نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق بررسی میزان افسردگی در بین دانش آموزان عادی و تیزهوشان دختر در مقطع دبیرستان

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۴۷ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

فصل اول

 

ü     مقدمه

 

ü     بیان مسئله

 

ü     اهداف تحقیق

 

ü     اهمیت و فرورت موضوع تحقیق

 

ü     فرضیه‌های تحقیق

 

ü     تعریف عملیاتی

 

ü     پیشینه تحقیق

 

فصل دوم

 

ü  تعریف افسردگی

 

ü  اصطلاح افسردگی

 

ü  افسردگی نوجوانی و جوانی

 

ü  ویژگیهای افسردگی

 

ü  علائم اختلاف خلقی

 

ü  عوامل مؤثر در افسردگی نوجوانی و جوانی

 

ü  سبب شناسی

 

ü  درمان افسردگی

 

ü  علائم افسردگی

 

فصل سوم

 

ü  جامعه تحقیق

 

ü  نمونه

 

ü  روش نمونه‌گیری

 

ü  ابزار اندازه‌گیری

 

ü  آمار توصیفی

 

فصل چهارم

 

ü  جدول

 

ü  نمودار

 

فصل پنجم

 

ü  خلاصه فصلها

 

ü  نتیجه گیری

 

پرسشنامه

 

منابع

 

ü  جدول

 

ü  پیوست

 

مقدمه

زندگی زخمهایی است که مثل خوره روح انسان را آهسته در انزوا می‌خورد و می‌تراشد این دردها را نمی‌شود به کسی اظهار کرد و چون عموماً عادت دارند که دردهای باورنکردنی را جزء اتفاقات و پیش‌آمدهای نادر و عجیب بشمارند و اگر کسی بگوید یا بنویسد مردم بر سبیل عقاید خودشان سعی می‌کنند آن را با لبخند شکاک و تمسخرآمیز تلقی کنند، زیرا بشر هنوز جاره و دوایی برای سگ سیاه افسردگی پیدا نکرده، با آنکه در قرن حاضر و به خصوص در چند دهه‌ی اخیر پیشرفتهای سریع و شگفت‌انگیزی نصیب جامعه بشری به خصوص پزشکی گردیده است.

تقریباً هر کسی که گه‌گاه احساس افسردگی می‌کند اکثر ما گاهی وقتها احساس غم و رخوت می‌کنیم و به هیچ فعالیتی، حتی فعالیتهای لذت‌بخش علاقه‌ای نشان نمی‌دهیم، افسردگی پاسخ طبیعی آدمی به فشارهای زندگی است، عدم موفقیت در تحصیل یا کار، از دست دادن یکی از عزیزان و آگاهی از اینکه بیماری یا پیری توان ما را تحلیل می‌برد از جمله موقعیتهایی هستند که اغلب موجب بروز افسردگی می‌شوند.

دو مشخصه‌ی اساسی افسردگی، ناامیدی و غمگینی است، شخص رکود وحشتناکی احساس می‌کند و نمی‌تواند تصمیمی بگیرد و یا فعالیتی را شروع کند یا به چیزی علاقمند شود، افسردگی را می‌توان دورانی دانست که طی آن شخص در حالی که با وقایع خارجی نوعی سازگاری نشان می‌دهد تمام انرژی خود را متوجه درون وجودش می‌کند، او پلی را که بر روی خندق شده و قلعه را به خارج مربوط می‌سازد، بالا می‌کشد نه به خاطر دور نگهداشتن‌، بلکه برای آنکه وقت داشته باشد سلاحهای دفاعی خود را آماده سازد.

اصطلاح افسردگی

اصطلاح افسردگی اغلب برای بیان اندوه عمیق به کار می‌رود. تقریباً همه افراد زمانی دچار غم و غصه شده‌اند، اما کسانی که بیماری افسردگی دارند دلسردی و نومیدی شدیدی تجربه می‌کنند که مدت زیادی طول می‌کشد و معمولاً با زندگی خانوادگی، شغلی یا موقعیتهای اجتماعی آنها تداخل پیدا می‌کند.

اگر افسردگی عمده درمان نشود می‌تواند خطرناک افکار خودکشی جزء جدایی‌ناپذیر این بیماری است. هر چند که افراد مبتلا به افسردگی عمیق به ندرت نیروی کافی برای خودکشی دارند یا کم شدن افسردگی احتمال بیشتری وجود دارد که اقدام به خودکشی کنند. افسردگی درمان نشده عمده‌ترین عامل خودکشی می‌باشد.

افسردگی یکی از اختلالات عمده دوره نوجوانی و جوانی است.

تاریخچه افسردگی

تاریخچه افسردگی برای طبقه‌بندی احتمالات عاطفی برمی‌گردد به یک قرن قبل از میلاد مسیح که از آن زمان اطباء، خلق افسرده و هیجان‌زده را در انسان تشخیص داده بودند در قرن نوزدهم پزشکان فرانسوی در زمینه مشخص کردن این حالات قدمهای بیشتر بر می‌داشتند و مشاهده کردند که این دو قطب مخالف احساس را می‌توان در یک فرد یافت و در سال ۱۸۹۹ کرپلین اصطلاح ماتیک دیریسو را متداول نمود.

افسردگی، بیش از غمگینی یا احساس غم و اندوه ساده، متعاقب یک فقدان یا خلاء روانی است.

افسردگی حالت ناشادی است که تحمل آن برای هر فرد دشوار و با اضطراب توأم است. افسردگی با تغییراتی در خلق و خوی نوجوان شروع می‌شود و او را دچار غم و اندوه می‌سازد که ممکن است روزها، هفته‌ها و ماهها ادامه یابد، نوجوان و جوان در حالت افسردگی احساس تنهایی و نومیدی شدید می‌کند و ارزش و احترام به خود را از دست می‌دهد خود را سرزنش و تحقیر می‌کند و هر روز صبح با حالت بی‌قراری و خستگی از خواب برخاسته و در کارهای روزانه با کمبود انرژی روبرو می‌شود.

افسردگی عبارت است از حالتی که از آن فعالتهای روانی ضعیف و سستی یافته بدون آنکه اختلال کلی در فهم مطالب و مسائل ظاهر شده باشد.

افسردگی در نوجوانی و جوانی

این مرحله میان وابستگی دوران کودکی و استقلال نسبی دوران بزرگسالی است نوجوانان و جوانان اصولاً دمدمی مزاج، بداخلاق و افسرده و نیز خیلی پرشور و غیر قابل کنترل هستند، دانش‌آموزانی که با مشکلاتی مواجه هستند شامل گروه خاصی از نوجوانان و جوانان است که مشکلات و نیازهای خاصی دارند.

تمام فشارهای ناشی از رشد و تکامل احساسات جنسی، به همراه ایده‌آل‌گرایی و مانتیکی که لاجرم به سرخوردگی منجر خواهد شد باعث بروز افسردگی است.

آنچه که در تخیلات فرد به عنوان یکی از بزرگترین تجارب زندگی جلوه شده بود ممکن است در عالم واقعیت در سطحی بسیار نازلتر قرار گیرد و به همراه آن رنجش، تردید، احساس گناه و نومیدی نیز ایجاد شود و افسردگی نتیجه آن است.

منابع

  1. آتش‌پور،حمید،۱۳۷۵،افسردگی چیست؟،مجله فولاد شماره ۱۴
  2. احمدی،احمد،۱۳۷۱،مقدمه‌ای بر مشاوره درمانی،انتشارات دانشگاه اصفهان
  3. احمدی،سید احمد،۱۳۷۱،روانشناسی نوجوانی و جوانی،انتشارات ترمه مشعل
  4. داوود،مکارنس‌جی،۱۳۶۶،مباحث عمده دروان پزشکی،ترجمه و هادیزاده
  5. دلاور،علی،۱۳۶۸،روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی،چاپ انتشارات پیام نور
  6. شاملو،دکتر سعید،۱۳۷۰،آسیب شتاسی روانی،تهران انتشارات رشد
  7. روانپزشکی،فرخ،۱۳۵۱،،جلد دو مشهد، انتشارات دانشگاه مشهد
  8. فرقانی رئیسی،شهلا،۱۳۷۲،شناخت، مشکلات رفتاری در کودکان و نوجوانان،
  9. کارستلو،جوزف وتیمونی،۱۳۷۳،روان شناسی نابهنجاری،ترجمه پور افکار

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.