نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه بررسی رابطه بازی‌های رایانه ای خشن بر پرخاشگری دانش آموزان مقطع راهنمایی

پایان نامه بررسی رابطه بازی‌های رایانه ای خشن بر پرخاشگری دانش آموزان مقطع راهنمایی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۸۲ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان                                                                                          صفحه

چکیده …………………………………………………………………………………………………………………………………………۱

فصل اول ( گستره مسئله مورد بررسی ) …………………………………………………………………………………….۲

مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..۳

بیان مسئله ………………………………………………………………………………………………………………………………………..۵

اهمیت و ضرورت تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………….۶

هدف پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………………….۸

فرضیه پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………………..۹

متغیرهای پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………………۱۰

تعاریف نظری وعملیاتی واژه ها ومفاهیم ……………………………………………………………………………………………………..۱۰

فصل دوم ( پیشینه و ادبیات پژوهش ) ……………………………………………………………………………………….۲۰

مرور پیشینه …………………………………………………………………………………………………………………………………….۲۱

نظریه پالایش ……………………………………………………………………………………………………………………………………۳۹

وضع تحصیلی دانش آموز پرخاشگر ………………………………………………………………………………………………………….۴۱

خصوصیات شخصیتی دانش آموزان پرخاشگر ………………………………………………………………………………………………۴۴

راههای اصلاح و مهار پرخاشگری …………………………………………………………………………………………………………..۴۷

فصل سوم ( روش تحقیق ) ………………………………………………………………………………………………………..۴۹

جامعه مورد مطالعه پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………….۵۰

نمونه و روش نمونه گیری …………………………………………………………………………………………………………………….۵۰

ابزار پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………………..۵۱

روش آماری مربوط به فرضیه ………………………………………………………………………………………………………………..۵۲

روش تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………………….۵۲

فصل چهارم ( یافته ها وتجزیه وتحلیل آنها ) ……………………………………………………………………………..۵۳

جدول ……………………………………………………………………………………………………………………………………………۵۴

انجام محاسبات ………………………………………………………………………………………………………………………………….۵۷

جدول میانگین و انحراف استاندارد ……………………………………………………………………………………………………………۵۹

فصل پنجم ( بحث ونتیجه گیری ) ……………………………………………………………………………………………….۶۰

بحث و نتیجه گیری …………………………………………………………………………………………………………………………….۶۱

محدودیتها ونارسائیهای پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………….۶۲

پیشنهادات ……………………………………………………………………………………………………………………………………….۶۳

منابع وماخذ ……………………………………………………………………………………………………………………………….۶۵

ضمائم پیوست (پرسشنامه)………………………………………………………………………………………………………………۶۸

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان پرخاشگری نوجوانانی است که از بازیهای الکترونیکی و رایانه ای خشن استفاده می کنند. جامعه پژوهشی حاضر را دانش آموزان پسر دوره راهنمایی تشکیل می دادند.

در این پژوهش با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده تعداد ۵۰ نفر از دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی شهرستان خرمدره از دو مدرسه به عنوان نمونه انتخاب شدند و سپس تست پرخاشگری آیزنیک در اختیار آنها قرار داده شد و از آنها خواسته شد که به این سوالات با بلی و خیر پاسخ دهند.

برای آزمودن فرضیه پژوهش ازروش t مستقل درسطح معنی داری  a = 0/05  استفاده گردید .

نتایج بدست آورده نشان دادند که بین میانگینهای مورد مقایسه تفاوت معنی داری وجود دارد در نتیجه بین استفاده از بازیهای الکترونیکی خشن و پرخاشگری نوجوانان پسر دوره راهنمایی شهرستان خرمدره رابطه معنا داری وجود دارد. بنابراین فرضیه پژوهش تایید می گردد و فرض صفر رد می شود.

مقدمه

ما اکنون در جامعه متمدن عصر حاضر زندگی می کنیم که در آن خشونت بین افراد از نظر قانونی جرم بحساب می آید و پرخاشگری با دیگران نیز مقابله به مثل آنان را به دنبال می آورد و ممکن است زنجیره ای از اختلافات بعدی را سبب شود (لطف آبادی).

نوجوانی یکی از بحرانی ترین دوران زندگی انسان است که در این دوران با مشکلات فراوانی دست به گریبان است با فرا رسیدن دوران بلوغ مزاج کودکان طوفانی می شود انقلاب و دگرگونی همه جانبه ای در جسم و روان آنان پدید می اید ممکن است پرخاشگر شود یا آرام و ساکت ، تمام جنبه های حیوانی و انسانی که در وجودش نهفته است بر اثر ترشح هورمونهای بلوغ ظاهر و آشکار شود (آدلر ، ۱۳۷۸ ، ترجمه سروری).

در جهان معاصر پیشرفت علوم نه تنها بر سطح زندگی و فضا و محیطی که انسانها در آنجا زندگی می کنند تاثیر گذاشته بلکه قوانین و قواعد حاکم بر ارتباط و تعامل بین انسانها و نگرش آنها را نسبت به خود ، و به دیگران و به جهان تغییر داده است.

چنانچه دنیای نوجوانان نیز از این تغییرات مصون نمانده است و یکی از جلوه های این تغییر و دگرگونی تغییر در نوع سرگرمیها و یا گذراندن اوقات فراغت این قشر از جامعه است که نمود بارز آن را می توان در ظهور و گسترش بازیهای الکترونیکی مشاهده کرد.

بیان مسئله

با توجه به تغییر و تحولات صنعتی که در کشورها بوجود آمده و کشور را تقریبا می توان جزء آن کشورهایی قرار داد که در حین گذر از سنتی به صنعتی می باشد.

ورود صنعت به درون خانواده ها و تغییر رفتار خانواده و تغییر نظام آموزش و پرورش همه و همه عواملی است که دست به دست می دهند و باعث می شوند نسل در گذر جامعه سنتی به صنعتی به فرهنگ صنعتی شدن رسیده باشند و نه از حالت سنتی خود در آمده باشند و اینها عواملی است که باعث بوجود آمدن اختلال و انحرافات اجتماعی می شود.

ورود بازیهای ویدئویی و رایانه ای و تلویزیونی که دارای بخش بخش عمده ای از بازیهای خشن و ظاهری کشنده و مخرب هستند و خود کشی ها در تلویزیون وجود برنامه های خشونت بار در برنامه های کارتونی کودکان و در سریالهای تلویزیونی و فیلمهای پلیس همه و همه در رفتار کودکان در خانواده و مدرسه و جامعه تعمیم می یابد و طی تحقیقاتی متعدد نشان داده اند که نوجوانان بلافاصله پس از دیدن برنامه ای خشونت بار به همسالان خود در خانواده یا مدرسه تعرض می کنند و رفتار خشن خشن بروز می دهند.

تعریف واژه پرخاشگری

پرخاشگری معمولا به رفتارهایی اطلاق می شود که با شیوه های مختلفی برای وارد آوردن صدمه جسمی یا روحی به دیگران اعمال می گردد.

گاهی این آسیب رساندن شامل از بین بردن داراییها و اموال شخصی و یا عمومی می شود . مثلا اگر در زمین فوتبال بازیکنی به طور غیر عمدی سبب شکستن پای بازیکن دیگر شود کار او پرخاشگری به حساب نمی آید ، اما اگر وی از روی عمد به ساق پای بازیکن دیگر لگد بزند تا او را از دور بازی خارج کند ، این رفتار بدون تردید پرخاشگری تلقی می شود (روانشناسی اجتماعی  ، دکتر یوسف کریمی ، ص ۲۰۶).

نظریه فروید در مورد پرخاشگری (پرخاشگری در کودکان و نوجوانان –  نگارش : ماندانا سلحشور)

فروید پرخاشگری را یکی از غرایز عمده بشری می دانست وی در مورد پرخاشگری دو دید کاملا متفاوت داشت در ابتدا وی معتقد بود زمانی که فرد در ارضاء انگیزه های خود دچار ناکامی می شود ، دست به پرخاشگری می زند.

بعدها وی پرخاشگری را در ردیف دیگر سائق های جنسی  و انرژی جنسی می دانست علاوه براین ، تاکید وی بیشتر روی مرحله دوم از مراحل رشد روانی – جنسی بود.

پیشینه و ادبیات تحقیق

بازیهای کامپیوتری در سال ۱۹۷۲ با ” پنگ ” ( یک بازی تنیس روی میز رایانه ای ) آغاز شد ، و سپس هم در نظام سخت افزاری و هم در نظام نرم افزاری شروع به رشد کرد ( کلول و پانیر ، ۲۰۰۰).

در همان سال در شرکت مگناوکس به عرضه یک مجموعه بازی ویدئویی به نام الکتیویژن پرداخت که با اتصال به تلویزیون خانگی ، امکان بازی فراهم می شد . به این ترتیب رفته رفته بر تعداد شرکتهای سازنده بازیهای ویدئویی افزوده شد تا آنکه در پایان سال ۱۹۷۶ بالغ بر بیست شرکت مختلف به تولید بازیهای ویدئویی قابل مصرف در منازل پرداختند ( منطقی ، ۱۳۸۰).

نخستین بازیها عاقبت تکراری می شدند و شهرت عمومی شان رو به زوال گذاشت . تا اینکه در اواسط سال ۱۹۸۰ ، نینتنر و نظام هایی را با گرافیک اصلاح شده ، همراه با بسیاری از محصولات وابسته و جانبی و با تاکید زدایی بر خشونت ارائه کرد.

دیگر کارخانجات ، متوجه این استراتژی شدند و درجه ای از خشونت و سطحی از واقع گرایی را پیوسته در بازیهای الکترونیکی افزایش دادند. (فانک و همکاران ، ۱۹۹۹)

بهبود و کیفیت و تنوع بازیها و پیشرفت های علوم الکترونیک و رایانه ، باعث گسترش روز افزون این رسانه در میان جامعه، خصوصا در بین نوجوانان گشته است.

منابع و ماخذ

۱ –  سلحشور- ماندانا، پرخاشگری در کودکان و نوجوانان و روشهای رویایی با آن ص ۱۲-  چاپ اول ، زمستان ۷۸ .

۲ –  شاملو – سعید ، روانشناسی شخصیت .

۳ –  از سایت اینترنتی  Google .

۴ –  کریمی – یوسف ، روانشناسی اجتماعی ، نقش رسانه های گروهی در آموزش پرخاشگری ، ص ۲۱۳ ، چاپ هشتم ، زمستان ۷۹ .

۵ –  لطف آبادی – حسین ، روانشناسی رشد ۲ ، روانشناسی دوره نوجوانی ص ۱۱ ، چاپ دهم ، بهار ۷۹ .

۶ –  شاملو – سعید ، بهداشت روانی ، چاپ چهاردهم ، تاثیر بازیهای رایانه ای بر بهداشت روانی کودکان و نوجوانان  ، ص ۱۵۶ .

۷ –  نجاتی – حسین ، روانشناسی نوجوانی ، چگونه رفتار با نوجوانی ، ص ۸۸ ، جلد سوم ، چاپ ۱۳۸۰.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.