسبت به خود شخص قلمداد می‌کند.

در ادامه‌ی تعریف بیان می‌کند که : همه‌ی انسان‌ها بنا به اصل تفاوت‌های فردی که دارند ، دارای خلاقیت و نوآوری هستند و نباید تصور کرد که خلاقیت منحصر به افراد تیز هوش و با استعداد است فقط مهم شکوفایی این استعدادها است . این از حکمت خداوند است که همه‌ی افراد بتوانند در یک رشته دارای خلاقیت باشند و هر کدام از طریقی به جامعه‌ی بشری خدمت کنند.

‌‌

روند شکل گیری خلاقیت

سلیمانی(۱۳۸۱) گسترده‌ترین تحقیقات تجربی مربوط به خلاقیت را به اواخر دهه‌ی ۱۹۵۰ در ایالت متحده‌ی آمریکا نسبت می‌دهد . هرچند پیش از این نیز مطالعاتی محدود توسط گالتون، والاس، پاتریک راس من و دیگران در زمینه‌ی خلاقیت صورت پذیرفته بود، ولی تا آن زمان خلاقیت به عنوان موهبتی که به افراد قلیلی از اجتماع اعطا شده، در نظر گرفته می‌شد.

شوک اسپوتنیک در اواخر ۱۹۵۰ حرکت گسترده‌ای را در مراکز علمی و تحقیقات آمریکا و اروپا موجب گردید. این جنبش با هدف جبران عقب‌ماندگی‌های علمی تحقیقاتی غرب و با بکارگیری امکانات مالی قابل توجه صورت پذیرفت و باعث رشد سریع تحقیقات مربوط به خلاقیت شد (سلیمانی ، ۱۳۸۱).

منابع و مأخذ

  1. ـ آزادی ، محمد . (۱۳۷۶) . توصیف گذراندن اوقات فراغت دانش‌آموزان  پسر دوره متوسطه نظام جدید شهر کرمانشاه با تأکید بر تربیت بدنی و ورزش . شورای تحقیقات اداره کل آموزش و پرورش استان تهران .
  2. ـ آقایی فیشانی ، تیمور . (۱۳۷۷) . خلاقیت و نوآوری در انسانها و سازمانها . تهران : انتشارات ترمه .
  3. ـ آمابلی ، ترزا .(۱۳۸۱) . شکوفایی خلاقیت کودکان و بزرگسالان (ترجمه حسن قاسم زاده ، پروین عظیمی ). تهران : دنیای نو (تاریخ انتشار به زبان اصلی، ۱۹۸۹).
  4. ـ احمدی ، عبادالله . (۱۳۷۵) . نیاز سنجی اوقات فراغت دانش‌آموزان دوره متوسطه شهر اراک . پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده ، دانشگاه علامه طباطبایی .
  5. ـ احمدی ، علی اصغر . (تابستان ۱۳۷۹) . نقش اولیا در گذراندن اوقات فراغت . ماهنامه پیوند. تهران : انتشارات انجمن اولیاء و مربیان .
  6. ـ ادیب ، یوسف . (۱۳۷۶) . بررسی زمینه های خلاقیت در پرسش‌ها و تکالیف کتب درسی جامعه شناسی (۱) ، جامعه شناسی (۲) ، روانشناسی ، دانش اجتماعی و آشنایی با برنامه ریزی تحصیلی ، شغلی نظام جدید آموزش متوسطه . شورای تحقیقات اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی  .
  7. ـ اسبورن ، الکس اس . (۱۳۸۲) . پرورش استعداد همگانی ابداع و خلاقیت (ترجمه حسن قاسم زاده ) . تهران : انتشارات نیلوفر (تاریخ انتشار به زبان اصلی ، ۱۹۶۶) .
  8. ـ استانیش ، باب و ابرلی ، باب . (۱۳۸۴) . خلاقیت کاربردی نوجوانان و بزرگسالان (ترجمه حسن قاسم زاده ) . تهران: نشر دنیای نو .
  9. ـ اسعدی ، مژگان‌السادات . (۱۳۷۳) . بررسی رابطه میزان روشهای گوناگون تشویق و تنبیه خانواده با پیشرفت تحصیلی فرزندان میبدی . شورای تحقیقات اداره کل آموزش و پرورش استان یزد .
  10. ـ امیر حسینی ، خسرو . (۱۳۸۴) . خلاقیت و نوآوری (مبانی ، اصول ، تکنیکها) . تهران : انتشارات عارف کامل .
  11. ـ امینی ، سودابه . (۱۳۸۳ ). چگونه ترس از نوشتن در کودکان از میان می‌رود؟ رشد معلم ۳،  دوره ۲۳ .
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.